Tik gegeven

23-02-2013 20:09 267 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet even van me afschrijven hoor....



Daarstraks heb ik mijn zoontje van anderhalf een tik in zijn gezicht gegeven. Ik vind het zo erg, heb dit nog nooit gedaan!



Wat was er aan de hand? Ik zat op de bank zijn zusje van drie weken de fles te geven, en mijn zoontje had er een spelletje van gemaakt om de fles steeds af te pakken. Ik snap dat dit gewoon aandacht trekken is. Het ging steeds wilder en ik had al een paar keer uitgelegd dat hij niet aan de fles mocht komen. Toen dit niet hielp heb hem een paar keer weggeduwd maar dat vond hijhilarisch. Hij werd steeds wilder en hem boos toespreken hielp niet. Ook een tik op zijn handje vond hij supergrappig. Dus toen hij opeens heel ruw de fles afpakte hem ik in relex een tik in zijn gezicht gegeven,

Echt, ik schaam me kapot. We waren ook allebei heel erg onder de indruk, zoonlief snapte meteen dat het nu menens was en is met de duplo gaan spelen. toen ik klaar was met de fles hebben we goed geknuffeld.



Pfff. Iemand die dit herkent of tips heeft om dit anders aan te pakken?



Ik was trouwens alleen thuis, dus in een andere ruimte gaan zitten was geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het zo erg?

Je had hem toch meerdere keren gewaarschuwd?





Wat had je anders kunnen doen, zodat je volgende keer een beter alternatief hebt?
Alle reacties Link kopieren
Hij komt er wel overheen hoor ;) nu kun je er vast over nadenken hoe je het in het vervolg anders kan aanpakken ! Ik zou er verder niet over wakker liggen ! Knuff
Alle reacties Link kopieren
Ach meid. Ik snap dat het niet de bedoeling is en dat je dit soort dingen niet wil doen. Maar je bent net bevallen, hebt een baby van 3 weken... Wees dus niet zo hard voor jezelf.



Misschien voortaan zoontje ook wat te drinken/eten geven als je gaat voeden? Of geef hem wat te doen. Of zet een cd'tje op en ga met hem zingen. Iets in die trant?
ja dat is erg, je slaat een peuter niet in het gezicht. Je hebt niet ingegrepen toen je moest ingrijpen (waarschuwen heeft geen zin als er geen consequentie op volgt) en vervolgens verlies je je beheersing en dat ontaardt zich dan in dit. Dat kan niet
Natuurlijk is er geen man overboord. Dit kan iedereen overkomen! Je hebt hem geknuffeld en het goed gemaakt; hij is het alweer vergeten hoor.

Ik heb een dochter van 1,5 en haar nog nooit geslagen, maar heb ook geen baby erbij. Dat is best heftig, zo'n kleintje erbij!

Ik heb wel een keer heel hard 'hou je kop' tegen mijn dreumes geschreeuwd. Wat voelde ik me schuldig!

Maar ja, wij moeders zijn ook wensen. Zit er niet over in; jij klinkt niet als iemand die dit vaker zal doen. Het komt goed!
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 februari 2013 @ 20:19:

ja dat is erg, je slaat een peuter niet in het gezicht. Je hebt niet ingegrepen toen je moest ingrijpen (waarschuwen heeft geen zin als er geen consequentie op volgt) en vervolgens verlies je je beheersing en dat ontaardt zich dan in dit. Dat kan nietJa en nu?
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Poeh ik snap dat je geschrokken bent. Tuurlijk komt hij er wel weer overheen, maar ik zou wel even gaan nadenken hoe je de voedingsmomenten beter kan laten verlopen. Hier ongeveer hetzelfde leeftijdsverschil. Ik bereidde zijn altijd voor als ik moest voeden. Hij kreeg dan rozijntjes of iets anders te knabbelen en op tv zette ik het zandkasteel of sesamstraat aan. Na een week was het een nieuwe routine en liet hij ons met rust. Hij mocht er ook bij komen zitten met een boekje, naar dat hield hij altijd maar een paar minuten vol.
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 februari 2013 @ 20:19:

ja dat is erg, je slaat een peuter niet in het gezicht. Je hebt niet ingegrepen toen je moest ingrijpen (waarschuwen heeft geen zin als er geen consequentie op volgt) en vervolgens verlies je je beheersing en dat ontaardt zich dan in dit. Dat kan nietWat een belachelijke reactie! TO voelt zich al rot genoeg. En ze had wel al ingegrepen, ze had hem weg geduwd. Wat kon ze nog meer doen met een baby op schoot? Ik vind jouw reactie echt heel ongevoelig, bot en dom!
Eens met wat al is gezegd. Als je eenmaal beter weet, dan doe je ook beter.
Ik zou het ook erg vinden omdat het jouw zwakte is. En ja er zijn allerlei excuses voor maar toch vind ik het erg. Jouw kind moet zo wennen aan de nieuwe situatie, zoekt op allerlei manieren aandacht van mama die hij opeens moet delen en krijgt dan een klap.

Leg bij de volgende fles wat speelgoed en eten voor hem klaar of een leuke dvd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me er niet te druk over maken. Denk dat hij nu heel goed begrepen heeft dat hij de volgende keer moet luisteren als jij de fles geeft.

Ik heb de oudste ook wel eens voor straf in zijn bed gezet. Die was ook 1,5 toen de tweede geboren werd. Zijn ledikant kon hij niet uit en dan kon hij daar uitrazen en ik even rustig verder met hetgeen ik aan het doen was. Misschien ook een idee voor de volgende keer. De kleine drinkt wel weer verder na een pauze.
Alle reacties Link kopieren
Om de tik zou ik me niet druk maken, het feit dat het een tik in het gezicht was, zou ik iets vinden wat 1x gebeurd maar daarna nooit weer gebeurd. Je slaat een kind liever niet, maar al helemaal niet in het gezicht.
Alle reacties Link kopieren
quote:hannaeva schreef op 23 februari 2013 @ 20:23:

[...]





Wat een belachelijke reactie! TO voelt zich al rot genoeg. En ze had wel al ingegrepen, ze had hem weg geduwd. Wat kon ze nog meer doen met een baby op schoot? Ik vind jouw reactie echt heel ongevoelig, bot en dom!Ik ben het niet vaak met Meds eens, maar dit keer wel. Ik vind de reacties hier nogal mild. Slaan is echt nooit oke!! TO had dit idd beter anders kunnen aanpakken. Bijvoorbeeld door baby aan kant te leggen en kind op slaapkamer te zetten totdat hij rustig zou worden o.i.d. TO heeft het in dit geval gewoon te ver laten komen en haar peuter is daar de dupe van.
Alle reacties Link kopieren
slaan is onmacht.. en dat was het bij jou.. Nee.. niet netjes.. maar dat weet je zelf ook wel.. Ik zou hem de volgende keer naast je zetten en hem een leuk boekje o.i.d. geven. Hij is nog maar klein immers..
Alle reacties Link kopieren
Na een aantal waarschuwen een keer een tik uitdelen kan nodig zijn, maar het is wel het beste om, voor zover je je hieraan kunt houden in bepaalde situaties, op een onschuldige plek te slaan (dus liever niet het gezicht).
quote:hannaeva schreef op 23 februari 2013 @ 20:23:

[...]





Wat een belachelijke reactie! TO voelt zich al rot genoeg. En ze had wel al ingegrepen, ze had hem weg geduwd. Wat kon ze nog meer doen met een baby op schoot? Ik vind jouw reactie echt heel ongevoelig, bot en dom!O? Bijzonder. Ze had de baby even weg kunnen leggen en de peuter op zijn stoel kunnen zetten omdat hij stout is. Wat ze nu heeft gedaan is geen oplossing
Volgens mij ben je er zelf óók van geschrokken. En ik vind slaan niet een pedagogisch verantwoorde opvoedingsstrategie.

Blijkbaar zat je in een penibele situatie, en wist je niet dat je dit -mian 'in een reflex'- in je had: Nu wel...

Voortaan: voeden is voeden en géén spelletje. Duplo dus wel.



Alléén perfecte mensen maken nooit leermomenten mee ;)
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde leeftijdsverschil, aan het begin wist ik ook nauwelijks hoe ik dingen moest combineren. Het voeden van je baby kun je best eens onderbreken om je oudste adequaat te corrigeren (in de box zetten bv.) om erger te voorkomen. Veel beter is nog de situatie al van tevoren onder controle te hebben, door hem inderdaad zijn fruit of rozijntjes te geven/filmpje op te zetten als je echt even niet gestoord wilt worden met je jongste. Vergeet niet dat je oudste ook echt nog heel klein is! Slaan mag echt niet gebeuren vind ik.
Ik zou me dus wel druk maken om die tik. TO moet leren hoe ze zichzelf moet beheersen. een kind van 1,5 jaar in het gezicht slaan is niet normaal en zorgelijk
Alle reacties Link kopieren
Olifant, dat vind ik dus ook... Die tik op zijn hand vond ik ook erg, maar daar lachte hij gewoon om. Die tik in zijn gezicht was meer een paniekreactie van mij, maar veel erger natuurlijk.



Goede tip om de tv aan te zetten of in elk geval af te leiden. Ik was al wel liedjes aan te zingen toen hij naast me zat, maar dat was niet leuk genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Niks ergs aan. Ik vind het juist zon gezever dat je je kind tegenwoordig geen tikken meer mag geven. Vroeger werd je zelfs door de juffen en meesters geslagen met een stok als je niet lief was, en moet je eens kijken hoe die kinderen toen waren ( beleefd, netjes en goed opgevoed) nu zijn het allemaal kinderen die vaak onbeschoft zijn en niet goed gedrag vertonen.



Ik wil alleen zeggen; Je hebt meerdere keren gewaarschuwd, soms moet je d.m.v een wat strengere aanpak, het wat beter laten weten, dat heb jij gedaan. Niks mis mee.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Nou ja zeg. Dus slaan met stokken leidt tot beleefde kinderen? Bange kinderen zal je bedoelen. Wat een idioterie
Alle reacties Link kopieren
quote:wished- schreef op 23 februari 2013 @ 20:37:

Niks ergs aan. Ik vind het juist zon gezever dat je je kind tegenwoordig geen tikken meer mag geven. Vroeger werd je zelfs door de juffen en meesters geslagen met een stok als je niet lief was, en moet je eens kijken hoe die kinderen toen waren ( beleefd, netjes en goed opgevoed) nu zijn het allemaal kinderen die vaak onbeschoft zijn en niet goed gedrag vertonen.



Ik wil alleen zeggen; Je hebt meerdere keren gewaarschuwd, soms moet je d.m.v een wat strengere aanpak, het wat beter laten weten, dat heb jij gedaan. Niks mis mee.



Vroeger rookte men ook bij het leven. Inmiddels weten we dat roken slecht voor je gezondheid is. Vroeger werd je bij de tandarts geboord zonder verdoving. Tegenwoordig hoeft dat gelukkig niet meer. Vroeger mocht je niet praten over seks en veel andere zaken. Gelukkig hebben we tegenwoordig geen taboes meer.



Dus... vroeger was echt niet alles beter hoor. Datzelfde geldt dus voor slaan. Gelukkig vinden we dat tegenwoordig niet meer normaal.
Alle reacties Link kopieren
Een kind van 1,5 in het gezicht slaan is niet goed, hij wilde gewoon aandacht en zal op een normale manier moeten leren dat hij soms moet wachten. Zijn zus is er nog maar 3 weken. TO zal echt strategieën moeten aanwenden om de aandacht te verdelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven