verjaardag dochtertje weer overleefd :(

31-08-2014 20:38 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi, ik wil gewoon ff sparren en mn ei kwijt. Gisteren verjaardag gehad van mezelf en mijn jongste. Gelukkig zijn we kort op elkaar jarig zodat dit een goed excuus is om onze verjaardagen samen te vieren. Maar 2x er jaar (2 kinderen, man viert verjaardag nooit omdat we dan zorgen dat we op vakantie zijn) kunnen we er niet onderuit om een feestje te organiseren voor onze nog kleine kindjes. Dat komt neer op 20 volwassenen en 15 jonge kinderen in onze vrij krappe tussenwoning. Waarvan bijna allemaal familie dus niemand kunnen we weglaten. Vanwege de regen konden de kinderen niet naar buiten. Vanwege de kleine ruimte is zelfbediening ook niet mogelijk. Na afloop: wij gesloopt, huis ontploft. Als het - uren later - dan eindelijk weer schoon en opgeruimd is ben ik zó blij dat we het gehad hebben. Wie herkent dit?
Alle reacties Link kopieren
Nee gelukkig niet apestaartje. Ik weet dat ik mijn handjes mag knijpen met 2 gezonde kinderen en een grote familie (die overigens door - te vroeg - overlijden ook niet meer compleet is). En ik doe het voor de kids en ben blij als ze ervan genieten. Neemt niet weg dat ik het gewoon niet leuk vind en dat natuurlijk zo min mogelijk laat blijken en ook echt wel ff geniet als ik een fijn gesprekje met de visite kan voeren.
Ik snap het helemaal, hou zelf ook niet van feestjes organiseren, veel mensen in huis en vooral de chaos achteraf. Mijn eigen verjaardag vier ik volgens mij al 20 jaar niet meer (ga wel met goede vriendinnen en later met mijn gezin uit eten oid), maar sinds wij kinderen hebben vieren we hun verjaardagen met de directe familie en wat buren. Vaak best gezellig en de kinderen genieten meestal ook echt, maar naderhand ben ik altijd heel blij dat ik het weer overleefd heb.

Geniet van een rustige avond TO!
Ik snap het wel een beetje, het is gewoon druk! Zo veel mensen en dan een klein huis!



Zelf heb ik wel ruimte zat, maar haal ook vaak genoeg opgelucht adem als iedereen weer weg is.



Zelf vind ik vaak de hele dag verjaardag vieren het leukst. Dan komen er mensen vroeg, en die gaan weer als de volgende mensen komen.



Wij doen vaak om tien uur eerst taart en koffie met eigen gezin. Heel rustig met de kinderen. Dan komen vanaf half elf anderen erbij, maar er zijn er ook die pas om drie of vier uur komen. Op de uitnodiging zet ik altijd dat we de verjaardag vieren tussen elf uur en half vijf. Dan blijven er nog wel eens mensen eten maar niet iedereen. Is in mijn omgeving niet gebruikelijk en dat vind ik prima!



Wat ook handig is, is onze dochter. Wij waren in onze familie/vriendenkring echt met afstand, de eersten die kinderen kregen. Dus dochter entertainde meestal de kleintjes op verjaardagen. En inmiddels zijn de kleintjes ook weer groot genoeg om niet meer het hele huis op zijn kop te zetten. Komen ook niet altijd meer mee!
quote:tulpje21 schreef op 31 augustus 2014 @ 21:31:

Als je het zo druk vind snap ik niet dat je iedereen tegelijk vraagt. Waarom niet op zaterdag de ene familie en op zondag de andere. Ok dan ben je twee middagen bezig maar wel twee rustigere dagen.



Het gezeik dat daarover zou onstaan vind ik dan nog weer erger dan de drukte in één keer!



De eerste keer zou het goed gaan, maar daarna! Zodra mijn schoonfamilie zou weten dat we het op twee dagen vieren komen de verzoeken tot ruilen van dag al snel. En voor je het weet, zit iedereen er weer op dezelfde dag! Het zijn mensen die het liefst zelf kiezen wanneer ze hier een verjaardag komen vieren.



Vorig jaar vierde ik mijn verjaardag op zaterdag, de echte dag. Maar alleen laat in de middag en de avond. 's Ochtends waren wij zelf bezig met andere dingen. Schoonmoeder heeft drie keer gevraagd of ze echt niet om half elf kon komen.
Wij deden het zo: we ruimden de bovenverdieping op en zetten al het speelgoed waar de kinderen aan gehecht waren of wat snel stuk kon achter slot. We zetten een paar kratten neer waar wel mee gespeeld kon worden (duplo e.d.) Dan konden de (grotere) kinderen boven hun gang gaan zonder dat het een al te grote chaos werd. We vertelden ze altijd duidelijk dat ze natuurlijk wel beneden mochten komen, maar dat het speelgoed boven bleef. Het werkte altijd prima zo, want het bleef voor de kinderen zelf ook overzichtelijk. Chips en pakjes drinken mochten ze boven. Beneden hadden we alleen wat speelgoed voor de allerkleinsten. Grotere kinderen vinden het trouwens meestal erg leuk om je te helpen en bijvoorbeeld met hapjes rond te gaan of schaaltjes met chips of zo te vullen, en als ze groot genoeg zijn, toastjes te smeren, lege glazen op te halen e.d. Dan zijn ze bezig en het scheelt jou ook weer wat.

Kleine troost: elk jaar zijn ze weer wat groter en wordt het weer wat makkelijker



Daarnaast vind ik dat als ouders hun kinderen niet corrigeren, je best zelf iets mag zeggen. Het is jouw huis.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een tip voor de volgende keer: koop een aantal etagères en leg daar allemaal kleine hapjes kopen (mini tompouces, brownie, cakejes, slagroomsoesjes etc.). Dan hoef je alleen nog maar te zorgen voor het drinken en misschien een schaaltje nootjes/chips op tafel. Je zou zelfs al het drinken gewoon naast de tafel op de grond kunnen zetten, glazen op tafel en dan zelf laten inschenken/af en toe een rondje doen.
Waarom is het niet leuk? Ik vind het altijd super gezellig! En de kids ook, hoe meer mensen hoe beter..
Ik herken het niet, want ik doe mezelf zulke dingen niet aan.
quote:sushilala schreef op 31 augustus 2014 @ 22:19:

Waarom is het niet leuk? Ik vind het altijd super gezellig! En de kids ook, hoe meer mensen hoe beter..



Ik vind het echt vreselijk, al dat gesloof voor gasten en nadien de bende opruimen.



Wij houden er voor de oudste dit jaar mee op. Kinderfeestje, opa en oma op de dag zelf, maar niet meer het huis vol met ooms en tantes en hun kroost.
quote:sushilala schreef op 31 augustus 2014 @ 22:19:

Waarom is het niet leuk? Ik vind het altijd super gezellig! En de kids ook, hoe meer mensen hoe beter..



Ha! Er zijn mensen die dat niet zo ervaren. :-)

Ik kan er zelf heel slecht tegen als ik veel mensen om mij heen/ in huis heb. Kan wel genieten van wat gezellige gesprekjes tussendoor, maar ben compleet 'van de leg' met veel mensen om me heen.



Gelukkig houden mijn kinderen ook niet van te veel drukte en is het clubje familie en vrienden bij ons nog net te overzien.
Alle reacties Link kopieren
Wij vieren de verjaardag van onze 2 kinderen ook samen (willen ze zelf ook). Zijn 7 en 9 jaar. We zorgen voor een grote tent in de tuin, speelgoed voor de kleintjes beneden, voor de groteren boven 1 kamer (met tv, playstation, lego, barbies). De rest is verboden terrein (deuren dicht). Zo blijft het overzichtelijk qua zooi.



Hier zeker 15 kinderen (1 jaar tot 15 jaar) en minstens 20 volwassenen. Is altijd heel gezellig.



Alleen maar plastic borden en bestek. Eerste ronde voorzien wij de mens van drinken en taart, de rest is zelfbediening. Op iedere tafel wat suiker en melk en lepeltjes. Koffie en thee in thermosfles. Voor de kinderen karaf siroop en plastic bekertjes (bij action handige houders te koop). Kleine zakjes chips en snoep op tafel voor de kids.



De meesten blijven eten, dus voor de kinderen wordt er een blik knakworsten opengemaakt, friet wordt gehaald. Plastic tafelkleed op de salontafel, sausjes erop spuiten, friet erbij en lekker eten. Geen moeilijk gedoe met bordjes, na afloop tafelkleed samenvouwen en weg. Vaak blijft er een volwassene bij om toezicht te houden, gaat al jaren prima.



Voor de volwassenen maak ik een buffet op de tafel binnen. Veel is van tevoren klaar te maken. Dit jaar gaan we aan de barbeque. Stokbrood, salade e.d. in buffetvorm. Ik vind het heerlijk zo met elkaar !
Alle reacties Link kopieren
Waarom begin je in vredesnaam aan kids als je ze hun feestje met ooms en tantes niet gunt?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:sandt2.0 schreef op 31 augustus 2014 @ 21:44:

Ik snap het wel een beetje, het is gewoon druk! Zo veel mensen en dan een klein huis!



Zelf heb ik wel ruimte zat, maar haal ook vaak genoeg opgelucht adem als iedereen weer weg is.



Zelf vind ik vaak de hele dag verjaardag vieren het leukst. Dan komen er mensen vroeg, en die gaan weer als de volgende mensen komen.



Wij doen vaak om tien uur eerst taart en koffie met eigen gezin. Heel rustig met de kinderen. Dan komen vanaf half elf anderen erbij, maar er zijn er ook die pas om drie of vier uur komen. Op de uitnodiging zet ik altijd dat we de verjaardag vieren tussen elf uur en half vijf. Dan blijven er nog wel eens mensen eten maar niet iedereen. Is in mijn omgeving niet gebruikelijk en dat vind ik prima!



Wat ook handig is, is onze dochter. Wij waren in onze familie/vriendenkring echt met afstand, de eersten die kinderen kregen. Dus dochter entertainde meestal de kleintjes op verjaardagen. En inmiddels zijn de kleintjes ook weer groot genoeg om niet meer het hele huis op zijn kop te zetten. Komen ook niet altijd meer mee!Mijn schoonmoeder gaat dan de broers en zus van mijn man bellen om te vragen hoe laat zij gaan, dan gaat zij ook. Zitten we nog met de hele bende om klokslag drie uur
quote:hatsetats schreef op 31 augustus 2014 @ 22:32:

Waarom begin je in vredesnaam aan kids als je ze hun feestje met ooms en tantes niet gunt?Wie zegt dat iemand haar kinderen dat niet gunt? Alleen dat niet iedereen het even leuk vindt, maar gunnen doet iedereen volgens mij.
quote:WishfulThinking schreef op 31 augustus 2014 @ 22:24:

Ik herken het niet, want ik doe mezelf zulke dingen niet aan.



+1



Verschrikkelijk, die mensen die elk weekend een familieverjaardag hebben. Wij doen er niet aan (familie viert verjaardagen amper) en kunnen elk weekend doen waar we zin in hebben.

Dochters verjaardag vier ik in het park. De oppasmeiden komen de kinderen vermaken. Wij kunnen rustig genieten met een paar goede vrienden, opa en oma en ouders van vriendjes van dochter. Heel relaxed. Maximaal 15 mensen.



Lijkt me ook niks zo massaal: dochter is al overdonderd door hoeveelheid aandacht en cadeaus die ze op haar 'kleine' feestje krijgt.
Ik snap de stress niet, ik vind verjaardagen vieren leuk. Maak je het jezelf niet onnodig moeilijk? Waarom geen zelfbediening? Ze kunnen toch best zelf naar de keuken lopen als jij het eerste glaasje/kopje inschenkt?

Ik doe altijd zelfbediening en wat kleine hapjes klaar. Alleen opruimen de dag erop is vervelend, maar geen stress.



Maak het jezelf lekker makkelijk! Is voor jezelf, je gasten en je kinderen veel fijner!
Alle reacties Link kopieren
quote:Branca schreef op 31 augustus 2014 @ 22:34:

[...]





Wie zegt dat iemand haar kinderen dat niet gunt? Alleen dat niet iedereen het even leuk vindt, maar gunnen doet iedereen volgens mij.Penelope
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
totaal onnuttige bijdrage van mij, maar toch: wat een onzinnige gewoonte vind ik (als belgische) het om al die verjaardagen met de hele familie samen te vieren!



dan zit je toch ieder weekend wel ergens op een verjaardag?

ik krijg het gewoon benauwd als ik de verjaardag-topics hier lees



verjaardagen van kinderen worden hier gevierd met eigen gezin, speelvriendjes en eventueel de grootouders.



verjaardagen van volwassenen vier je met je eigen gezin, en bij een 'grote' verjaardag, eventueel je vrienden.



wat niet wil zeggen dat er verder geen familie-contacten zijn, maar dat is dan meer gewoon bij elkaar op bezoek gaan en dus kleinschaliger.
quote:Branca schreef op 31 augustus 2014 @ 22:34:

[...]





Wie zegt dat iemand haar kinderen dat niet gunt? Alleen dat niet iedereen het even leuk vindt, maar gunnen doet iedereen volgens mij.Eens. En de meeste kleine kinderen hebben niks aan die enorme hoeveelheid bezoek en cadeaus. Het is meer voor de volwassenen dan het kind dat veel liever een klein groepje vertrouwde gezichten ziet.
quote:hannaeva schreef op 31 augustus 2014 @ 22:38:

[...]





Eens. En de meeste kleine kinderen hebben niks aan die enorme hoeveelheid bezoek en cadeaus. Het is meer voor de volwassenen dan het kind dat veel liever een klein groepje vertrouwde gezichten ziet.



Het is meer de gewoonte denk ik. Mijn eigen verjaardag heb ik al jaren geleden afgeschaft. Als mijn familie me wil zien, dan zijn ze van harte welkom op alle andere dagen van het jaar, bij voorkeur niet met zijn allen tegelijk Maar de kinderverjaardagen heb ik wel altijd gevierd met alles erop en eraan. Voor een kind is het nog bijzonder om jarig te zijn.



@aliva: dat lijkt me een heerlijke manier van verjaardagen vieren
Ik vind het ook leuk om verjaardag van dochter te vieren hoor Meivogel. Ben het vaak al maanden aan het plannen en geniet van haar blijdschap. Alleen denk ik dat het voor haar net zo bijzonder (en zelfs leuker) is met een bescheiden 'bezoekersaantal'.

Maar ik heb makkelijk praten want wij hebben niet zo'n verjaardagen vierende familie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook verschrikkelijk, en als ze eenmaal naar de basisschool gaan wordt het nog erger, want dan moet je nog een apart kinderfeestje geven ook.



Wij houden de feestjes hier wel heel beperkt. Ik vind het zo'n onzin om allerlei buren en vrienden uit te nodigen op verjaardagen van onze kinderen. Bij de kinderen komen de opa's en oma's, onze zussen met hun gezin en onze allerbeste vrienden met hun kinderen (zelfde leeftijd als de onze).

Daarnaast nog een kinderfeestje op woensdagmiddag voor de eigen vriendjes.

Mijn eigen verjaardag vier ik niet, hoewel dit jaar toevallig wel, omdat we toen op een camping in de buurt stonden en het dus lekker buiten kon.



In onze familie is zelfbediening echt not-done. Ik denk dat ik de opa's en oma's vreselijk zou beledigen als ze zelf hun drankjes in moeten schenken, dus ik ren me rot tijdens verjaardagen. Ik probeer het bezoek meestal een beetje te spreiden, zodat bijv. mijn familie 's ochtends komt en de familie van mijn man 's middags of zo. Het is inderdaad overleven, hier 3x per jaar, waarvan 1x vlak voor en 1x vlak na de feestdagen (ook al zo'n beroerde timing, haha).
..
Heel erg herkenbaar, ik vind het ook niets, die drukte. Maar ja, de kinderen hebben wel het recht op een leuke verjaardag. Dus, kiezen op elkaar en gezellig doen.

Wij vieren het ook verdeeld over de hele dag, zodat het bezoek een beetje verspreid komt. Ons huis is klein, en met ons vijfen eigenlijk al vol genoeg. Tafel gaat aan de kant, vanuit de zithoek wordt er een grote ronde gemaakt waardoor het bezoek er allemaal net inpast. Een goede voorbereiding is het halve werk. Op het aanrecht naast het koffiezetapparaat zet ik de kopjes, schoteltjes en theezakjes al voor het grijpen. Ik ruim het dressoir leeg zodat ik daar de taart op kan zetten, ik ga er bij staan, roep, wie wil er appeltaart en snij de stukken af. Voor de kinderen heb ik sap en yoki pakjes staan, die pakken zelf drinken. Tussen de middag is er stokbrood met smeersels, mini pizza's en broodjes knakworst. ' s avonds een grote pan soep met stokbrood (en een pak kant en klaar pannenkoeken voor de kinderen). Na de koffie met gebak zet ik wat schalen met snaai op tafel (chips, kaasstengels,oudhollandse hapjes als kaas en worst en komkommer (in een schaal met koelelementen eronder) en celebration mix. Heb afgeleerd om me druk te maken met toastjes en rondgaan met hapjes. Voor de kinderen kleine zakjes chips, evt uitdeelbak snoep, fruitspiezen (afhankelijk van de tijd gedeeltelijk gedompeld in chocola) zodat ze niet met zandhanden in de grote bakken graaien. Speelgoed in de kamer wordt hier ook gesorteerd en gehalveerd, scheelt ook weer zooi. de gekregen cadeaus gaan hoog boven op de kast, die geven nl het meest aanleiding tot ruzie omdat het nieuw is en iedereen er mee wil spelen. Boxballonnen van de action achter de hand, mochten ze niet naar buiten kunnen ivm regen kunnen ze zich daar in de schuur goed mee vermaken, daar staat meestal ook de sjoelbak voor de groteren. Bovenverdieping is ivm hond en steile trap in principe verboden terrein en beeldschermen doen we niet als er visite is, de pubers hebben hun eigen beeldscherm wel bij zich ;). Bij het bezoek zitten altijd wel mensen die ongevraagd even helpen met vaatwasser inruimen/ koffie schenken/ kleintjes vermaken zodat we zelf ook even kunnen zitten, die maken een verjaardag echt een stuk dragelijker. Gesprekken knoop ik niet aan, ben ik dan echt te onrustig voor. Pas als iedereen is geweest en er nog een klein clubje zit vind ik het gezellig, maar dan zit ik toch ook wel op hete kolen omdat ik de zooi wil opruimen.

En als het me tussendoor even teveel dreigt te worden, dan knuffel ik mijn kind, vraag of die het fijn heeft en van dat stralende gezicht wordt ik dan vanzelf weer blij!
Als alleen onze ouders, broers en zussen met kinderen zouden komen zitten we al aan 13 volwassen en 11 kinderen (tussen 18 en 1) trouwens. Maar met zoveel zijn er ook altijd mensen die niet kunnen en gelukkig is dat ook mogelijk zonder scheve gezichten!



En als het aan de oudste twee ligt komen er nog veeeeeel meeeeeer mensen. Ik perk het nog een beetje in, maar als ik ze inspraak zou geven komt de hele straat, de halve school en de voetbalclub gezellig meefeesten.
quote:hannaeva schreef op 31 augustus 2014 @ 22:52:

Ik vind het ook leuk om verjaardag van dochter te vieren hoor Meivogel. Ben het vaak al maanden aan het plannen en geniet van haar blijdschap. Alleen denk ik dat het voor haar net zo bijzonder (en zelfs leuker) is met een bescheiden 'bezoekersaantal'.

Maar ik heb makkelijk praten want wij hebben niet zo'n verjaardagen vierende familie.Daar heb je denk ik wel gelijk in. Maar met een grote familie is dat moeilijk te regelen, vooral omdat ze allemaal nogal gesteld zijn op verjaardagen vieren. Toen ze nog klein waren, vierden we het wel alleen overdag en spraken we van te voren af dat iedereen voor het eten weer weg was. Zo konden ze rustig even eten en "afdraaien". Vooral voor mijn oudste was dat belangrijk. Dat begreep niet iedereen, maar dat interesseerde me niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven