Voor een Lange periode BV geven.

23-07-2007 11:23 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
nee, dit wordt als het aan mij ligt geeen discussie over bv, hoelang, waar en wanneer..





Maaar : Mijn zoon is vandaag 1 jaar (hiephoera) geworden. En hij krijgt nog bv.

Van andere langvoedsters (want daar hoor ik nu bij hahaha) wil ik graag weten : hoe lang heb je zelf gevoed, en wat was jou reden om te stoppen.



Ik wil nog wel doorgaan. Zoon drinkt nog 3 a 4 x per dag. Vroeg in de ochtend (van 6 tot 7 ongeveer)  ergens in de middag, laat in de avond en midden in de nacht. Soms een extra of troost borst. So far So good.



Mn vriend vroeg me een paar weken geleden hoelang ik denk nog door te gaan met bv. En ik kon geen antwoord geven. Mijn doel was 6wk, heel snel werd dat 6 maanden, toen 9 maanden, toen 1 jaar. Maar nu is hij 1 jaar en ik wil helemaal niet afbouwen :(.  Hij is erg klein : op 15-7 was hij 6550 gram en 65 cm (met bijna een jaar dus). Das niet zo'n ramp, mn vriend is tot zn 14e te klein geweest. Maar omdat het zo'n klein hummeltje is gun ik hem dat xtra beetje zo. Voor de rest eet hij gewoon als een bootwerker, en krijgt volle melk en volle kwark om wat aan te komen (?? richtlijn van cb).



Dus bv moeders verzamelt u en vertel mij eens hoelang en waarom stopte je (of je kindje)



Groetjes



Borodini.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Hoi Borodini!



Ik heb mijn zoon ruim 1,5 jaar borstvoeding gegeven. Op het laatst eigenlijk alleen 's ochtends bij het wakker worden en 's avonds voor het slapen gaan.

De redenen dat ik zolang borstvoeding heb gegeven zijn simpel: ik vond het fijn om hem dit te kunnen geven, hij deed het er supergoed op en ook niet onbelangrijk, mijn zoon had (en helaas nu nog, gelukkig niet meer zo vaak) last van exceem en astma en dan wordt ook geadviseerd om zolang mogelijk borstvoeding te geven.



De reden dat ik gestopt ben, viel bij mij ook koud op m'n dak, van de een op andere dag wilde meneer niet meer. Pats, boem, over, uit! Hij weigerde pertinent om nog langer uit mijn borst te drinken. Dus had ik niet veel keus dan te stoppen.

Ik heb het er moeilijker mee gehad dan hij! :D
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is nu 15 maanden en drinkt 's morgens en 's avonds aan de borst.

En wanneer we stoppen....geen idee.

Net als jij had ik ook niet verwacht dat ik zolang zou voeden maar als ik hem zie genietenO+
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zoontje en je borstvoedingsjubileum! Ik begon net als jij met een doel dat een stuk dichterbij lag. Eerst maar eens die 6 maanden halen. Daarna heb ik nooit meer een reden gezien om te stoppen. Mijn dochter van 20 maanden drinkt nog steeds. Rond een jaar zat ze op hetzelfde aantal voedingen als jouw zoontje, maar na een korte periode met veel tussendoorslokjes, gooide ze er met 14 maanden van de ene op andere dag middag- en avondvoeding, plus alle tussendoorslokjes eruit. Sinds die tijd drinkt ze alleen 's ochtends nog een paar slokken.

Hoe lang het nog door gaat? Geen idee. Ik denk niet dat ik een kind heb dat tot haar vierde jaar doordrinkt. Ik zou het wel leuk vinden als dochter tot haar tweede doorgaat, hebben we de norm van de wereldgezondheidsorganisatie ook weer gehaald. ;)

Daarnaast zal het waarschijnlijk ook niet zo lang duren voor we aan een tweede beginnen. Dan stopt ze of zelf omdat het opdroogt of ik bied niet meer aan, want tandemvoeden ga ik niet doen.



Overigens verwachten mensen absoluut niet meer dat je nog borstvoeding geeft aan een dreumes. Dus als het toevallig ter sprake komt, vallen de monden nog net niet open van verbazing en wordt er altijd in koor geroepen 'hoe knap dat wel niet is'. Je kan echter het onbegrip van hun gezichten afscheppen, haha.

Aan het begrip langvoedster kleeft wel een geitenwollensok-imago, terwijl het voor mij absoluut niet in verband staat met een 'alternatieve' levensstijl. Waarschijnlijk had ik wat ongelovig gelachen als je twee jaar geleden tegen mij had gezegd dat ik zo lang borstvoeding zou geven. Maar het voelt volstrekt logisch en natuurlijk, iets waarmee ik mijzelf en mijn kind puur plezier mee doe. Want arbeidsintensief is het allang niet meer.



Ik zou dus iedereen aanraden om langer door te voeden. Want juist na die 6 maanden, na dat jaar, wordt het leuker en leuker.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wordt bijna 1 en ook ik voed al veel langer dan ik vantevoren bedacht had. Eerst die norm van 6 maanden geprobeerd te halen. Verder dan dat had ik niet gepland, maar het bleef goed gaan en het is met genoegen aan beide kanten :P.

Nu haar 1e verjaardag nadert, denk ik wel over afbouwen. Ik zou iig willen stoppen met kolven op mijn werk, na de zomervakantie. Totnutoe is dat nog niet gelukt. Ik heb nogal veel melk en krijg gewoon nog flinke stuwing als ik niet 1x per dag kolf. Thuis reguleert het zich vanzelf, omdat dochter 's ochtends vroeg drinkt en dan 2 uurtjes later nog een beetje. Maar op werkdagen ben ik die 2 uur later al op mijn werk....

Ik weet nog niet hoe ik het ga aanpakken en ook niet hoelang ik wil doorgaan. Bij mijn oudste 2 heb ik niet zolang doorgevoed, dus eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met hoe nu af te bouwen..

Die ochtend- en avondvoeding vind ik voorlopig nog fijn om te geven. Maar als iemand tips heeft hoe ik van het kolven afkom: graag!
Alle reacties Link kopieren
Dochter van bijna anderhalf krijgt 's morgens bij het wakker worden nog de borst. 



Da's meer gemakzucht dan een Heel Bewuste Keus. Ze werd een tijdlang heel erg vroeg wakker, en sliep dan na een slok borst nog anderhalf uur door. Oftewel: mama vond het prettiger om kind uit bedje te grissen (of beter nog: door papa uit bedje te laten grissen), naast zich in het grote bed te leggen en samen door te tukken dan om om half 6 met een wakkere kabouter in de weer te moeten. ;) 



In de loop van de afgelopen twee, drie maanden is ze steeds minder gretig en minder lang gaan drinken. Vanochtend hield ze het na drie slokken voor gezien. Slapen doet ze daarna niet meer, maar ze wordt tegenwoordig gelukkig ook later wakker.



Dus ik denk dat ze binnenkort zelf besluit dat het wel mooi is geweest met de borstvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoontje van 18 maanden en voed ook nog 2 keer per dag. Als hij wakker wordt en als hij gaat slapen 's avonds. Ik vind het ook wel makkelijk nog. Als hij zich om 6 uur al meld krijgt hij in bed zijn ontbijtje en dan stop ik hem weer in, kunnen we allemaal nog even slapen. Ik moet er niet aan denken om om 6 uur al een boterham ofzo te moeten gaan maken beneden. :P En hij is ook nog zo gretig dan, dat is zo lief om te zien. Het is gewoon nog een heerlijk momentje van ons tweetjes, zo'n warm lijfje tegen me aan. Ik heb ook wel een hoop negatieve reakties gehad, wat ik niet snap want ik voed hem altijd als we alleen op bed zijn. Maar dat mensen zeggen; dat is toch geen gezicht zo'n groot kind aan de borst (eeeh, dat zie je toch niet!) of dat ik hem teveel verwen. Of dat ze zeggen dat het allang niet meer hoeft.
Stressed is just desserts spelled backwards
De oudste heb ik 8 maanden borstvoeding gegeven (toen was ik weer

zwanger en stopte de melkproductie) en mijn jongste bijna een jaar. Bij

jongste was ik aan het denken over afbouwen toen hij ineens zelf niet

meer wilde. Beide keren maakte de kinderen dus zelf de beslissing en

dat vond ik eigenlijk wel prettig (hoefde ik me daar niet meer het

hoofd over te breken).
Alle reacties Link kopieren
Leuk deze reakties. Zo ik het lees komt het bij iedereen ongeveer op het zelfde neer. Stopt vanzelf een keer. ( kan ik dan weer aan vriend vertellen)



Voor mezelf is mijn grens gewoon steeds opgeschoven. Vorig jaar had ik je idd nog uitgelachen als iemand mij verteld had dat ik na een jaar nog bv zou geven. Nu denk ik voorzichtig aan zijn 2e verjaardag, als we dat redden.



Veel gehoord tegenargument wat ik hier hoor is :  Geef je nou nog bv??? Als we in een arm land zouden wonen kon ik het me nog ergens wel voorstellen, maar we leven in nl waar je ook prima kv kan kopen...



Meestal zeg ik, nou alstie 18 is wil hij het vast niet meer :P



Nog meer mogenlijke antwoorden dames ? :)



(en bedankt voor de bv antwoorden het is een steuntje in de rug voor mij)
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is van 9 november 2005 en heeft nog tot begin juni dit jaar borstvoeding gehad. Op 28 mei kwam ik er echter achter dat ik zwanger ben van de tweede en dat was voor mij het teken om te stoppen. Ik gaf nog alleen voor het slapen gaan 1 voeding en soms als ie echt troost nodig had. Alleen zie ik het echt niet zitten om te gaan tandemvoeden en wilde daarom in het begin van de zwangerschap al afbouwen. Bovendien is mijn lichaam al druk genoeg met zo'n nieuw mensje maken. En ik wil ook niet dat mijn zoontje straks het idee heeft dat de nieuwe baby zijn plekje aan de borst inpikt. Vandaar de reden om nu te stoppen. Als ik niet zwanger was geweest dan was ik denk ik tot zijn 2de verjaardag doorgegaan en dan gestopt.



Groetjes,

Phoenix
Alle reacties Link kopieren


Leuk deze reakties. Zo ik het lees komt het bij iedereen ongeveer op het zelfde neer. Stopt vanzelf een keer. ( kan ik dan weer aan vriend vertellen)



Voor mezelf is mijn grens gewoon steeds opgeschoven. Vorig jaar had ik je idd nog uitgelachen als iemand mij verteld had dat ik na een jaar nog bv zou geven. Nu denk ik voorzichtig aan zijn 2e verjaardag, als we dat redden.



Veel gehoord tegenargument wat ik hier hoor is :  Geef je nou nog bv??? Als we in een arm land zouden wonen kon ik het me nog ergens wel voorstellen, maar we leven in nl waar je ook prima kv kan kopen... Echt waar? Wat een domme reactie!



Meestal zeg ik, nou alstie 18 is wil hij het vast niet meer :P



Nog meer mogenlijke antwoorden dames ? :)Ehm: 'wat ik uitspaar zet ik op een spaarrekening voor hem'







(en bedankt voor de bv antwoorden het is een steuntje in de rug voor mij)
Alle reacties Link kopieren
Hier idd ook wel ongelovige en verraste reacties. Nooit negatief, maar soms kan je mensen idd bijna horen denken ;). Ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor, want ik had het zelf 2 jaar geleden waarschijnlijk ook wel gek gevonden, zo'n "groot" kind en dan nog aan de borst... 



Grappig: ik was laatst voor m'n werk in Afrika, een van de eerste vragen van vrouwen was vaak: heb je kinderen? Ja, eentje, van 16 maanden, zei ik dan. Waarop 9 van de 10 keer de reactie was: Hoe doe je dat dan met de borstvoeding? Daar gaan ze er dus gewoon vanuit dat een kind van die leeftijd nog de borst krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 2,5 krijgt ook nog borstvoeding, 's ochtends en voor het slapen gaan. Mijn idee was om in ieder geval zes maanden bv te geven, dat werd een jaar en zie nu.. Ik stop als zij het welletjes vindt (alhoewel, ik neem wel aan dat dat geen jaren meer gaat duren..!) en daar wacht ik nu dus op .

Ben net zwanger van de tweede en ik denk dat als ze blijft drinken ik gewoon ga tandemen, ik zie wel waar het schip strandt.

De reacties zijn wisselend, maar toch niet altijd even begripvol. Zelfs vriendinnen die zelf gevoed hebben vinden het raar, gelukkig kunnen dat soort reacties me weinig schelen.
Alle reacties Link kopieren




quote: borodini reageerde





Veel gehoord tegenargument wat ik hier hoor is :  Geef je nou nog bv??? Als we in een arm land zouden wonen kon ik het me nog ergens wel voorstellen, maar we leven in nl waar je ook prima kv kan kopen... Echt waar? Wat een domme reactie!







ja, echt waar.  Ook dat het niet goed zou zijn voor hem, omdat ik hem klein wil houden (wat nou wil houden, hij IS nog klein) Het grofste was iemand op het schoolplein die zei:  "als hij 1 is moet je stoppen , want bij kinderen boven de 1 is het incest :?. Op dat moment wat ik te verbaasd om iets terug te zeggen. Later heb ik haar onder 4 ogen wel op haar plaats gezet. Ik ben nl een "incestslachtoffer" En heb tegen haar gezegd, ik weet maar al te goed wat incest is, en een kindje bv geven is dat niet. Daar schrok ze wel van.



Voor de rest gaan idd de meeste mensen er vanuit dat ie allaaaang niet meer an de tiet gaat :P .
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik heb 3 kinderen die alledrie vrij lang borstvoeding hebben gehad.



Dat ging eigenlijk vanzelf. Mijn oudste bleek koemelkallergie te hebben en had veel problemen met zijn maag en darmen. Het aanpassen van mijn dieet bleek veel beter voor hem te werken dan het geven van anti-allergische kunstvoeding. Toen hij 13 maanden was en de ergste overgevoeligheid over was, ben ik gaan afbouwen omdat ik zelf ondergewicht kreeg (niet alleen door de bv hoor, speelden meer factoren mee).



Mijn tweede heeft 15 maanden borstvoeding gehad. Op het laatst beet hij nogal vaak, dat maakte het voeden wel een stuk minder ontspannen... en hij was er toen ook wel aan toe om te stoppen.



Mijn jongste heeft 18 maanden borstvoeding gekregen, zij is nu 20 maanden dus we zijn eigenlijk nog maar pas gestopt. Zij gaf zelf aan dat ze niet meer wilde, dat vond ik best wel jammer, het was zo'n gezellig moment van ons samen... Ik had nog best wel een tijdje door willen gaan. Op het laatst kreeg ze alleen nog de borst voor het slapen gaan en soms als troost.



Ook ik heb wel eens rare reacties gehad, zo zei iemand eens dat ze het een lief gezicht vond als een baby aan de borst dronk, maar dat ''het lieve er wel vanaf was'' bij zo'n groot kind als mijn dochter... en die was toen nog maar 10 maanden ofzo! Ik heb zelf altijd geprobeerd om niet te erg de ''borstvoedingsmaffia'' uit te hangen, ieder zijn/haar eigen keuze nietwaar (voor zover het een keuze is, bij sommigen lukt het gewoon echt niet natuurlijk). Maar dat respect kreeg ik niet altijd terug.



Sommige mensen, vaak collega-moeders, zeiden gewoon rechtstreeks dat ze het raar vonden. In een boze bui heb ik wel eens gezegd: jij geeft melk bedoeld voor koeien aan je baby en dan vind je het raar dat ik mijn baby melk geef die bedoeld is voor baby's?



Ik heb zelf altijd met plezier gevoed, en mijn kinderen zijn echt weinig ziek geweest die eerste tijd. En daarbij, zoals iemand hiervoor ook al zei, vond ik het ook altijd makkelijk - niet midden in de nacht of 's morgens vroeg naar beneden om een fles of iets anders voor je kind te maken. Gewoon even gezellig in bed voeden, lekker warm tegen je aan... ideaal, toch?



Hoe dan ook, gewoon doorgaan met voeden hoor! En geniet ervan zolang je kunt!
Alle reacties Link kopieren
Het grofste was iemand op het schoolplein die zei:  "als hij 1 is moet je stoppen , want bij kinderen boven de 1 is het incest :?. Op dat moment wat ik te verbaasd om iets terug te zeggen. Later heb ik haar onder 4 ogen wel op haar plaats gezet. Ik ben nl een "incestslachtoffer" En heb tegen haar gezegd, ik weet maar al te goed wat incest is, en een kindje bv geven is dat niet. Daar schrok ze wel van.


Echt te belachelijk voor woorden zeg!

Goed dat je haar er later nog op aangesproken hebt, Borodini !



Mijn meisje is nu 3 maanden, vond bv in het begin helemaal niet zo leuk om te geven (omdat je dan toch iets minder vrijheid hebt dan met kv), maar nu kan ik me niet voorstellen dat ik er over drie maanden alweer mee op zou houden (wat eigenlijk wel m'n planning was).

Dus ik ben ook van plan het nog lang vol te gaan houden, en ik reken er eigenlijk wel op commentaar te gaan krijgen.

Dat kreeg ik nl. bij 8 weken al van schoonmoeder ('je gaat toch niet zo lang zelf voeden, he?! bv heeft namelijk alleen de eerste twee weken meerwaarde, daarna is kv nét zo goed. Staat zo raar, zo'n grote baby aan de borst'......)



groetjes,

Marieke
Alle reacties Link kopieren


Het grofste was iemand op het schoolplein die zei:  "als hij 1 is moet je stoppen , want bij kinderen boven de 1 is het incest :?.



Iemand die dat zegt is gewoon niet goed wijs!

Goed dat je haar er later op aangesproken hebt!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 18 maanden en drinkt nog steeds bij mij en ik moet er eerlijk gezegd niet aan stoppen denken. Is gewoon ons moment samen. Een tijdje terug kreeg ze alleen 's ochtends en 's avonds een slok, maar tegenwoordig wil ze ook overdag nog wel eens een slok krijgen :).

Ze vindt het ook nog lekker, dus ik laat haar gewoon nog maar even...
'It could be lupus'
Alle reacties Link kopieren
Hoi Borodini

Gefeliciteerd!! O+:gwab:



Dochtertje van 1,5 jaar krijgt ook nog steeds bv. Elke ochtend, voor haar middagdutje en 's avonds voor het slapen. Soms vraagt ze er zelf tussendoor ook nog om. Echt vragen, ze praat al een beetje!

Ze wil zelf nog graag drinken, vind het fijn om even zo bij me te liggen. En vooral in de ochtend drinkt ze nog best lang.

Ik zie wel wanneer het klaar is, ze mag het zelf aangeven. Tot nu toe werd het telkens na een tijdje een voeding minder, zo zal het ook wel langzaam afbouwen.



Onbegrijpelijk die opmerking van die vrouw op het schoolplein, kwetsend voor jou *;

Domme mensen zijn er toch... Maar goed dat je haar er later nog op hebt aangesproken.



Liefs!

Fijne verjaardag! :)
Alle reacties Link kopieren




quote: digijuf reageerde





quote: borodini reageerde





Veel gehoord tegenargument wat ik hier hoor is :  Geef je nou nog bv??? Als we in een arm land zouden wonen kon ik het me nog ergens wel voorstellen, maar we leven in nl waar je ook prima kv kan kopen... Echt waar? Wat een domme reactie!







ja, echt waar.  Ook dat het niet goed zou zijn voor hem, omdat ik hem klein wil houden (wat nou wil houden, hij IS nog klein) Het grofste was iemand op het schoolplein die zei:  "als hij 1 is moet je stoppen , want bij kinderen boven de 1 is het incest :?. Op dat moment wat ik te verbaasd om iets terug te zeggen. Later heb ik haar onder 4 ogen wel op haar plaats gezet. Ik ben nl een "incestslachtoffer" En heb tegen haar gezegd, ik weet maar al te goed wat incest is, en een kindje bv geven is dat niet. Daar schrok ze wel van.



Voor de rest gaan idd de meeste mensen er vanuit dat ie allaaaang niet meer an de tiet gaat :P .






Hahahaha, ik heb echt alle reacties die jij beschrijft ook wel een keer gehoord.



Maar goed, voor de statistieken ( volgens mij ben ik de langstvoeder zo te zien  ) :



Ik heb 2 jaar en 9, 10 of 11 maanden borstvoeding gegeven. Ik weet niet meer precies wanneer we gestopt zijn, maar het was ergens in de eerste 3 maanden van dit jaar. In maart werd mijn zoon 3, en ergens vlak daarvoor was het ineens schluss.



Waarom zo lang: net als wat je zelf aangeeft leek mijn zoon het nog zo vreselijk nodig te hebben. Hoewel ik keurig vanaf 6 maanden met bijvoeding was begonnen, at hij er helemaal niks van. Later bleek hij allergisch te zijn, maar dat wist ik toen nog niet. Maar met een jaar was borstvoeding gewoon nog zijn hoofdvoedsel en tot 14 maanden heb ik zelfs nog min of meer volledig gevoed, met een stuk of 6 a 8 voedingen per etmaal, waarvan zeker nog 1 voeding 's nachts.



Ik had er geen moeite mee, mijn voeding liep goed, mijn kind dronk ook nog echt als een baby en nog echte volledige voedingen van 200 cc ongeveer, dus ik ging ervan uit dat hij het gewpon nog nodig had. Zelf vond ik het gezellig, dus afgezien van af en toe geen zin of een baaldagje vond ik het wel prima.



Met 2 jaar wilde ik stoppen, maar dat pikte mijn zoon echt niet. Toen hij die leeftijd had kreeg hij nog sowieso 2 echte voedingen, 's ochtends en 's avonds en af en toe nog een slokje hier en daar en een sporadische nachtvoeding.



Omdat hij vrij klein is en tussen zijn eerste en tweede jaar erg ziek is geweest en daardoor bovenop zijn toch al kleine postuur een groeiachterstand had, was ik zelf ook niet echt heel erg gemotiveerd om te stoppen. Ik vond van mezelf dat ik het genoeg moest vinden, want twee jaar is natuurlijk al best oud. Maar tegelijkertijd was ik te gemakzuchtig eigenlijk en stond ik niet sterk genoeg in mijn schoenen om er een strijd voor aan te gaan. En een strijd werd het, mijn zoon was elke dag compleet hysterisch als ik hem de borst niet gaf. Dus toen ben ik maar doorgegaan, alleen vertelde ik dat niet meer aan mensen, omdat ik inmiddels al zo vaak stomme reacties kreeg, ook van goede vriendinnen, dat eigenlijk alleen familie, het forum en twee vriendinnen die zelf ook pro-bv zijn nog wisten dat ik borstvoeding gaf. Als andere vriendinnen vroegen "krijgt hij nou nog steeds de borst?" dan hield ik het antwoord opzettelijk vaag.



Zo heb ik dus zijn derde levensjaar vrolijk doorgevoed, en in dat jaar merkte ik dat de voedingen minder werden. eerst ging hij korter drinken, toen sloeg hij de ochtendvoeding vaak over, daarna wilde hij ook niet elke dag 's avonds meer de borst en zo gebeurde het dat hij soms wel 2 weken niet dronk. En op een dag realiseerde ik me dat ik niet meer wist wanneer hij nou zijn laatste voeding had gehad. :)
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Oh en vergeet ik helemaal te zeggen:



Gefeliciteerd met je zoontje !
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik had regelmatig gelezen en gehoord dat het voor een kind heel gezond is tot ongeveer twee jaar borstvoeding te krijgen, dus dat wilde ik best doen. Maar mijn oudste hield het na 14 maanden voor gezien en mijn jongste rond 12 maanden. Bij allebei ging het al rap achteruit met 10 maanden. Geen geduld meer voor de borst, toeschietreflex duurde ze te lang, rondkijken was veel leuker... Ik heb de jongens prima kunnen voeden, maar ik ben geen vrouw die melk in overvloed heeft. Kolven ging ook altijd moeizaam. Als het er bij wijze van spreken heel makkelijk uitgespoten had en ook nog met 10 maanden, hadden ze het misschien wel langer gewild, denk ik weleens. Maar wat niet is, is niet hè.

Ik heb ook bij allebei nergens last van gehad na de laatste voeding (die ik ook niet echt 'bewust' als laatste heb gegeven, ja, mijn oudste dronk met 14 maanden 's morgens nog even, deed zijn armpjes omhoog en zei 'op'! en dat was het dan ook, daarna niet meer aangeboden en hij heeft nooit meer gevraagd), geen stuwing, nooit meer een druppel melk gezien, niks. Terwijl ik ook vrouwen ken die na een jaar hun borstvoeding binnen een paar dagen weer helemaal op peil zouden kunnen hebben.



Ach ja, je kunt zus willen en je kind doet zo, of andersom.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn dochter 15 maanden gevoed. Ruim een maand geleden heb ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad waarbij ik erg veel bloed heb verloren. Daarna kon ik de ernergie er niet meer voor opbrengen om de boel helemaal op gang te brengen, Schijnt dat na een bloedtransfusie het veel tijd en veel aanleggen (clusteren) kost om weer op te krikken. En ze kreeg nog maar 2 keer per dagen de laatste 2 a 3 maanden.

Vond het erg jammer, als dit niet gebeurd was had ik nog wel doorgvoed tot ze er geen zin meer in had...
Alle reacties Link kopieren
Wat kunnen mensen toch ongeloofelijk raar reageren. Mijn schoonmoeder was wel heel erg verbaasd dat ik na een half jaar nog steeds melk had.Ze dacht dat niet echt normaal was. Maar dat neem ik haar niet echt kwalijk, zij komt uit een periode dat (bijna) iedereen kunstvoeding gaf.



Onze zoon is nu bijna 11 maanden en geef sinds een maand nauwelijks meer borstvoeding. De laatste tijd wilde hij al niet zo heel makkelijk meer drinken uit de borst, duurde hem allemaal te lang. Uit de fles gaat het toch makkelijker en omdat ik bezig ben met afstuderen en op dat moment bezig was met veldwerk ging het gewoon niet anders. Ik kwam er ook vaak niet aan toe om overdag te kolven. Als ik dan thuis was, probeerde ik wel extra te kolven, maar dat lukte op een gegeven moment ook niet meer. Ik ben nu namelijk 3 maanden zwanger van de tweede en kan dus geen syntocinon meer gebruiken bij het kolven.

Kolf nu nog een keer per dag en zit heel erg te twijfelen of ik nu maar helemaal moet stoppen of dat ik nu weer wilo gaan proberen om de productie weer wat op te krikken, nu ik me weer wat fitter voel. Bardo eet prima en vindt opvolgmelk net zo lekker (ben nu ook een beetje over de eerste schaamte heen), dus denk niet dat het hem wat uit maakt. Iemand hier toevallig ervaringen met het geven van bv en een zwangerschap tegelijk? Begrijp dat vanaf week 20 de productie vaak weer toeneemt?



Vanaf wanneer ben je eigenlijk een langvoeder?



Groetjes Djenjo
Alle reacties Link kopieren


Terwijl ik ook vrouwen ken die na een jaar hun borstvoeding binnen een paar dagen weer helemaal op peil zouden kunnen hebben.



Ach ja, je kunt zus willen en je kind doet zo, of andersom.

xx lisa.
Ik denk dat ik zo'n vrouw ben. Het zou mij niet verbazen dat als ik nu zou kolven of een baby zou aanleggen, ik binnen no time weer melkproductie heb.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven