Van fles naar beker: Hoe doe je dat in vredesnaam??

03-05-2007 20:08 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje is nu 12 maanden oud, en ik probeer haar te laten drinken uit een beker maar het lukt echt niet. In informatie van het C-bureau lees ik dat dit "uiterlijk" vanaf 9 maanden moet. Hoe pakken jullie het aan?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Plientje, Er bestaan speciale oefenbekers (van difrax bv) waar ze wat makkelijker uit leren drinken. Ik hoorde dat op het cb eb het werkt idd wel aardig. succes!
Alle reacties Link kopieren
Een beetje drinken in een beker doen en haar dan proberen te laten drinken. Het beste is om het te proberen als je dochter niet te erge dorst heeft. Je hebt eventueel ook bekers met een randje, waardoor het makkelijker kan gaan



Wij zijn er met een maand of 8 mee begonnen en onze dochter drinkt nu zelf uit een open beker sinds ze 13 maanden oud is.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt van difrax oefenbekers, dat is met neusuitsparing.

Die werkt bij ons erg goed.

Verder beginnen met dikke vloeistoffen zoals yoghurt, dan komt het niet zo snel en hebben ze de tijd om te slikken. Dit is namelijk een hele andere techniek dan met de fles.



Wij hebben het af en toe tussendoor geprobeerd met yoghurt en dat ging steeds beter, daarna met yoghurtdrank en nu ook met gewoon water.

De eerste keren zal het nog met flink knoeien gaan:D



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn die oefenbekers.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon normale plastic bekertjes van de Ikea. Ze zijn overigens wel heel smal.



Wat wil er niet lukken bij jullie Plientje? Wil ze sowieso niet drinken of maakt ze er een zooitje van?
'It could be lupus'
Alle reacties Link kopieren
Die bekers hebben hier ook goed gewerkt, wat ook een idee is: lekker in bad laten oefenen, geeft geen knoeistress!
Alle reacties Link kopieren
Zij draait zich meteen weg, wil niets met de beker te maken hebben. Mijn man en ik drinken in haar bijzijn overdreven uit onze bekers, maar het mag allemaal niet baten!
Alle reacties Link kopieren
En vanaf welke leeftijd geven jullie helemaal geen fles meer?
Alle reacties Link kopieren
Zij draait zich meteen weg, wil niets met de beker te maken hebben. Mijn man en ik drinken in haar bijzijn overdreven uit onze bekers, maar het mag allemaal niet baten!
En heeft ze al een tuitbeker? Of meteen van fles naar gewone beker? Misschien vindt ze die overstap nog een beetje eng/groot.
'It could be lupus'
Alle reacties Link kopieren
En vanaf welke leeftijd geven jullie helemaal geen fles meer?
Dochter van 15 maanden krijgt nog gewoon een fles.
'It could be lupus'
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 15 maand oud en drinkt echt nog niet zelfstandig uit een beker hoor! We oefenen wel, maar ze krijgt tussendoor gewoon een tuitbeker o.i.d. Laatst was ze zo enthousiast dat ze de beker omhoog deed en haar hele gezicht inclusief neus onder de derrie zat. Mevrouw had gelijk genoeg van die domme beker(ook een oefenbeker van difrax hier). En terecht....



We oefenen rustig door, ik kan me er niet zo druk om maken eerlijk gezegd. Ook hier op het CB wordt er frequent naar gevraagd overigens. Ik geloof best dat het beter is voor de mondmotoriek, maar de 1 is nou eenmaal sneller dan de ander.



Josje
Alle reacties Link kopieren
Morgen ga ik meteen op pad voor de bekers, en in bad proberen: daar had ik nog helemaal niet aan gedacht!! Bedankt voor deze goede tips!
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 18 maanden ook nog een fles voor het slapen gaan.



probeer anders idd een tuitbeker, en pushen is volgens mij niet nodig hoor, gewoon relaxed blijven, hoe meer jij iets wil, hoe meer ze zich vaak afzetten!
Alle reacties Link kopieren


En vanaf welke leeftijd geven jullie helemaal geen fles meer?





Onze dochter heeft tot dat ze ruim 1 was een fles gekregen.  Op het moment dat ze geen opvolgmelk meer dronk gebruiken we geen flessen meer.



Alleen als we weggaan doe ik nog wel eens wat drinken voor haar in een flesje. Ze drinkt prima uit een open beker, maar dat is niet zo makkelijk mee te nemen. Een antilekbeker heb ik niet voor haar. Vind ik ook niet nodig voor die enkele keer.
Alle reacties Link kopieren
Er zit ook nog wel verschil in tuitbekers, je hebt antilekbekers hier zit ventieltje in maar hieraan moeten ze dus zuigen en heb je zelfde idee als bij de fles. En gewone tuitbekers komt drinken dus meteen uit alleen iets minder als bij gewone beker.
Alle reacties Link kopieren
Mans drink ook alleen nog maar uit een fles (en is al 20 maanden :$). Hij vindt een gewone beker wel razend interessant, maar gooit alles over zich heen. We oefenen dan ook alleen maar buiten. In bad vind ik niet zo'n succes, hij drinkt dan graag van het badwater. Praten gaat overigens prima. Het cb vraagt er wel steevast naar, maar maakt er niet zo'n probleem van verder.
Alle reacties Link kopieren
Heb hier een heel assortiment beker staan. Varieert van rietjesbeker tot tuitbeker........... 'gewoon' met een rietje drinken lukt weer wel.
Mijn zoontje is 18,5 maand en drink nu zelfstandig uit een beker. En uit een fles. Tuitbeker houdt hij niet van, drinken uit pakjes kan hij ook heel goed. Ik heb wel zo'n houdertje van Difrax, hoef ik er niet bij te blijven (hoewel hij gister in een onbewakt ogenblik de vloer ging dweilen met appelsap..).



Ik heb hem steeds drinken uit mijn glas aangeboden, eerst hield ik het glas vast, toen samen en nu kan hij het alleen. Ging heel geleidelijk. Ik was van de week bij het cb en omdat hij geen speen heeft, niet duimt en de fles echt een onderdeel is van zijn slaapritueeltje "mocht" het nog wel :P
Alle reacties Link kopieren
O. Die van mij is 20 maanden en drinkt nooit uit een gewone beker. Fles en tuit. Of een pakje met een rietje. Gos.
:D Hee, das knap Pammie.



Onze dochter van anderhalf drinkt nog steeds 2 flesjes en het overige meestal uit een tuitbeker, drinken uit een gewone beker doet ze wel, als je die haar voorhoud, maar ze maakt geen aanstalten het ding zelf op te pakken en drinkt nooit meer dan een paar slokjes. Ook met de tuitbeker deed ze het heel lang niet zelf. Als ze dan wilde drinken gaf ze die aan ons ;) en moesten wij hem voorhouden.



Met 14 maanden kregen we een preek op het CB dat we gewoon geen fles meer moesten aanbieden en dat ze het dan vanzelf wel zou gaan doen. Was ik het niet mee eens want ze vertikt het gewoon om te drinken.



Nu met anderhalf was het helemaal geen punt op het CB, de arts die ik nu had zei dat sommige kinderen gewoon heel lang lui zijn met eten en drinken, en dat ze haar zoon tot 3 jaar oud had moeten voeren omdat ie het vertikte.



Ach ja, ik maak er geen punt van, als ze het zat is stopt ze er vanzelf wel mee denk ik. Ze pakt nu sinds kort zelf de fles, dat deed ze voorheen ook nooit, dus ik bespeur enige vooruitgang :D



Uhm, kortom, ik heb geen tips voor je :D
Wat? Dat dweilen met appelsap? :P
nee hoor, dat kan die van mij ook ;) dus dat vind ik niet zo bijzonder :P
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje van 16 maanden drinkt eigenlijk uit alledrie. Ze krijgt nog 2-3 flessen op een dag. Meestal houdt ze die zelf vast. Als ze te moe oid is mag ze ook best lekker op schoot een fles melk of pap drinken en houd ik hem vast.



Ze drinkt water en diksap uit een tuitbeker. Eerst snapte ze het niet, maar rond de 13 maanden had ze een tuitbeker van een ander kindje gepakt, daar zat Fristi in (krijgt ze thuis nooit) en blijkbaar was dat zo lekker dat ze het drinken acuut door had ;)



Ze drinkt ook uit een gewone beker. Zo'n plastic Ikea beker, al heb ik zo'n speciale beker ook, maar eigenlijk nooit gebruikt.



We hebben hem haar rond een maand of 13 als speeltje gegeven, voorgedaan, en spelenderwijs zat ze zelf steeds te drinken. Ook in bad speelt ze "drinken" Lege beker aan haar mond en drinkgeluiden maken.



Ook met vloeistof erin gaat het goed, al giet ze zichzelf nog wel eens onder. Maar het gaat steeds beter. Soms help ik wat met het goed aan de mond zetten.



Nu wil ze ook steeds mijn glas drinken hebben (glazen longdrinkglas), en dan laat ik haar eruit drinken (help wel een beetje) en dat gaat ook prima. Maar daar mag ze uiteraard niet alleen mee zijn.



Op de creche moet ze nu zelf haar fles drinken en melk uit een beker of tuitbeker zelf drinken, pas als ze dat goed kan mag ze over naar de peutergroep (en als ze loopt, dat moet ook nog gebeuren )

Dus daar moet ze het gewoon zelf doen, thuis ben ik iets makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu bijna 16 maanden en ze weigert nog steeds om zelf haar flesje vast te houden. Als ik het haar in haar handjes geef, zit ze er een beetje mee te schudden en dan zet/gooit ze het weg. Ook een tuitbeker pakt ze niet zelf (behalve om te spelen). Af en toen probeer ik haar te laten drinken uit zo'n oefenbeker, maar ik moet hem echt nog vasthouden anders lukt het gewoon niet (en ligt de inhoud door de kamer). Ze drinkt wel zelf uit een anti-lekbeker met zo'n dik rubberen rietje, en dat gaat prima. Op het CB kunnen ze vanalles zeggen, maar het ene kind is gewoon vlotter of langzamer dan het andere kind. Het komt allemaal vanzelf wel!



En hun Breezer kunnen ze straks echt wel zelf drinken :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven