Te gulle sint?

02-11-2014 19:53 142 berichten
Mijn zoon van vijf heeft naast twee oma's nog een suikerstiefoma: de vrouw van mijn schoonvader. Krijg net een mailtje van haar of ik de hogesnelheidstrein van lego voor haar wil bestellen via internet, waar ze zelf niet zo handig in is. Het is de duurste legodoos, ze wil die als sintcadeau aan mijn zoon geven.

Nu heb ik meerdere bezwaren: het is zo mooi, dat elk ander cadeau erbij in het niet valt.

Hij is het enige kleinkind aan die kant van de familie en zal dat ook blijven, ik wil niet dat hij eraan gewend raakt grote cadeaus te krijgen.

Mijn man heeft liever dat ze iets kleiners koopt en als ze graag gul wil zijn, de rest op zoons spaarrekening zet.

Aan de andere kant, vind ik lego wel heel leuk en de trein isecht super.

Wat zouden jullie doen?
De trein bestellen en haar bedanken voor dit mooie kado.
Moeilijk inderdaad. Misschien kan het eenmalig de mooie trein zijn en in het vervolg een kleiner cadeau?
Bestellen en laat hem ervan genieten. Waarom andermans gulheid inperken? Hij krijgt er heus niets van, behalve een hoop plezier.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de trein bestellen. Dat zou ik doen. Genoeg gelegenheden om als ouder dat punt duidelijk te maken. Maar goed, ik heb een zwak voor Lego. Van al die cadeaus vroeger heeft er 1 het overleefd: jawel, de Lego trein.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou benoemen wat je nu ook zegt. Maar ik zou het aan haar laten wat ze ermee doet.
I've got nothing to do today but smile.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik ben denk ik een zeur, maar ik vind het ongepast om zonder overleg zulke enorme cadeaus te geven aan kinderen die niet je eigen kind zijn.

Ik vind dat je ouders de eer moet gunnen om met het grootste cadeau te komen (oké, in dit geval is het de Sint natuurlijk) en ook dat ouders enige inspraak moeten kunnen hebben in de mate waarin hun kind verwend wordt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Niemand eet er een boterham minder om?

De gulle gever zelf ook niet?

Dan mag ze doen met het geld wat ze wil, laat haar die trein gewoon geven ( en misschien is je zoon veel meer blij met een klappertjespistool of iets anders klein wat hij toevallig ook krijgt, dat weet je nooit bij die kinderen, nu kent hij de waarde nog niet van geld)

Misschien kun je na de feestdagen eens rustig met haar praten en voorstellen om een deel van het geld in een fonds of zoiets voor hem te zetten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zou de trein bestellen en haar gelijk een paar foto's en links sturen van die leuke jurk, met bijpassende schoenen voor mijzelf. :-)
Misschien kun je samen kijken of de doos ook ergens goedkoper te bestellen is. Er zijn bijvoorbeeld websites die gebruikte lego krijgen, dat uit laten zoeken door autisten, en vervolgens weer verkopen (je kunt hier zelf ook je lego laten uitzoeken voor een x-bedrag, en dan krijg je het gewoon netjes terug).



Google eens op gebruikt lego, zou ik dus zeggen.



Anders: stel voor of oma het cadeau samen met de andere oma's/grootouders wil geven. Op die manier kun je ondervangen dat de rest zich hier rot over voelt. Wees iig eerlijk naar deze oma over je bezwaren.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon laten geven. Volgende keer is er iets heel leuk wat minder duur is. Of kiest ze alleen dure cadeaus of hij het nu leuk vind of niet? Als ze alleen iets duurs kiest om een ander de ogen uit te steken vind ik het wat anders. Kiest ze dit omdat ze denkt dat hij het geweldig vind en ze het kan missen vind ik er niets mis mee.



Of vind jij het zelf soms niet zo prettig? Omdat je aanhaalt dat de andere cadeaus er bij in het niet vallen.
Ik zou de trein bestellen! Hij is zo gaaf! Na het bestellen zou ik haar vriendelijk bedanken en hartstikke blij zijn met zo'n gulle verwen-stiefoma.
quote:Mijn man heeft liever dat ze iets kleiners koopt en als ze graag gul wil zijn, de rest op zoons spaarrekening zet.Vragen iets kleiners te kopen vind ik alleen kunnen als je het laatste deel van de vraag weg laat. Ik zou niet over die spaarrekening beginnen. Als je dit te veel vind voor Sint, vraag je iets kleiners. Dan koopt de tante iets kleiners en dan is het klaar. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 02 november 2014 @ 19:59:

Tja, ik ben denk ik een zeur, maar ik vind het ongepast om zonder overleg zulke enorme cadeaus te geven aan kinderen die niet je eigen kind zijn.

Ik vind dat je ouders de eer moet gunnen om met het grootste cadeau te komen .

Dus jij stelt je eigen ego voor het plezier van je kind?

Dat is wel heul erg kinderachtig hoor.

Wat maakt het nou uit wie wat geeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde dat ik zo'n suikeroma had. Kom maar door met die trein hoor!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 02 november 2014 @ 20:05:

[...]



Dus jij stelt je eigen ego voor het plezier van je kind?

Dat is wel heul erg kinderachtig hoor.

Wat maakt het nou uit wie wat geeft.



Flauw dat je het 2e deel van mijn post niet quote waarin ik het heb over de mate waarin een kind verwend wordt.



Maar even een vraag dan aan iedereen die vindt dat de gulle gever mag geven wat ze wil: zit daar dan geen grens aan?

Nu gaat het volgens mij om een cadeau van pakweg 100 (of een paar honderd) euro.

En een cadeau van 1000? 10.000?

Een laptop? Een paard?



Iedereen heeft toch wel ergens een grens aan wat je oké vindt als cadeau van een opa/oma/ander aan je kind?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Anyway, kind is vijf. Dus de Sint geeft die trein, probleem opgelost.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Laptop en paard ook prima!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
oma wil een cadeau geven en het is een mooi cadeau. alle bezwaren (al het andere valt in het niets) zijn hypothetisch want je weet dat niet zeker. bovendien is dat niet jouw zaak. ik vind het onbeschoft om iets te zeggen van dit cadeau, dat doe je alleen in uitzonderlijke gevallen, bijv. als oma iets wil geven dat onverantwoord is en de gezondheid en de ontwikkeling van je kind kan schaden.
Weinig zo vervelend als mensen die je geen plezier mag doen.



Als je mee uit eten wordt gevraagd alleen radijsjes eten. Krijg je diamant was glas toch ook leuk geweest. En krijgt je zoontje een mooie trein, had het geld naar de spaarrek ing gemoeten.



Jeuk. Pure jeuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 02 november 2014 @ 20:10:

Anyway, kind is vijf. Dus de Sint geeft die trein, probleem opgelost.Toen dochter 5 was had ze echt geen idee van prijzen trouwens. Dus voor haar verjaardag was het ook prima geweest. Het maakt mij niks uit of ik het duurste/grootste cadeau geef.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet zo moeilijk over doen.
Alle reacties Link kopieren
Alsof oma het 5-jarige kind geen plezier kan doen met een cadeau va 25 euro.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
hahaha monalisalove!



gewoon doen. Hoe leuk is dat zeg! Wat lief.

Hij is 5. Dan geloven ze nog zo in Sint en in dat alles mogelijk is...En dan krijg je zoiets!

Goed overleggen of ze het zeker weet.

En je weet niet wat overschaduwt he. Mijn dochter wordt meestal genant verwend met dat soort dagen (ook grote dingen), en kreeg vorig jaar samen met nichtje zelfde kleine hondje in tasje. Dat had toch wel het meeste indruk gemaakt, ook dat het hetzelfde was. Dat hondje wordt er vreemd genoeg ook steeds door vriendinnetjes die komen spelen uitgepikt. 5 is een gekke leeftijd.
Sterker, voor een vijfjarige kan het ook prima met een cadeau van 5 euro. Maar oma wil dus een trein geven. Die is duurder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven