Uniseksnamen

24-10-2014 17:19 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van uniseksnamen?



Ik ben zwanger van de derde en als het een meisje is (we weten het geslacht nog niet), dan is Sam hier wel een erg grote kanshebber. Wij vinden dat echt een leuke en stoere naam voor een meisje.



Ik kan me echter wel voorstellen dat later wel eens gedacht zal worden dat ze een jongen/man is (niet als ze er zelf bij staat, natuurlijk, hoewel, dat weet je nooit ). Maar uit haar naam zal haar geslacht dus niet af te leiden zijn.



Ik hoor graag jullie meningen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken twee Henny's, een man en een vrouw, twee x Cor m + v, 1 x Cees v, en een Sam maar dat is een afkorting van Samantha, dat vind ik een afgrijselijke naam. Chris(tine).
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Betekenis en herkomst van Sam





Sam is een Herbreeuwse jongensnaam.



De betekenis van de naam is ` Zijn naam is God`.





Statistieken



In 2010 kregen 116 meisjes deze naam

en stond het op plaats 115.

In 2010 kregen 454 jongens deze naam

en stond het op plaats 21.

--------------------------------------------------------------------------------



In 2011 kregen 104 jongens de naam Sam.

De naam stond toen op plaats 136.

--------------------------------------------------------------------------------



In 2012 kregen 108 meisjes de naam Sam.

De naam stond toen op plaats 116.

In 2012 kregen 487 jongens de naam Sam.

De naam stond toen op plaats 22.

--------------------------------------------------------------------------------



In 2013 kregen 92 meisjes de naam Sam.

De naam stond toen op plaats 125.

In 2013 kregen 484 jongens de naam Sam.

De naam stond toen op plaats 20.

--------------------------------------------------------------------------------





De naam Sam is zowel aan jongens als meisjes gegeven.



De naam Sam stond in de afgelopen 8 jaar 3 keer in de top 100. De naam blijkt populair!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft een uniseks naam. Weliswaar niet Sam, maar ook dat vind ik een leuke naam voor een meisje. Als jullie deze naam mooi vinden voor jullie dochter, dan gewoon doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:-moedersmooiste- schreef op 24 oktober 2014 @ 18:56:

Robin, Bowi , kees, sam, renee, Ik vind het allemaal enig, maar ik heb dan ook zo'n naam, en ik ben er blij mee



Joepie, ein-de-lijk!



En voor wie het hierboven zei: uiteraard is een naam belangrijk, mocht ik dat niet vinden, dan zou ik hier geen topic openen. Maar ik vind Sam echt geen naam om je voor te schamen, zelfs niet als je een meisje bent.



Ik denk oprecht dat ik nooit een andere naam ga vinden voor een dochter die ik net zo prachtig vind als Sam.
Alle reacties Link kopieren
http://www.familyberry.co ... EBFF9F1&content=babynamen



Unisex namen op alfabetische volgorde
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Pfff, Sam is geen Hebreeuwse jongensnaam. Sam kan toch best een verkorte versie zijn van een meisjesnaam als Samantha of Samira, ook al wordt het officieel gewoon Sam.



Er zijn zoveel namen afgeleid van andere namen. Tom van Thomas, Bas van Sebastiaan, Gwen van Gwendolyn, ...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Sam een hartstikke leuke naam voor een meisje (ook voor een jongen trouwens), dus ik zeg: doen!
Ik heb ook een unisexnaam en dat gaat Zo Vaak Mis! Ik heb zelfs afwijzingen gekregen op een sollicitatie als danseres met geachte heer Loos, we hebben geen dansers nodig. Grrr...



Ook deed ik typisch meisjesopleidingen. Bij elke nieuwe groep of stageplaats keken ze reikhalzend uit naar mijn komst. Eindelijk een jongen! Steeds teleurgesteld als ik dan binnenkwam.



Bij mijn babynameneisen stond bovenaan: Duidelijk welk geslacht.
Alle reacties Link kopieren
quote:loosje schreef op 24 oktober 2014 @ 19:09:

Ik heb ook een unisexnaam en dat gaat Zo Vaak Mis! Ik heb zelfs afwijzingen gekregen op een sollicitatie als danseres met geachte heer Loos, we hebben geen dansers nodig. Grrr...



Ook deed ik typisch meisjesopleidingen. Bij elke nieuwe groep of stageplaats keken ze reikhalzend uit naar mijn komst. Eindelijk een jongen! Steeds teleurgesteld als ik dan binnenkwam.



Bij mijn babynameneisen stond bovenaan: Duidelijk welk geslacht.



Zou dat probleem niet grotendeels opgelost zijn met een vrouwelijke tweede naam? Dus Sam Marieke Mossel. Of ze zet maar steeds bij de ondertekening dat ze een vrouw is, met een knipoog erbij.



Zou ze vlugger assertief worden met die uniseksnaam?
Ik vind het niet leuk. Misschien als afkorting, maar voor een volwassen vrouw alleen de naam Sam vind ik echt afschuwelijk.
Als ik de reacties hier lees, zijn de meeste mensen met een unisexnaam niet blij daarmee. Ik vind Sam ook een leuke naam voor een meisje, maar je ziet dat er 5x zoveel jongens met die naam worden geboren. Zal zeker tot verwarring leiden.

Het is nu niet in te schatten of jullie Sam dat worst zal wezen.



Van de andere kant, op elke naam valt wel wat te zeuren. Foute associaties, rijmt te goed op de verkeerde woorden, uitspraak of schrijfwijze verwarrend, te populair of juist te curieus.



Waaahhh..... Ben blij dat wij niet meer hoeven!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mossel schreef op 24 oktober 2014 @ 19:06:

Pfff, Sam is geen Hebreeuwse jongensnaam. Sam kan toch best een verkorte versie zijn van een meisjesnaam als Samantha of Samira, ook al wordt het officieel gewoon Sam.



Er zijn zoveel namen afgeleid van andere namen. Tom van Thomas, Bas van Sebastiaan, Gwen van Gwendolyn, ...



Zelf zou ik dan dus toch de originale naam geven en als roepnaam ....



Sommige namen worden toch afgekort, geen probleem maar ik zou zelf wel iemand een volledige naam geven of op een andere manier zorg dragen dat het duidelijk is. Een kind loopt er zijn/haar hele leven mee rond, wel iets om over na te denken. Je kind kan het achteraf niet echt veranderen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Een 'jongensnaam' voor een meisje is vooral leuk als zo'n meisje extreem vrouwelijk is. Ben je een beetje gewoon of zelfs androgyn dan lijkt het mij een beetje ongemakkelijk als kind of jongere.

Ik heb iemand gekend met een unisex naam die helemaal niet meisjesachtig was maar beslist ook geen mannelijk type, ze heeft haar naam toen wel officeel laten wijzigen in een gangbare 'meisjesnaam.'
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en de naam Renee of Rene is ook zo'n ingewikkelde. Is het met een e nou de jongens variant of de meisjesvariant. Als je het verkeerd spelt dan valt dat ook altijd verkeerd maar ik kan dat gewoon niet onthouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een typische jongensnaam. En zou het uitspreken op zijn Engels.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 24 oktober 2014 @ 19:22:

[...]





Zelf zou ik dan dus toch de originale naam geven en als roepnaam ....



Sommige namen worden toch afgekort, geen probleem maar ik zou zelf wel iemand een volledige naam geven of op een andere manier zorg dragen dat het duidelijk is. Een kind loopt er zijn/haar hele leven mee rond, wel iets om over na te denken. Je kind kan het achteraf niet echt veranderen.



Zou je ook de originele naam geven als je die echt afschuwelijk vindt? Ik vind Sam echt heel mooi, maar Samantha, Samira, Samuela en weet ik veel heel erg lelijk. Ik zou me trouwens echt schamen als ik Samantha zou heten, ik heb met die naam toch echt een bepaalde associatie. Samira doet mij buitenlands aan en Samuela vergezocht. En alledrie erg lelijk.



Een van mijn zoons heet Lenn, dat is ook een afkorting van Lennert, en dat vind ik ook zo lelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mossel schreef op 24 oktober 2014 @ 19:06:

Pfff, Sam is geen Hebreeuwse jongensnaam. Sam kan toch best een verkorte versie zijn van een meisjesnaam als Samantha of Samira, ook al wordt het officieel gewoon Sam.



.



Of je het nu leuk vindt of niet Sam is dus wel een Hebreeuwse jongensnaam. Sam kan best een verkorte versie zijn van Samantha of Samira maar in jullie geval is dat niet zo. Want jij wil je dochter officieel Sam noemen.



Nu hebben dat wel meer mensen gedaan zoals je in de post van BGB kan lezen. Dus als dit de allermooiste naam is die je kan verzinnen moet je dat gewoon doen maar dan moet je niet gek op kijken als je dochter het later toch niet zo leuk vindt om een jongensnaam te hebben. Maar ja er zijn wel meer mensen die achteraf liever een andere naam zouden hebben gekregen.



Geef je je kind een ubervrouwelijke naam dan klaagt ze misschien ook dat ze liever een wat stoerdere naam had gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mossel schreef op 24 oktober 2014 @ 19:29:

[...]





Een van mijn zoons heet Lenn, dat is ook een afkorting van Lennert, en dat vind ik ook zo lelijk.





Dat is totaal anders. Dan ga je uit van een jongensnaam voor een jongen die na afkorten nog steeds een jongensnaam is.



Als je voor de naam Sam kiest dan kies je voor een jongensnaam. Zegt dat het ook een afkorting kan zijn voor een meisjesnaam die je lelijk vindt en kiest dus voor de jongensversie voor een meisje.
Alle reacties Link kopieren
Het doet mij hier aan denken: http://www.moppenton.nl/samenmoosmoppen.html
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij heeft een uniseks naam die toch vooral als jongensnaam voorkomt en ze vindt het niets. Altijd maar weer de verwarring en de verwachting dat ze een man is, inderdaad bij opleidingen en sollicitaties en dergelijke. Denk dat een tweede naam die duidelijk een meisjesnaam is daar al veel zou helpen.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Oh en als klein meisje met toevallig kort haar dachten mensen vaak dat ze een jongetje was. Vond ze vreselijk en haar ouders hadden ook een beetje spijt.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer, afgestudeerd advocaat, heeft een unisex naam.

Hij is weleens op sollicitatiegesprek geweest waar hij weer werd weggestuurd, omdat hij geen vrouw was. Dit werd niet direct gezegd, maar het onderwerp bleef aangesneden worden tijdens zijn gesprek. Blijkbaar was dit een onbeschreven vereiste, haha.

Wij moesten er erg om lachen, maar nu schrijft hij altijd geslacht m op zijn cv.

Komt vast goed met jouw Sam hoor!

Leuke naam juist.
Alle reacties Link kopieren
Pascal/Pascale

Frederique (is een Franse mannennaam)
Alle reacties Link kopieren
Piper. Niet dat ik hem leuk vind.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Oh je had er al een.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven