Coronavirus COVID-19 alle pijlers

'vervormde' geuren lang na covid-besmetting

06-09-2023 11:20 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een stukje teruggezocht en zo snel niets meer gevonden, dus even een nieuw topic. Zijn er meer mensen die nog last hebben van 'vervormde' geuren? Wat ik me herinner uit verhalen is dat het vaak vrij specifieke geuren waren, zoals kaas ruiken als uitlaatgas (of iets dergelijks).

Ik heb zelf dat bepaalde parfums, ik vermoed in de wat goedkopere hoek, heel raar en penetrant zijn gaan ruiken. Ik herken de geur wel, maar weet nog niet wat het is. Iets indringends en bitters. Ik word er echt een beetje naar van (hoofdpijn, misselijk) als ik te lang in de buurt ben. Best irritant. Momenteel lijkt het erger. Misschien omdat ik wat vaker in de bus heb gezeten enzo, maar ik ben momenteel ook niet zo fit, waardoor ik me afvraag of het ook met weerstand te maken kan hebben. Ik hoop in ieder geval dat die verergering tijdelijk is, want steeds bij mensen weg moeten vluchten is niet zo gezellig, en ook niet sltijd mogelijk, haha. Ik denk dat het misschien een hulpstof of zoiets is die meer in goedkopere parfums zit? Dat ik covid had is een jaar of twee geleden. Sindsdien speelt dit.

Lang verhaal kort: zijn er mensen die dit herkennen?
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, herkenbaar. Ik heb hier sinds mijn eerste besmetting (denk twee jaar geleden?) ook last van. Veel dingen, zoals koffie en pindakaas, smaken anders. En op sommige dagen hangt er een ontzettend penetrante rooklucht die ik alleen ruik, en de rest van het gezin niet. Ook parfum ruikt anders, sommige geuren vind ik nu niet meer lekker die ik voorheen graag droeg. Ik heb me er maar bij neergelegd, denk niet dat dit nog overgaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat klinkt wel wat meer dan wat ik heb. Ik merk wel dat ik wat aan mezelf begin te twijfelen. Zo hing er hier in de portiekhal ineens een ranzige en ook vrij indringende geur (combinatie muf en zweet), waar ik ook wat naar van werd. Maar gosd, even doorluchten kan nooit kwaad en nu ruik ik het in ieder geval niet meer.

Was je tijdens de ziekte je smaak- en geurvermogen ook kwijt of was het direct al dit?
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben toen inderdaad een tijd helemaal mijn reuk kwijtgeraakt. Dat is dan gelukkig wel weer goed gekomen maar dus niet helemaal zoals het ooit was.
Alle reacties Link kopieren Quote
missfitz schreef:
06-09-2023 19:17
Ik ben toen inderdaad een tijd helemaal mijn reuk kwijtgeraakt. Dat is dan gelukkig wel weer goed gekomen maar dus niet helemaal zoals het ooit was.
Rot, zeg!
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 1 maart 2020 hadden kind en ik lichte koorts en hele milde luchtwegklachten. Ik was mijn geur drie dagen kwijt.

Of het Corona was, weten we niet, want testen waren er niet. En het eerste officiële geval was pas later.

Sindsdien heb ik niet zozeer een veranderende reukzin, maar is mijn smaak volkomen vervormd. Van “ik lust alles” ben ik gegaan naar “ik lust bijna niks”. Alles smaakt raar. Met name groente.
Vlees (niet alle overigens) lukt meestal (niet altijd) wel. En fruit ook. Brood smaakt naar papier.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Qua geur moet ik overigens niets hebben van kunstmatige parfums (zoals eau de toilette, en nepgeuren in wasmiddel, wasverzachter en wasparfum en geurkaarten). Dat ruikt wel zo ontzettend walgelijk.

Op zich had ik dat al, maar dat is wel erger geworden. Andere geuren zijn volgens mij niet extreem veranderd.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er ook lang last van gehad. Citroen en uitlaatgassen hadden dezelfde vreemde "bijgeur". Ik rook ook geen verschil tussen paprika, ui en knoflook. Na ongeveer een jaar merkte ik dat heel langzaam m'n oude geurvermogen weer terugkwam. Ik zit nu bijna 2.5 jaar na de besmetting die de verandering in geurbelevenis veroorzaakte en inmiddels heb ik er geen last meer van en ruikt alles weer zoals het hoort.
Alle reacties Link kopieren Quote
Verschillende berichten dus. Echt vervelend dat klachten zo lang aan kunnen houden, om van long covid nog maar niet te spreken.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
missfitz schreef:
06-09-2023 11:51
Ja, herkenbaar. Ik heb hier sinds mijn eerste besmetting (denk twee jaar geleden?) ook last van. Veel dingen, zoals koffie en pindakaas, smaken anders. En op sommige dagen hangt er een ontzettend penetrante rooklucht die ik alleen ruik, en de rest van het gezin niet. Ook parfum ruikt anders, sommige geuren vind ik nu niet meer lekker die ik voorheen graag droeg. Ik heb me er maar bij neergelegd, denk niet dat dit nog overgaat.
Nou dit dus. Die rooklucht! Ik heb ook 3 jaar geleden corona gehad. Niet ziek geweest, maar wel anderhalf jaar geur kwijt. Nu ruik ik weer,maar ik vertrouw de geuren niet. Als in; ik durf niet te zeggen of ik koffie ruik als ik denk koffie te ruiken.

Maar vooral een rooklucht. Ik heb lang mijn partner verdacht van weer stiekem roken, maar ik ruik het ook soms bij mensen als ik weet dat er 1000% zeker niet gerookt is of word. Heel vreemd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze zomer voor het eerst positief getest (voelde me toen niet lekker en had nog een test liggen). 2 dagen grieperig geweest en had ook een dag dat ik echt niks kon ruiken.
Alles smaakt gelukkig weer als vanouds, waar ik blij mee ben. Maar de geur van sinaasappel/mandarijnen (wat ik altijd erg lekker vond) vind ik echt vies: ruikt voor mij als afval. Zelfde ook met citroen eigenlijk. Ik heb ook zeep die naar sinaasappel ruikt, maar ik vind mijn handen stinken als ik het heb gebruikt. :(
En ik ruik ook weleens een brandlucht die er niet altijd blijkt te zijn. :-?
O ja, en wasmiddel ruikt ook anders: muf ofzo.

Irritant, maar als ik hier zo lees, had het erger kunnen zijn.
:redrose: voor iedereen die last heeft van reuk-/smaakklachten. Hopelijk komt hier snel een oplossing voor vanuit de wetenschap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 3 weken geleden voor het eerst Corona gehad en ben mijn geur kwijt. Smaak ook, maar dat begint een beetje terug te komen.
Maar af en toe proef ik rook. Ik ruik het niet maar proef het. Gekke ervaring.
Ik ben blij dat ik er nu hier over lees.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb op de kop af precies 2 jaar geleden corona gehad en mijn reukvermogen is compleet verdwenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
28-10-2023 02:21
Ik heb op de kop af precies 2 jaar geleden corona gehad en mijn reukvermogen is compleet verdwenen.
Dat is best heftig!

Het kwam gisteren ergens ter sprake, ook de ervaring - die ik destijds hier op het forum ook wel gelezen heb - dat oude kwalen/blessures ineens weer de kop opstaken tijdens een coronabesmetting. Best merkwaardig.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, is toch een bekend iets mbt covid?
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
28-10-2023 12:02
Ja, is toch een bekend iets mbt covid?
Zeker. Ik bedoelde vooral dat ik me afvraag waarom dat zo is. Omdat het een nieuw virus is misschien, maar helemaal nieuw is het ook niet - dingen waar ik totaal niks van weet, maar waarover ik dan wel zit te peinzen :⁠-⁠)
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, helaas nog steeds herkenbaar. Nu twee jaar geleden corona gehad en het lekkere coco chanel mademoiselle zal voor mij nooit meer hetzelfde gaan ruiken ben ik bang... :cry:
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
Ja, nu 1,5 jaar verder nog steeds. Mijn fijne (dure) parfum is niet fijn meer (:

Ik ruik ook een flink aantal geuren nog steeds niet en proef niet alles of nog vervormd.
missfitz schreef:
06-09-2023 11:51
Ja, herkenbaar. Ik heb hier sinds mijn eerste besmetting (denk twee jaar geleden?) ook last van. Veel dingen, zoals koffie en pindakaas, smaken anders. En op sommige dagen hangt er een ontzettend penetrante rooklucht die ik alleen ruik, en de rest van het gezin niet. Ook parfum ruikt anders, sommige geuren vind ik nu niet meer lekker die ik voorheen graag droeg. Ik heb me er maar bij neergelegd, denk niet dat dit nog overgaat.
Check
vivapimpelmees schreef:
28-10-2023 02:21
Ik heb op de kop af precies 2 jaar geleden corona gehad en mijn reukvermogen is compleet verdwenen.
Echt heel heftig. Een collega van mij heeft al jaren geen smaak meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
28-10-2023 02:21
Ik heb op de kop af precies 2 jaar geleden corona gehad en mijn reukvermogen is compleet verdwenen.
Ik kom via internet nog een onderzoek hierover tegen, blijkbaar verbetert het wel bij veel mensen (op langere termijn) als ik het goed begrijp.
Heftig inderdaad als je tot de groep hoort waar dat niet het geval is.

https://www.umcutrecht.nl/nl/over-ons/n ... euk-bekend
tja-tja wijzigde dit bericht op 28-10-2023 23:31
Reden: verduidelijking
8.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoop heel erg dat het toch gaat verbeteren. Twee jaar is ook al lang om met dit soort klachten te zitten - dan bedoel ik niet mezelf, want bij mij valt het dan nog alles mee - maar die hele pandemie ligt ook nog maar kort achter ons.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja-Tja schreef:
28-10-2023 23:29
Ik kom via internet nog een onderzoek hierover tegen, blijkbaar verbetert het wel bij veel mensen (op langere termijn) als ik het goed begrijp.
Heftig inderdaad als je tot de groep hoort waar dat niet het geval is.

https://www.umcutrecht.nl/nl/over-ons/n ... euk-bekend
Ik heb meegedaan aan dit onderzoek.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
29-10-2023 22:18
Ik heb meegedaan aan dit onderzoek.
Aha, hopelijk lijkt het tot nieuwe inzichten. En voor jou hopelijk ook meer duidelijkheid & verbetering.
Ik heb vorige week mijn coronavaccinatie gehaald en ontdekte vandaag dat ik pindakaas en sigarettenrook niet meer ruik. Pindakaas proef ik ook weer niet.
Deze was ik ook kwijt na de besmetting, maar sinds een paar maanden had ik die weer terug.
Meer die dat hebben?

Ik ben benieuwd wat nog meer weer weg is.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven