verjaardag op 1ste kerstdag

16-12-2013 12:29 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is geboren op eerste kerstdag en nu staat zijn 1ste verjaardag voor de deur.

Nu heb ik een discussie met mijn man over wanneer het vieren.

Ik wil t graag eerder vieren zodat zijn verjaardag en kerst apart zijn maar mijn man is van mening dat zijn verjaardag gewoon met kerst gevierd moet worden.

Wat zouden jullie doen? Eerder vieren ofniet?
Ligt er een beetje aan wie je wilt uitnodigen. Als dat dezelfde mensen zijn als waar je kerst mee viert dan zou ik het op dezelfde dag doen (ook zo fijn voor je gasten…deze periode is al druk genoeg). Als het met andere mensen is dan had ik het afgelopen weekend al gedaan.
Voor dit jaar zou ik me er iig nog niet te druk om maken. Een 1-jarige snapt amper wat het betekent om jarig te zijn en in mijn ervaring is de viering dan ook meestal meer iets voor de ouders dan voor kind zelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er zelf aan te denken om het elk jaar de zaterdag voor kerst te vieren omdat er veel visite komt die met kerst al andere plannen hebben.

En om de reden dat het mij voor m'n zoontje niet fijn is dat hij kerst en verjaardag niet apart kan zien
Alle reacties Link kopieren
Gewoon op de dag zelf. Zou dan nog eerder kerst niet vieren dan zijn verjaardag.
Waar zit de any-key?
Alle reacties Link kopieren
Mensen hebben al zo veel verplichtingen met Kerst, dat een verjaardag er bij in zal schieten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Helaas, op meer dan zeer directe familie hoef je met kerst niet te rekenen waarschijnlijk. Ik zou voor de zaterdag er na gaan.
Alle reacties Link kopieren
joh, met kerst (net als met andere grote feestdagen) jarig zijn is nou eenmaal vrij stom (spreek uit ervaring). Je verjaardag schiet er altijd een beetje bij in. Maar het systematisch op een andere dag vieren (en dan ook nog een die varieert, namelijk de zaterdag ervoor) lost dat probleem niet op. Voor de eerste verjaardag zou ik niet teveel gedoe ervan maken. Zodra hij het een beetje door begint te hebben: ik zou de viering met familie/vriendjes inderdaad niet op de 1e kerstdag doen maar het niet helemaal overslaan op 1e kerstdag zelf (iets leuks doen, kiezen wat ie mag eten, zoiets).
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je zijn verjaardagsfeest voortaan er voor geven en voortaan eerste Kerstdag altijd thuis vieren ( kerstcircus, film, zoiets ) zodat zijn " echte " verjaardag toch redelijk bijzonder is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt zijn echte verjaardag ook intiem vieren met alleen jullie gezin en eventueel naasten, en zijn "halve" verjaardagen groots. Voordelen; dan is het zomer, hebben mensen ee minder drukke agenda, verspreidt je de cadeautjesstroom, en is het twee keer feest.
Wat wilde ik nou toch typen?
Alle reacties Link kopieren
Een nichtje van mijn man is ook op eerste kerstdag jarig. "Dus" nu viert de familie al jaren geen kerst meer maar haar verjaardag op die dag. Ik vind dat erg jammer. Hoe zij de verjaardag vieren verschilt niet van andere verjaardagen maar schoonzus is nogal dwingend en niet komen is niet echt een optie. Ik heb mij er maar bij neergelegd wij komen om en om bij haar en bij mijn familie.



Bij hen gaat iedereen er in mee dat zij op eerste kerstdag daar verwacht worden en het niet in hun hoofd moeten halen andere plannen te hebben (vrienden en familie) maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat zij het allemaal leuk vinden, niet meer Kerst op hun eigen manier te mogen vieren. Vrienden komen er nogwel onderuit en zijn er niet altijd maar de familie 'mag' niet weg. Mijn schoonouders vieren dus al jaren geen Kerst meer.



Conclusie, Geen idee wat te adviseren maar maak er alsjeblieft geen dwingende verplichting van. Wat afwisseling is leuker.
Ik zou het op een andere dag doen. De verjaardag van mijn kinderen vier ik meestal ook niet op de verjaardag zelf, omdat het in een weekend beter uit komt.

Op de dag zelf is het ontbijt op bed en een cadeau, maar geen visite.
Alle reacties Link kopieren
Je zoon snapt het concept van verjaardag voorlopig nog lang niet. Ik zou zijn verjaardag voorlopig niet 1ste kerstdag vieren. Het belangrijkste en leukste is toch het papier van de pakjes aftrekken, en dat kan ook op een andere dag.



Even serieus. Realiseer je dat hij de rest van zijn leven op 1ste kerstdag jarig is. Volgens je man zou dit betekenen dat 1ste kerstdag gereserveerd moet worden voor zijn verjaardag.



Ik ken meerdere mensen die eerste of 2de kerstdag jarig zijn, en bij sommige "moet" de familie daar heen om de verjaardag te vieren. Ik zou het jong al aanleren dat hij op 1ste kerstdag jarig is maar dat het vieren op een andere dag kan gebeuren.



Ik was altijd in de zomervakantie jarig, iedereen inclusief wij zelf waren dan weg. Ik wist niet beter dan dat mijn verjaardag na de vakantie gevierd werd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de verjaardag met het gezin vieren en de rest van de visite een andere dag uitnodigen.

Als ik puur naar mezelf kijk zou ik een verjaardag snel laten schieten. Kerst is al zo druk. 1e kerstdag ouders, 2e 2e kerst dag schoonouders en dan ook nog een verjaardag? Nee ik zou bedanken.
Toen mijn jongste twee werd had ik juist een week cursus. We hebben toen gedaan alsof ze een week later jarig was

Binnen het gezin kun je een verjaardag wel vieren met Kerst, maar voor de visite zou ik een andere dag uitkiezen.
Dan vier je zijn verjaardag met de mensen waar je eerste kerstdag mee viert. Dat zijn toch vaak de belangrijkste mensen. En dan doe je later een verjaardagsdingetje op 4 januari ozo.
Ik zou de verjaardag ervoor of erna vieren en op de verjaardag zelf het met jullie gezin vieren. Als mijn kinderen niet in het weekend jarig zijn doen wij dat ook. Iedereen is door de week aan het werk.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad wat istar al zegt, ik vier ook bijna nooit de verjaardagen op de dag zelf, maar het weekend ervoor of erna. Op de dag zelf maken we het gezellig met het gezin, cadeautjes van ons uitpakken en lekker naar de mac ofzo. (Ligt eraan wat ze kiezen) Het weekend met vrienden en familie. Dus ik zou me niet vast binden aan die datum, lijkt me voor het kind ook niet prettig, kerst is toch veel te leuk?! Gewoon dubbel feest bij jullie!
Ik denk dat het best een goed idee is om het apart te vieren. Kerst is toch een familieding en dan is het vaak al een heel gedoe om iedereen tevreden te stellen. (zie de vele topics van de afgelopen tijd). Dan is zo'n verjaardag best een aanslag op je agenda. Als je het geen probleem vindt dat sommige niet kunnen dan moet je het lekker vieren, maar ik denk dat het voor iedereen fijner is als er een andere datum is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou met directe familie (die je misschien toch al ziet met Kerst) op de dag zelf aandacht geven aan zijn verjaardag en de viering met vriendjes e.d. verplaatsen naar half januari, als iedereen weer wat ademruimte heeft na alle feestdagen. Maar dat is inderdaad van later orde, als je zoontje zelf zijn verjaardag bewust gaat beleven.



Zowel de zaterdag ervoor als de zaterdag erna is het verschuiven van het probleem, lijkt me. Ofwel zijn mensen razend druk met voorbereidingen voor Kerst, hebben allerlei Kerstborrels van verenigingen, werk, enz. en zitten ze helemaal niet te wachten op nóg een verplichting in al die drukke dagen, ofwel ze zijn met het gezin gevlucht naar een huisje. De zaterdag na Kerst is met een beetje pech oudejaarsdag, of mensen zijn in elk geval druk bezig met hun voorbereidingen daarvoor, of zijn al afgereisd naar vrienden/familie om oud en nieuw te gaan vieren.



Ik spreek uit ervaring. Ben zelf vlak voor de Kerst jarig en verder is een groot deel van de familie ook in december jarig. Mijn man en een vijftal nabije familieleden in de twee weken vóór Kerst, mijn vader en schoonvader vlak ná Kerst. Het is ieder jaar weer een uitputtingsslag om naast alle decemberdrukte ook die verjaardagen nog af te lopen. Dus dat moet je niet wiillen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
De meeste verjaardagen worden niet op de dag zelf gevierd. Als je kindje op een gewone doordeweekse dag jarig zou zijn geweest had je dan ook verwacht dat iedereen die dag zou komen? Dus vrij nemen van werk etc. Ieder jaar met kerst verplicht op een verjaardag moeten zitten vindt ook niet iedereen leuk. Bovendien vind ik dat je er nu ook eigenlijk al te laat mee bent dit jaar. De meeste mensen hebben al allemaal afspraken staan met kerst.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is de tweede kerstdag jarig, ze word alweer 7.

Wij vieren het ook niet op de dag zelf. Meestal hebben vrienden, kennissen en familie wat anders te doen.



Bij ons mag de jarige kiezen wat we eten en dat word gourmetten.

En natuurlijk hangen er slingers e krijgt ze kadootjes.



Toen ze nog wat kleiner was dacht ze dat kerst gevierd werd omdat zij jarig was.



Groetjes henny
Alle reacties Link kopieren
quote:elisabeth1984 schreef op 16 december 2013 @ 12:34:

Ik zit er zelf aan te denken om het elk jaar de zaterdag voor kerst te vieren omdat er veel visite komt die met kerst al andere plannen hebben.

En om de reden dat het mij voor m'n zoontje niet fijn is dat hij kerst en verjaardag niet apart kan zien



Zo zou ik het ook doen.

Anders "verplicht" je familie etc om ieder jaar op 1e kerstdag bij jullie te komen voor zijn verjaardag
Frankly my dear, I don"t give a damn
Petekind van mijn man is 1 jan jarig, wordt ook gewoon op die dag gevierd. Ben ik ook niet altijd blij mee.
hier hetzelfde



met kerst is iedereen te druk

een week ervoor of een week erna is niet leuk, vooral niet als ze ouder worden

in de zomer werkte hier ook niet (mensen die vonden dat kind dan niet jarig was en niet kwamen, kind wilde zelf graag hele verjaardagen vieren ipv halve)



nu dus gewoon op de dag zelf, wie het belangrijk vindt komt wel (of komt op een ander moment, ook goed)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven