Tips om een baby van 7 weken langer te laten slapen?

07-09-2007 09:12 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn meisje van 7 weken komt om de 2 a 2,5 uur. Tussendoor slaapt ze vaak maar 3 kwartier tot een uur. Ik heb haar al wel ingebakerd en volg de regelmaat en duidelijkheid van Ria Blom. Dit werkt dus onvoldoende. Daarom ben ik dringen op zoek naar tips!



Mucha
Geduld. Het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Rum in de fles............
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Reageer ik eens serieus, komt zij weer X-D
Alle reacties Link kopieren
Nou, mijn tip was ook serieus........want je doet er echt geen ene reet aan :)

Ik hoopte vroeger echt dat die gaten in de speen voor punaises waren , want mét speen erin ging het nog ........ maar ik heb zeker 3 jaar amper geslapen .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
maar is ze tussendoor huilerig? drinkt ze niet goed? en is het zowel snachts als overdag? anders maakt het toch niet uit? En als je wel echt de indruk hebt dat ze te weinig slaapt, inderdaad gewoon stug doorgaan met je ritme en hopen op betere tijden. BWB, 3 jaar? och jeemig, hier ook een slechte slaper, maar inmiddels na een jaar gaat het redelijk met soms zelfs hele goede dagen ertussen.

TO sterkte, het is af en toe verdomde zwaar en vermoeiend een nieuwe baby.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar mijn zoontje (nu bijna 12 weken) wordt ook altijd na een uurtje wakker. Ik laat hem dan gewoon liggen, en hij valt dan wel weer in slaap (max 10 minuutjes laten huilen, en als het echt krijsen wordt pak ik hem wel hoor, en meestal zit er dan een boertje dwars, en daarna slaapt ie zo nog een uurtje)



Misschien als ze wakker wordt gewoon even laten liggen voor 10 minuten, in de hoop dat ze weer in slaap valt?



In het boek van Ria blom staat ook dat je misschien de volgorde kan aanpassen, dus niet meteen voeden als ze wakker wordt, maar eerst spelen, en dan in de box, en dan pas voeden, misschien helpt dat? of had je dat al geprobeerd?
Muchaatje, volgens mij heb jij een "textbook baby", klinkt volkomen normaal hoor. Zo'n kleintje heeft nog maar een piepklein maagje, dus kan niet al te veel tegelijk eten, waardoor ze niet te lang achter elkaar zal slapen omdat ze weer honger heeft.

Komt vanzelf goed als ze iets groter is, écht! :)
Alle reacties Link kopieren
s nachts gaat het allemaal goed. Maar overdag wil ze niet echt lekker 2 uurtjes doorpitten. Aan het eind van de dag is ze dan zo sjagerijnig dat er van slapen helemaal niks meer komt.



Sweetandcute, ik ga proberen haar 10 minuten te laten huilen tussendoor. Net deed ik dat ook, maar toen bleek dat ze helemaal een nat rompertje had. Dan voel ik zooooo schuldig dat ik haar laat liggen huilen. Gisteren gebeurde dat ook al met een fikse spuitluier. Als je hem dan weer in bed legt, gaat ie dan ook weer 10 minuten huilen of valt ie meteen in slaap? Hier betekent uit bed getild worden dat het wakkere leven weer begint. Ze heeft dan eigenlijk geen zin meer om weer te gaan slapen, maar ik zal het wat vaker proberen.



De tip van verandering van volgorde heb ik nog niet geprobeerd, maar als ze op mij in slaap valt na het voeden, dan wordt ze accuut wakker zodra ik haar in bed leg. Maar ik zal eens proberen of een andere volgorde wat uithaalt.



Iemand nog meer tips? Liever geen tips die met alcohol te maken hebben. Ik heb niet het gevoel dat ze daar goed van zal slapen en groeien.
Alle reacties Link kopieren
Ainne, wanneer denk je ongeveer dat die maag wat groter is?
Maar waarom wil je dan dat ze slaapt overdag? Ze heeft waarschijnlijk gewoon niet veel slaap nodig.



Mijn dochter sliep ook amper overdag. Ze is nu 19 maanden en ze slaapt nog steeds heel erg weinig.
Muchaatje, mijn dochter (nu 8 maanden) voedde in eerste instantie ook om de 2/2,5 uur, daarna werd het meer 3 uur en daarna 4 uur. Ik voedde op verzoek (borstvoeding), maar ik zorgde er wel voor dat er nooit langer dan de 3 of later 4 uur tussen de voedingen zat, dus mocht dat voorkomen, dan legde ik haar wel aan. Net als jouw dochter ging het 's nachts ook vrijwel meteen goed (mazzel!), maar overdag was het best aanploeteren. Ze viel vaak in slaap tijdens het voeden, waardoor ze niet genoeg binnen kreeg, waardoor ze niet lang genoeg (naar mijn zin) bleef slapen.

Ik kan je niet zeggen dat het met 10 of 12 of 15 weken beter zal gaan, iedere baby is anders natuurlijk, maar wat ik je wel aan kan raden is om je "eraan over te geven", volg het ritme van je baby, probeer te ontdekken wat je baby aangeeft wanneer het slaperig wordt. Mij heeft het boek van Tracy Hogg me goed geholpen hierbij trouwens.

Ze is pas zeven weken, dus geef haar (en jezelf!) de tijd om een ritme te vinden wat werkt.
Oh en laten huilen heb ik trouwens nooit gedaan, doen we nu nog niet.

Ik geloof er heilig in dat je een kind vertrouwen geeft door er altijd te zijn als het huilt. Onze dochter is inmiddels een erg zelfverzekerd tiepje en huilt dan ook echt alleen als er wat is.

Maar goed, daar zijn natuurlijk verschillende meningen over!
Alle reacties Link kopieren
Ons zoontje(10weken)sliep ook bijna niet overdag.Omdat ie enorm veel last had van darmkrampen is hier nu 2 keer een kinderfysio geweest.Van haar kreeg ik de tip om van een badlaken een soort hangmatje te maken en dit in het bedje te hangen,hij ligt nu als een soort bolletje in hangmat en slaapt iedere keer zon 3 a 4 uur...

Vanmiddag gaan we voor t eerst naar ostheopaat ivm krampen maar hoor van verschillende mensen dat die ook vaak wat kunnen doen aan slaapproblemen bij baby's,baadt het niet dan schaadt t niet!

Onze zoon ligt in box ook in n soort hangmatje,omdat ie daar altijd heel onrustig in was,nu ligt ie heerlijk te lachen en wat geluidjes te produceren,dit komt waarschijnlijk omdat ze zich dan geborgen voelen net als in onze buik.

Ook ik had t idee dat t niet meer goed kwam,je komt zelf ook niet aan je rust toe maar dit heeft iig bij ons erg geholpen.
Alle reacties Link kopieren
sorry

maar als het slapen 's nachts goed gaat, zie ik de noodzaak niet zo, eigenlijk



Mijn dochter sliep ook weinig overdag, maar zette dit 's nachts door. Pas toen ze ging lopen (zo'n 11 maanden) sliep ze meer/langer overdag, maar dan toch vaak alleen 's middags.



Sommige kinderen zijn wat wakkerder en sommige slapen de hele dag. En helaas hebben ze 'de boekjes' niet gelezen, dus weten ze niet wat Ria Blom nou precies bedoelt.



Overigens heb ik iemand gekend wiens baby zowel 's nachts als overdag veel sliep en die vond het reuze saai ;-]
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Heb helaas geen tips, behalve ermee dealen zoals het nu is.

Als je heel erg regelmaat en ritme toepast, merkt en voelt dat het een tevreden kindje is (geen ziektes of pijn heeft), dan moet het vanzelf een keer beter worden ('s nachts slapen) of niet (overdag slapen). Maar als jij alles hebt geprobeerd, is het alleen nog wachten op wanneer uberhaupt komt. Helaas kun je dat niet afdwingen (snap best dat je goed wilt slapen hoor!)

Gewoon erg consequent blijven en duidelijk blijven maken (in omgevingsprikkels) wanneer het dag en wanneer het nacht is (dus 's nachts donker, stilte en weinig meer praten tegen je kindje en zeker niet spelen, maar gelijk weer op bed leggen) en overdag wel meer prikkels, dus gewoon doorgaan met huishouden, ook tijdens slapen. En wat meer licht. Ik merkte bijvoorbeeld aan dochter dat zij het overdag best fijn vond om geluiden van ons te horen. Wij legden haar wel in haar bedje te slapen, dus boven.
Alle reacties Link kopieren
Mucha, mijn mannetje van 5 weken kwam ook om de 2 a 2 en een half uur. Dit bleek alleen vaak geen honger te zijn, maar buikkrampjes. Nu we hem in zijn bedje laten liggen en troosten gaat hij daarna rustig weer een uur slapen, en als hij dan wakker wordt geeft hij WEL met smak geluidjes en sabbelen aan dat hij honger heeft. Hij drinkt dan ook veel beter, en dan gaat het de volgende cyclus ook beter met slapen.



Hier wordt nog steeds weinig geslapen overdag, maar het is vaak een hele cyclus tussen 2 voedingen in dat hij niet slaapt (omdat hij eerst pijn heeft en daarna gewoon te moe is en zichzelf overstuur maakt) of hij slaapt redelijk voorbeeldig (op wat kreetjes door krampjes na). Wij laten hem wel een paar minuten huilen soms als we zeker weten dat het geen pijn is (kun je bij hem erg goed zien door de trappelende beentjes).



Overigens geloof ik niet zo in dat ze de slaap niet nodig zou hebben nu ze nog zo jong is, maar dat kun je volgens mij ook wel aan je baby zien. Gaapt ze wel of wrijft ze in haar oogjes e.d.? Bij mijn kereltje is het vaak heel duidelijk dat hij WEL moe is (ondanks alerte ogen e.d.) als hij niet slaapt. Als die tekenen er niet waren zou ik ook minder belang hechten aan dat slapen.



Maar het blijft zoeken he, zo'n klein kindje dat je nog niet kan vertellen wat er is....
Alle reacties Link kopieren
hier met baby van 4 maanden die nog 1 of 2 keer komt voor een voeding. Ik vind het niet leuk, maar helaas niks aan te doen. We hebben speentje geprobeerd, maar hij heeft gewoon echt honger. En zolang hij zelf nog niet voor wat drinken kan zorgen, moet ik het doen (borstvoeding). Als ik 's nachts dorst heb, drink ik ook wat. Of moet jij dan ook van jezelf doorslapen?



Geniet gewoon van die nachtelijke tijd samen. Dan is het ook wat minder zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Muchaatje, ik denk dat om de 2 à 2,5 uur nog wel meevalt op deze leeftijd. Mijn dochter is nu 13 weken en ik merkte dat de tussentijden vanzelf langer werden naar 3 uur en soms 4 uur op 1 voeding.



Op hoeveel voedingen per etmaal zit je?

En voed je standaard na het wakker worden?



Wat sweetandcute ook zei, doe ik ook. Eventjes laten huilen. Baby's hebben slaapcycli van 50 minuten (dus 100 min., 150 min. etc). Na die tijden slapen ze lichter en worden soms wakker. Ik laat mijn dochter dan eventjes miepen in bed (hooguit 10 min.) en meestal valt ze dan vanzelf weer in slaap.



Soms kun je je kindje er ook even uithalen. Eventjes spelen en bij de 1e vermoeidheidssignalen weer even in bed leggen. Zonder te voeden (tenzij je kleintje natuurlijk honger heeft, haha).



Ze heeft nu inslaaphuiltjes variërend van 1 minuut tot 5 minuten. Ze slaapt goed: 18 uur per etmaal (max. 75 min. wakker per voeding) en slaapt goed zelfstandig in en wordt vrolijk en rustig wakker.



Ik ben zelf ook een Ria Blom-aanhanger en geloof dus in haar methode. Ik weet zeker dat ik daarom een goed slapende en uitgeruste en relaxte baby heb.

Maar ja, ieder z'n meug.



What matters most is how you see yourself
Jane het lijkt wel of je mijn baby beschrijft! Ik ben ook Ria Blom aanhanger, en bij ons werkt het echt onwijs goed!
Alle reacties Link kopieren
Heb nog even overlegd met het CB. Zij denken dat ze niet genoeg eet om 3 a 4 uur vol te maken. Ik moet haar dus langer aan de borst houden of de boel rekken, zodat ze echte honger krijgt. Ik ga het proberen. Toevallig heeft ze net wel 4 uur doorgehaald en daarvoor heeft ze inderdaad behoorlijk lang aan de borst gezeten.



Overigens ging het niet om s nachts, maar om de slaapjes overdag. s nachts komt ze wel met langere tussenpozen. Van mij hoeft ze echt nog niet door te slapen. Dat komt wel als ze er zelf aan toe is.
Alle reacties Link kopieren
Hmmmm, rekken als een kind echt honger heeft, dáár ben ik dan weer geen voorstander van (hoewel ik dat ook best uitgeprobeerd heb).



Ik ben van mening dat een kind zelf aangeeft of het honger heeft of niet. Bij rekken viel me nl. op dat de voeding erna toch weer eerder komt, je schiet er dus uiteindelijk geen bal mee op. En het is nog zielig ook. Een kindje heeft z'n eigen ritme en daar valt bijzonder weinig in te sturen, is mijn ervaring. Je zult 'gewoon' even geduld moeten hebben, vrees ik. Hou je regelmaat en rust in ere (en niet slapend in bed leggen !) en het komt wel goed volgens mij.



Sweetandcute, grappig dat jij ook zo positief over RB bent. Je schijnt het soms niet te mogen zeggen hier, omdat er ook anti-RB'ers hier ronddolen, maar als mijn kindje (en wij als ouders) daar nou wel bij varen, kunnen die mensen wat mij betreft de boom in.

Waar schrijf jij? Bij mei-moeders?
What matters most is how you see yourself
Alle reacties Link kopieren
Hoi Muchaatje,



Een bekend "probleem" hoor. Pepijn komt overdag ook zo om de 2, 2,5 uur, maar tussendoor slaapt hij dan ook haast helemaal niet (heel af en toe een half uurtje in de box of kinderwagen). Het is hier geen uitzondering dat meneer van 12.00 uur tot 21.00 uur wakker ligt te zijn, terwijl hij volgensmij wel echt moe is.



Wij zijn vandaag naar de osteopaat geweest met hem (hij is nu 4,5 weken oud) omdat wij vermoeden dat er misschien toch nog iets anders aan de hand is. Ik heb het boek van Ria Blom ook en probeer de regelmaat er ook in te houden. Telkens als we hem overdag in bed leggen huilt hij makkelijk drie kwartier achtereen en daarna haal ik hem er weer uit want dat vind ik wel genoeg.



De osteopaat heeft ons bepaalde drukpunten op zijn darmen laten zien die we kunnen stimuleren om hem te laten scheten en poepen zodat zijn krampjes verminderen. Het huilen moet hierdoor ook afnemen.



Tevens heeft hij geconstateerd dat Pepijn toch al een voorkeurshouding heeft (naar rechts) en dat we daar goed op moeten letten door ook de andere kant te stimuleren (we hebben daar een paar oefeningen voor gekregen). Zijn lijfje trekt makkelijker naar de ene kant dan naar de andere kant).



Verder blijkt dat zijn werveltjes in zijn schedeltje/nekje niet helemaal staan zoals ze zouden moeten staan (dit komt misschien door zijn kruinligging of door de bevalling) waardoor Pepijn last heeft met slikken en erg gespannen is (hij schrikt heel vaak, zelfs in zijn slaap).



Door de oefeningen voor darmkrampjes en de voorkeurshouding/zijn gespannenheid hopen we dat hij meer tevreden wordt en dus ook beter overdag kan slapen. Dinsdag moet ik weer bellen of er verbetering is opgetreden en waarschijnlijk moet ik nog een vervolgafspraak maken om de werveltjes in zijn schedeltje/nekje verder te stimuleren dat ze goed gaan staan.



Ik ben zelf ook beniewd hoe het gaat (ondertussen ligt Pepijn alweer 45 min. te pitten na de laatste voeding) en hoop dat het nu beter wordt. Want van de hele dag gehuil wordt je ook niet echt blij hoor. Ik word er iig behoorlijk gestresst van.



Misschien heeft jouw meisje ook wel iets vast zitten in het nekje of schedeltje, je weet niet.



gr. Puppie
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vanmiddag ook naar osteopaat geweest.Zoontje is ook erg gespannen,heeft erg veel krampjes,schrikachtig en wil overdag ook niet slapen.Osteopaat heeft ook bij hem allerlei drukpunten behandeld,buikje,schedel,nek en ruggewervels.Zoontje heeft laatste 5 weken van zwangerschap geknokt voor zn leven,ik had zwangerschapsvergiftiging maar dit werd niet erkend,toen ze erachter kwamen hebben ze bevalling opgewekt met infuus maar toen daalde zijn hartslag bij iedere wee naar 44.Uiteindelijk is ie met spoedkeizersnee geboren en woog ie 1800 gram.Volgens osteopaat heeft dit alles er toe geleid dat zoontje zo gespannen is.Voorlopig ligt ie al vanaf 15.30(nu 19.30) heerlijk ontspannen te slapen....we hopen natuurlijk dat dit zo blijft...maar merken iig dat ie al veel meer ontspannen is dan voordat we vanmiddag bij osteopaat waren geweest.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, het kan van alles zijn:

- oorontsteking

- stille ondervoeding (te weinig voeding, overdag steeds meer huilen, 's nachts steeds langer slapen)

- wennen aan het leven

- voorkeurshouding / kiss syndroom

- voedselallergie

-etc etc etc.



Blijf rustig, biedt rust en regelmaat aan en houd in de gaten of je kind een voorkeurshouding ontwikkelt. Houd zijn temperatuur in de gaten, knuffel veel en kies er af en toe ook voor om hem eens lekker op schoot te laten slapen. Ik ben Ria Blom fan van het eerste uur, maar je moet ook reeel blijven. t Is nog een ukkie! Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven