Tik gegeven

23-02-2013 20:09 267 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet even van me afschrijven hoor....



Daarstraks heb ik mijn zoontje van anderhalf een tik in zijn gezicht gegeven. Ik vind het zo erg, heb dit nog nooit gedaan!



Wat was er aan de hand? Ik zat op de bank zijn zusje van drie weken de fles te geven, en mijn zoontje had er een spelletje van gemaakt om de fles steeds af te pakken. Ik snap dat dit gewoon aandacht trekken is. Het ging steeds wilder en ik had al een paar keer uitgelegd dat hij niet aan de fles mocht komen. Toen dit niet hielp heb hem een paar keer weggeduwd maar dat vond hijhilarisch. Hij werd steeds wilder en hem boos toespreken hielp niet. Ook een tik op zijn handje vond hij supergrappig. Dus toen hij opeens heel ruw de fles afpakte hem ik in relex een tik in zijn gezicht gegeven,

Echt, ik schaam me kapot. We waren ook allebei heel erg onder de indruk, zoonlief snapte meteen dat het nu menens was en is met de duplo gaan spelen. toen ik klaar was met de fles hebben we goed geknuffeld.



Pfff. Iemand die dit herkent of tips heeft om dit anders aan te pakken?



Ik was trouwens alleen thuis, dus in een andere ruimte gaan zitten was geen optie.
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 februari 2013 @ 22:34:

ik denk alleen dat je "er rot over voelen" niet voldoende is om een volgende tik te voorkomen. Er moet wel wat gebeuren, TO verliest haar geduld en iemand zei het al, twee keer in feite (duwen en slaan) TO zal moeten analyseren waarom ze haar geduld verloor en waarom ze op dat moment niet koos voor een aanvaardbaar en beter alternatief.Blast, Je was me weer voor.
quote:Lady-Voldemort schreef op 23 februari 2013 @ 22:37:

Eerlijk gezegd denk ik niet dat een kind een trauma of een gebrek aan basisveiligheid oploopt van één per ongelukke tik. Het is wel iets om naar te kijken: wat was het dat ertoe leidde dat de melk overkookte en hoe kan ik dat in de toekomst voorkomen. Want dat je er geen gewoonte van moet maken lijkt me duidelijk.Eens.
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 februari 2013 @ 22:28:

dibbes, als je al begin te slaan wanneer het kind 1,5 is, wat ga je dan doen als het jochie 6 of 12 is?

concrete herinneringen heb je niet van die leeftijd, maar een structureel gevoel van onveiligheid en angst kan op die leeftijd heel makkelijk ontstaan. De eerste jaren zijn juist cruciaal als het gaat om hechting en identiteitsontwikkeling.



Ik zeg dan ook nergens dat het om structureel slaan gaat. Ik lees een TO die geschrokken is van haar eigen gedrag, wat, zoals ik lees, eenmalig is/blijft. Daar hoeft mijns insziens niet gelijk tegenaan geroepen te worden dat ze dan maar hulp moet inschakelen.



Dat is wat ik bedoelde met dat velen van ons niet meer herinneren wat er voor ons 2e jaar is gebeurd en dat dat niet gelijk een trauma voor het leven is/blijft, noch dat dat een voorbode is voor de rest van de opvoeding.
Alle reacties Link kopieren
quote:

:Eendje

Lady voldermort, dit was mijn eerste keer alleen thuis. Normaliter gaat 1 van ons de fles geven en zorgt de ander dat zoonlief niet gaat klieren ( dus hij mag er wel bijzitten, maar als hij gaat flesafpakken dan zeggen we nee en leiden we hem af met een spelletje) en dat gaat altijd goed.



Ik ben zelf - dacht ik- ook tegen slaan en ben daarom ook zo hard geschrokken van mezelf. Achteraf had ik inderdaad gewoon de baby even moeten laten wachten en zoonlief in zijn kinderstoel moeten zetten.



Quote:

Beeldig;

Eigenlijk hebben jullie je zoontje dus geleerd dat als hij gaat zitten zieken tijdens het voeden, dat beloond wordt met exclusieve aandacht.



Dan moet je nu geen tik geven omdat hij precies doet wat jullie hem geleerd hebben. Het is niet meer dan het gevolg van jullie eigen strategie dat hij niet snapt dat zieken tijdens een voeding niet kan."





Scherpe observatie.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:belaaitafelt schreef op 23 februari 2013 @ 22:37:

Weet je... Ik heb tijdens mijn opvoedingscarriere heel vaak de neiging gehad om een mep te geven. Kinderen, zelfs die van mezelf, zijn zo nu en dan nou eenmaal bloedirritant en vervelend.



Ik heb het echter nooit gedaan en ik wil het ook nooit doen. Dat is geen geluk. Dat is een keuze.De neiging hebben om te slaan betekent wel dat je de controle eigenlijk al kwijt was.
quote:MissVerrekteKoekwous schreef op 23 februari 2013 @ 22:32:

[...]





meds je hebt helemaal gelijk als het om bewust slaan gaat. Bij TO ging het om een zeer ongewilde tik in een stresssituatie. Ze is zich rot geschrokken en weet dat dit absoluut not done is.



Ik ben het helemaal met je eens als het gaat om je standpunt mbt lichamelijk corrigeren, maar vind dat je TO nu in een hoek duwt waar ze niet thuishoort.



In welke hoek? Veel vormen van kindermishandeling hebben niks te maken met dat de ouders "het slecht voor hebben" met de kinderen, maar meer met dat ouders niet het vermogen hebben om zich anders te gedragen.

Er zijn ouders die hun kinderen heel slecht behandelen maar oprecht veel van hun kinderen houden en oprecht beter voor ze willen. Ze zijn alleen niet tot beter in staat.

Wat voor redenen een ouder ook heeft om zijn kind te slaan en hoe plausibel (?) die reden ook moge klinken, het mag nooit een excuus zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:MissVerrekteKoekwous schreef op 23 februari 2013 @ 22:40:

[...]





De neiging hebben om te slaan betekent wel dat je de controle eigenlijk al kwijt was.Dat klopt en dan ga ik een glaasje water drinken.
Duss....
quote:Dibbes1 schreef op 23 februari 2013 @ 22:38:

[...]





Ik zeg dan ook nergens dat het om structureel slaan gaat. Ik lees een TO die geschrokken is van haar eigen gedrag, wat, zoals ik lees, eenmalig is/blijft. Daar hoeft mijns insziens niet gelijk tegenaan geroepen te worden dat ze dan maar hulp moet inschakelen.



Dat is wat ik bedoelde met dat velen van ons niet meer herinneren wat er voor ons 2e jaar is gebeurd en dat dat niet gelijk een trauma voor het leven is/blijft, noch dat dat een voorbode is voor de rest van de opvoeding.Het kind is 1,5!!!!!!! Net baby af. Het kind begint nu pas met het zoeken naar de grenzen en staat aan de vooravond van de peuterpuberteit. Als TO nu al dit soort noodgrepen doet dan vraag ik me af hoe ze omgaat met een gierende driftaanval van een krijstende, spuwende schoppende peuter terwijl het andere kind bijv. in bad zit of andere veelvoorkomende complicerende situaties.
Alle reacties Link kopieren
quote:MissVerrekteKoekwous schreef op 23 februari 2013 @ 22:32:

[...]





meds je hebt helemaal gelijk als het om bewust slaan gaat. Bij TO ging het om een zeer ongewilde tik in een stresssituatie. Ze is zich rot geschrokken en weet dat dit absoluut not done is.



Ik ben het helemaal met je eens als het gaat om je standpunt mbt lichamelijk corrigeren, maar vind dat je TO nu in een hoek duwt waar ze niet thuishoort.





Dus als de tik ongewild is in een stressituatie is allemaal niet zo erg?

Ik ben als kind mishandeld door een moeder die ongewild in stressituaties uit de bocht vloog.

En 'savonds zat te huilen hoe erg ze het vond wat ze ons aandeed. Maar het in de volgende stressituatie weer deed.

Mishandeling gebeurt juist meestal niet bewust en expres, maar juist uit onmacht en paniek in stressituaties.
Alle reacties Link kopieren
quote:MissVerrekteKoekwous schreef op 23 februari 2013 @ 22:40:

[...]





De neiging hebben om te slaan betekent wel dat je de controle eigenlijk al kwijt was.Niet met je eens. De neiging kunnen weerstaan, betekent dat je de controle nog had.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 23 februari 2013 @ 22:46:

[...]



Niet met je eens. De neiging kunnen weerstaan, betekent dat je de controle nog had.De controle over jezelf misschien, maar de controle over de situatie was je kwijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 februari 2013 @ 22:40:

[...]





In welke hoek? Veel vormen van kindermishandeling hebben niks te maken met dat de ouders "het slecht voor hebben" met de kinderen, maar meer met dat ouders niet het vermogen hebben om zich anders te gedragen.

Er zijn ouders die hun kinderen heel slecht behandelen maar oprecht veel van hun kinderen houden en oprecht beter voor ze willen. Ze zijn alleen niet tot beter in staat.

Wat voor redenen een ouder ook heeft om zijn kind te slaan en hoe plausibel (?) die reden ook moge klinken, het mag nooit een excuus zijn.



Juist!

Mijn moeder hield zielsveel van ons, en zorgde perfect voor ons. Alleen had ze haar eigen drift en onmacht niet onder controle.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een kind van anderhalf in z'n gezicht slaan zeker niet ok.

Maar ik denk ook niet dat to meteen rijp voor een kliniek is ofzo.

Extreme reacties hier aan beide kanten.



Een kind in z'n gezicht slaan is absoluut verwepelijk.



Ik heb als kind heel veel petsen gekregen van mijn moeder. Corrigerende tikken.

Nooit last van gehad.

Zeer hechte en goede relatie met mijn moeder.



T is dus ook niet een garantie op een drama hoor....
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste (4) heeft bij vlagen behoorlijk 'losse' handjes en ze kan heel erg tekeer gaan. Op het moment dat ik zeg/vraag; 'kom eens even hier bij mama op schoot. Wat is er aan de hand moppie?' kan ze ineens heel goed uitleggen wat er aan de hand is.
Duss....
Alle reacties Link kopieren
1eendje, ik ben benieuwd of je al bedacht hebt hoe je zo'n situatie een volgende keer kunt voorkomen. Of je al een strategie hebt bedacht om dit door jou ongewenste gedrag van je zoontje om te buigen naar een routine waarin de voeding van de baby op een harmonieuzer manier gebeurt?



Heb je de tips van Sparood gelezen? Ik vind dat zij heel goede praktische tips geeft over hoe je je zoontje bezig kunt houden tijdens de voeding. Heb je iets aan die tips?
quote:Neele01 schreef op 23 februari 2013 @ 22:48:

Ik vind een kind van anderhalf in z'n gezicht slaan zeker niet ok.

Maar ik denk ook niet dat to meteen rijp voor een kliniek is ofzo.

Extreme reacties hier aan beide kanten.



Een kind in z'n gezicht slaan is absoluut verwepelijk.



Ik heb als kind heel veel petsen gekregen van mijn moeder. Corrigerende tikken.

Nooit last van gehad.

Zeer hechte en goede relatie met mijn moeder.



T is dus ook niet een garantie op een drama hoor....Wie zegt dat TO naar een gesticht moet?
quote:lilalinda schreef op 23 februari 2013 @ 22:46:

[...]



Niet met je eens. De neiging kunnen weerstaan, betekent dat je de controle nog had.Natuurlijk raakt opvoeden aan je eigen emoties en geduld en niemand heeft zijn gedachten onder controle, en dat hoeft ook helemaal niet, waar het om gaat is dat je niet handelt vanuit een impuls, maar altijd nadenkt over wat jouw gedrag voor gevolgen heeft voor het kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 februari 2013 @ 22:50:

[...]



Wie zegt dat TO naar een gesticht moet?Ik niet. Ze hebben het al druk zat daar.
Duss....
Alle reacties Link kopieren
Niemand maar ik vind de reactie's erg overtrokken.



Iemand die een keer een joint rookt wordt ook niet per definitie junk.



Als er hier wordt gezegd dat ze opvoed boeken moet lezen en aan zichzelf moet werken vind ik dat overtrokken .
quote:isabon schreef op 23 februari 2013 @ 22:47:

[...]





Juist!

Mijn moeder hield zielsveel van ons, en zorgde perfect voor ons. Alleen had ze haar eigen drift en onmacht niet onder controle.afschuwelijk, maar dat gebeurt vaker en is voor de kinderen net zo goed verwoestend.
quote:Neele01 schreef op 23 februari 2013 @ 22:52:

Niemand maar ik vind de reactie's erg overtrokken.



Iemand die een keer een joint rookt wordt ook niet per definitie junk.



Als er hier wordt gezegd dat ze opvoed boeken moet lezen en aan zichzelf moet werken vind ik dat overtrokken .overtrokken? Een volwassene die een peuter, baby nog in zijn gezicht slaat? Kom op zeg, ik geloof niet wat ik lees.
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 februari 2013 @ 22:43:

[...]



Het kind is 1,5!!!!!!! Net baby af. Het kind begint nu pas met het zoeken naar de grenzen en staat aan de vooravond van de peuterpuberteit. Als TO nu al dit soort noodgrepen doet dan vraag ik me af hoe ze omgaat met een gierende driftaanval van een krijstende, spuwende schoppende peuter terwijl het andere kind bijv. in bad zit of andere veelvoorkomende complicerende situaties.

Ja, en ik lees nog steeds een TO die zich daarover rot is geschrokken en die dat niet zo snel nog eens zal doen. TO is zich er terdege van bewust dat het anders had gekund.

Welke ouder doet het elke dag 100% perfect? Niemand.



Vandaar mijn opmerking of dat haar direct een slechte moeder maakt. Nee, vind ik niet. Zolang het hierbij blijft.

Ja, het is onmacht, nee niet goed/handig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beeldig schreef op 23 februari 2013 @ 22:47:

[...]





De controle over jezelf misschien, maar de controle over de situatie was je kwijt.

Ja, maar die heb je dan herwonnen zonder te slaan, daarmee was je niet de totale controle kwijt.



Ik heb mijn kinderen nooit geslagen, nooit op ze gescholden oid. Maar dan nog had ik wel eens het gevoel de controle even kwijt te zijn. Even net te veel stemverheffing. Maar er is een groot verschil tussen de controle echt kwijt zijn en gaan meppen/schelden. Of net op tijd aanvoelen, dat het verkeerd gaat en je kunnen inhouden.
Alle reacties Link kopieren
Volledig eens met Meds de hele tijd.
Duss....
Alle reacties Link kopieren
Het 'lelijkste' wat ik ooit tegen mijn kinderen heb gezegd is; 'en nu moet je ophouden.......'



Ze zijn nog steeds benieuwd wat er eigenlijk gebeurt als ze niet 'ophouden'.
Duss....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven