Uniseksnamen

24-10-2014 17:19 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van uniseksnamen?



Ik ben zwanger van de derde en als het een meisje is (we weten het geslacht nog niet), dan is Sam hier wel een erg grote kanshebber. Wij vinden dat echt een leuke en stoere naam voor een meisje.



Ik kan me echter wel voorstellen dat later wel eens gedacht zal worden dat ze een jongen/man is (niet als ze er zelf bij staat, natuurlijk, hoewel, dat weet je nooit ). Maar uit haar naam zal haar geslacht dus niet af te leiden zijn.



Ik hoor graag jullie meningen.
Alle reacties Link kopieren
En als ik de naam Sam hoor denk ik automatisch aan een jongen. Het is voor mij veel meer een jongensnaam. Ik zie het uniseks er niet zo van in behalve inderdaad als afkorting van een langere meisjesnaam.



Voor een jongen vind ik Sam een prima naam.



Het is inderdaad wel een trend om jongensnamen aan meisjes te geven. Zou ken ik ook al een vrouwelijke Tyler en James. Maar mooi vind ik dat niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 24 oktober 2014 @ 17:59:

Sam vind ik geen uniseks naam. Het is gewoon een jongensnaam.

Je kind Samantha noemen en dat dan in het dagelijkse leven afkorten tot Sam snap ik dan weer wel hoewel Samantha toch wel een beetje een tokkie naam is.



Waarom niet gewoon een echte meisjesnaam kiezen. Er zijn er duizenden er moet er toch wel eentje bij zijn die jullie leuk vinden.

Ik vind Sam dus wel een uniseksnaam. En Samantha wordt het niet, vinden we echt heel lelijk.



Er zullen zeker nog wel echte meisjesnamen zijn die we mooi vinden, maar echt even mooi als Sam, dat zal moeilijk worden. Vriend en ik hebben niet echt dezelfde smaak wat namen betreft.



Wie weet wordt het trouwens een jongen en dan krijgt hij een echte jongensnaam. Ik was gewoon al benieuwd naar meningen.
Alle reacties Link kopieren
In mijn beleving is Sam en meisjesnaam, want ik ken 5 meiden Sam en geen jongens Sam..hahaha
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik Sam ook wel stoer vind, zou ik toch altijd denken dat het een afkorting is van Samantha en dat is echt afschuwelijk.



Dat je vaak als man aangeschreven wordt lijkt mij dan weer geen probleem, breekt het ijs een beetje als je dan kan zeggen dat je een vrouw bent
quote:selah01 schreef op 24 oktober 2014 @ 17:59:

Ik zou niet de naam Sam aan een meisje geven.

Het is in mijn ogen niet echt een volledige naam voor een meisje. Zelfs voor een jongen zou ik liever kiezen voor bijvoorbeeld Samuel maar dan vind ik Sam nog wel gaan.

Voor een meisje vind ik Sam niet echt leuk behalve eventueel als afkorting van een langere naam zoals Samuela, Samantha, Samira, Samia...

Maar Sam als volledige naam vind ik nogal nietszeggend voor een meisje. Het is mij ook te jongensachtig.



Bij Sam zou ik er Sammy van maken. Een jongen die Sammy heet is alleen leuk onder de 8 jaar . . .. .



En een meisje Alex noemen zou ik ook niet doen, dat werd bij mij Alexa, of Alexia
Alle reacties Link kopieren
Mijn volledige naam is een vrouwennaam. De afkorting ervan (en zo word ik vaak genoemd) vooral een jongensnaam, maar kan ook voor een meisje. Vergelijkbaar met Sam. Ik vind het leuk.
quote:Mossel schreef op vrijdag 24 oktober 2014 17:48 Ik ben blij dat de reacties overwegend positief zijn.



Ik hoor ze in onze omgeving wel al afkomen als we nu een dochter zouden krijgen na twee zonen: 'Nu hebben ze een meisje, geven ze haar een jongensnaam!?!' Ach, ik denk dat dat wel meevalt. Op het moment dat je dochter Sam heet, dan ís het gewoon een meisjesnaam. Ik vind 'm erg leuk!!
Alle reacties Link kopieren
Leuke naam.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Sam toch echt een jongensnaam. Voor een meisje ken ik het alleen als afkorting van Samantha. Zelf zou ik niet voor een naam kiezen die voor verwarring kan zorgen, dat lijkt me niet leuk voor je kind. Ik begrijp sowieso niks van de trend om meisjes jongensnamen te geven.
Alle reacties Link kopieren
Sam vind ik een leuke meidennaam.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 24 oktober 2014 @ 17:34:

Leuk als je dan een relatie hebt met iemand met dezelfde naam.



Kelly Hildebrandt + Kelly HildebrandtZou ook kunnen gebeuren mocht het kind later op hetzelfde geslacht vallen, dus dan zou je alleen voor hele originele namen moeten gaan ;)
Het is ook wennen en dat gebeurt echt wel. Ik ken twee jongens die Sanne heten. In het begin vond ik het echt een rare jongensnaam, want tja...het is meisjesnaam. Inmiddels vind ik het ook een jongensnaam, het vrouwelijke is eraf gegaan.
Eens met Selah01 en Roelfien. Ik zou het voor een meisje niet zonder meer gebruiken, jij kunt het wel leuk vinden maar zij moet er mee leven. Een vrouwelijke tweede naam kan het evt oplossen, maar dan moet je wel zorgen dat het een beetje lekker bekt zodat het samen gebruikt kan worden.
Sam is leuk! Inderdaad voor een meid. Voor een jongen vind ik het niks, hoor dan liever Sem. (al ken ik ook een meisje met de naam Sem)

Robin vind ik ook een hele mooie sterke, stoere en vrouwelijke naam!
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij heet Renee, altijd wordt zie met Dhr aangeschreven of op haar werk vragen ze altijd naar dhr de Vries ipv mevrouw.

Zij is er niet blij mee en zal voor haar kinderen nooit een "onduidelijke" m/v naam geven.

Haar ouders vonden het toen een stoere naam..... Maar ja dat vind zij dus totaal niet.
Ik zou het niet doen. Ik ken een j/m tweeling die Robin en Kim heten en ik kan nooit onthouden wie nou wie is. Volgens mij is het precies anders dan je zou denken, dus Robin het meisje en Kim de jongen. Zo ken ik ook een echtpaar Henny en Wil, daar weet ik ook nooit wie wie is. Het zijn kennissen van kennissen, dichterbij zou ik natuurlijk wel onthouden

Sam voor een meisje vind ik helemaal niets, en Samantha kan eigenlijk niet meer.
Ik vind Sam voor een meisje heel leuk. Allang geen jongensnaam meer.



En aangeschreven worden gaat toch vaak mis hoe je ook heet. Mijn voornaam is heel duidelijk vrouwelijk, toch krijg ik wekelijks mail of post met De heer Ginger. Tsja.
quote:Waxine schreef op 24 oktober 2014 @ 17:29:

Ik heb zelf een uniseks-naam en ik vind het verschrikkelijk. Ik zou dan ook nooit zo'n naam kiezen voor mijn kind.Ik denk bij Waxine toch echt aan een meisje
Alle reacties Link kopieren
Weet je je moet gewoon je gevoel volgen, er zijn zo ontzettend veel meningen, er is altijd wel iemand die het niet leuk vind, en een naam moet soms ook wennen.

Persoonlijk vond ik Sam wel een leuke naam voor een meisje.
Sinds deze stripboeken wil ik mijn theoretische dochter ook Sam noemen. Ik vind het een leuke naam voor een meisje!
Alle reacties Link kopieren
quote:Carenza schreef op 24 oktober 2014 @ 18:05:

[...]





Bij Sam zou ik er Sammy van maken. Een jongen die Sammy heet is alleen leuk onder de 8 jaar . . .. .



En een meisje Alex noemen zou ik ook niet doen, dat werd bij mij Alexa, of Alexia



Mee eens.



En bijv. Bo en Beau

Rene en Reneé

Enz.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Sam is leuk! Ik zou Sammy wel overwegen. Dan kan ze later kiezen.
Robin, Bowi , kees, sam, renee, Ik vind het allemaal enig, maar ik heb dan ook zo'n naam, en ik ben er blij mee
Ik vind Sam een mooie naam, maar niet voor een meisje.

Ik heb een vriendin die een unisex naam heeft. Zij vindt het ook verschrikkelijk, omdat mensen er steeds naar vragen.

Soms komen ook reacties als "je ouders dachten zeker "het maakt niet uit of het weer geen zoon is, dit keer geven we gewoon de naam die we in ons hoofd hadden".

Mensen denken dat ze dan grappig zijn of oprecht geinteresseerd zijn, maar zij hoort zo vaak de opmerking "goh ik dacht ook dat je een jongen was", dat ze er inmiddels echt niet meer om kan lachen.



Een naam is erg belangrijk. Het zal vaak voor de eerste indruk van je kind gaan. Niets is zo vervelend als je naam steeds onderwerp van gesprek is. Ik maak dat mijn achternaam mee. Niemand kan het uitspreken, niemand onthoudt het. Het is zoooooo irritant dat mensen dan soort van gaan oefenen om het uit te spreken of opmerkingen maken "ja tis wel een mooie naam". Ik denk dan "zucht, gaan we weer".
Alle reacties Link kopieren
Maar is Sammy niet evengoed een uniseksnaam? Ik vind dat niet vrouwelijker dan Sam (en véééél minder mooi).



@vanderattenbesnuffeld: jaaa, die strip is leuk, hè! En de naam Sam past ook echt bij haar, vind ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven