voeding zoontje 4 maanden

16-04-2014 09:04 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al heel lang een stille meelezer, maar heb nu toch echt even tips of handigheidjes nodig..



Wij hebben wat vragen omtrent het eten van ons zoontje (3e kindje). Hij is 4 maanden en woog 2 wkn geleden 6430 gram bij 60cm.



Al een tijdje drinkt hij 4x 200cc Nutrilon Pepti. Hij heeft zelf zijn 5e fles eraf gegooid, hij weigert namelijk iedere fles na 21.00/22.00 uur. Gewoon te moe, te slaperig om nog te drinken. In overleg met cb en de kinderarts zijn we inmiddels gestart met rijstebloem en fruit, gaat overigens heel goed! Zijn dagschema ziet er nu (voeden op vraag, tijden zijn dus ongeveer) zo uit:



7.30 200cc Nutrilon Petpti, 4 schepjes Nutriton

11.30 200cc Nutilon Pepti, 4 schepjes Nutriton

16.30 200cc Nutrilon Pepti, 4 schepjes Nutriton

17.15 half potje fruit Olvarit 4 mnd

21.00 200cc Nurilon Pepti, 4 schepjes Nutriton en 2 eetlepels rijstebloem



Dit ging heel goed, maar inmiddels lijkt het niet meer toereikend. Hij wordt namelijk ineens weer 's nachts wakker door honger.



Nu weten we even niet meer wat we moeten doen.

- Een extra fles is eigenlijk geen optie, de fles van 21.00 uur is vaak al een crime omdat hij gewoon wilt slapen dan èn uit ervaring weten we dat hij gewoon niet meer melk wìlt.. (Spugen, fles uit zijn mondje duwen met zijn tong)

- Groente erbij, kan dat wel al op deze leeftijd? Is dat niet erg vroeg?



Zijn er misschien andere opties of hebben jullie andere ideeën?
Alle reacties Link kopieren
Groente kan.

Of die fles niet om 21.00 geven maar om 20.00 uur?

Eventueel zal de eerste fles dan ook wat eerder nodig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem denk ik gewoon een fles geven 's nachts.



Mijn baby is net vier maanden. Hij krijgt per dag 2 flessen (180+6) en vier keer borstvoeding, waarvan 2 in de nacht. We gaan binnenkort beginnen met groente/fruit.



Volgens mij mag je op deze leeftijd net zo goed groente geven als fruit. Of anders misschien wat stukjes brood?
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een fles geven als hij wakker wordt van de honger? En niet een fles om 21 uur proberen te forceren.
En gewoon 'snachts die extra fles weer geven, is dat geen optie? Mijn zoontje kwam op een gegeven moment ook weer 's nachts en dat was ook vanzelf weer over.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind er wel wat veel tijd tussen de voedingen zitten, overdag hield ik max 3 uur aan. Als je de tweede en de derde fles nu eens allebei een uurtje naar voren schuift en rond etenstijd de fles met rijstebloem? En dan om 21 uur zonder pap? Dat drinkt nl zwaarder en misschien is hij daar dan te moe voor.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Oh, begrijp me niet verkeerd hoor, s nachts een voeding geven is geen ramp! We vinden het vooral zielig voor ons slaapkoppie.. Toch zielig om wakker te worden van de honger als dat misschien niet zou hoeven. Vandaar mijn vraag of jullie eens wilden meedenken..
Geen brood geven hoor!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje wilde ook nooit na acht uur een fles maar die gaf ik wel altijd vijf flessen. Die kreeg ze dan tussen half acht en half acht dus ze dronk die ongeveer om de drie uur. Dat ging prima. Die vijfde is eraf gegaan toen ze echt flink fruit en groente at. Overigens mag je inderdaad best ook met groente beginnen, is zelfs milder dan fruit.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva_flower_ schreef op woensdag 16 april 2014 09:10 Groente kan.

Of die fles niet om 21.00 geven maar om 20.00 uur?

Eventueel zal de eerste fles dan ook wat eerder nodig zijn. Zeker een optie, is hij waarschijnlijk ook niet zo moe..
Alle reacties Link kopieren
quote:hetkleinebergje schreef op 16 april 2014 @ 09:14:

Oh, begrijp me niet verkeerd hoor, s nachts een voeding geven is geen ramp! We vinden het vooral zielig voor ons slaapkoppie.. Toch zielig om wakker te worden van de honger als dat misschien niet zou hoeven. Vandaar mijn vraag of jullie eens wilden meedenken..Ik denk dat het voor hem niet uit maakt. Als hij maar eten krijgt maakt het een baby volgens mij niet uit of dat overdag of 's nachts is. Het gaat ook vanzelf weer over.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
quote:Youk79 schreef op woensdag 16 april 2014 09:10 Ik zou hem denk ik gewoon een fles geven 's nachts.



Mijn baby is net vier maanden. Hij krijgt per dag 2 flessen (180+6) en vier keer borstvoeding, waarvan 2 in de nacht. We gaan binnenkort beginnen met groente/fruit.



Volgens mij mag je op deze leeftijd net zo goed groente geven als fruit. Of anders misschien wat stukjes brood? Brood mag toch nog niet? In ieder geval vier en acht jaar geleden mocht het pas vanaf 7 maanden.. Of is dit ook weer veranderd?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons mocht het 5 jaar geleden met vijf maanden volgens mij. Weet het ineens niet meer zeker, dus misschien eerst even navragen.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Felice en bazinga zeggen eigenlijk hetzelfde.. Klinkt voor mij heel aannemelijk, maar dan moet ik heb wel wakker maken voor zijn flessen. Het voeden op verzoek loslaten en meer in een schema voeden.



Ben ik overigens ook geen tegenstander van hoor! Hij krijgt dan wel meer melk binnen. Nu krijgt hij volgens de richtlijn (150x kg) veel te weinig.. Eens proberen lijkt me geen kwaad kunnen!
Alle reacties Link kopieren
Wel super zo snel al zoveel reacties! Dankjewel! Zet je toch weer aan het denken..



Stom dat je weer zo onzeker bent met zo'n kleintje, of het nou de eerste of, in mijn geval, derde is..
Alle reacties Link kopieren
Ik voedde wel op verzoek maar wel met max drie uur er tussen. Het beste blijft om te kijken hoe je kindje zich erbij voelt. Je hebt je moederinstinct niet voor niks
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Om 20:00 een fles geven lijkt mij absoluut geen optie. Hij heeft dan geen honger. Zou dat wel zo zijn dan had je op dat tijdstip nu ook wel een fles gegeven. Tegen heug en meug er een fles inproppen is niets.



Om 21:00 zou ik gewoon een fles geven zoveel als hij wil.

Zonder rijstebloem dat is helemaal niet nodig.



Wordt hij 's nachts wakker van de honger en gaat hij huilen dan gewoon nog een fles geven. Hij is pas 4 maand dan is een nachtvoeding best normaal.



Wakker worden van de honger is niet zielig. Als hij 's nachts wakker wordt en een fles wil dan is de tijd van 21:00 s avonds tot 7:30 gewoon te lang om zonder fles door te komen.

Hij heeft geen andere manier dan huilen om aan te geven dat hij nog wat wil.



Hem dan niets geven is wel zielig. Maar als je dan gewoon een fles geeft dan is hij weer verzadigd en kan lekker verder slapen.



Ik snap dat je niet zit te wachten op een nachtvoeding maar een nachtvoeding geven als hij daar behoefte aan heeft lijkt mij beter dan er overdag meer eten in te proppen als hij daar geen behoefte aan heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:felice71 schreef op 16 april 2014 @ 09:26:

Ik voedde wel op verzoek maar wel met max drie uur er tussen. Het beste blijft om te kijken hoe je kindje zich erbij voelt. Je hebt je moederinstinct niet voor niks Serieuze vraag: hoe doe je dat dan? Als je kind drie uur na de vorige voeding ligt te slapen, maak je hem dan wakker?
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
quote:[message=16108773,noline]hetkleinebergje schreef op - Groente erbij, kan dat wel al op deze leeftijd? Is dat niet erg vroeg?Mij werd door de kinderarts juist aangeraden om met worteltjes te beginnen in plaats van met fruit. Maar dat was wel in de tijd dat werd aangeraden te wachten tot 6 maand alvorens met bijvoeding te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 6 maanden pas vaste voeding.

Eerder kan je proberen met aanbieden maar dat zijn maar kleine hapjes.

Gewoon in de nacht een fles geven hoor, is meestal maar een paar keer.

En even serieus, brood? Waar denk je aan als je een baby van 4 maanden brood geeft? Hoe zie je dat voor je? Lekker even een korst geven?

Nee, dus. Brood vanaf 7 maanden.
Alle reacties Link kopieren
Brood kan vanaf 6 maanden. Eventueel ietsjes eerder, maar met 4 maanden zou ik zeker nog niet doen.
Alle reacties Link kopieren
( vanaf 6 maanden mogen ze granen zoals pap, op brood.nl wordt gewoon brood zelfs vanaf 8 maanden aanbevolen)
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vanaf 6 maanden met brood begonnen. Ging helemaal prima. Met 8 maanden at hij gewoon twee keer per dag een boterham met beleg.



Pap heeft hij niet veel gegeten, uit een flesje een tijdje maar hij had en heeft de voorkeur voor brood.
Alle reacties Link kopieren
Nee, brood is hier absoluut nog geen optie. Zou hij niet eens wegkrijgen denk ik! Daarbij is vier maanden nog veel te jong..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het volgende schema aanhouden:

7.30 fles

10.30 fles

13.30 fles

16.30 fles

19.30 fles



En dan gewoon wat hapjes fruit aanbieden na zijn fles van 16.30

Op deze manier krijgt hij genoeg melk binnen.

Je kan met 4 maanden namelijk nog geen voeding vervangen door fruit, dan mag nog niet. Je mag het wel aanbieden, een paar hapjes om aan de smaak en de structuur te laten wennen, maar nog niet al maaltijd,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven