Vanaf wanneer bijvoeden?

19-04-2007 14:33 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me een beetje aan het verdiepen over het bijvoeden maar het is

me toch niet echt duidelijk....

Mijn zoontje is nu 3 maanden en in groeiboek van het C-bureau lees ik

dat je pas mag gaan bijvoeden met 6 maanden terwijl ik lees op de site

van Olvarit en in diverse boeken dat het mag vanaf 4 maanden.

Ik heb over 2 weken weer een afspraak op het C-bureau en dan vraag ik het zoiezo nog hoor maar ik ben gewoon even benieuwd hoe het nu zit.



Hoe deed jij dat met je baby?

En ik wil trouwens graag zelf de fruit/groentehapjes maken....
Alle reacties Link kopieren
Zes maanden. Natuurlijk zegt meneer Olvarit vier maanden, maar zes maanden is echt beter.



Je kan het beste beginnen met wat groente en daarna pas met fruit.



Succes met wachten ;).
'It could be lupus'
Ik begrijp het ook niet helemaal hoor, een kinderarts van mijn dochter (niet haar eigen maar een andere uit het ziekenhuis) zei ook dat het met vier maanden mocht. Ik heb het niet gedaan hoor, heb keurig gewacht tot zes maanden, maar ik begrijp ook die tegenstrijdige berichten niet.
Alle reacties Link kopieren
Meneer Olvarit wil graag zoveel mogelijk hapjes verkopen, en boeken zijn niet altijd onafhankelijk en niet altijd volgens de laatste inzichten. Het groeiboekje lijkt me dan een betrouwbaardere bron.
Alle reacties Link kopieren
Kinderartsen hebben soms andere redenen om eerder bijvoeden te adviseren, en de meningen zijn wel enigszins verdeeld. Maar meneer Olvarit zou ik niet op zijn woord geloven.
Alle reacties Link kopieren
Ha die parel,



Het is beter om te wachten tot 6 maanden voor je bijvoedt, ivm allergien etc. Ik weet er niet helemaal het fijne van, maar het heeft iets te maken met de darmpjes. De kans dat ze vast voedsel kunnen vedragen is minder groot met als gevolg dat ze anti-stoffen zullen aanmaken tegen dit vast voedsel, wat resulteert in allergien.



Dat Olvarit 4 maanden zegt, is ook alleen maar omdat ze dan 2 maanden eerder hun potjes zullen verkopen...:).



Lees ook maar eens op



[fgcolor=#0000ff]www.onlineconsultatiebureau.nl[/fgcolor]


daar vind je ook een heel verhaal over bijvoeden en hoe of wat.



En als je zelf wil koken, moet je maar eens kijken op



[fgcolor=#0000ff]www.keukenkikker.nl[/fgcolor]


erg leuke site met allerlei recepten en twee leuke kookboekjes die je kunt bestellen.



Succes!

Regina
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties....

Nou is het ook niet zo hoor dat ik volledig vertrouw op mr. olvarit ;)

maar omdat ik wel eens in de winkel zie  vanaf 4 maanden en ik lees overal dat bijvoeden pas mag vanaf 6 maanden werd ik benieuwd hoe het nou eigenlijk zit.... maar dat vind je dus niet 1,2,3!



Het probleem is ook dat mijn mannetje ontzettend last heeft van zijn darmen en dat schijnt stukken beter te gaan zodra je gaat bijvoeden.

Maar voor dat probleem heb ik zoiezo al een afspraak staan met de ostheopaat.....
Alle reacties Link kopieren
Meneer Olvarit wil graag zoveel mogelijk hapjes verkopen, en boeken zijn niet altijd onafhankelijk en niet altijd volgens de laatste inzichten. Het groeiboekje lijkt me dan een betrouwbaardere bron.




In die groeiboekjes (en cb's) zit ook nog verschil hoor...

In de groeiboekjes van mijn 2 jongsten (3 maanden nu) staat 'bijvoeden met 4 maanden'.

Was ik toch echt niet van plan. Heb ik met oudste ook niet gedaan. 6 maanden is nog tijd zat. Zie nu alweer op tegen dat geklooi met lepeltjes, wortelvlekken, vieze wipstoeltjes, mama onder de drab,...

En deze keer dat feest dus in tweevoud, want tweeling.:D
Alle reacties Link kopieren
Krijgen jullie geen GROEIBOEKJE op het CB?

Hierin staat alle informatie mbt eten, slapen, spelen, etc. en wordt alles over je baby bijgehouden.



In het groeiboekje vind ik het volgende:



Totdat je kind 6 maanden is heeft hij eigenlijk niets anders nodig dan borstvoeding of de fles. Alle voedingsstoffen die nodig zijn om te groeien en te ontwikkelen zitten hierin.

Toch is het ene kind sneller toe aan die eerste hapjes dan het andere kind.

Als je baby het eten van je lepel kijkt, begin dan wat eerder met een lekker fruithapje. Het vervangt nog geen borst- of flesvoeding, je kunt het als een extraatje zien. Het beste moment om die eerste bijvoeding te geven is tissen twee melkvoedingen door. 's Morgens of 's middags, dat maakt niet zoveel uit.



Let op: onder het half jaar kan je kind reageren op gluten, een eiwit in graanproducten. Geef daarom nog geen graanproducten zoals brood, koekjes, pasta en pap. Rijstebloem bevat geen gluten, dus dat kan wel. Deze groenten zijn in principe geschikt als je kind nog geen half jaar is: bloemkool, broccoli, sperziebonen, witlof en worteltjes.

(Die laatste regel is schijnbaar ter informatie voor de eigenwijze moeders onder ons.... hihi)
Alle reacties Link kopieren
Ah, als je het over groeiboekjes hebt.....
Alle reacties Link kopieren
Krijgen jullie geen GROEIBOEKJE op het CB?

Hierin staat alle informatie mbt eten, slapen, spelen, etc. en wordt alles over je baby bijgehouden.



In het groeiboekje vind ik het volgende:



Totdat je kind 6 maanden is heeft hij eigenlijk niets anders nodig dan borstvoeding of de fles. Alle voedingsstoffen die nodig zijn om te groeien en te ontwikkelen zitten hierin.

Toch is het ene kind sneller toe aan die eerste hapjes dan het andere kind.

Als je baby het eten van je lepel kijkt, begin dan wat eerder met een lekker fruithapje
. Het vervangt nog geen borst- of flesvoeding, je kunt het als een extraatje zien. Het beste moment om die eerste bijvoeding te geven is tissen twee melkvoedingen door. 's Morgens of 's middags, dat maakt niet zoveel uit.



Let op: onder het half jaar kan je kind reageren op gluten, een eiwit in graanproducten. Geef daarom nog geen graanproducten zoals brood, koekjes, pasta en pap. Rijstebloem bevat geen gluten, dus dat kan wel. Deze groenten zijn in principe geschikt als je kind nog geen half jaar is: bloemkool, broccoli, sperziebonen, witlof en worteltjes.

(Die laatste regel is schijnbaar ter informatie voor de eigenwijze moeders onder ons.... hihi)
Suf advies. Kind wil gewoon dezelfde dingen doen die jij ook doet.
'It could be lupus'
Alle reacties Link kopieren




quote: AnAn reageerde



Krijgen jullie geen GROEIBOEKJE op het CB?

Hierin staat alle informatie mbt eten, slapen, spelen, etc. en wordt alles over je baby bijgehouden.



In het groeiboekje vind ik het volgende:



Totdat je kind 6 maanden is heeft hij eigenlijk niets anders nodig dan borstvoeding of de fles. Alle voedingsstoffen die nodig zijn om te groeien en te ontwikkelen zitten hierin.

Toch is het ene kind sneller toe aan die eerste hapjes dan het andere kind.

Als je baby het eten van je lepel kijkt, begin dan wat eerder met een lekker fruithapje
. Het vervangt nog geen borst- of flesvoeding, je kunt het als een extraatje zien. Het beste moment om die eerste bijvoeding te geven is tissen twee melkvoedingen door. 's Morgens of 's middags, dat maakt niet zoveel uit.



Let op: onder het half jaar kan je kind reageren op gluten, een eiwit in graanproducten. Geef daarom nog geen graanproducten zoals brood, koekjes, pasta en pap. Rijstebloem bevat geen gluten, dus dat kan wel. Deze groenten zijn in principe geschikt als je kind nog geen half jaar is: bloemkool, broccoli, sperziebonen, witlof en worteltjes.

(Die laatste regel is schijnbaar ter informatie voor de eigenwijze moeders onder ons.... hihi) Suf advies. Kind wil gewoon dezelfde dingen doen die jij ook doet.



Herrinnert me aan een moeder op het cb die tijdens het weeguurtje even kwam vragen of haar dochtertje van 4 maand af en toe een softijsje mocht, want als zij (moeder) dat at, keek haar dochter het ijsje telkens uit haar handen...:?

tja...
Toen mijn dochter 4 maanden was, was ze totaal gefascineerd door scherpe messen: ze keek, terwijl ik aan het koken was, die dingen gewoon uit mijn handen! Dus tja, sommige kinderen zijn eerder toe aan dingen snijden dan anderen, dus heb ik haar maar laten snijden. Leuk gezicht man, zo'n baby met een koksmes!



Tja, ik kon haar toch moeilijk remmen in haar ontwikkeling, toch?
Alle reacties Link kopieren
ik heb een zoontje van 4 maand die nog geen bijvoeding krijgt.

Terwijl mijn beide oudsten het al wel kregen.

Maar nu heb ik een vraag.

Drinken zoals bv diksap mag ik dat al wel geven??

Water wil meneer namelijk niet.


ik heb een zoontje van 4 maand die nog geen bijvoeding krijgt.

Terwijl mijn beide oudsten het al wel kregen.

Maar nu heb ik een vraag.

Drinken zoals bv diksap mag ik dat al wel geven??

Water wil meneer namelijk niet.



Alles behalve melk is bijvoeding. Als je bv geeft, kun je als je kindje dorst heeft, wat vaker aanleggen. Als je kv geeft, kan je water geven, en als ie dat niet lust, zou je de flessen melk wat meer kunnen aanlengen met water.  Diksap is vruchtensap, en dus bijvoeding, en daarmee verhoog je de kans op allergien.
Alle reacties Link kopieren
Hier bij de oudste vroeg gaan bijvoeden na overleg met kinderarts vanwege verstoorde groei (hij groeide erg slecht terwijl er meer dan de toegstane hoeveelheid voeding inging, voor hogerige babies en fantomalt erdoorheen) en een reflux. Bij tweede zoon ook vroeg begonnen vanwege verstoorde groei. Ook weer in overleg met de kinderarts. Zoon drie is inmiddels 12 weken. Zit aan zijn grens qua hoeveelheid voeding (gat er wel vaker overheen trouwens). hij drinkt nu dus af en toe een flesje sap. Dat speciale babyspul welteverstaan. Geen gewoon sap. Hij reageerd er goed op en heeft er ook geen last van. Is het eigenlijk te vroeg? Tja. Daar verschillen de meningen dus over. Ik heb kinderen die blijkbaar niet voldoende hebben aan voeding die ze krijgen. Sterker nog zelfs met de maximale hoeveelheid (al ligt die maximale hoeveelheid tegenwoordig onder vuur. De laatste berichten luiden dat men vind dat de hoeveelheid voeding afgestemt moet worden op het kind en niet op een gemiddelde maat voor ieder kind. Wat ergens ook logisch is, want iemand van 50 kilo zal minder brandstof nodig hebben dan iemand van 100 kilo. Bovendien worden kinderen steeds groter en langer en zullen dus ook meer behoefte hebben aan voeding.) en speciale voeding groeien ze niet voldoende. Jongste heeft nog geen last van een verstoorde groei. Hij groeit de curves uit. Zit boven alle bovenste groeilijnen. Of we dus tot zes maanden gaan wachten met verdere bijvoeding weet ik niet. Misschien wel, misschien niet. Het ligt ook aan je kind vind ik. Het ene kind is de ander niet natuurlijk.



p.s. Max (hoe toepasselijk is zijn naam) is trouwens met 12 weken en 3 dagen 7630 gram bij 65 cm. hoofdomtrek 44 cm.



p.s. Mijn CB heeft mij afgelopen dinsdag (dus toen Max 12 weken en 3 dagen oud was) geadviseerd om de laatste voeding te laten vallen en terug te gaan naar vier flessen. In de laatste en eerste fles moest dan wat rijstebloem worden toegevoegd om te zorgen dat hij genoeg verzadigd werd. Leek mij toch ook bijvoeden die rijstebloem, maar daar dacht men anders over.
Alle reacties Link kopieren
Succes met wachten ;).
Als je eenmaal begonnen bent straks denk je wellicht nog eens met weemoed terug aan de dagen dat je nog niet minstens 3x daags de rest aangekoekte zooi van je meubels en kleren aan het schrapen was;)
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Alle reacties Link kopieren
(al ligt die maximale hoeveelheid tegenwoordig onder vuur. De laatste berichten luiden dat men vind dat de hoeveelheid voeding afgestemt moet worden op het kind en niet op een gemiddelde maat voor ieder kind. Wat ergens ook logisch is, want iemand van 50 kilo zal minder brandstof nodig hebben dan iemand van 100 kilo. Bovendien worden kinderen steeds groter en langer en zullen dus ook meer behoefte hebben aan voeding.) 
Kip - ei, lijkt mij. Waarom worden de kinderen steeds groter?



En de hoeveelheden afstemmen op de individuele behoefte van het kind? Wie bepaalt dan welk kind hoeveel moet hebben? Als het al moeilijk is om te bepalen wanneer je moet bijvoeden, hoe moet je dan weten hoeveel jouw kind nodig heeft?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren




quote: blindje reageerde



(al ligt die maximale hoeveelheid tegenwoordig onder vuur. De laatste berichten luiden dat men vind dat de hoeveelheid voeding afgestemt moet worden op het kind en niet op een gemiddelde maat voor ieder kind. Wat ergens ook logisch is, want iemand van 50 kilo zal minder brandstof nodig hebben dan iemand van 100 kilo. Bovendien worden kinderen steeds groter en langer en zullen dus ook meer behoefte hebben aan voeding.) 



Kip - ei, lijkt mij. Waarom worden de kinderen steeds groter?



En de hoeveelheden afstemmen op de individuele behoefte van het kind? Wie bepaalt dan welk kind hoeveel moet hebben? Als het al moeilijk is om te bepalen wanneer je moet bijvoeden, hoe moet je dan weten hoeveel jouw kind nodig heeft? 

Niet helemaal kip en ei verhaal. De babies van tegenwoordig zijn langer en zwaarder dan de babies van generaties voor ons. Dat heeft te maken met betere voeding en leefomstandigheden en betere gezondheid van de mensen nu. Was vroeger zes tot zeven pond normaal, nu kijkt men van acht, negen pond al niet meer vreemd op. Dus als babies groter zijn bij geboorte is het onzin om ze op dezelfde hoeveelheid voeding te  houden als babies van tien, twintig jaar geleden. De norm van zo oud zoveel voeding is al wel aangepast. Er word nu vanuit de kraamzorg geadviseerd om te kijken naar je kindje. heb je het idee dat het nog honger heeft, geef het dan wat meer. Laat het voeding staan, geef het dan wat minder. Zo ga je dus door naarmate je ukkie ouder word. ik merk aan mijn zoon wanneer hij genoeg heeft gehad. Dan laat hij voeding staan. En ik merk het ook als hij nog honger heeft, dus dan krijgt hij wat meer. Het varieert, maar over het geheel genomen heeft hij niet voldoende aan de standaard 1 liter per 24 uur. Dat is misschien voor een kleiner kindje voldoende, maar voor een wat groter kindje waarschijnlijk niet. Vandaar dat de norm, die al jaren en jaren hetzelfde is, momenteel onder de loep word genomen.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe zit het dan met die nieren blindje? Want ik had altijd begrepen dat de nieren van kleine kinderen schade (kunnen) oplopen door teveel aan kv. Kunnen de nieren van zwaardere kinderen dan meer aan of zo?
Alle reacties Link kopieren
Ook daar word hernieuwd onderzoek naar gedaan. Het is namelijk inderdaad niet onwaarschijnlijk dat grotere kinderen wat dat betreft dus meer kunnen hebben. Ik denk dat het over een jaar of wat toch wel eens hel anders zou kunnen zijn met de flesvoedingsregels. Bovendien zijn de onderzoeken die de norm hebben vastgesteld ook al wat jaartjes oud. En de kunstvoedingsindustrie is uiteraard bezig met nieuwe ontwikkelingen en het verbeteren van hun product. Of het dus net zo schadelijk is als men een aantal jaar geleden vast heeft gesteld valt dus anno 2007 weer te bezien.
Alle reacties Link kopieren
Ook daar word hernieuwd onderzoek naar gedaan. Het is namelijk inderdaad niet onwaarschijnlijk dat grotere kinderen wat dat betreft dus meer kunnen hebben. Ik denk dat het over een jaar of wat toch wel eens hel anders zou kunnen zijn met de flesvoedingsregels. Bovendien zijn de onderzoeken die de norm hebben vastgesteld ook al wat jaartjes oud. En de kunstvoedingsindustrie is uiteraard bezig met nieuwe ontwikkelingen en het verbeteren van hun product. Of het dus net zo schadelijk is als men een aantal jaar geleden vast heeft gesteld valt dus anno 2007 weer te bezien.
Heb je er ooit aan gedacht dat je kindje misschien groot is omdat het veel eet? Is het niet zo dat we daarom alsmaar dikker en dikker worden omdat we juist kinderen niet meer aanleren te stoppen met eten/drinken wanneer ze verzadigd zijn en dus meer geven zodat dat punt steeds verder komt te liggen? 



Ik vind het eerlijk gezegd een zorgwekkende ontwikkeling. Enne,..de echte voedingsnorm voor baby's is moedermelk,...dat moet natuurlijk niet ongezegd blijven,......;),......
Alle reacties Link kopieren




quote: Supersmollie1 reageerde





quote: blindje reageerde



(al ligt die maximale hoeveelheid tegenwoordig onder vuur. De laatste berichten luiden dat men vind dat de hoeveelheid voeding afgestemt moet worden op het kind en niet op een gemiddelde maat voor ieder kind. Wat ergens ook logisch is, want iemand van 50 kilo zal minder brandstof nodig hebben dan iemand van 100 kilo. Bovendien worden kinderen steeds groter en langer en zullen dus ook meer behoefte hebben aan voeding.) 



Kip - ei, lijkt mij. Waarom worden de kinderen steeds groter?



En de hoeveelheden afstemmen op de individuele behoefte van het kind? Wie bepaalt dan welk kind hoeveel moet hebben? Als het al moeilijk is om te bepalen wanneer je moet bijvoeden, hoe moet je dan weten hoeveel jouw kind nodig heeft? 



Niet helemaal kip en ei verhaal. De babies van tegenwoordig zijn langer en zwaarder dan de babies van generaties voor ons. Dat heeft te maken met betere voeding en leefomstandigheden en betere gezondheid van de mensen nu. Was vroeger zes tot zeven pond normaal, nu kijkt men van acht, negen pond al niet meer vreemd op. Dus als babies groter zijn bij geboorte is het onzin om ze op dezelfde hoeveelheid voeding te  houden als babies van tien, twintig jaar geleden. De norm van zo oud zoveel voeding is al wel aangepast. Er word nu vanuit de kraamzorg geadviseerd om te kijken naar je kindje. heb je het idee dat het nog honger heeft, geef het dan wat meer. Laat het voeding staan, geef het dan wat minder. Zo ga je dus door naarmate je ukkie ouder word. ik merk aan mijn zoon wanneer hij genoeg heeft gehad. Dan laat hij voeding staan. En ik merk het ook als hij nog honger heeft, dus dan krijgt hij wat meer. Het varieert, maar over het geheel genomen heeft hij niet voldoende aan de standaard 1 liter per 24 uur. Dat is misschien voor een kleiner kindje voldoende, maar voor een wat groter kindje waarschijnlijk niet. Vandaar dat de norm, die al jaren en jaren hetzelfde is, momenteel onder de loep word genomen.
Daar weet ik niets van. Bij mijn weten bepaald een baby zelf hoeveel hij drinkt en is daar helemaal geen norm voor en valt dus ook niet aan te passen lijkt me,..
Alle reacties Link kopieren
Heeeeee, Supersmollie!,....gezellig! :D
Alle reacties Link kopieren
In het verleden was er altijd de discussie over het moment wanneer baby’s klaar zouden zijn voor vast voedsel naast de borstvoeding (of kunstvoeding). Heel lang was het antwoord nogal vaag en omdat het tijdstip constant wijzigde namen zowel ouders als zorgverleners hun eigen standpunt in.

“Tenslotte”, zo zei men, “was elke baby anders”.



Hoe stelde men in het verleden vast dat een baby toe was aan vast voedsel?

Was dat gebaseerd op een solide beredenering of op verkeerde ideeën?

En hoe zit het met de methoden die we gebruikten om vast voedsel aan baby’s te geven?

Zijn deze nog juist?

En... nog lastiger, wat zouden de baby’s ons vertellen als zij dat konden?

‘Klaar’ zijn voor vast voedsel, hoe bepalen we dat?



Het staat in zo “in de boeken”

De gewichtstoename gaat langzamer

De baby lijkt hongerig

Nachtvoedingen?

Ziet de ouders eten?

Iedereen doet het

De kunst is om de signalen van je baby te herkennen. Maar waar moet je als leek dan op letten? Door middel van welke signalen bepaal je dat? Het staat in de boeken: Maar de informatie in die boeken varieert al naar gelang welk boek je leest en wanneer het is geschreven. In de jaren 70 keek men naar gewicht; bij 5½ kg was het moment om vast voedsel te introduceren gekomen. Leuk, stel dat je kindje bij de geboorte al 5½ kg weegt, wat dan te doen?

Gewichtstoename gaat langzamer. We weten nu dat de gewichtstoename van een borstgevoede baby op natuurlijke wijze langzamer verloopt na een maand of drie en daarom waarschijnlijk pas bij 4 maanden wordt opgemerkt.



De baby lijkt hongerig

Dit roept twee vragen op:



Hoe ontdekken we honger?

En is vast voedsel het juiste antwoord?

Ad 1- Hoe ontdekken we honger ?

Waarom denken ouders dat hun kind honger heeft?

Vaak gebruikte redenen zijn:

’s Nachts wakker worden

Er is geen keihard bewijs dat dit gerelateerd is aan honger. Het is niet duidelijk welk percentage ouders vindt dat het introduceren van vast voedsel het probleem oplost, geen verschil maakt of misschien het probleem erger maakt.

De ouders zien eten

Kan dit in verband gebracht worden met honger? De enige ervaring die de baby heeft met eten is melk. De baby wil eigenlijk mee doen in de activiteit, niet in het eten.

Ad 2 - Is vast voedsel het juiste antwoord?

Zelfs als de baby honger heeft, hebben we dan ook enig bewijs dat melk niet langer voldoende is? De samenstelling van moedermelk verandert naarmate het kind groeit. De natuur draagt er zorg voor dat een baby meer voedingstoffen krijgt zonder dat het volume per voeding toeneemt.

Zelfs als de baby meer melk nodig heeft, is het aanbod vermeerderen geen probleem zolang moeders capaciteit niet gehinderd is geweest door slechte borstvoedingpraktijken in de vroege weken postpartum. Interessant genoeg, flesgevoede baby’s zijn afhankelijk van de toename van het volume van de voeding.

Ja maar ... iedereen doet het toch zo

Als “iedereen” heeft besloten dat hun baby klaar is voor vast voedsel dan moet die van mij dat ook maar zijn of niet soms. Beter nog, onze baby is natuurlijk de beste dus... besluiten we dat hij er eerder aan toe is dan de rest. De meeste ouders denken graag dat hun baby voor loopt. Niemand wil achterblijven. Geen van deze argumenten is uiteraard een serieuze basis voor het onderbreken van borstvoeding geven.

Maar wanneer is je kindje echt klaar voor vaste voeding?

Laten we onszelf even eraan herinneren wat het betekent om klaar te zijn voor vast voedsel. In het verleden deden Naylor en Morrow onderzoek naar het toe zijn aan vast voedsel op basis van de ontwikkeling. Zij keken naar drie aspecten van de ontwikkeling van een baby.



Immunologische ontwikkeling: wanneer, op basis van zijn immuunsysteem, is een kind klaar voor vast voedsel?

Gastro-enterale ontwikkeling: wanneer, op basis van zijn spijsverteringskanaal is een kind toe aan vast voedsel?

Orale motorische ontwikkeling: wanneer op basis van wat hij kan doen met zijn mond, is de baby klaar voor vast voedsel (kauwen, voedsel heen en weer bewegen, etc.).

Zonder al te diep in te gaan op dit onderzoek bleek dat aan vast voedsel toe zijn in alle drie de ontwikkelingsgebieden samenviel rond 6 maanden. Zij meenden dat het samenvallen van de ontwikkeling in alle drie de gebieden voldoende duidelijk was.

Dus: zes maanden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven