Thuis bevallen zónder vk.... iemand ervaring?

18-08-2009 14:48 693 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daag allemaal!



Ik ben nieuw hier, en post toch maar even dit onderwerp omdat ik net een vervelend gesprek bij de vk heb gehad.



Ik ben 35 weken zwanger, en vast geen gemiddeld type...

Wij gaan een waterbevalling thuis doen, wat we als niet meer dan doodnormaal beschouwen (neg. reacties hierop heb ik op dit moment dan ook geen behoefte aan).



Nu is het zo, dat we de dingen benaderen vanuit een spirituele hoek, en zo vinden wij het dus bijzonder belangrijk dat er niet te veel mensen bij aanwezig zijn, zodat ons kindje is een RUSTIGE geborgen omgeving ter wereld kan komen.



Ik had dus mijn vriend, mijn beste vriendin en de vk in gedachte voor deze 1e bevalling.

Maar nu blijkt dat het goed mogelijk is dat er meerdere vk's komen en dat ze óók nog persé de kraamzorg erbij wil hebben.

Zo wordt het dus precies het circus wat ik NIET in gedachten heb!!!

(De kraamzorg omschreef het al als 'de kroon op hun werk' wat ik prima snap, maar ík wil die kroon niet zijn! rillingen..!)



Kortom; ik baal.

De zwangerschap gaat mega voorspoedig, en alle mensen met onnodige drama zijn al van het toneel. Maar ik merk dat ik echt het gevoel heb dat de instelling van de vk gewoon roet in het eten gooit.



Mijn vriend heeft al 2 kinderen en is er klaar voor om dit zelf te doen (hij heeft véél medische kennis). Ik vertrouw hem meer dan wie dan ook, en zéker het idee van hem & best friend, veel meer dan een vk-parade.



Ik verwacht niet dat veel van jullie me hierin zullen bijvallen, maar wellicht is er 1 pareltje die onze insteek hierin wél snapt? Zoiets ook heeft meegemaakt?



Ik ontdek dat in de USA unassisted childbirth een steeds grotere aanhang krijgt...



Hoe dan ook wens ik iedereen super veel succes met haar bevalling, dat het maar een prachtig moment mag worden!!!



liefs, m
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 26 juli 2014 @ 00:27:

[...]





Ik vind juist dat er in Nederland veel te veel gehangen wordt aan het zelf doen en het zo natuurlijk mogelijk te laten lijken.

+1



Achteraf bezien had ik mijn jongste kinderen zonder hulp kunnen krijgen. Ik had het risico echter nooit durven nemen, dus zijn ze poliklinisch in het ziekenhuis geboren.
Alle reacties Link kopieren
quote:blauwmetstippen schreef op 25 juli 2014 @ 23:57:

[...]





Sneller ingrijpen leidt juist tot meer keizersnedes en een keizersnede is het laatste redmiddel bij de geboorte van een kind. Het lijkt me niet dat dat een gewenste situatie is.

Om een of andere reden worden bevallingen steeds meer gemedicaliseerd. Terwijl heel veel vrouwen prima kunnen bevallen zonder knip, weeënopwekkers, persinstructies en meer medische toestanden.

Ik zeg niet dat je dan maar zonder vk moet gaan bevallen, maar wel dat er (wegens allerlei praktische redenen) veel te snel ingegrepen wordt, met alle gevolgen van dien. Volgens mij is dat geen inhaalslag, maar een achteruitgang.

Helemaal mee eens.

Er is geen verband tuasen sterftecijfers en thuisbevallingen overigens.

Zo heeft Frankrijk hogere sterftecijfers en geen thuisbevallingen.



Een vrouw mag gelukkig zelf kiezen waar ze bevalt. Ik had ook een waterbevalling zonder persinstructies ed. Wel ondeer begeleiding van een verloskundige. Begrijp niet dat mensen kiezen om dit zonder verloskundige te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 26 juli 2014 @ 00:28:

Zijn er pareltjes hier??



Het is dom en arrogant te denken dat het verantwoord is om je baby zonder professional ter wereld te brengen. Onlangs is ook al gebleken dat het onder begeleiding van een VK thuis, al eigenlijk onverantwoord is.



Nee hoor.Klopt niet.



Wel is bekend dat poliklinische bevallingen de grootste inkimensbron zijn voor ziekenhuizen.



Daarnaast dat overdracht russen verloskundigen en gynaecologen beter moet. Schuld ligt aan beide kanten. En speelt zowel bij poliklinische als thuisbevallingen.
Alle reacties Link kopieren
http://www.volkskrant.nl/ ... uldig-over-bevallen.dhtml
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat hele 'unassisted childbirth' net zoiets als heel lang sparen voor (en zoeken en verlangen naar) een bijzondere en kostbare vaas, om hem vervolgens op de bagagedrager van je fiets mee naar huis te nemen. Een 'thuisbevalling' = gewikkeld in bubbeltjes plastic in een stevige doos ophalen met de auto en een 'bevalling in het ziekenhuis'= door een speciale koeriersdienst af laten leveren voor je deur.



Ik ging in eerste instantie voor 'veilig ingepakt ophalen met de auto' maar omdat de auto niet startte moest er toch nog een koeriersdienst bij aan te pas komen.
Alle reacties Link kopieren
Buiten het feit dat ik -na twee bevallingen- niet snap wat mensen bezielt om niet gewoon in t zkh te bevallen, heb ik wel eens gelezen over iemand die ook zulke mooie fantasien over een bevalling had en de vk standby in de woonkamer had zitten. Die kwam alleen op gezette tijden hartje baby checken en vertrok dan direct weer. Is zoiets dan niets voor jou?
quote:flojan schreef op zondag 27 juli 2014 23:12 Buiten het feit dat ik -na twee bevallingen- niet snap wat mensen bezielt om niet gewoon in t zkh te bevallen, heb ik wel eens gelezen over iemand die ook zulke mooie fantasien over een bevalling had en de vk standby in de woonkamer had zitten. Die kwam alleen op gezette tijden hartje baby checken en vertrok dan direct weer. Is zoiets dan niets voor jou?

Helaas zijn er volgens mij maar weinig verloskundigen die hiervoor te porren zijn.

Ze houden graag iets meer dan een vinger aan de pols.
Alle reacties Link kopieren
quote:Azile schreef op 26 juli 2014 @ 14:53:

Ik vind dat hele 'unassisted childbirth' net zoiets als heel lang sparen voor (en zoeken en verlangen naar) een bijzondere en kostbare vaas, om hem vervolgens op de bagagedrager van je fiets mee naar huis te nemen. Een 'thuisbevalling' = gewikkeld in bubbeltjes plastic in een stevige doos ophalen met de auto en een 'bevalling in het ziekenhuis'= door een speciale koeriersdienst af laten leveren voor je deur.



Ik ging in eerste instantie voor 'veilig ingepakt ophalen met de auto' maar omdat de auto niet startte moest er toch nog een koeriersdienst bij aan te pas komen.Geweldige post!!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
En mamma Maaike wat is nu nog je reactie? Wat gaat het worden? Suc6
quote:sima schreef op 27 juli 2014 @ 23:29:

En mamma Maaike wat is nu nog je reactie? Wat gaat het worden? Suc6







De 'baby' van mamamaaike is inmiddels 5 jaar...
quote:sima schreef op zondag 27 juli 2014 23:29 En mamma Maaike wat is nu nog je reactie? Wat gaat het worden? Suc6Het is een topix uit 2009 hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:es1450 schreef op 25 juli 2014 @ 23:51:

Christiana, in België is thuisbevallen niet verboden hoor en komt ook voor. En jij pleit voor meer keizersnedes? Volgens mij is dat helemaal geen discussiepunt als het erom gaat sterftecijfers naar beneden te brengen.



ik pleit niet voor meer keizersnedes, deze worden nu nl. meer uitgevoerd dan 15 jaar geleden, 15 jaar geleden was het protocol dat stuitbevallingen via de natuurlijke manier moesten, met alle risico's van dien, nu wordt ook een ruggenprik aangeboden, was in mijn tijd ondenkbaar.



Ik erger mij alleen aan t.o. die een bevalling even zonder v.k. wil gaan doen i.v.m. teveel mensen aan haar bed, ze denkt iets te romantisch over een bevalling.



Als er bij mijn geen hulp was geweest, waren mijn kind en ik beide gestorven, als je die ervaring hebt van kantje boord, kun je bij dit soort topics alleen maar je hoofd schudden, en hopen dat ze een zware bevalling krijgt, waardoor ze van die roze naieve wolk afduikelt.



Ik werk in België en het is ten zeerste ongebruikelijk en wordt daar zeer afgeraden om thuis te bevallen, vrouwen en baby's blijven ook een paar dagen in het ziekenhuis, ruggenprik standaard aangeboden, en langer laten lopen dan 40 weken komt zeer weinig voor.



En als bij mijn eerste bevalling een geplande keizersnee had mijn oudste een makkelijkere start gehad, en ik geen totaal ruptuur opgelopen. En nee daar ging ik niet dood aan, wel van de placenta die niet kwam, daar kwam operatief ingrijpen aan te pas.
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 25 juli 2014 @ 18:38:

Ik wilde reageren maar t kind is inmiddels al 6 Slecht in rekenen, vast door de medische houding waarin je moeder jou moest uitpersen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4 schreef op 25 juli 2014 @ 18:56:

I

Ik vind het best wel een lastig verhaal, dat medisch gebeuren. Men zegt dat de landen om ons heen een lager baby-sterftecijfer hebben juist omdat iedereen in het ziekenhuis bevalt.

Aan de andere kant kan ik helemaal met Pantax meegaan dat de natuur haar gang laten gaan juist en bedoelt is. Maar zijn mensen niet te ver bij de natuur verwijdert om het nog helemaal zonder professionals te doen?



De natuur haar gang laten gaan betekent ook dat je die hogere babysterfte accepteert, want dat is ook de natuur.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 26 juli 2014 @ 00:27:

[...]



Als er eerder ingegrepen was ipv me ruim 2 weken over tijd te laten lopen, was mijn kind mss niet te groot geweest voor mijn bekken.

Als de verloskundige eerder de gyn had geroepen, was het wrs nog mogelijk geweest om een keizersnede te doen en was het geen zaak van leven op dood van mij en kind geworden.



Ik vind juist dat er in Nederland veel te veel gehangen wordt aan het zelf doen en het zo natuurlijk mogelijk te laten lijken.Helemaal mee eens, ook bij ruim 42 weken zwangerschappen, kinderen van 8.5 pond (ik maatje 34 voor zwangerschap 55 kilo), waarbij oudste in een gedraaide stuit lag, en tuurlijk in het vruchtwater had gepoept, en maar tobben, en toen hartslag wegviel dikke paniek op de verloskamer.. met alle gevolgen voor mij.. was een enorm rustgevende romantische bevalling .
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 27 juli 2014 @ 23:48:

[...]



De natuur haar gang laten gaan betekent ook dat je die hogere babysterfte accepteert, want dat is ook de natuur. Juist!
Alle reacties Link kopieren
quote:Azile schreef op 26 juli 2014 @ 14:53:

Ik vind dat hele 'unassisted childbirth' net zoiets als heel lang sparen voor (en zoeken en verlangen naar) een bijzondere en kostbare vaas, om hem vervolgens op de bagagedrager van je fiets mee naar huis te nemen. Een 'thuisbevalling' = gewikkeld in bubbeltjes plastic in een stevige doos ophalen met de auto en een 'bevalling in het ziekenhuis'= door een speciale koeriersdienst af laten leveren voor je deur.



Ik ging in eerste instantie voor 'veilig ingepakt ophalen met de auto' maar omdat de auto niet startte moest er toch nog een koeriersdienst bij aan te pas komen.

Mooie post!



Een beetje vergelijkbaar met alle mafkezen die je tegenwoordig met helm op ziet fietsen, maar vervolgens wel door rood rijden....
Alle reacties Link kopieren
En mama Maaike wat ist 5 jaar geleden geworden welke methode heb je gedaan en hoeveel vk?
Vrije interpretatie is ook een vak. Het interesseert me geen moer of de natuur haar gang gaat. Ik heb het woord 'natuur' niet eens genoemd; natuur is volslagen irrelevant.



Wat me interesseert is de weg die leidt naar de minste schade bij moeder en kind. Daar wordt, verrassend genoeg door niet-aluminiumhoedgerelateerde mensen, gewoon onderzoek naar gedaan, dat vrijelijk beschikbaar is op de wetenschappelijke portalen die onze samenleving rijk is. Dat het beeld dat die onderzoeken schetsen botst met de momenteel populaire overtuigingen in onze samenleving die een nogal gepolariseerde maar niet realistische indeling van bevallen laten zien (natuur versus medisch), mag weliswaar het geval zijn, maar dat zal me driewerf jeuken.
Alle reacties Link kopieren
Wil je daar iets meer over vertellen Pantax? Ik ben oprecht benieuwd.



Ik zou zelf absoluut niet zonder vk willen bevallen, maar wel graag zonder al te veel medische poespas. Juist ook omdat dit bij mijn eerste bevalling averechts werkte. Laat mij maar een beetje in een rustig hoekje zuchten en steunen. En vooral niet op mijn rug!
Alle reacties Link kopieren
Ben je eigenlijk al Bevallen Pantax? Hoe is het gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Wat mij irriteert is dat meerdere malen bewezen is dat thuisbevallingen niet onveiliger zijn en zelfs leiden tot minder ingrepen, maar dat je desondanks als thuisbevaller wordt neergezet als iemand die bewust een verhoogd risico loopt.

Ontspanning is bewezen belangrijk voor het verloop. Laten wij vrouwen dus vooral bevallen waar we dat zelf willen. Onder deskundige begeleiding. Thuis, in n kraamhotel of ziekenhuis
Ik ben nog niet bevallen



Waar de meeste onderzoeken op lijken te wijzen is dat iedere ingreep bij een bevalling de kans op extra ingrepen vergroot, waarmee de kans op onnodige schade bij moeder en kind toeneemt. Op de rug bevallen is één van die ingrepen. Zoals femke-leest al zei, is de kans op medisch ingrijpen bij een bevalling waarbij de barende vrouw op haar rug bevalt vele malen groter dan bij een bevalling waarin de barende vrouw zelf haar houding kiest. De weeen kunnen in deze houding bijvoorbeeld wegvallen, waardoor er actief geperst moet worden en wanneer dat niet voldoende vlot, leidt dat vaker tot foetale nood en daarmee tot een knip, een tang- of vacuumverlossing of een sectio.



Hetzelfde geldt voor andere ingrepen, zoals onnodig breken van de vliezen, inleiden en persinstructies geven. Al deze ingrepen kúnnen nuttig en levensreddend zijn, maar op het moment dat ze gedaan worden wanneer het niet noodzakelijk is, is de kans veel groter dat ze alleen maar schade toebrengen. Het is dus zaak om op het juiste moment en om de juiste reden in te grijpen. Niet uit gemak voor de zorgverlener, want dat brengt juist vaak schade tóe, maar puur om mogelijke schade te beperken.



Om deze reden kies ik mijn eigen houding uit. Niet omdat ik het per se allemaal 'natuurlijk' wil, integendeel: omdat ik een zo soepel mogelijke bevalling wil met zo min mogelijk risico voor mij en mijn kind. Dat is namelijk níet door zoveel mogelijk de aanwijzingen van zorgverleners op te volgen, maar door zo goed mogelijk te kijken naar wat mijn lichaam aan het doen is.



En nu moet ik eten. Straks meer
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de info Pantax. Ik kan dit van harte beamen. Ik ben tijdens de persfase ook op mijn rug gelegd, waardoor de persweeën wegvielen en ik op eigen kracht verder moest. Dat is uiteindelijk wel gelukt, maar ik ben zeker 1,5 uur bezig geweest en ik heb er een flinke knip aan overgehouden. Achteraf gezien snap ik niet dat ik het heb laten gebeuren, want ik was helemaal niet van plan om op mijn rug te bevallen.



Veel succes met de allerlaatste loodjes!
Alle reacties Link kopieren
Mooi samengevat, Pantax. Dit is precies wat ik in onze vriendengroep denk te zien. Gezonde zwangeren die een bevalling meteen al medisch beginnen (op de rug liggen, dus tegen de zwaartekracht in moeten, onderbrekingen, persinstructies, verlichte ruimte, vliezen breken, niet naar het lichaam mogen luisteren, et cetera) eindigen heel vaak met een scheur of knip, een baby waarbij ruw aan het hoofdje is getrokken en een verhaal over tijdnood. En gezonde zwangeren die de bevalling op een natuurlijke manier starten (zelf natuurlijke houdingen kiezen, niet toucheren, omgeving waar de vrouw zich prettig voelt, vliezen heel laten) zijn in mijn omgeving meestal ook de vrouwen die hun kind krijgen zonder te hebben geperst, zonder dat er aan de baby is getrokken, zonder verhalen over tijdnood en met een onderkant die vaak heel is gebleven. En er lijkt een ontwikkeling in te zitten: ouders in onze omgeving lijken bij volgende zwangerschappen ook kritischer te worden op de gevolgen van het bij voorbaat medicaliseren van een bevalling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven