Tik gegeven

23-02-2013 20:09 267 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet even van me afschrijven hoor....



Daarstraks heb ik mijn zoontje van anderhalf een tik in zijn gezicht gegeven. Ik vind het zo erg, heb dit nog nooit gedaan!



Wat was er aan de hand? Ik zat op de bank zijn zusje van drie weken de fles te geven, en mijn zoontje had er een spelletje van gemaakt om de fles steeds af te pakken. Ik snap dat dit gewoon aandacht trekken is. Het ging steeds wilder en ik had al een paar keer uitgelegd dat hij niet aan de fles mocht komen. Toen dit niet hielp heb hem een paar keer weggeduwd maar dat vond hijhilarisch. Hij werd steeds wilder en hem boos toespreken hielp niet. Ook een tik op zijn handje vond hij supergrappig. Dus toen hij opeens heel ruw de fles afpakte hem ik in relex een tik in zijn gezicht gegeven,

Echt, ik schaam me kapot. We waren ook allebei heel erg onder de indruk, zoonlief snapte meteen dat het nu menens was en is met de duplo gaan spelen. toen ik klaar was met de fles hebben we goed geknuffeld.



Pfff. Iemand die dit herkent of tips heeft om dit anders aan te pakken?



Ik was trouwens alleen thuis, dus in een andere ruimte gaan zitten was geen optie.
Een kind van anderhalf is net baby-af, ik vind het nogal wat om zo'n dreumes zo serieus te nemen dat je hem in zijn gezicht slaat als ie per ongeluk niet doet wat je zegt.



Ik geloof dat ik dreumes in de box zou hebben gepleurd en lekker door zou zijn gegaan met voeden, maar ja dat is achteraf gelul.



Ik denk ook dat je even boven je gewenste stresslevel zit, en dat kan ik me wel voorstellen met een zuigeling en een dreumes onder je hoede. Is er iemand die wat van je kan overnemen? Dreumes mee uit wandelen nemen als jij moet voeden of zo? Waar is vader in dit verhaal?
Alle reacties Link kopieren
Meds, heb je zelf ook kinderen?



Ik zat inderdaad ook te denken om je zoontje dan zolang ergens neer te zetten waar hij niet weg kan, maar wel veilig is.
quote:wished- schreef op 23 februari 2013 @ 20:37:

Niks ergs aan. Ik vind het juist zon gezever dat je je kind tegenwoordig geen tikken meer mag geven. Vroeger werd je zelfs door de juffen en meesters geslagen met een stok als je niet lief was, en moet je eens kijken hoe die kinderen toen waren ( beleefd, netjes en goed opgevoed) nu zijn het allemaal kinderen die vaak onbeschoft zijn en niet goed gedrag vertonen.



Ik wil alleen zeggen; Je hebt meerdere keren gewaarschuwd, soms moet je d.m.v een wat strengere aanpak, het wat beter laten weten, dat heb jij gedaan. Niks mis mee.Heb jij kinderen? En zo ja: sla jij die ook? Uit principe?
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeM schreef op 23 februari 2013 @ 20:35:

Slaan mag echt niet gebeuren vind ik.Er is veel discussie over 'de corrigerende tik', ook onder pedagogen. Sommigen vinden de corrigerende tik onmisbaar, anderen pleiten ervoor dat het verboden moet worden. Zo lang onze maatschappij hier nog geen eenduidig standpunt over heeft ingenomen, moet TO hier zelf eerst maar een weg in vinden. Zeker na wat er net is gebeurd en hoe ze zich hierover voelt.
Vanwaar deze vraag?
melissa, een corrigerende tik is iets anders dan een klap in het gezicht
@wished; ik denk dat de meeste ouders het een prettig idee vinden dat hun kind niet bang voor ze is. Met slaan leer je niks, behalve dat je als kind bang voor je ouders moet zijn.



@to; leer er van, en bedenk hoe je dit volgende keer anders kan doen.
quote:eldiabonita schreef op 23 februari 2013 @ 20:45:

Meds, heb je zelf ook kinderen?



Ik zat inderdaad ook te denken om je zoontje dan zolang ergens neer te zetten waar hij niet weg kan, maar wel veilig is.Ja, de box dus. Hoe moeilijk kan het zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 februari 2013 @ 20:47:

melissa, een corrigerende tik is iets anders dan een klap in het gezichtZoals ik in mijn eerste reactie zei: ik vind het wel belangrijk om te voorkomen dat je in het gezicht slaat.
een corrigerende tik als in: een gecontroleerde pets op de broek vind ik ook niet deugen, maar het is iets totaal anders dan een moeder die haar zelfbeheersing verliest en uit onmacht haar kind in het gezicht slaat.



Neemt niet weg dat TO ongetwijfeld het beste voor heeft met haar kinderen. Maar TO moet wel met zichzelf aan de slag om dit soort escalaties te voorkomen
Alle reacties Link kopieren
Onze maatschappij heeft er wel een eenduidig standpunt over ingenomen, het slaan van kinderen is bij wet verboden.
quote:melissa-x schreef op 23 februari 2013 @ 20:49:

[...]





Zoals ik in mijn eerste reactie zei: ik vind het wel belangrijk om te voorkomen dat je in het gezicht slaat.je slaat geen kinderen, het is nergens voor nodig en het is nergens goed voor. Als je zonder slaan je kinderen niet kan opvoeden mis je essentiële ouderschapsvaardigheden.
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 februari 2013 @ 20:47:

melissa, een corrigerende tik is iets anders dan een klap in het gezicht



Ja. Een corrigerende tik heb ik ook wel eens uitgedeeld. Waarbij aangetekend moet worden dat ik er meer last van heb gehad dan het getikte kind, dus tegenwoordig hou ik maar bij de corrigerende preek.



Moet ik er ook wel bij zeggen dat mijn kinderen intussen een leeftijd hebben bereikt dat ze gewoon terug tikken .
Alle reacties Link kopieren
quote:kylie_ schreef op 23 februari 2013 @ 20:26:

Ik zou het ook erg vinden omdat het jouw zwakte is. En ja er zijn allerlei excuses voor maar toch vind ik het erg. Jouw kind moet zo wennen aan de nieuwe situatie, zoekt op allerlei manieren aandacht van mama die hij opeens moet delen en krijgt dan een klap.





Dit! 1,5 jaar mama voor je alleen en nu moet je haar delen.

Stel je voor dat je man op een dag thuis komt met een andere vrouw: "schat, ik vind jou zo leuk en lief, daar wilde ik er nog wel 1 van. Ze komt hier vanaf vandaag wonen en jouw kleding dragen en ze weet natuurlijk de weg nog niet, dus ik heb even geen tijd meer om met jou te praten." Zoiets....



Maak een plan voor de voedingen, iets waardoor het voor je oudste ook een fijn moment is. En maak van de dutjes van je jongste een feest voor je oudste, met exclusieve aandacht.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 februari 2013 @ 20:46:

Vanwaar deze vraag?Deze vraag omdat je erg rationeel en principieel lijkt te reageren op deze OP; Meds, heb je zelf ook kinderen?
Het feit dat je er zo mee zit zegt genoeg, het is gebeurd maar laat het niet groter maken dan het is. je voelt je al naar genoeg.
Je bent geschrokken, je hebt het goedgemaakt. Je kunt de tijd niet terugdraaien dus het heeft weinig zin om je nog schuldig te voelen.



Bij de volgende voeding zet je je zoon in de box, met wat te drinken en een boekje, zelf er bij gaan zitten met uk en fles. Dan blijft het gezellig.



Oh, en nog van harte gefeliciteerd met je dochtertje .
Alle reacties Link kopieren
Lady voldermort, dit was mijn eerste keer alleen thuis. Normaliter gaat 1 van ons de fles geven en zorgt de ander dat zoonlief niet gaat klieren ( dus hij mag er wel bijzitten, maar als hij gaat flesafpakken dan zeggen we nee en leiden we hem af met een spelletje) en dat gaat altijd goed.



Ik ben zelf - dacht ik- ook tegen slaan en ben daarom ook zo hard geschrokken van mezelf. Achteraf had ik inderdaad gewoon de baby even moeten laten wachten en zoonlief in zijn kinderstoel moeten zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 februari 2013 @ 20:50:

[...]



je slaat geen kinderen, het is nergens voor nodig en het is nergens goed voor. Als je zonder slaan je kinderen niet kan opvoeden mis je essentiële ouderschapsvaardigheden.Net zei je dat je onderscheid maakt tussen slaan en een corrigerende tik? Nu klinkt het alsof je ook tegen dat laatste bent. Of bedoel je dat er nogal verschil kan zitten in de hardheid van de klap? In dat laatste geval ben ik het wel met je eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:wished- schreef op 23 februari 2013 @ 20:37:

Niks ergs aan. Ik vind het juist zon gezever dat je je kind tegenwoordig geen tikken meer mag geven. Vroeger werd je zelfs door de juffen en meesters geslagen met een stok als je niet lief was, en moet je eens kijken hoe die kinderen toen waren ( beleefd, netjes en goed opgevoed) nu zijn het allemaal kinderen die vaak onbeschoft zijn en niet goed gedrag vertonen.



Ik wil alleen zeggen; Je hebt meerdere keren gewaarschuwd, soms moet je d.m.v een wat strengere aanpak, het wat beter laten weten, dat heb jij gedaan. Niks mis mee.Nee hoor, niets van dat al, gewoon doodsbang voor de stok.
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 februari 2013 @ 20:50:

[...]



je slaat geen kinderen, het is nergens voor nodig en het is nergens goed voor. Als je zonder slaan je kinderen niet kan opvoeden mis je essentiële ouderschapsvaardigheden.



TO gaf het kindje in een opwelling een tik. Ze zit hier heel erg mee en schaamt zich enorm. dat is niet te vergelijken met iemand die slaat als onderdeel van de opvoeding. Als je TO in die hoek wilt plaatsen sla je door.



En de vraag of je kinderen hebt is niet helemaal irrelevant.
Alle reacties Link kopieren
quote:gwenneke schreef op 23 februari 2013 @ 20:26:

Ik heb de oudste ook wel eens voor straf in zijn bed gezet. Die was ook 1,5 toen de tweede geboren werd. Zijn ledikant kon hij niet uit en dan kon hij daar uitrazen en ik even rustig verder met hetgeen ik aan het doen was. Misschien ook een idee voor de volgende keer.



En dan een topic openen omdat je kind niet wil slapen.... Het bed moet een fijne plek zijn, waar je tot rust komt en lekker gaat slapen. Die plek moet je niet als strafplek gaan gebruiken.



Dat gezegd hebbende, een kind van 1,5 snapt sowieso niks van een strafplek.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeM schreef op 23 februari 2013 @ 20:49:

Onze maatschappij heeft er wel een eenduidig standpunt over ingenomen, het slaan van kinderen is bij wet verboden.



Lichamelijke mishandeling is verboden, maar is slaan of "de corrigerende tik" ook al verboden? Ik dacht dat hierover veel werd gediscussieerd, maar dat het zover nog niet was...



Edit: Oh, wacht, sorry, ik zit al iets te lezen. Best interessant.

Corrigerende tik toegestaan?
Alle reacties Link kopieren
Kan me voorstellen dat je er zelf ook van geschrokken bent.

Maar nu ophouden met schuldig voelen, want volgens mij is je zoontje er alweer overheen.

Voor de toekomst even kijken wat een betere oplossing is een zo'n situatie. En bekijk hetgeen er gebeurt is als een leermoment.



En ook van mij van harte met je dochter.
Alle reacties Link kopieren
quote:MissVerrekteKoekwous schreef op 23 februari 2013 @ 20:54:

[...]





TO gaf het kindje in een opwelling een tik. Ze zit hier heel erg mee en schaamt zich enorm. dat is niet te vergelijken met iemand die slaat als onderdeel van de opvoeding. Als je TO in die hoek wilt plaatsen sla je door.



En de vraag of je kinderen hebt is niet helemaal irrelevant.Dat ben ik niet met je eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven