Tips voor drukke kinderen

14-11-2007 22:17 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een druk jongetje van bijna 5, en hoor graag van andere moeders de beste tips om hier mee om te gaan. Brand maar los!
Regelmaat, regelmaat en regelmaat. En duidelijke grenzen aangeven (en jezelf en je kind daaraan houden).

Volgens mij geldt dat trouwens voor alle kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Kindival, een homeopatisch middel waar mijn jongste iets rustiger van wordt!
Wat bedoel je met druk?

En is dat de hele dag door?
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je met eten of slapen of zichzelf niet bezig kunnen houden??



Je kan een dagritme bord maken met picto's zodat hij van tevoren weet wat er gaat gebeuren. Met ook een moment van de dag dat hij zichzelf moet vermaken en een moment dat hij samen met jou/papa iets samen gaat doen.



Idd regelmaat heel belangrijk.

Veel positief aandacht, kind overal bij betrekken. Bijv als jij wilt koken en hij vraagt heel veel aandacht (negatieve aandacht), betrek hem dan bij t koken. Laat hem met een kindermes iets snijden of kneden of samen tafel dekken.



Ik weet niet of dit is wat je bedoelt???/



Succes ermee
Alle reacties Link kopieren
Niet de hele dag door. Hij kan ook heel rustig zitten kleuren, of televisie kijken, of iets anders dat hij leuk vindt (figuren van strijkkralen maken ofzo). Maar heel regelmatig stuitert hij het hele huis door, op een manier waar ik zelf gestoord van word. Hij kan dan gewoon niet stoppen met rennen en springen, en luistert bovendien erg slecht.



Regelmaat, dat hebben we denk ik al. Hij gaat gewoon naar school en heeft zwemles en voetbal. We eten op vaste tijden en hij gaat daarna naar bed. Meer regelmaat zie ik niet zo voor me.
Alle reacties Link kopieren
Je moet niet vergeten dat het een kind is en niet een oude man van in de tachtig. Mijn zoon is zes en is ook druk, ze moeten toch hun energie kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Ha die Nippo!

Nippi dus een druk menneke?

Ik heb wel wat algemene tips voor je, maar weet niet of je hier wat mee kan.

* Gedrag reguleren. Daarmee bedoel ik de ruimte geven om druk te doen, maar wel op momenten dat jij daar toestemming voor geeft. Ik bedoel dan niet echt toestemming in de zin van, nu mag je druk doen, maar wel dat hij leert dat jij degene bent die de grenzen bepaalt.

Dus doelbewust iets druks doen, om daarop een rustige aktiviteit te laten volgen.

* Zorgen dat hij zijn energie kwijt kan, in bijvoorbeeld een sport, een trampoline.

* veel buiten dingen doen. Dan kan hij zijn energie kwijt en valt het gedrag je minder op dan binnen.

* rustmomenten creeren door bijvoorbeeld gameboy, tv, strijkkralen. Dit ook verplichten. Dit is in het begin moeilijk, maar op een gegeven moment zal hij genieten van de rustmomentjes

* Niet negatief reageren op drukke gedrag

* Zelf uitgerust zijn. Dan kun je dit gedrag beter aan.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetje, natuurlijk is hij een kleuter. Maar wel de drukste kleuter van zijn klas.



Elyane, precies het soort tips dat ik zoek. Sommige herken ik wel (de laatste bijvoorbeeld). De eennalaatste vind ik lastig, ik word er soms horendol van als ik iets aan hem wil vragen en hij gewoon niet stil kan blijven staan om even te luisteren. De eerste tip begrijp ik niet zo goed, zou je daar nog wat meer over kunnen schrijven?
Ik weet niet of je al aan voeding hebt gedacht, maar sommige kinderen worden heel erg druk van bepaald eten en dan voor toevoegingen. Ik geloof dat er pas nog een studie naar E-nummers en hyperactief gedrag is geweest. Ik wil niet meteen ergens een stempel op drukken ofzo, maar het zou maar zo kunnen verklaren waarom je kind de ene keer wel en de andere keer niet heel druk is. Bijvoorbeeld na het eten van iets met bepaalde geur of smaakt stoffen.





Ik merk het zelfs bij mezelf, dat wanneer ik veel suiker op heb, ik niet te houden ben (en ook wel irritant kan zijn...:) )
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat je kindje veel behoefte heeft aan lichamelijke activiteiten. Soort van sportclubje misschien, iig veel buiten spelen. Sommige kinderen hebben dat drukke momentje even nodig om hun emoties zo te uiten, of om hun dag te verwerken.



Geef hem ook die ruimte om druk te zijn zoals Elayne zegt, maak een afspraak met hem van dit en dit moment mag je stuiteren, rennen...(wat jij kiest) en als bijv het kookwekkertje weer gaat dan gaan we weer samen ...dit of dat doen. Heb je een tuin waar hij even zn gang kan gaan?? Voetballen tegen de schuur of met een skippybal stuiteren, fietjes crossen, glijbaan.



Succes
Alle reacties Link kopieren
En over zorgen dat hij zijn energie kwijt kan. Dat proberen wel al, om die reden hebben we een poosje naar school gefietst in de hoop dat dat zijn gedrag in de klas ten goede kwam. Dat wil hij ook graag en het is een paar km dus is hij dan best moet. Maar dat betekent dat ik dan nog bijna 15 km door moet fietsen naar mijn werk, en dat is in de zomer prima maar helaas is die voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Groot huis en grote tuin, dat is geen probleem. Wel is het zo dat als hij een drukke activiteit heeft gedaan, hij moeilijk te kalmeren is. Misschien is dat wel een valkuil, dat ik hem dus bij voorbaat al rustig probeer te houden.



Bij dat fietsen is dat trouwens niet zo, dat kost energie maar is niet zo stuiterig als rennen, hinkelen, springen enzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat als hij zijn drukke momentje heeft, is t zinloos om met hem proberen te praten. Want hij kan dan gewoonweg niet luisteren. Heel lastig is dat, ook voor hemzelf denk ik.

Maar ik denk ook dat hij op dat moment ook aanvoelt hoe jij je dan voelt.

Misschien dan hem bij de hand nemen en jas aandoen en naar buiten gaan. Hij moet toch zn energie kwijt en dat zal niet lukken met een puzzel aan tafel.
Alle reacties Link kopieren
Hhmm lastig Nippo...Moeilijk te kalmeren na een activiteit...En bijv. na een activiteit buiten samen binnen op de bank (vaste plekje zoeken ) om een boek voor te lezen...iets lekkers er bij...OF na t buiten zijn, samen koken in de keuken, kan hij toch bezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn best goede ideeen, maar het is niet altijd weer om naar buiten te gaan en hij heeft niet altijd zin. Bovendien loopt hier ook nog een peuterpuber rond (en aan die peuterpuber streken doet hij graag mee uiteraard). Dat is ook wel een complicerende factor, want dan moet hij stoppen met rennen van mij maar zij rent natuurlijk lekker door en met haar valt nog niet te praten.



Ik geloof ook eigenlijk niet dat het zo simpel is dat hij zijn energie kwijt moet (het speelt uiteraard wel mee). Ik heb het gevoel dat ik niet adequaat met zijn buien omga.
Nippo, als ie 'kalm' wordt van fietsen en druk van rennen, zou je een sport kunnen zoeken die meer 'zware duursport' is. Fietsen is een monotone cadans waarbij je al je spieren gebruikt, en als je daarin explosief wilt zijn, maak je nog steeds dezelfde beweging. Bij andere dingen is dat niet zo. Is er een mogeijkheid waarbij je ziijn kracht gebruikt? Kuilen graven? Zware dingen tillen (emmertjes zand heen en weer ofzo?) met een skelter laten raggen?

(judo, turnen, scouting, als hobby?)
Qua niet adequaat met buien omgaan: heb je een binnenruimte waar hij loos zou kunnen gaan? Zo van: als je je ellende kwijt moet: in de garage staat een doos oude kranten, ga die maar scheuren en gooien (en daarna weer opruimen)?

Met een oude jas en oude broek toch de tuin in?

Touwtjespringen?

Basketballen? (vergt precisie, maar ook explosieve kracht)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inderdaad een geschikte binnenruimte, en Sinterklaas heeft al een springtouw gekocht voor in de schoen. Ik zeg altijd al dat als hij wil rennen, dat hij dat in die betreffende binnenruimte mag doen, maar ik maak niet zoveel indruk blijkbaar want hij rent me dan gewoon voorbij in de woonkamre. Blijkbaar ook een probleem met grenzen stellen dus.
Alle reacties Link kopieren
Nippo, misschien is jouw zoon nog een beetje te jong hier voor. Maar ik had ergens gelezen dat het voor drukke kinderen goed was om een muziekinstrument te bespelen..toen mijn zoon zes werd zijn we met gitaarles begonnen..en dat vindt hij geweldig ondanks zijn druk zijn.

Volgens mijn hoeft een druk kind niet alleen maar drukke bezigheden te doen. Mijn zoon is ook druk en was heel druk, toch kon hij ook geruimetijd bezig zijn met spelletjes van Vtech..
Alle reacties Link kopieren
[quote]nippo schreef op 14 november 2007 @ 22:43:

Groot huis en grote tuin, dat is geen probleem. [img]Wel is het zo dat als hij een drukke activiteit heeft gedaan, hij moeilijk te kalmeren is. Misschien is dat wel een valkuil, dat ik hem dus bij voorbaat al rustig probeer te houden.[/img]Bij dat fietsen is dat trouwens niet zo, dat kost energie maar is niet zo stuiterig als rennen, hinkelen, springen enzo.[/quot





Ik denk dat je daar een punt hebt.

Dat kan inderdaad een valkuil zijn



Wat ik bedoel met mijn eerste tip is om er voor te zorgen dat jij het gedrag in de hand houdt. Dit is voor hem prettig en duidelijk.

Als jij namelijk invloed uit kunt oefenen op zijn drukke gedrag, dan geeft hem dit de veiligheid dat hij dit ook kan leren. Hmm,klinkt wat vaag, ik zal proberen het nog wat meer uit te leggen.

Vaak hebben drukke kinderen ook last van hun gedrag. Herken je dat een hele drukke bui vaak eindigt in frustratie en huilen?

Het is goed om dit voor te zijn. Als je hem goed observeert, zie je vaak het 'kookpunt' al aankomen.

Dus ruim voor dit punt, moet je het gas al lager zetten, wil je er voor zorgen dat de melk niet overloopt.

Wat ik doe, als één van de kinderen een drukke bui heeft, is tijdens het begin van de bui naar het kind toe gaan en het even apart nemen. Hij/zij is dan nog wel in staat om even te luisteren. Ik benoem dan dat ik zie dat hij/zij druk is en dat ik dat goed vind, maar dat we over ...(per keer anders) minuten weer even iets rustigs gaan doen. Dan laat ik gelijk al kiezen tussen twee dingen.

Ik reguleer dus het gedrag door er zelf een tijdslimiet aan te verbinden. Vervolgens geef ik het kind de ruimte om even druk te doen. Een minuutje voordat ik over wil gaan naar de volgende aktiviteit geef ik aan bij het kind, dat we over een minuutje iets rustigs gaan doen (de aktiviteit die we eerder hebben afgesproken) Het kind kan zich dan voorbereiden, het weet wat er van hem verwacht wordt, en kan daarop inspelen.

Indien nodig kun je een beloning verbinden aan goed luisteren (hier werkt uitgebreid complimenteren, afdoende) of een 'sanctie' aan niet goed luisteren.

Het doel van deze benaderingswijze is dat je kind inzicht krijgt in zijn eigen gedrag.

Kinderen vinden het fijn als jij voorspelbaar bent.

Als je de ene keer druk gedrag goed vindt en de andere keer niet (omdat je moe bent) dan gaan kinderen hier mee aan de haal, omdat dit onveilig is (klinkt dramatisch, maar je snapt vast wat ik hiermee bedoel
Alle reacties Link kopieren
Misschien is zijn drukke gedrag wel een schreeuw om aandacht???? Om dat jij zelf aan geeft niet adequaat met zijn buien omgaat, weet hij misschien niet waar hij aan toe is. Misschien vraagt hij wel positieve aan dacht op een negatieve manier. Dat is eigenlijk altijd t 1e wat in mij opkomt bij drukke kinderen.

Als je nou een eens een Zoon-Mama momentje in gaat lassen op een vast tijdstip per dag. Je zei ook dat je af en toe helemaal dol word van hem. Dus probeer zelf ook je geduld te bewaren en blijf psoitief, Ja ik weet t , t is moeilijk. En vooral positief belonen, heel belangrijk.



Ik werk zelf met deze leeftijd en krijg deze hulpvraag wekelijks te horen van moeders. Maar t is vaak toch een schreeuw om positieve aandacht alleen vragen ze die op een negatieve manier, helaas.



Wat ook een leuke tip kan zijn (vind ik) is op een rustmoment (bijv als broer/zus slaapt) om dan je kindje te masseren. Dan ben je echt helemaal samen en lichamelijk contact is ook heel fijn voor hem. Maar ja dat moet hij zelf natuurlijk wel prettig vinden ook om dan stil te moeten liggen. Kan gek zijn voor hem in het begin.



Maar ik doe dat zelf nu ook bij mijn hyperactief kindje in de groep. en hij vraagt er nu zelf ook om. Hij vind dat lichamelijke liefkozing heel prettig. Want dat is een fijn gevoel en positief. Ik masseer hem dan alleen niet, ik aai hem zeg maar als hij in bed ligt en gedrag laat zien wat ik van hem verlang. Hij "was " dus een drama in bed, wilde niet liggen en ging telkens uit bed enzo.



Maar goed ik dwaal dus een beetje af haha sorry hoor!! Ik hoop dat je snel iets vind wat bij jou en je kindje past.



groetjes MW
Alle reacties Link kopieren
Alvast iedereen bedankt voor alle goede ideeen. Altijd fijn om tips van een ander te lezen, want ik zit echt een beetje met mijn handen in het haar.
Alle reacties Link kopieren
Elyane, ik denk wel dat jij een punt hebt over dat voorspelbaar zijn. Ik weet ook wel dat wij niet consequent genoeg zijn, en dat hij dat feilloos weet. Hij heeft ook erg de neiging om van dingen een drama te maken, en de verleiding om dan maar toe te gven is soms groot. Maar dat heeft denk ik meer te maken met het niet luisteren dan met het drukke.
Alle reacties Link kopieren
Nog een dingetje..



Ik doe dus in mijn groep ook precies wat Elaybe beschrijft: ik houd de drukke kinderen in de gaten en als ik zie dat hij het niet meer houdt, qua rustig zijn en dat het lang genoeg geduurt heeft voor hem en dus "druk vervelend"gaat doen. Dus voordat hij explodeert en door de groep heen rent, ga ik met hem al wat anders doen/ zoeken wat hij leuk vind of iets dergelijks. (ligt aan situatie). Ik betrek de kinderen ook erg veel in wat ik doe of ga doen.



En heeel belangrijk wat je zelf aangeeft: grenzen...er is wel regelmaat in t gezin, met name in t dagelijkse verkeer bij je thuis. Maar hij weet dus niet waar jouw grens ligt, en hij is er overheen aan t gaan. Duidelijkheid scheppen en grenzen stellen en jij bent degene die de grenzen bepaalt. Je kindje heeft echt behoefte (denk ik en wat ik zelf ervaar in mijn groepje) aan bege"leiding"!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven