Vervelend gevoel consultatiebureau

14-10-2014 10:32 102 berichten
Goedemorgen allemaal,



De vorige keer op het CB, zoontje was 2 maanden, heb ik het gesprek met de verpleegkundige als zeer vervelend en opdringerig ervaren. Ik ging echt zwaar gefrustreerd en onzeker naar huis. Ik dacht na erover te hebben nagedacht, gepraat en te lezen van dit gevoel af te zijn. Maar nu ik deze week weer naar het CB moet, merk ik toch dat ik me er nog onprettig bij voel. Ik schaam me daar een beetje voor en weet nog niet of ik er wat aan wil doen en wat dan, daarom wil ik graag aan jullie advies vragen.



Als ik alles opschrijf wordt het een te lang verhaal, dus ik probeer het belangrijkste samen te vatten.

Zoontje begon daar op een gegeven moment met huilen en hij was onrustig tijdens dit consult. Ze vroeg naar zijn slaapritme en ik vertelde dat hij 's ochtends na z'n flesje een hazenslaapje deed en na het wassen in de kinderwagen een klein uurtje sliep en dan 's middags ongeveer 2/3 uur in z'n bedje. Wij waren hier zelf heel blij, maar van haar moest hij per se 2x2 uur in z'n eigen bed slapen. Dus zou ze hem komen inbakeren. Ik zei dat ik dat niet wilde. Tot vier keer toe begon ze erover, ze zei zelfs: "Ja, het is je eigen keuze of je een blije, gelukkige baby wilt" en de laatste keer: "Ik kom wel gewoon even langs volgende week" ... "Oké, dan schrijf ik wel op dat je per se niet wil".



En toen hij z'n prikjes kreeg begon hij super hard te huilen en zei ze: "Ja, nu moet je huilen hè, want jij bent veel te moe" en daarna "Nu maar hopen dat mama jou straks lang genoeg in je eigen bedje legt". Dit vond ik heel erg, maar ik was ook al uit m'n doen door die eerste prikjes, vond het zo zielig. Dus wilde hem toen alleen maar zo snel mogelijk troosten.



Het is nu al lang geleden, maar wat kan/moet ik hier nog mee of hebben jullie tips om dit van me af te zetten?



(Deze week is trouwens het consult bij de kinderarts, hele leuke vrouw)
Alle reacties Link kopieren
Wij noemen het consultatiebureau hier thuis al liefkozend het consternatiebureau. Een bezoekje is altijd goed voor stress (op tijd komen, huilende kinderen bij t omkleden, verwarming standaard op 37 graden, goedbedoelde 'adviezen')



Conclusie; ik vond het zo'n gedoe, ik ga alleen nog voor de prikken en evt een oogtest en voor de rest vaar ik op mn eigen gevoel, de adviezen van moeders om me heen en mijn huisarts.

Mss ook voor jou een optie om te overwegen? Je moet je wel prettig behandeld voelen daar!
Alle reacties Link kopieren
Oh haha lees nu dat de term reeds meer gebruikt wordt! Nou dat zegt dan genoeg denk ik
Heb zelf geen vervelende ervaringen gehad met het cb, maar kon wel merken dat het voor hen lopende bandwerk was.

Mijn schattige spekkige baby was er 1 van de velen en terwijl mijn wereld op zijn kop stond, vanwege diezelfde baby, gingen zij routinematig door: volgende!!!
Jeetje wat een vervelende ervaring!

Maar t hele topic staat nu vol met slechte ervaringen. Als het echt zo naar is allemaal begrijp ik niet dat het CB nog bestaat.



Hier vind ik ze wel ok. Ze handelen naar het principe dat elke baby anders is, en schieten helemaal niet in paniek bij alles. Zeker de verpleegster is ontspannen en zoekt geen problemen als ze er niet zijn. Voor mij als beginnende moeder juist wel geruststellend.
Wat een nare ervaring TO, ik kan me je gevoel wel voorstellen.



Toen ik net moeder was van mijn oudste kreeg ik soortgelijke adviezen. Hij 'moest' tussen de voedingen slapen, anders was het niet goed. En de flessen moesten precies de voorgeschreven hoeveelheid op de voorgeschreven tijden. Maarja.. hij krijste van de honger en sliep niet netjes tot het tijd was. Ze wilde ook komen inbakeren, toen ik dat afwees, fronste ze wel, maar was het verder geen probleem.



Na heel veel tobben met zoethouden totdat het tijd was voor de fles, waren we het zo zat dat we zowel de flessen als het slapen eens op verzoek zijn gaan doen. Wat een verademing was dat! Uiteindelijk dronk hij in de ochtend veel en in de middag weinig, en kwam hij uit zichzelf maar net over die 'toegestane hoeveelheid'. En nadat ie zich in de ochtend lekker had volgetankt, kon hij ineens wel uren achterelkaar slapen.



Bij baby twee, niks meer aangetrokken van wat volgens het cb mocht en moest en de flesvoeding en het slapen gewoon op verzoek gedaan, dat werkte voor ons zoveel fijner. Bij de bezoekjes aan het cb wist ik serieus niet te zeggen hoeveel flesvoeding ze kreeg.. Dezelfde mevrouw die zo moeilijk deed bij de eerste deed nu ineens niet meer moeilijk. Het ging ook prima met dochter.



Kortom.. volg lekker je gevoel!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook wel gezeur om niks af en toe, gewoon om het vooroordeel consternatiebureau te bevestigen, lijkt wel.



Of mensen kunnen echt niet tegen iets/iemand die misschien een andere optie aangeeft dan dat je zelf bedacht had.
quote:Jalisa schreef op 14 oktober 2014 @ 10:37:

Ik zou een klacht indienen bij haar leidinggevende of wie daar dan ook over gaat bij zo'n consultatiebureau. Dat mens is niet goed bij haar hoofd.+1
Het cb is hier over het algemeen prima, maar er zit een rotte appel tussen. Helaas weet je bij het cb niet welke arts je treft.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk mens, niets van aantrekken. Onze zoon was ontzettend hongerig maar pakte de borst niet goed. Na 3 weken medderen besloten wij over te gaan op de fles. Kind was bijna uitgehongerd. Nee mocht niet van CB, flesvoeding was niet goed en ik kon een bezoekje verwachten. Ik heb dat vriendelijk afgewimpeld en gezegd dat wij dat zelf wel uitmaakten.

En dan nog iets heel verontrustend.

Toen zoon 7 maanden was kwam er een vervangend kinderarts bij CB. Die meteen vroeg of mijn zoon een spreidbroek had. Nee, waarom. Omdat ik voel en zie dat er iets niet in orde is met zijn heup. Ze drukte me op het hart om direct een afspraak bij de huisarts te maken. Huisarts maakte meteen een afspraak in ziekenhuis bij orthopeed en het bleek dat mijn zoon een heupdisplasie had bijna een luxatie. Was zelfs nog sprake van een operatie met daarna gewichten aan zijn been. Maar gelukkig was dat niet nodig, hij heeft wel 3 maanden in een raar tuigje gezeten en daarna nog 2,5 jaar (waarvan het laatste jaar alleen 'snachts) een spreidbroek gedragen.

De huisarts vond het onbegrijpelijk dat de kinderarts van het CB dit niet had gezien. Maar die was altijd alleen maar bezig (sorry heel suf) met of zijn balletjes wel ingedaald waren. Iedere keer weer.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op dinsdag 14 oktober 2014 12:38 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div">orleander, 1 uur geleden

Laat ze daar maar kletsen. Ik vertrek er ook altijd zwaar geïrriteerd. Mijn oudste is nu gelukkig vier maar ik moet bijna bevallen van nr 2 en ik zie nu al weer tegen het consultatie bureau op.



mijn oudste werd met 3,5 praktisch blind verklaard omdat hij niet mee wilde werken met de ogen test. Volgens de opticien ziet hij prima.

Nou als dat het niet was dan had hij vast ADHD. Knap hè na een gesprekje van 20 minuten.</div></blockquote>Mason ging tijdens de ogentest in discussie over die 'auto', was volgens hem een oldtimer. Mens wist niet waar hij het over had en zegt dus dat hij het fout had. Kind boos en zegt dat het dus wel een oldtimer is. Hij had gewoon gelijk. Als je een koe tekent is het antwoord rund toch ook veel te breed? Maar goed, toen weer een discussie over een ander tekeningetje. Die test meet alles behalve de ogen. Als ze een test afnemen, moeten ze zorgen dat die test ook meet wat ie dient te meten en niet ook meteen de woordenschat, geheugen (je moest de woorden eigenlijk van te voren oefenen), assertiviteit en discussietechniek. " Mason ging tijdens de ogentest in discussie over die 'auto', was volgens hem een oldtimer. Mens wist niet waar hij het over had en zegt dus dat hij het fout had. Kind boos en zegt dat het dus wel een oldtimer is. Hij had gewoon gelijk. Als je een koe tekent is het antwoord rund toch ook veel te breed? Maar goed, toen weer een discussie over een ander tekeningetje. Die test meet alles behalve de ogen. Als ze een test afnemen, moeten ze zorgen dat die test ook meet wat ie dient te meten en niet ook meteen de woordenschat, geheugen (je moest de woorden eigenlijk van te voren oefenen), assertiviteit en discussietechniek."



? dat hebben wij nu ook al 2x..... Onze jongste noemt de "vogel" zwaan!!! Hoe durft ze!!! Dus met de volgende ogentest (met de rondjes) beter haar best doen....
Alle reacties Link kopieren
quote:Carmelia schreef op 15 oktober 2014 @ 12:28:

Jeetje wat een vervelende ervaring!

Maar t hele topic staat nu vol met slechte ervaringen. Als het echt zo naar is allemaal begrijp ik niet dat het CB nog bestaat.



.4



Omdat de meeste moeders/vaders ondanks de nare ervaringen de volgende keer toch gewoon weer gaan. Als iedereen met een nare ervaring dat consternatiebureau zou boycotten en alleen nog zou gaan voor de prikken dan kon volgens mij de helft van de consultatiebureaus zo opdoeken.
Ik ga ook alleen voor de prikken. Heb bij dit bureau al een paar keer 'herrie' gehad. Oudste zoon kreeg oproep voor ogentest. Afgebeld, met uitleg, want hij loopt namelijk al bij de oogarts. Boos dat dat mens aan de andere kant van de lijn was! Hij moest en zou ook op het Cb getest moeten worden (wat dacht je....).



Jongste moest met 3 maanden op echo voor heupafwijking. Familiair, dus op eigen initiatief. Vraagt die arts of het al gepland is en zegt daarna: ja, want dit voelt echt niet pluis. En ze trok en duwde nog even verder aan zijn heupen (schreeuwen!). Heb hem vastgepakt en haar vertelt wat ik er van vond. Belachelijk! Je zult maar onzeker zijn en dus nog een maand in spanning zitten of het wel goed is met je kindje (overigens bleek er ook nog eens niks mis te zijn).



En zo kan ik nog wel even doorgaan. Helaas...



Met oudste naar cb in andere stad geweest. Fantastisch geweest! Leuke mensen, niet belerend, Geen straf om naar toe te gaan. Zo kan het dus ook!
Echt nog een keer bedankt allemaal voor de reacties! Het ene verhaal is nog erger dan het andere (en de mijne). Wow..



Op zich vind ik het wel fijn om hem af en toe te laten "controleren" op afwijkingen bijv. die ik zelf misschien niet zie. Maar de bemoeienis gaat, naast mijn vervelende ervaring, wel ver af en toe. Ik had nog niet zover nagedacht dat ik zelfs straks ook moet vertellen wat ik allemaal op z'n brood ga smeren etc.



Ik ga er in ieder geval nu wel beter voorbereid naartoe ;) En ik ga het wel aankaarten bij de arts de volgende keer, kijken wat ze zegt. En waarschijnlijk een andere dag en andere zuster of alleen naar het consult met de arts. Want ik denk haast niet, hoe ik het nu zie, dat we het samen nog fijn gaan hebben en dan heb ik eigenlijk ook liever niet meer dat ze haar mening over ons geeft en ook geen behoefte dingen met haar te bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar verhaal, die discussies over de tekeningetjes bij de ogentest. "Nee, dat is geen mooie gieter, dat is een theeeeeepot". Volgens zoon niet waar. "Ja, dan zou hij ook kunnen zeggen: waterkoker". Waarop zoon rood van gif naar het plaatje toeloopt in zijn onderbroekje en vraagt "Waar is de kabel en de stekker dan?"
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Toch is het wel uitkijken daar. Ze noteren van alles en nog wat in het dossier. Dat dossier gaat mee naar de ggd, blijft je kind achtervolgen.



Mijn dochter moest met een paar maanden oud haar hoofdje gaan omdraaien naar het lawaai, waar de verpleegkundige rammelde met een belletje. Dochter draaide haar hoofd drie keer naar het lawaai, daarna niet meer want toen had ze wel door dat het het belletje van die vrouw was,

Toen dochter vier werd vertelden ze dat ze het dossier gingen doorsturen aan de ggd en toen heb ik gezegd dat ik het eerst wilde inkijken. Toen bleek dat die verpleegkundige na die test een opmerking had geplaatst over dat kind niet reageerde, dus geen levendig kind, niet nieuwsgierig (lees tussen de regels, niet al te bijster slim kind).

Ik heb dat uit haar dossier laten halen!





Kind zit overigens nu in 2 gymnasium met hoge cijfers :-)



Maar, samengevat, kijk uit wat je daar zegt en doet want dat dossier blijft je kind achtervolgen en die vrouwen zetten er echt van alles is.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
quote:Jalisa schreef op 14 oktober 2014 @ 10:37:

Ik zou een klacht indienen bij haar leidinggevende of wie daar dan ook over gaat bij zo'n consultatiebureau. Dat mens is niet goed bij haar hoofd.Mee eens. Dit kan echt niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 15 oktober 2014 @ 18:57:

Herkenbaar verhaal, die discussies over de tekeningetjes bij de ogentest. "Nee, dat is geen mooie gieter, dat is een theeeeeepot". Volgens zoon niet waar. "Ja, dan zou hij ook kunnen zeggen: waterkoker". Waarop zoon rood van gif naar het plaatje toeloopt in zijn onderbroekje en vraagt "Waar is de kabel en de stekker dan?" Briljant
quote:gruffalo schreef op 15 oktober 2014 @ 19:15:

Toch is het wel uitkijken daar. Ze noteren van alles en nog wat in het dossier. Dat dossier gaat mee naar de ggd, blijft je kind achtervolgen.



Mijn dochter moest met een paar maanden oud haar hoofdje gaan omdraaien naar het lawaai, waar de verpleegkundige rammelde met een belletje. Dochter draaide haar hoofd drie keer naar het lawaai, daarna niet meer want toen had ze wel door dat het het belletje van die vrouw was,

Toen dochter vier werd vertelden ze dat ze het dossier gingen doorsturen aan de ggd en toen heb ik gezegd dat ik het eerst wilde inkijken. Toen bleek dat die verpleegkundige na die test een opmerking had geplaatst over dat kind niet reageerde, dus geen levendig kind, niet nieuwsgierig (lees tussen de regels, niet al te bijster slim kind).

Ik heb dat uit haar dossier laten halen!





Kind zit overigens nu in 2 gymnasium met hoge cijfers :-)



Maar, samengevat, kijk uit wat je daar zegt en doet want dat dossier blijft je kind achtervolgen en die vrouwen zetten er echt van alles is.Alleen als je daar toestemming voor geeft.
De zoon van iemand die ik ken had blauwe plekken toen vriendin bij hert cb was. Ze hebben het wel genoteerd. Volgens mij maken ze melding wanneer veelvuldig blauwe plekken wordt gesignaleerd. Hoe dan ook, toestemming heven was niet aan de orde.
Alle reacties Link kopieren
Hier in Rdam hebben we juiste leuke moderne mensen op het CB. Die juist stimuleren je eigen gevoel te volgen, positief ingesteld zijn, ook checken of alles goed gaat met de moeder/ouders en bijvoorbeeld toen ik na 2 maanden bv ook 1 fles kv ging omdat dat voor onszelf (en dus ook voor dochter) wat extra rust gaf(lichamelijk ging het niet goed met mij, bekkenbodem in pijn :/) , zeiden ze zelfs dat dat heel verstandig was. Vond ik zo goed! En ook elke keer als we er zijn alleen maar positieve mensen, ben echt positief verrast na alle horrorverhalen die ik altijd hoor/lees
quote:grijs74 schreef op 14 oktober 2014 @ 10:38:

Echt belachelijk, dit mogen ze zo toch niet doen? Gewoon je eigen plan trekken en niks aantrekken van die muts.



idd.

Hier zeg ik dingen bewust niet op het cb, wetende dat ze er toch over gaan zeuren. zoonlief weigert alles behalve een papfles 's morgens. Nou prima, dan krijgt hij die fles, ondanks dat hij nu net 2 is. Als hij daar nu blij mee is. Ik heb tenslotte nog nooit een tiener gezien die dat nog doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Shenandoah schreef op 15 oktober 2014 @ 21:35:

[...]





idd.

Hier zeg ik dingen bewust niet op het cb, wetende dat ze er toch over gaan zeuren. zoonlief weigert alles behalve een papfles 's morgens. Nou prima, dan krijgt hij die fles, ondanks dat hij nu net 2 is. Als hij daar nu blij mee is. Ik heb tenslotte nog nooit een tiener gezien die dat nog doet.Zul je net zien dat jouw zoon dat als tiener nog doet ;) nee hoor, grapje natuurlijk. Gelijk heb je. Ik vind het sowieso vrij ver gaan dat het cb wil weten wat jouw kind 's ochtends eet. Zou het liever andersom zien, dat je er gewoon terecht kunt met je vragen maar niet dat je aan een kruisverhoor onderworpen wordt..
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft 2 verschillende cb's gehad, we verhuisden toen ze een half jaar was. Beide cb's waren prima, echt niets op aan te merken.



Bij zoon merkte de verpleegkundige met het eerste bezoek op dat zijn hoofdje aan het afplatten was en bleek dat hij zijn hoofd niet goed naar een kant kon draaien. We waren blij dat zij dat opmerkte, we hebben meteen fysio geregeld en later nog een manueel therapeut. Afplatting is door de oefeningen weg gegaan en hoofd kon na een paar behandelingen bij de manueel therapeut weer draaien zoals moest. Wij waren dus erg blij met ons cb!



Maar die opmerkingen die jij kreeg gaan wel echt te ver. Ik kan me voorstellen dat je daar wat van zegt bij je volgende bezoek.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
dit kan werkelijk niet!



mijn moeder zei altijd; Als je naar het consultatiebureau gaat; zeg altijd dat het prima gaat! Anders gaan zij dingen voor je bepalen!



ik ging alleen heen voor de prikken.



als je kindje wat mankeert gewoon naar je huisarts gaan..
quote:lemoos2 schreef op 15 oktober 2014 @ 18:57:

Herkenbaar verhaal, die discussies over de tekeningetjes bij de ogentest. "Nee, dat is geen mooie gieter, dat is een theeeeeepot". Volgens zoon niet waar. "Ja, dan zou hij ook kunnen zeggen: waterkoker". Waarop zoon rood van gif naar het plaatje toeloopt in zijn onderbroekje en vraagt "Waar is de kabel en de stekker dan?" Dat soort dingen doen ze bij ons CB dus handiger: ze lieten mijn kind eerst alle plaatjes benoemen, en toen hij bij de echte test maar dezelfde termen gebruikte, was het goed. Dat hij de sleutel een kasteel noemde was dus geen enkel punt: hij kon het plaatje duidelijk zien, en daar ging het om.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven