Vervelend gevoel consultatiebureau

14-10-2014 10:32 102 berichten
Goedemorgen allemaal,



De vorige keer op het CB, zoontje was 2 maanden, heb ik het gesprek met de verpleegkundige als zeer vervelend en opdringerig ervaren. Ik ging echt zwaar gefrustreerd en onzeker naar huis. Ik dacht na erover te hebben nagedacht, gepraat en te lezen van dit gevoel af te zijn. Maar nu ik deze week weer naar het CB moet, merk ik toch dat ik me er nog onprettig bij voel. Ik schaam me daar een beetje voor en weet nog niet of ik er wat aan wil doen en wat dan, daarom wil ik graag aan jullie advies vragen.



Als ik alles opschrijf wordt het een te lang verhaal, dus ik probeer het belangrijkste samen te vatten.

Zoontje begon daar op een gegeven moment met huilen en hij was onrustig tijdens dit consult. Ze vroeg naar zijn slaapritme en ik vertelde dat hij 's ochtends na z'n flesje een hazenslaapje deed en na het wassen in de kinderwagen een klein uurtje sliep en dan 's middags ongeveer 2/3 uur in z'n bedje. Wij waren hier zelf heel blij, maar van haar moest hij per se 2x2 uur in z'n eigen bed slapen. Dus zou ze hem komen inbakeren. Ik zei dat ik dat niet wilde. Tot vier keer toe begon ze erover, ze zei zelfs: "Ja, het is je eigen keuze of je een blije, gelukkige baby wilt" en de laatste keer: "Ik kom wel gewoon even langs volgende week" ... "Oké, dan schrijf ik wel op dat je per se niet wil".



En toen hij z'n prikjes kreeg begon hij super hard te huilen en zei ze: "Ja, nu moet je huilen hè, want jij bent veel te moe" en daarna "Nu maar hopen dat mama jou straks lang genoeg in je eigen bedje legt". Dit vond ik heel erg, maar ik was ook al uit m'n doen door die eerste prikjes, vond het zo zielig. Dus wilde hem toen alleen maar zo snel mogelijk troosten.



Het is nu al lang geleden, maar wat kan/moet ik hier nog mee of hebben jullie tips om dit van me af te zetten?



(Deze week is trouwens het consult bij de kinderarts, hele leuke vrouw)
Alle reacties Link kopieren
Totaal ongepast van die verpleegkundige. Ik zou het met de arts bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja zeg wat een vreemde toestand. Gewoon bij je eigen beslissing blijven en het langs je rug af laten glijden.



Hopelijk is de kinderarts wat vriendelijker. Ik zou bij de volgende bezoeken vragen of je bij iemand anders kunt trouwens.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Adem in, adem uit.



Ja en amen zeggen en knikken, de deur uit lopen en prompt verder gaan met je eigen ritme.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een klacht indienen bij haar leidinggevende of wie daar dan ook over gaat bij zo'n consultatiebureau. Dat mens is niet goed bij haar hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Wat een muts zeg! Geen tips, maar volgens mij doe je niets verkeerd.
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
Alle reacties Link kopieren
Echt belachelijk, dit mogen ze zo toch niet doen? Gewoon je eigen plan trekken en niks aantrekken van die muts.
Ik zou dat gewoon aangeven bij de arts, dat je dat heel onplezierig vond.



Je hóeft trouwens niet naar het cb hè, ik heb bij de tweede aangegeven alleen nog maar voor de prikken te komen, dat praatje hoefde van mij niet zo.
Bah naar en belerend idd! Zou dat toch even aankaarten want je gaat nog een tijdje regelmatig naar het cb (het moet niet! Alleen prikken halen kan ook!) en je moet je wel gehoord voelen.



Is het je eerste? Ik had ook een erg onrustige baby, dacht "dat ze gewoon weinig slaap nodig had" (omdat ze zo wakker was) maar inbakeren hielp wel erg goed. Tip van een vriendin, cb deed niet zo idioot als bij jouw, noemde inbakeren wel als optie. Kreeg er een veel rustiger kind voor terug; goed slapen doet slapen.



Maar als je t niet wil hoort t cb zich niet zo op te dringen en onder de gordel opmerkingen te maken! Klacht is mogelijk op zn plaats!
Alle reacties Link kopieren
Het wordt niet voor niets consternatiebureau genoemd. En ze zijn heel bedreven om jonge moeders zich inadequaat en vervelend te laten voelen.



Ik heb dezelfde discussie gehad en Mason gewoon laten slapen zoals hij wilde. ik heb hem nooit laten inbakeren en alle hulp die ze bij ons thuis wilde geven, vriendelijk en doch beslist afgewezen. Ik heb hem ook gewoon altijd op verzoek flesvoeding gegeven, en op verzoek laten slapen. Je ziet zelf wel wanneer ze slaap krijgen, slaap kan je moeilijk afdwingen.



Volg je gevoel en niet het consternatiebureau is mijn advies.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Wat een trut! Het is JOUW kind, dus jij beslist. Als het kan de volgende keren vragen of je bij iemand anders kan. Mocht dat niet kunnen, niets bijzonders meer vertellen. Als ze dan advies geeft: ene oor in, andere oor uit...
Wat belachelijk! Ze zouden jou juist een gerust gevoel moeten geven, dat hoe jij het doet gewoon goed is! (Tenzij er natuurlijk iets extreems uit de hand loopt ofzo) maar gaan adviseren dat een kind per se 2 keer 2 uur in een eigen bed moet slapen, terwijl jullie gewoon tevreden zijn met hoe het gaat? Bizar...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb werkelijk nog nooit een positief verhaal gehoord over die wijven die alles denken te weten.

Zoveel jonge moeders komen er gefrustreerd vandaan, bang dat ze dingen verkeerd doen. Trek je er niet te veel van aan, ze halen alles uit een boekje, en uit hun grafieken. Het is jou kindje, jij weet als mama heel goed wat het slaapritme van je kleintje is.

Vertrouw maar op jezelf. Laat ze maar mooi lullen, inderdaad, ja nee en amen, en je eigen ding doen.

Als jij iets verkeerd doet, dan merk je dat wel aan je kindje. Betere graadmeter is er niet.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Vervelend he, je bent voor het eerst moeder en dan denk je dat je het goed doet en dan iedere keer weer dat commentaar op het bureau. Trek het je niet persoonlijk aan, je zou het bij de arts kunnen aankaarten dat je de vorige keer met een vervelend gevoel weg bent gegaan en wat zij er van denkt.

Het is daar toch nooit goed wat je doet, ook ik ben een keer in tranen thuisgekomen en dacht dat ik een slechte moeder was
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee keer de hulplijn van het cb gebeld ivm ontzettend veel huilen, voorkeurshouding, weinig prikkels kunnen hebben.





" Ja mevrouw, lichamelijk is hij in orde, het is een baby"



"Baby's huilen nu eenmaal"



"Ja ach het is uw eerste he"



" u moet hem laten huilen hoor, dan kan hij wennen"



Nou echt niet dus, Pas na twee keer osteopaat hadden wij een gezonde, blije baby.



Ik neem niets meer serieus wat ze daar zeggen, ik kreeg laatst nog op m'n donder dat zoon nog wel eens voor een nachtvoeding kwam. (Anderhalf)



Toen ik zei dat ik dat allemaal wel zelf bepaalde zei ze op zo'n suikerzoet toontje " ik zeg het alleen maar om u te helpen"



Toen zei ik " ja ach, ik zeg het ook alleen maar om mijn grenzen aan te geven."
Alle reacties Link kopieren
Maak je niet druk, gewoon doen wat jouw gevoel ingeeft. Sterkte
TO, ik sluit me aan bij wat de anderen zeggen. Die dame is haar boekje ver te buiten gegaan en jij hoeft je daar echt niets van aan te trekken. CB is vrijwillig en niet verplicht. Prikjes kan evt ook via de huisarts trouwens.



En idd ConsternatieBureau, wat MrsSW al zegt. Een topic als dit laat me weer blij zijn dat mijn wederhelft met spruit naar het CB ging na mijn verlof. Was ook niet goed trouwens, volgens de dames van CB. Iedere keer weer gezeur, gezeik en gezanik als mijn kind met zijn vader daar kwam. Dat ze 'n keer vragen waarom moeder niet komt en of het met moeder wel goed gaat, prima. Maar CB was steeds op een dag dat mijn partner thuis was en ik aan het werk, dan ga ik geen vrij nemen voor CB. Maar ik moest en ik zou daar op komen draven als het aan hun lag, was heel raar en voor mijn partner uiteindelijk ook gewoonweg naar. Vader was niet goed genoeg om de vorderingen, groei en prikjes mee af te handelen, dat moest toch echt met moeder geregeld worden. Bizar.
Alle reacties Link kopieren
tja ze gaan daar altijd uit van het gemiddelde kind. Ik kreeg bij de oudste die een huilbaby was en s'nachts heel veel wakker was het advies hem maar een paar nachten te laten huilen dan was dat zo over.... Manlief is chauffeur en heeft zijn slaap hard nodig, wilde hem rust gunnen.

Maar doe wat jij voelt en denkt dat is het allerbeste!
Je kunt er wel heengaan, maar je moet geen informatie geven. Of alleen voor de prikjes gaan.



Wij hadden echt een dijk van een wijkverpleegkundige. Heel aardige vrouw waar we het allemaal heel goed mee konden vinden. De arts daarentegen: oechiekoechie...brrrrr



Bij de wijkverpleegkundige vroeg ik dus van alles en bij de arts het sociaal wenselijke...
Alle reacties Link kopieren
Laat ze daar maar kletsen. Ik vertrek er ook altijd zwaar geïrriteerd. Mijn oudste is nu gelukkig vier maar ik moet bijna bevallen van nr 2 en ik zie nu al weer tegen het consultatie bureau op.



mijn oudste werd met 3,5 praktisch blind verklaard omdat hij niet mee wilde werken met de ogen test. Volgens de opticien ziet hij prima.

Nou als dat het niet was dan had hij vast ADHD. Knap hè na een gesprekje van 20 minuten.
Oja de ogentest dat was ook zo'n feest. Mijn zoon vertikte het om die test te doen want hij werd helemaal raar van dat brilletje. Na 5 pogingen en een zwaar gefrustreerde CB verpleegkundige ben ik naar de oogarts geweest en daar bleek hij al -2 te hebben. Maar goed dat hij er geen zin in had
Ik zou echt een klacht indienen TO!



Elk kind is anders en het is volslagen belachelijk om te beweren dat elk kind 2 keer 2 uur moet slapen.



Het ritme van jouw kindje is prima en jij voelt prima aan wat hij/zij nodig heeft.



Taak van het cb is juist om jou een goed gevoel te geven over je capaciteiten als moeder, want het is al heftig genoeg.



PS: het is niet verplicht om naar het cb te gaan!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon aangeven dat je het niet zo prettig vond de vorige keer.



Als ik met mijn dochtet ging dan was ze altijd een model baby. Kwam zo uit het boekje.

Ik las van te voren wat ze volgens het cb zou moeten kunnen en dat kon ze dan ook. Zei ik tenminste.



Ze sliep dus 2x2 uur in haar eigen bed, en at volgens het schema. Kon precies op tijd haar eerste woordje zeggen en dingen overpakken etc.



In werkelijkheid sliep ze het eerste jaar alleen 's Nachts in bed, at ze op verzoek en zeker niet altijd voldoende fruit en groente. En ontwikkelde zij zich in eigen tempo. Ze kon dus wel lopen maar niet kruipen maar dat heb ik gewoon nooit verteld.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Wat raar. Hier bij het cb vind ik ze over het algemeen wel aardig, zeker de arts, alleen is er 1 verpleegkundige die ik minder vind. Zij vond het nodig om bij dochter, toen ze twee maanden was, te zeggen dat ze zichzelf wel echt moest leren vermaken. In het begin trok ik me alle adviezen ontzettend aan maar je moet op een gegeven moment denk ik iets ontwikkelen om dit soort adviezen (maar ook allerlei andere opmerkingen, al dan niet goed bedoeld) van je af te laten glijden, vriendelijk knikken en gewoon doorgaan waar je mee bezig was.



Mijn ervaring bij het cb is dat dingen nogal eens worden geproblematiseerd. Dus jij vindt iets niet echt een probleem maar hebt er wel een vraag over, en vervolgens wordt er van alles opgetuigd en/of ongevraagde adviezen gegeven, terwijl je dat niet wil en daar feitelijk ook niet om gevraagd hebt. En voor je het weet denk je ineens dat je een probleem hebt. Niet iedereen doet dat daar, maar sommigen hebben wel die neiging.
Nou ja, wat een opmerkingen zeg. Jammer, want mijn cb is erg fijn met prettige artsen en verpleegkundigen, ik kom er nu 9 jaar (met 3 kinderen, binnenkort de laatste keer) en er is nooit iets vervelends gezegd of gebeurt.

Of je nu een klacht indient of niet, leg het in ieder geval naast je neer, want het slaat nergens op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven