Vanaf wanneer bijvoeden?

19-04-2007 14:33 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me een beetje aan het verdiepen over het bijvoeden maar het is

me toch niet echt duidelijk....

Mijn zoontje is nu 3 maanden en in groeiboek van het C-bureau lees ik

dat je pas mag gaan bijvoeden met 6 maanden terwijl ik lees op de site

van Olvarit en in diverse boeken dat het mag vanaf 4 maanden.

Ik heb over 2 weken weer een afspraak op het C-bureau en dan vraag ik het zoiezo nog hoor maar ik ben gewoon even benieuwd hoe het nu zit.



Hoe deed jij dat met je baby?

En ik wil trouwens graag zelf de fruit/groentehapjes maken....
Alle reacties Link kopieren
Heeeeee, Supersmollie!,....gezellig! :D
;) Hi babe!!
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren




quote: blindje reageerde



Ook daar word hernieuwd onderzoek naar gedaan. Het is namelijk inderdaad niet onwaarschijnlijk dat grotere kinderen wat dat betreft dus meer kunnen hebben. Ik denk dat het over een jaar of wat toch wel eens hel anders zou kunnen zijn met de flesvoedingsregels. Bovendien zijn de onderzoeken die de norm hebben vastgesteld ook al wat jaartjes oud. En de kunstvoedingsindustrie is uiteraard bezig met nieuwe ontwikkelingen en het verbeteren van hun product. Of het dus net zo schadelijk is als men een aantal jaar geleden vast heeft gesteld valt dus anno 2007 weer te bezien. Heb je er ooit aan gedacht dat je kindje misschien groot is omdat het veel eet? Is het niet zo dat we daarom alsmaar dikker en dikker worden omdat we juist kinderen niet meer aanleren te stoppen met eten/drinken wanneer ze verzadigd zijn en dus meer geven zodat dat punt steeds verder komt te liggen? 



Ik vind het eerlijk gezegd een zorgwekkende ontwikkeling. Enne,..de echte voedingsnorm voor baby's is moedermelk,...dat moet natuurlijk niet ongezegd blijven,......;),......









My point exactly.



Inderdaad zijn fabrikanten van kunstvoeding bezig met het aanpassen van de voeding. Met als norm: moedermelk. Alle fabrikanten proberen hun voedingen zo veel mogelijk op moedermek te laten lijken om dat dat nou eenmaal het beste is voor babies. Met moedermelk hoef je niet na te denken over hoeveelheden en schadelijkheid voor de niertjes. Moedermelk is zo gemaakt dat het perfect aansluit bij de behoefte van het kind op dat moment. Moeder natuur heeft het, mijns inziens, perfect uitgedokterd! Kunstvoeding wordt nog altijd gemaakt van koemelk, allerlei chemische processen komen erbij kijken, er wordt van alles toegevoegd en en in het lab worden er allerlei analyses op losgelaten om te onderzoeken of het steeds meer op moedermelk gaat lijken. Ondanks dat blijft de basis van kunstvoeding koemelk (tot er een fabrikant met een echt revolutionair product komt) en koemelk is nu eenmaal gericht op kalfjes en niet op mensjes. Kalfjes nemen in hun eerste levensjaar 10 keer toe in gewicht. 10 keer!! Dus... ik zou de norm van 1 liter voor een kleine uk zeker niet zomaar overschrijden.



Anyway, weer even ontopic. Bijvoeden is de vraag. Waarom wordt het advies gegeven om met 6 maanden te gaan bijvoeden? Omdat tot die tijd de darmpjes nog niet klaar zijn voor ander voedsel dan melk. Stel je de babydarmpjes al veel eerder bloot aan andere voedsel kan je kind daar onmiddellijk op reageren, maar ook pas op veel latere leeftijd allergieën ontwikkelen. Kan, hoeft niet. En los daarvan, niet ieder kind ontwikkelt zich hetzelfde. Ikzelf (diëtist) heb geen kinderen, maar als ik een baby zou hebben zou ik het introduceren van voedsel zo lang mogelijk uitstellen, liefst zelfs nog langer dan 6 maanden.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
La India, Ons mannetje is vanaf hij in mijn buik zat al groot. De eerste echo kreeg ik met vijf weken. Wel een vruchtje, maar nog geen hartslag, dus vijf weken zwanger. Na twee weken wel een hartje en de grootte van zeven weken. Prima volgens schema dus. Twee weken daarna, wat dus negen weken zou moeten zijn, was hij zo groot als negen en een halve week. Uiteindelijk liep hij drie tot vier weken voor in de groei. Omdat ik die eerste echo heb gehad wisten we precies hoe lang ik zwanger was, anders had men mij zo vier weken vooruit gezet in de zwangerschap. Dat wilde een invallende gyneacoloog dus doen. Die geloofde niet dat ons ventje gewoon groot was en dacht dat ik me vergist had in de termijn. Aangezien hij met 38 weken is geboren en toen ook echt de rijpheid had van 38 weken, was dat vier weken vooruit zetten niet echt goed geweest voor hem. Godzijdank heb ik dus een vroege echo gehad en bij een volgende doen we dat dus weer. Hij woog bij 38 weken 4200 gram bij 55 cm. hoofdomtrek 38 cm. Hij was dus groot. En inmiddels zit hij op een keurig stijgende lijn, alleen wel net boven de bovenste groeilijn. Zijn verhoudingen kloppen helemaal, hij is niet dik. Hij weegt nu 7630 gram bij 65 cm. hoofdomtrek 44 cm. En met een niet echt kleine mamma en grote pappa is zijn formaat niet vreemd. Een ukkepukje zou me meer hebben verbaasd. Hij is dus niet groot omdat hij veel eet, maar eet meer omdat hij zo groot is. Al vanaf in mijn buik dus. Ik ben nog geen drie kilo aangekomen en was twee weken na de bevalling 15 kilo lichter. Dus 12 kilo lichter dan voor de zwangerschap. Hij had aardig ingeteerd op mamma.



Ja, borstvoeding is de norm. Maar ik KAN geen borstvoeding geven. Ik heb een verkleining gehad op mijn 15e en daarnaast mis ik de hormonen die een bevalling in gang moeten zetten (krijg dus wel weeëngerommel, maar er zet niets door) en daarmee de voedingshormonen op gang brengen. Helaas ben ik dus bij alledrie de kinderen aan een infuus gehangen om ze geboren te laten worden en hebben zelfs toegediende hormonen voor de borstvoeding (en kolven, neussprays, en noem alle trucs en tips maar op) niet geholpen om toch voeding te krijgen. Ik krijg ook geen stuwing of iets dergelijks. Dus voor mijn kids is de norm kunstvoeding. Godzijdank dat dat bestaat.



Het is inderdaad zo dat de baby zelf aangeeft wanneer hij genoeg heeft gehad. Zo ook mijn uk dus. Soms laat hij staan, soms wil hij na een voeding meer. En ik herken de huiltjes inmiddels perfect, dus weet gewoon wat hij wil. Prima, is geen probleem. Het probleem zit hem in de maximaal 1 liter kunstvoeding per 24 uur. Soms gaat hij daar namelijk overheen. Die norm is ondanks het stijgende geboortegewicht en de stijgende groeilijnen (zowel lengte als gewicht) van de kinderen tegenwoordig en verbeteringen in de kunstvoedingindustrie waardoor het minder belastend is voor onder andere de nieren, al heel erg lang niet bijsteld.  Dat is de norm die nu onder de loep word genomen. Ik pleit helemaal niet voor het erin frotten van de maximale hoeveelheden `omdat dat zou moeten van het CB` maar juist voor het kijken naar waar je kindje behoefte aan heeft. Die van mij heeft behoefte aan iets meer voeding. Oké prima toch. Hij geeft het zelf wel aan. Krijgt ook volledig op verzoek, zonder allerlei schema´s. Het enige verschil is dat hij geen borst krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Blindje,



Denk dat jouw verhaal precies aansluit bij mijn verhaal over gemiddelden. Jouw kind is duidelijk niet het gemiddelde. Wat je schrijft over kijken naar je kind en zijn behoeftes, daar sluit ik me helemaal bij aan. Maar ik denk ook dat veel mensen daartoe niet in staat zijn. Jij misschien wel, maar genoeg mensen ook niet.



Genoeg mensen zullen bijvoorbeeld beginnen met bijvoeden omdat Olvarit potjes maakt vanaf 4 maanden. Als het in de winkel staat, dan zal het wel goed zijn. Hij/zij kijkt het eten uit mijn mond, dus dan zal het wel goed zijn.



Smol
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Wil hier overigens nog aan toevoegen, jouw kind is een groot kind. Groter dan gemiddeld. Maar ik ben wel van mening dat er genoeg kinderen zijn die wel in het gemiddelde horen, maar overvoerd worden en daardoor steeds groter en dikker worden.



Zag een tijdje geleden een docu op tv en daarin werden beelden getoond van een zwemles in de jaren 70 en een zwemles van nu. In de jaren 70 allemaal magere kindjes waarvan je de ribbetjes kon tellen. Kindjes van nu kon je de vetrollen tellen. Waarmee ik wil zeggen dat ook de norm van wat we zien verandert. Dik is de norm aan het worden, en in mijn optiek begint dat al vrij vroeg.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
smollie, het dik worden van de kindjes begint dus al bij het feit dat er

in de winkels bijvoeding wordt aangeboden vanaf 4 maanden.

Zoals ik in de opening al vertelde verwarde mij dat en ben ik op onderzoek uitgegaan hoe het nu eigenlijk zit.

Nu ik deze reacties heb gelezen ga ik zeker niet eerder bijvoeden dan de 6 maanden.



Helaas heb ik na een aantal weken de borstvoeding helemaal op moeten geven want kindje pakte de borst absoluut niet en met kolven moest ik vaak

1.5 zitten om tussen de 15 en 30! te kolven.

Mijn zoontje moest dus al vanaf het begin worden bijgevoed met kunstvoeding.

Wel heb ik alle kleine beetjes borstvoeding gewoon aangeboden totdat de borstvoeding uiteindelijk helemaal afliep.

Maar wat ik nou eigenlijk wil zeggen... ;)

De flesvoeding vind ik dus ontzettend vet, het is heel plakkerig en ik vraag me wel eens af of dat ook niet een oorzaak kan zijn voor het dik worden van vele kinderen van nu?
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard zie ik ook dat de kinderen van tegenwoordig steeds dikker worden. Iets wat zeker verontrustend is. Het lijkt wel een competitie welk kind het meest kan eten, het zwaarst is en hoe `goed` ze wel niet groeien. Kindje van twee waarvan de moeder trots verteld dat hij een Big Mac menu op kan (waar ik zelf nog moeite mee heb, maar goed) ken ik van zeer nabij. Ik weet ook dat deze moeder de voeding er echt inf rotte. Het moest perse op, want dat was wat het CB had voorgeschreven. Het zijn een beetje twee tendensen door elkaar heen. Aan de ene kant de groei van mensen in het algemeen. De mensen en dus de babies worden steeds groter (langer en zwaarder) en aan de andere kant de toename van overgewicht. Het is van essentieel belang dat er betere voorlichting komt. Ook vanuit het CB of juist vooral vanuit het CB. In sommige landen zien babies regelmatig een kinderarts. Misschien iets om hier ook in te voeren. Of een voedingdeskundige bij het CB. In ieder geval beter opgeleide mensen die per kind kijken wat goed is voor zo´n kindje. Ook mag van mij het verkeerd voederen van kinderen (wat vaak de grondslag is voor overgewicht onder kinderen) als strafbaar worden gesteld. Oudercursussen die verplicht worden. Eetlessen op basisscholen. Verbod op reclames voor snoep en dergelijke. Hogere belasting op ongezond voedsel. Financieël toegankelijkere sportactiviteiten. Uitbreiding van de lichamelijke opvoedingslessen op school. Onze school heeft niet eens een eigen gymzaal, waardoor we moeten delen met een andere school. Gevolg? Een keer in de week een uurtje gym. In dat uurtje zit dan ook nog het omkleden. het lopen van en naar de gymzaal godzijdank niet, want dan was er helemaal geen tijd meer voor sport. Er kan genoeg gedaan worden, maar nu moet het nog gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik denk dat je als ouder zijnde wel behoorlijk wat in te brengen hebt

wat betreft de eet -en bewegings gewoonten van je kind.

Parelman en ik zijn flink actief vooral in buitensporten en hopelijk kunnen wij dat straks overbrengen op onze zoon, datzelfde geldt ook voor het eten.



Alleen is het heel jammer dat dat heel erg verpest kan worden door andere kinderen / ouders die zich hier minder voor interesseren.

Scholen en de gezondheidszorg waarschuwen volop maar om de één of andere reden lopen ouders er gewoon niet warm voor en zien hun kind liever kampen met het meesjouwen van de overtollige kilo's.
Ik word zo dood- en doodmoe van termen als overvoeren, én ouders de schuld geven.



Ik heb eens even het CBboekje erbij gepakt van 7 en een half jaar geleden.



Het voorbedrukte deel van het boekje zegt:

"Er komt een dag dat je kind naast borst- of flesvoeding toe is aan bijvoeding. Meestal is dit bij 5 maanden. Je kind zal dan moeten wennen aan een andere smaak dan melk, en dat gaat gemakkelijker als hij daar als wat eerder de tijd voor krijgt.

Op het moment dat bijvoeden echt nodig wordt, heeft je kind al geleerd van een lepel te eten. Op het consultatiebureau kan advies gegeven worden over het juiste tijdstip om te beginnen. (...) "



Toen Kjongen (eerste kind, ik bleu) op de kop af 4 maanden oud was, schreef de arts van het CB in het boekje onder de kop voedingsadvies:

"5 x 180-190 ml

fruithap, groentehap"
Alle reacties Link kopieren
kjong, ik heb het al eerder geschreven, maar waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat de wetenschap verder gaat en dat dingen van 7 jaar geleden niet perse nu nog steeds gelden. Dat wil niet zeggen dat het toen oneindig veel slechter was allemaal, maar er worden nieuwe dingen ontdekt en adviezen veranderen. De medische wetenschap gaat nou eenmaal razendsnel en bij behandelingen, medicijnen, therapieen etc zegt niemand die mij die oude van 7 jaar geleden maar, maar over dit soort dingen blijft vaak de mening, tja, vroeger kon het ook, dus waarom nu niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat, als je zoals blindje kv geeft op verzoek, dat je dan juist het kind leert te kijken naar wat het wel en niet wil, qua honger, en dat je dan overgewicht niet in de hand werkt



het is makkelijk gezegd dat het kind dús groter is, door meer voeding (bij Blindje dus duidelijk niet) maar het is toch alláng bekend dat 'we' steeds groter worden? Inderdaad door betere voeding en gezondheidszorg. Komt bij dat de mensen, hierdoor, in NL tot de grootsten van Europa behoren en in NL behoren de Noorderlingen weer tot de grootsten. Is gewoon echt aangetoond, kinderen en volwassenen in het Noorden van NL zijn het grootst. En daarmee wil niet gezegd zijn ook het dikst (hoewel dat wel zo blijkt te zijn, maar dat heeft volgens mij niets met lengte te maken)



E.e.a. komt gelijk zo veroordelend over, vind ik. Van Oh, jij geeft je baby meer, want meer behoefte, maar denk om het overgewichtsprobleem. Je mag niet eens meer zeggen dat je kind gewoon groot is.



Mijn dochter is gewoon wat dikker. En JA, ik denk aan 't overgewichtsprobleem, heel veel zelfs, maar het zit wél in de familie. Ze eet gezond, ze beweegt veel enz. Ik vind het goed dat mensen hier op letten, ik vind het minder dat er bij een wat dikker kind gelijk zo veroordelend gekekenen over gesproken wordt.



Overigens kreeg zij tot 6 maanden alleen bv en daarna pas bijvoeding. Haar broodmagere broertje ook :)



Goed TO dat je hier een topic over opent, want ik kan me best voorstellen dat e.e.a. verwarrend werkt. Ik had indertijd (bijna 10 jaar terug) het geluk dat mijn zus zich had verdiept in voeding voor kinderen van allergische ouders. Zo wist ik van haar dat bijvoeding pas na 6 maanden mocht en tot die tijd volledige bv aangeraden werd. Zij had tevens mijn familie voorbereidt en overtuigd, dus dat hoefde ik ook niet meer te doen. M'n schoonfamilie (vooral m'n schoonmoeder, die zelf 8 kinderen grootgebracht had) was moeilijker te overtuigen, maar gelukkig hebben die wel de instelling van "wat jij doet met jouw kind moet jij weten" (zolang het niet schadelijk is, uiteraard)



Succes met je kleine :)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt inderdaad allemaal wel een competitie te zijn als het om onze kinderen gaat...:(.



Ik ben begonnen met bijvoeden toen ons zoontje bijna 6 maanden was. Eerst rijstebloem door zijn voeding en later wat hapjes fruit. In het begin vond ie het helemaal niets en at ie dus ook bijna niets. Toen bijna 4 weken niet bijgevoed omdat meneer waterpokken, buikgriep en 6e ziekte na elkaar kreeg en hij uberhaupt niet wilde eten. Nu sinds een paar weken eet hij zijn fruit heerlijk op (hij heeft het principe opeens door), maar van zijn groenten eet hij nog steeds niet meer dan 1/3e potje voor kindjes van 4 maanden (en mijn vers gemaakte voedsel hoeft hij al helemaal niet :o). Zodra hij aangeeft niet meer te willen, en dat begint al bij zijn mondje niet meer opendoen als ik met het lepeltje aankom, dan stop ik met hem vast voedsel te geven. Langzaam maar zeker gaat hij steeds meer eten, maar zoals gezegd ik doe 3 dagen met een potje...



Ik vind het prima en ga dat eten er echt niet in zitten proppen, maar mijn omgeving vindt dat ik niet zo snel moet opgeven en desnoods het lepeltje in zijn mondje duwen! Hij zit helemaal onderaan de groeicurve qua gewicht (weegt met zijn bijna 8 maanden nog geen 7 kg) en dus moet ie meer eten!



Gelukkig hebben wij hier een goed team bij het CB en de arts verzekerde me dat het vaste voedsel totdat ze 1 jaar zijn echt alleen maar bijvoeden is, ook als je geen bv (meer) geeft. Alles wat die kleintjes nodig hebben om te groeien zit in de bv of (opvolg)melk. Als hij/zij niet meer lust: stoppen met geven. Komt vanzelf goed. De enige reden dat ze aanraden om vanaf 6 maanden toch te gaan bijvoeden is om ze te leren van een lepeltje te eten. Dit omdat dreumesjes vaak geen zin hebben om te eten en het wel lekker makkelijk vinden om uit een flesje te drinken. Het eten van een lepeltje stimuleert de mond motoriek. Als je pas zou beginnen om ze te leren eten van een lepeltje als ze ouder dan een jaar zijn, kan het zijn dat ze er geen zin in hebben en dat je drama's krijgt. Het gaat dus om gedrag aanleren en niet om ze te laten eten. En ze leren net zo goed als je ze iedere dag 4 hapjes aanbiedt dan wanneer ze iedere dag een heel potje leeg eten.



Sinds ik dat weet, trek ik me van mijn omgeving niets meer aan, maar irriteer me wel aan die zogenaamde competitiedrang!



Trouwens Parel, ik vind de nutrilon relatief helemaal niet vet. Ik heb 6 maanden bv gegeven en moest echt moeite doen om de flesjes en speentjes schoon te krijgen door het vetgehalte in mijn melk, maar nu met de kv is het na 1 keer water erdoor te spoelen al een heel end schoon.
kjong, ik heb het al eerder geschreven, maar waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat de wetenschap verder gaat en dat dingen van 7 jaar geleden niet perse nu nog steeds gelden. Dat wil niet zeggen dat het toen oneindig veel slechter was allemaal, maar er worden nieuwe dingen ontdekt en adviezen veranderen. De medische wetenschap gaat nou eenmaal razendsnel en bij behandelingen, medicijnen, therapieen etc zegt niemand die mij die oude van 7 jaar geleden maar, maar over dit soort dingen blijft vaak de mening, tja, vroeger kon het ook, dus waarom nu niet?






Nee arwen, dan begrijp je me verkeerd.

De zg. dikke kinderen aan de zwembadrand van nu, waren de baby's uit mijn CBadvies-voorbeeld.

Dat een advies anders of aangepast wordt dat begrijp ik. (De reden bijv waarom mijn moeder nooit borstvoeding heeft gegeven is omdat men er toen van overtuigd was dat allen geurkleursmaakstoffen en conserveringsmiddelen als eerste via de tiet uit het moederlijk lichaam werden gepompt, zo zou flesvoeding dus gezonder zijn dan borstvoeding toentertijd)

Waar ik me alleen over verbaas is dat de moeders die na bijv mij kinderen kregen, zo ontzettend afwijzend en bekritiserend zijn over de kinderen die een ander patroon hebben meegekregen van hun ouders, en in eerste instantie dus vanuit het CB. (Zoals een advies van een arts als 'een mening' afdoen.)
Alle reacties Link kopieren
M'n schoonfamilie (vooral m'n schoonmoeder, die zelf 8 kinderen grootgebracht had) was moeilijker te overtuigen, maar gelukkig hebben die wel de instelling van "wat jij doet met jouw kind moet jij weten" (zolang het niet schadelijk is, uiteraard)



Succes met je kleine :)




Dat schadelijke lijkt me met borstvoeding niet bepaald aan de orde;).





Ik wil mijn dochtertje (13 weken) zo lang mogelijk volledige borstvoeding geven. Onze zoon kreeg ook het eerste half jaar volledige borstvoeding, maar heeft nu toch diverse voedselallergieën (onder andere zelfs een levensgevaarlijke: voor noten, zaden en pitten). Hoe lang zou ik zonder bijvoeden kunnen? Of zou het niet uitmaken voor het risico op allergieën? Het bijvoeden is toch vooral voor het aanvullen van het ijzergehalte in het bloed? Bij de geboorte had mijn dochtertje een heel hoog hb (iets van 13), zou ze dan ook wat langer met alleen borstvoeding toekunnen?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil mijn dochtertje (13 weken) zo lang mogelijk volledige borstvoeding geven. Onze zoon kreeg ook het eerste half jaar volledige borstvoeding, maar heeft nu toch diverse voedselallergieën (onder andere zelfs een levensgevaarlijke: voor noten, zaden en pitten). Hoe lang zou ik zonder bijvoeden kunnen? Of zou het niet uitmaken voor het risico op allergieën? Het bijvoeden is toch vooral voor het aanvullen van het ijzergehalte in het bloed? Bij de geboorte had mijn dochtertje een heel hoog hb (iets van 13), zou ze dan ook wat langer met alleen borstvoeding toekunnen?
Ik bedoel dus: hoe lang na de 6 maanden die ik sowieso volledig voed?
Alle reacties Link kopieren
mirjam, bijvoeden doe je in eerste instantie niet voor de behoefte van het kind, maar om je baby aan andere smaken te leren wennen, en andere strukturen, van een lepel te leren eten etc, dus niet omdat het nodig is qua voedingswaarde, maar omdat het handig is voor de ontwikkeling. Het eerste jaar biedt bv alles wat een kind nodig heeft om te groeien en zou je daarmee kunnen volstaan.
Sja Mirjam, als ík je vanuit Old School advies zou willen geven, dan zou het zijn: vanaf 1 jaar eten de kinderen met de pot mee.

Bij Rianne haar advies zou het dus zijn, vanaf 1 jaar ga je pas bijvoeden.



Laat je dus vooral niet hier op het forum adviseren, maar ga naar een kinderarts.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien je zoontje kennelijk al bij een kinderarts en allergoloog is geweest, zou ik die vraag dáár neerleggen, als ik jou was. Zij hebben hier vast wel ideeën over, ook over de soort bijvoeding waar je dan mee zou moeten beginnen



nee, de andere ideeën van m'n schoonfamilie waren inderdaad wel, dat als een kind niet doorsliep 's nachts, je dan een fles moest geven, waar kindermeel inzat, dan sliepen ze wel door. Ik heb hier gewoon niets mee gedaan en hun idee is dan zo van "nouja, JIJ bent 's nachts wakker, jouw probleem"

Toen ik, na die 6 maanden, eens kindermeel probeerde, sliepen de kinderen nóg niet door, dus ik was blij dit niet eerder geprobeerd te hebben.



Na Kjongs verhaal zou je ook kunnen denken dat het dikker worden van kinderen juist komt door het later bijvoeden. Vroeger waren 'we' niet dik en kregen we dus met 12 weken al bijvoeding. NU worden kinderen steeds dikker en krijgen met 6 maanden 'pas' bijvoeding.. ergo...





ik weet dat het niet zo werkt, het is een kwestie van appels en chocolade vergelijken, weet ik wel, toch zou je die gevolgtrekking ook kunnen maken :)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
over vette voeding: Ik had ook erg vette borstvoeding. Als het een tijdje had gestaan, na het kolven, dan lag er echt zo'n laag room op. mmmm
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
De enige reden dat ze aanraden om vanaf 6 maanden toch te gaan bijvoeden is om ze te leren van een lepeltje te eten. Dit omdat dreumesjes vaak geen zin hebben om te eten en het wel lekker makkelijk vinden om uit een flesje te drinken. Het eten van een lepeltje stimuleert de mond motoriek. Als je pas zou beginnen om ze te leren eten van een lepeltje als ze ouder dan een jaar zijn, kan het zijn dat ze er geen zin in hebben en dat je drama's krijgt. Het gaat dus om gedrag aanleren en niet om ze te laten eten. En ze leren net zo goed als je ze iedere dag 4 hapjes aanbiedt dan wanneer ze iedere dag een heel potje leeg eten.
Haha, ik ben bij mijn dochter ook na zes maanden begonnen om van een lepeltje te laten eten op advies van het CB (mocht van hun ook al vanaf vier maanden). Ging de eerste maanden echt prima hoor, alles vloog erin. Maar toen ze ongeveer 1 werd, wilde mevrouw het lepeltje (waar ze zogenaamd zo aan gewend was) niet meer. Nu doet ze alles zelf in haar mond, eet haar boterhammen goed, maar avondeten zo goed als niets meer. Als je alleen al met de lepel in de buurt van haar mond komt... het huis is te klein. Lepels zijn alleen leuk om heel hard mee op de tafel, grond of verwarming te slaan.

Naar mijn idee echt een stom advies van het CB, ik had haar beter meteen stukken kunnen geven. Dat ze eten van een lepel geeft echt geen garantie dat ze er ook nog na hun eerste jaar mee willen eten.
En daarbij opgemerkt dat ik, mijn broer, zus, neven en nichten en Kjongen (fleskindertjes) géen allergieen hebben (behalve een enkeling hooikoorts), en ik heel vaak lees over moeders die wel borstvoeding geven over de meest (voedsel)allergien (als koemelk, noten, fruitsoorten etc).

Waar je dan ook eigenlijk best een conclusie a la Dreamer uit kan trekken.
Alle reacties Link kopieren
Ha ha Jetje, ik zie het inderdaad nu al helemaal voor me. Zoonlief is ook een voorstander van slaan op tafels etc en tot nu toe dus nog niet echt van eten.



Blijkbaar is Rapley dan toch een  betere methode? Ik zelf heb niet gerapleyd tot nu toe, maar dat komt omdat ik het zo doodeng vind en zelf 4 dagen in de week werk en dus krijgt ie automatisch die andere dagen zo wie zo gepureerd voedsel.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, ik zal met haar naar de kinderarts/allergoloog gaan, goed idee. Zijn er hier ook mensen die Raply'en trouwens?



En over dat overgewicht bij kinderen: zou het niet komen doordat er simpelweg te grote hoeveelheden worden aangeboden? Ik heb wel eens een documentaire gezien over de voedingsgewoonten van kinderen. Eerst kregen ze een stuk pizza dat qua calorieën precies "goed" was voor hun leeftijd en behoeftes. Dat eten ze keurig op. De volgende keer echter, kregen ze een stuk pizza dat veel te groot was qua calorieën, ook dat aten ze netjes op. Moraal van het verhaal: zouden kinderen echt wel zo goed aangeven dat ze verzadigd zijn?
Ook zoiets raars.

Je kind laten wennen aan een lepel.



Kjongen zat op de creche, en toen werd ineens een fles taboe. Dat moest een tuitbeker, maar het liefst een echte gewone beker worden. Anders zou hij nooooit normaal leren drinken. (Me hoela, ik gaf fles, zodat ik niet elke 3 seconde met een dweil achter hem aan hoefde te lopen)

Zo'n gelul.

Net als dat een fopspeen slecht is.

Als je het maar vóor de 4de verjaardag dat ding hebt afgeleerd, krijgt je kind hele normale tanden.
Alle reacties Link kopieren
Onderschat hooikoorts niet he... Dat is een van de redenen dat ik zes maanden alleen borstvoeding heb gegeven en dat nu nog doe (dochter is nu 14 maanden en eet natuurlijk al een half jaar van alles en nog wat). Ik heb namelijk flinke hooikoorts en hoop mijn dochter die doffe ellende te besparen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven