Voor een Lange periode BV geven.

23-07-2007 11:23 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
nee, dit wordt als het aan mij ligt geeen discussie over bv, hoelang, waar en wanneer..





Maaar : Mijn zoon is vandaag 1 jaar (hiephoera) geworden. En hij krijgt nog bv.

Van andere langvoedsters (want daar hoor ik nu bij hahaha) wil ik graag weten : hoe lang heb je zelf gevoed, en wat was jou reden om te stoppen.



Ik wil nog wel doorgaan. Zoon drinkt nog 3 a 4 x per dag. Vroeg in de ochtend (van 6 tot 7 ongeveer)  ergens in de middag, laat in de avond en midden in de nacht. Soms een extra of troost borst. So far So good.



Mn vriend vroeg me een paar weken geleden hoelang ik denk nog door te gaan met bv. En ik kon geen antwoord geven. Mijn doel was 6wk, heel snel werd dat 6 maanden, toen 9 maanden, toen 1 jaar. Maar nu is hij 1 jaar en ik wil helemaal niet afbouwen :(.  Hij is erg klein : op 15-7 was hij 6550 gram en 65 cm (met bijna een jaar dus). Das niet zo'n ramp, mn vriend is tot zn 14e te klein geweest. Maar omdat het zo'n klein hummeltje is gun ik hem dat xtra beetje zo. Voor de rest eet hij gewoon als een bootwerker, en krijgt volle melk en volle kwark om wat aan te komen (?? richtlijn van cb).



Dus bv moeders verzamelt u en vertel mij eens hoelang en waarom stopte je (of je kindje)



Groetjes



Borodini.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Djenjo, zoals je in mijn posting kunt lezen hadden mijn jongens ook vanaf een maand of tien veel minder zin in de borst.

Bij de oudste werd ik weer zwanger toen hij tien maanden was en ik dacht dat het daardoor kwam, dat de productie terugliep en de melk misschien minder lekker was. Maar omdat mijn jongste ook rond die leeftijd hetzelfde deed, weet ik niet meer zeker of het wel aan de zwangerschap lag. Maar je hoort het wel vaak, dat het dan afneemt en later weer toeneemt. Er zijn vrouwen die probleemloos kunnen doorvoeden en na de bevalling ook nog lang tandem-voeden.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren


Oh en vergeet ik helemaal te zeggen:



Gefeliciteerd met je zoontje !

Ik ook! :$ Maar ook van mij nog van harte gefeliciteerd hoor!
Alle reacties Link kopieren
Wow, pluim voor alle (langvoedende) moeders hier!!!Ik heb zelf helaas maar 6 weken gegeven, toen was het letterlijk op. Heel jammer. Omdat het zo moeizaam ging, vond ik het heel zwaar. Maar jullie verhalen motiveren me alleen maar om bij een evt. 2e er weer vol voor te gaan. Ik vind jullie kanjers en trek je vooral niets aan van alle negatieve opmerkingen. Als het goed voelt, is het goed!En fijn dat dit topic (tot nu toe) niet uitloopt op een kv-bv discussie...
.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wordt in augustus twee en krijgt nog minstens 2x per dag (op werkdagen, sóchtends bij wakker worden en bij het naar bed gaan sávonds) bv. Op dagen dat we thuis zijn krijgt ze 3x (middagslaap) en soms nog een troostslok tussendoor. Ik heb nog geen vastomlijnd idee over stoppen en zij lijkt er nog helemaal niet over na te denken:).



Ik had altijd het idee dat ik door zou gaan tot het van zelf (of zij niet meer zou willen of de produktie zou stoppen) zou ophouden, maar misschien wil ze wel doodrinken tot ze 18 is en blijft die bv ook op peil, dus ik moet maar eens gaan bedenken t.z.t. hoe lang ik er mee door wil gaan. Ik dacht altijd: tot ze twee is, maar dat is nu zo dichtbij en heb het voorbeeld van Fashion gezien
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Alle reacties Link kopieren
Dochter is nu een half jaar dus ik kom nog maar net kijken:P qua langvoeden. Zoon heb ik 8,5 maand gevoed en toen vond ik het wel mooi geweest (zat niet lekker in mijn vel en wilde "mijn lichaam wil terug voor mezelf"..;)). En nu wil ik doorgaan tot dochter wil stoppen, zeker tot ze 1,5 jaar is. En ik heb al helemaal "zin" in het pareren van iedereen die het maar raar vindt; een dreumes aan de borst. Kom maar op! (maar ik kan me ook voorstellen dat ik het na verloop van tijd ook zat zou worden, al die opmerkingen en dat ik dan net als FV, niet meer zo "open" ben over het feit dat ik nog zelf voed). Ik zal mensen denk ik maar gewoon vragen waarom zij het natuurlijker vinden dat mijn dochter melk drinkt die voor kalfjes bedoeld is.
Alle reacties Link kopieren
die al een paar keer gestopt was (moest daar nog achter);)
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Alle reacties Link kopieren
Dochter is nu een half jaar dus ik kom nog maar net kijken:P qua langvoeden. Zoon heb ik 8,5 maand gevoed en toen vond ik het wel mooi geweest (zat niet lekker in mijn vel en wilde "mijn lichaam wil weer terug voor mezelf"..;)).
He, ik moet toch echt beter nalezen voortaan..
Alle reacties Link kopieren


Mijn dochter wordt in augustus twee en krijgt nog minstens 2x per dag (op werkdagen, sóchtends bij wakker worden en bij het naar bed gaan sávonds) bv. Op dagen dat we thuis zijn krijgt ze 3x (middagslaap) en soms nog een troostslok tussendoor. Ik heb nog geen vastomlijnd idee over stoppen en zij lijkt er nog helemaal niet over na te denken:).



Ik had altijd het idee dat ik door zou gaan tot het van zelf (of zij niet meer zou willen of de produktie zou stoppen) zou ophouden, maar misschien wil ze wel doodrinken tot ze 18 is en blijft die bv ook op peil, dus ik moet maar eens gaan bedenken t.z.t. hoe lang ik er mee door wil gaan. Ik dacht altijd: tot ze twee is, maar dat is nu zo dichtbij en heb het voorbeeld van Fashion gezien
Hier precies hetzelfde verhaal! :D 

Alleen zijn wij inmiddels de magische grens van 2 jaar gepasseerd... het plan is te stoppen na onze vakantie (over 4 weken), maar weet niet of ik het over mijn hart kan verkrijgen. :P

Ik wil nog doorvoeden in de vakantie, omdat Noisette vorig jaar ziek was in het buitenland en bv bijna het enige was wat mevroi bliefde.



Alle reacties Link kopieren
Ik heb 14 maanden BV gegeven.

Als het aan mij had gelegen was het langer geweest, maar toen ik 4/5 weken zwanger was van nummer 2 is mijn oudste acuut gestopt. Weigerde pertinent.



Heel jammer, maar het zat er zonder die 2e  zwangerschap ook al een beetje aan te komen. Hij was sowieso al aan het afbouwen.

Op zich is dat het mooist vind ik, hij is gestopt toen hij er zelf aan toe was en dus heb ik niet moeilijk hoeven te doen door te weigeren.

En ik heb zelf nergens last van gehad, niks gemerkt dat ie gestopt was. Ik gaf nog heel erg onregelmatig BV, eigenlijk elke ochtend. Maar door werken gebeurde het weleens dat 1 of 2 dagen werden over geslagen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Mijn zoontje is nu 13 maanden en sinds maand 3 geef ik alleen 's ochtends en voor het slapen gaan een voeding en dat gaat nog steeds heel goed. Van het weekend heb ik een keer de avondvoeding overgeslagen en ik wist niet hoe snel ik 's ochtens moest gaan kolven zo vol zaten mijn borsten.(zoontje logeerde bij opa en oma). Ik weet nog steeds niet wanneer ik wil stoppen. Soms denk ik dat het afgelopen is en dan gaat het opeens toch weer heel goed. Planning is nu om van de vakantie (eind augustus) af te bouwen naar 1 voeding en evt te stoppen. We willen in september  (of januari) misschien voor een tweede gaan en het lijkt me op zich wel goed mijn lichaam toch nog even rust te geven.

Dat zijn de plannen maar of het mij echt lukt??? Ik vind het zo ontzettend lief en gezellig en ook al heeft ie al 9 tanden, daar merk ik eigenlijk niets van.



Groetjes

Carry
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste heeft 16 maanden borstvoeding gehad en de jongste is deze maand twee geworden en drinkt 1 (heel soms 2)  keer per dag. 



De oudste bracht ik laatst naar school en toen legde een mede moeder haar 2.5 jarige dreumes even aan de borst in de klas. Ze is Amerikaanse en ik raakte met haar in gesprek over het langvoeden in Nederland. Ze kende niet veel nederlandse vrouwen (ikzelf eigenlijk ook niet) die "nog" voeden met twee jaar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste dochtertje is bijna 3 1/2 en krijgt nog borstvoeding. Het streven was een half jaar. Toen liep de borstvoeding inmiddels zo goed dat er geen reden wat om te stoppen. Inmiddels zitten we nog maar op twee en soms drie voedingen per dag. In princiepe wil ik doorgaan tot mijn dochtertje er zelf mee stopt. Anderzijds zit ik wel een beetje tegen die 4 jaar grens aan te hikken.

Een tijdje terug daarom serieus gestimmuleerd om het aantal voedingen terug te brengen tot 1 maar schijnbaar was mijn dochtertje daar toch nog niet aan toe. Dus voorlopig gaan we gewoon nog verder. 

Ik vind het overigens nog heerlijke rustmomenten van de dag voor ons allebei. Wat dat betreft zou ik denk ik nog jaren door kunnen gaan. Die grens van 4 jaar waar ik tegen aan loop is waarschijnlijk dan ook meer door de buitenwereld ingegeven.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef inmiddels ruim 7 maanden bv. In vergelijking met de meesten van jullie nog maar kort dus! (alles is relatief, hè..ik ben stiekem al trots op die 7 maanden). Ik merk ook dat ik mijn grens steeds opschuif. 6 maanden was mijn streven, nu...een jaar? Hoe dan ook, ik word al helemaal verdrietig als ik denk aan die 'laatste keer'. Pfff...ik hoop maar dat ik die niet bewust hoef te doen t.z.t.  Dat het gewoon geleidelijk gaat, ofzo. Twee jaar vind ik nu eigenlijk wel te lang. Ben ook wel bang voor de reacties van anderen. Mijn zoon is al groot voor zijn leeftijd dus dat lokt waarschijnlijk nog eerder reacties uit. Moet ik me eigenlijk niets van aantrekken, natuurlijk... ach...we zien wel waar (en wanneer) het schip strandt, zo ben ik er aan begonnen ook.
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk topic om te lezen! Had ik dit vanmiddag maar gezien. Toen heb ik op het borstvoedingsvragentopic de volgende vraag gesteld



Ik ben van plan om na de eerste verjaardag van mijn kleintjes de middagvoeding te gaan vervangen door opvolgmelk. Hoe kan ik het beste die voeding afbouwen en geef ik de opvolgmelk dan warm of koud? Ik wil ze leren uit een open beker te drinken, "naast" de boterham.



En heeft een voeding minder grote gevolgen voor het 's avonds extra aan kunnen leggen bij een huilend kind?

ik voed dan dus nog 's ochtends vroeg en 's avonds voor het naar bed gaan. Een extra late voeding betekent dan bijvoorbeeld om 19.00, 23.00 en 7.00 voeden en dan pas weer om 19.00. Maak ik dan overdag (te) veel melk aan?



Zoals ik het nu lees, kan ik gerust afbouwen na vrijdag. Moet ik misschien alleen de eerste dagen de druk er ´s middags afkolven ofzo. Ik lees dat veel moeders alleen nog ´s ochtends en ´s avonds voeden en het lijkt me heerlijk om dat nog een tijd te doen. Een lekker knus momentje voor ons drieen. En ´s ochtends heb ik ze vaak een voor een, ligt er aan of ze tegelijk wakker zijn en/of ongeduldig zijn of niet.



De verbaasde reacties van omgeving verbazen mij ook zo. Het lijkt wel of mensen het niet uit kunnen staan ofzo en dan negatief reageren. En volgens mij denken mensen idd dat bv slechts de eerste 6 weken waardevol is. Vooral de mensen die nog geen kinderen hebben...



Als mensen voor mij nog tips hebben... van harte welkom!



KB
Alle reacties Link kopieren
Wow kikkerbeer !  een 2ling en dan ook gewoon voeden vind ik persoonlijk helemaal stoer . 



Dat wilde ik even snel kwijt, morgen kom ik op de rest reageren, moet nu echtg naar mn bed toe !



truste allemaal, en bedankt voor de fijne verhalen.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
:$ 

word er verlegen van...
Mijn dochter heeft 9 maanden gedronken en wilde toen niet meer. Mijn zoontje was precies 14 maanden toen hij stopte. Net als bij FV heeft hij veel problemen met eten gehad en dan vond ik het heel fijn dat hij via de borst in ieder geval alles binnenkreeg. Voeden is bij beide ook probleemloos verlopen; meer dan genoeg melk, geen problemen met kolven, geen kloven, één keer een borstontsteking maar na een dag was het over. Ik gebruikte de borst overal voor; eten, in slaap krijgen, bij grote en kleine verdrietjes.



Laatst stond ik zoon in mijn blootje aan te kleden, hij zag mijn borsten, kreeg een grote grijns op zijn gezicht, riep enthousiast 'Inken Inken Inken' en probeerde nog een slok te nemen. Een half jaar nadat we gestopt zijn. Een groter compliment had hij me niet kunnen geven O+
Alle reacties Link kopieren
De oudste heb ik 10 maanden gevoed (vanaf 7 maanden gecombineerd met kv op mijn werkdagen) ik ben gestopt met voeden, toen ik er achter kwam dat ik zwanger was. Ik viel al zo af van de borstvoeding en vond 2 kinderen die van me aten te veel van het goede.

De middelste heb ik precies een jaar gevoed. Ik vond het een mooi moment om te stoppen.

En nu ben ik met de jongste 5,5 maanden aan het voeden en ga ik pas stoppen als ze over kan op bier
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn dochter een jaar gevoed. Met een maand of 10-11 kreeg ze 2 voedingen en heb de avondvoeding afgebouwd, want dan zat ze alleen maar te spelen (ik voedde toen alleen nog maar liggend en dan ging ze in handstand drinken ongeveer, daar had ik niet zo veel zin meer in). De ochtendvoeding ging nog wel prima, die dronk ze rustig. Met een jaar vond ik het zelf genoeg geweest en werd de animo bij haar ook duidelijk minder had ik het idee.

Waarom ik er zelf genoeg van had: het feit dat ze weinig interesse meer had, het feit dat ik ook wel eens een keertje wilde uitslapen (had toen ook net pfeiffer gekregen, dus was behoorlijk ziek) en sowieso vond ik het mooi geweest met een jaar. Net alsof die denkbeeldige navelstreng toen wel doorgeknipt kon worden als je begrijpt wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic dit, en erg herkenbaar!

Ik heb mijn zoon een jaar en 2 dagen gevoed. Toen vond ik het gevoelsmatig welletjes. Ik begon met 3 maanden, was al begonnen met afbouwen voor ik aan het werk ging maar in mijn eerste werkweek bedacht ik me dat ik echt gek was dat ik gestopt was en toen ben ik als een gek begonnen met kolven op het werk en kwam het gelukkig weer goed. Doorgevoed tot 6 maanden, toen tot 9 maanden. Toen gingen we bijna met vakantie en dan was het toch ook wel handig om niet met flesjes in de weer te hoeven. Dus weer doorgegaan tot na de vakantie.



Toen we van vakantie terugkwamen zei mijn vriend: Je zou nu toch stoppen met borstvoeden? (Niet dat hij dat aanmoedigde hoor, zo kan dit overkomen maar dat was niet het geval. Het was meer een constatering van hem). Ik begon spontaan te huilen, moest er niet aan denken te stoppen. Uiteindelijk met 11 maanden besloten dat ik het nog een maand zou doen, tot de eerste verjaardag en zo is het ook gegaan.



Soms, of eigenlijk heel vaak, als ik een vrouw met kind aan de borst zie, ben ik stikjaloers! Ik vond het zo'n bijzondere periode.  (Dit zeg ik nu, nu het al bijna 2 jaar geleden is, toen ik er middenin zat heb ik die borstvoeding echt weleens vervloekt!)
Toen mijn dochter niet meer wilde was ik er eigenlijk nog niet aan toe om te stoppen. Dus tranen met tuiten. Zoonlief had al wat vaker periodes met minder interesse in de borst en dan werd ik een beetje verdrietig maar hij ging toch weer drinken. Bij hem is het heel langzaam en natuurlijk afgebouwd. Toen we net gestopt waren kwam hij in het ziekenhuis terecht met uitdroging, wat baalde ik toen dat ik geen bv meer gaf!

En inderdaad, als ik een vrouw zie voeden vind ik dat prachtig maar ben stiekem ook wat jaloers. Misschien toch maar aan de derde ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn oudste dochter (op 3 dagen na) 2 jaar gevoed. Ik was toen zwanger van de tweede en niet alleen liep de melk terug, het voeden was ook gruwelijk pijnlijk geworden! Ik was ook van plan 6 maanden te voeden maar doordat mijn dochter te vroeg geboren was, raakte ik extra gemotiveerd om door te zetten. Tegen de tijd dat ze 6 maanden was, had ik alles wat los en vast zat over borstvoeding gelezen, was ik gaan lezen en schrijven op het borstvoedingsforum en ging ik voor een jaar. Toen ze een jaar was, was er geen reden meer om te stoppen :P



De tweede heb ik bijna vier jaar gevoed. Ik wilde haar net zolang voeden als we het allebei leuk zouden blijven vinden. Nu, ik was het zat ;) Het voeden werd doordat ze niet zo'n goede techniek meer had nogal pijnlijk (tanden) en toen ben ik langzaam gaan afbouwen. Eerst de nachtvoedingen afgeschaft (dat was het lastigst), toen de avondvoeding en uiteindelijk was de ochtendvoeding niet eens meer zo'n probleem.



Pluimen voor iedereen hier die zich niets aantrekt van maatschappelijke en culturele normen en lekker net zo lang borstvoeding geeft als zij en haar kind willen



dubio
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
gefeliciteerd Borodini! Het geeft best een bijzonder gevoel he zo'n borstvoedingsjubileum. Als je kindje klein is, is het ook extra goed voor hem dat hij die extra calorien nog krijgt! Volgens mij heeft hij die volle melk niet eens nodig als hij 4 keer per dag jouw eigen volle melk drinkt.



Ik geef zelf mijn dochter van 13 maanden 2/3 voedingen per dag waarvan ook een keer 'snachts. Overdag taalt ze er niet meer naar, dan heeft ze het veel te druk met spelen. Soms heeft ze aan het eind  van de middag vlak voor het eten een soort dip en dan wil ze ineens heel graag aan de borst. laatst was ik bij een vriendin toen dat gebeurde. Ze  zat op mijn schoot en legde haar hoofd tegen mijn borst terwijl ze een beetje jammerde. vervolgens wees ze naar mijn borst en zij:"Die, die!"



Ik ben inmiddels ook ongeveer 7 weken zwanger maar ik merk nog helemaal niets van teruglopen van de melk.



@darsjan: Het is heel normaal hoor dat er na zo'n lange tijd nog melk uit je borst komt. Dat schijnen wel meer vrouwen te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames.



Heel fijn om al die verhalen te lezen. Ik heb het er niet meer met vriend over gehad, wacht rustig af tot hij weer met de afbouw vraag komt.



Nog een vraag voor de langervoedende moeders, hoe stond jullie partner er tegenover ? Omdat ik merkte dat mn vriend het wel welletjes begon te vinden, maar ik en zoon nog niet :D.



Groetjes,



borodini.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven