VVE programma peuterspeelzaal.

29-05-2016 17:41 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag me zoontje inschrijven bij de peuterspeelzaal. Nu kan ik tussen 2 kiezen. De een werkt met piramide en de ander met Puk..



Welke methode is het leukste en beste?
Het zijn beide prima methodes, zou de keuze niet (alleen) daarvan af laten hangen, maar eventueel op beide petputerspeelzalen kijken. Dan kan je voelen hoe de sfeer is en vragen stellen die je belangrijk vindt. Of kijken naar praktische voordelen (zoals afstand), als beide peuterspeelzalen goed zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de luxe dat ik de keus van de vve methode kan laten afhangen. Beide speelzalen zijn leuk, hebben ongeveer dezelfde afstand maar andere richting op,staan goed aangeschreven en zijn van dezelfde stichting.
De monitor en ik dacht ook brandpunt hebben hierover een rapportage gemaakt. En dat was niet al te best.



De monitor
Ik ben kleuterjuf en mijn ervaring is dat puk beter aansluit op de methodes die scholen vaak hebben voor de kleuters.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miu schreef op 29 mei 2016 @ 18:13:

De monitor en ik dacht ook brandpunt hebben hierover een rapportage gemaakt. En dat was niet al te best.



De monitor



Gaat het bij de monitor niet om het feit dat kleintjes zoveel toetsen krijgen ipv de vve methodes?



Bedankt voor de link.
Alle reacties Link kopieren
quote:djubbles schreef op 29 mei 2016 @ 18:32:

Ik ben kleuterjuf en mijn ervaring is dat puk beter aansluit op de methodes die scholen vaak hebben voor de kleuters.Hoe vinden de peuters het? Me zoontje vindt niet snel iets heel leuk.
Vve maakt niks uit, kies de peuterspeelzaal met de leidsters die het meest kindgericht zijn, dat wil zeggen: meespelen op de grond, zich inleven in de beweegredenen van kinderen en als je dat niet goed kunt zien: de leidsters die het warmst over kinderen praten. De leidster maakt het verschil, niet de methode.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 29 mei 2016 @ 18:46:

Vve maakt niks uit, kies de peuterspeelzaal met de leidsters die het meest kindgericht zijn, dat wil zeggen: meespelen op de grond, zich inleven in de beweegredenen van kinderen en als je dat niet goed kunt zien: de leidsters die het warmst over kinderen praten. De leidster maakt het verschil, niet de methode.Mee eens, maar de leidsters zijn op allebei de plaatsen even leuk en de verhalen over de locaties zijn allemaal positief. Het enige verschil is de vvemethode.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Pantax. Mijn jongste gaat ook naar een psz met vve. Welke methode ze gebruiken weet ik niet

Wij hebben voor deze pzs gekozen omdat deze bij het kdv hoort waar ze toch al naar toe gaat. De ochtend wordt dan deels vervangen door de peuterspeelzaal-groep. Ideaal. De leidster zijn het belangrijkste samen met het pedagogisch klimaat (plan en uitvoering).

Wat ik zelf prettig vind is dat de leidsters niet star de planning volgen, maar soms de groep lekker laten gaan. Dan spelen ze zo fijn in de speeltuin dat ze wat langer blijven en een ander onderdeel overslaan.



Ze doen niet aan toetsen, maar hebben wel een volgsysteem obv observatie.



Ik zou kijken wat voor jou het prettigst voelt qua leidsters en daar je keuze vanaf laten hangen.
Alle reacties Link kopieren
Wat gebeurd er met volgsysteem?
quote:mariekevezels schreef op 29 mei 2016 @ 18:47:

[...]





Mee eens, maar de leidsters zijn op allebei de plaatsen even leuk en de verhalen over de locaties zijn allemaal positief. Het enige verschil is de vvemethode.Dan zou ik de pz kiezen waar de leidsters de vve-methode het minst volgen.
quote:Pantax schreef op 29 mei 2016 @ 19:41:

[...]





Dan zou ik de pz kiezen waar de leidsters de vve-methode het minst volgen.
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 3 vindt Puk wel leuk geloof ik. Als ie niet naast de leidster kan zitten in de kring is Puk een goede second best. De basisschool waar hij volgend jaar naar toe gaat heeft ook een Puk, dus t loopt daar idd door.
Bij mijn zoontje op het KDV doen ze ook aan PUK, maar van wat ik ervan merk stelt het sowieso allemaal weinig voor? Ze doen dan een tijdje een thema, zoals "eet smakelijk" en dan knutselen ze een keer wat in dat thema, doen er een keer een spelletje mee of zingen/lezen erover.



Je kunt ook spelletjes meenemen of de liedteksten als je wil en je krijgt dan een paar boekentips over het thema in de nieuwsbrief. Ik vind dat persoonlijk helemaal geen probleem dat ze dat thema zo volgen. Wat is het probleem daar dan mee?
quote:south schreef op 29 mei 2016 @ 19:50:



[...]

Great minds
quote:Pantax schreef op 29 mei 2016 @ 20:01:

[...]

Great minds Verlicht mij! Wat is het probleem?
Alle reacties Link kopieren
Als je Googled op VVE programma kun je de site van leraar24 vinden. Daar staan de verschillende VVE programma's uitgelegd. Hopelijk heb je er iets aan.
De methodes zijn vooral op woordenschatontwikkeling gericht. Als je dat belangrijk vind, moet je dat echter niet van een school- of vve-methode laten afhangen, maar vooral thuis veel voorlezen en liedjes zingen en je kind veel aanbod bieden om te leren. Mijn kinderen hebben denk ik meer van Dora, Diego en de Donald Duck geleerd dan op school.
Alle reacties Link kopieren
Toen wij een kdv zochten begonnen ze bij de eerste over de VVE dit, en de VVE dat... En vriend en ik dachten : wtf ons kind is 1!



Bij de tweede zeiden de leidsters: We gaan vanmiddag herfstbladeren zoeken en dit is het paddestoelenboek en (op mijn grappoge knuffels opmerking) oh ja dat zijn uk en puk en vriend en ik dachten: oh gelukkig, hier doen ze niet aan dat soort VVE gedoe en hadden onze keuze gemaakt
quote:Sorende schreef op 29 mei 2016 @ 20:04:

[...]



Verlicht mij! Wat is het probleem?Vve programma's doen niets, dat wil zeggen dat ze geen effect hebben op de taal- en rekenontwikkeling van kinderen, en ook niet op de sociale ontwikkeling van kinderen. Ze doen in dat opzicht niets. Niet negatief, niet positief. De oorzaak kan liggen in de programma's zelf, maar ligt, denk ik, in een combinatie van de programma's en de kwaliteiten van de leidsters. Als die niet begrijpen wat ze doen in het uitvoeren van het programma is het niets anders dan het afdraaien van een lijstje. En dàt heeft wel gevolgen, voor de visie van het kind op geïnstitutionaliseerd samen zijn. Op getoetst worden. Beoordeeld worden. Hoe later een kind nietszeggend beoordeeld wordt, hoe beter. Vind ik.
@Pantax, bedankt voor je antwoord. Ik had het meer geïnterpreteerd alsof er een probleem was met een thema zoals "eet smakelijk" een paar weken achter elkaar wel eens wat mee doen en ik vroeg me af waarom dat niet goed zou zijn.



Maar ik herken dan ook meer in wat elein schrijft, hoe het ging en wat ons een fijn gevoel gaf. De methode was (en is) maar bijzaak. Had wel zelf een beetje het e.e.a. erover gezocht en ik vond het dus allemaal wel prima. Verder weet ik inderdaad niet hoe zo'n VVE-methode zich verder uit zal werken als het heel overheersend is.
quote:djubbles schreef op 29 mei 2016 @ 18:32:

Ik ben kleuterjuf en mijn ervaring is dat puk beter aansluit op de methodes die scholen vaak hebben voor de kleuters.





Dat hangt er natuurlijk ook vanaf welke methode de school gebruikt.



Zelf heb ik met Piramide gewerkt, als kleuterjuf, en ik zag wel duidelijk verschil in kinderen die op de psz daar ook mee gewerkt hadden of wie niet.

VVE is voornamelijk zinvol voor kinderen die een taalachterstand hebben. Zij kunnen er echt veel van leren, mits op de juiste manier aangeboden.

Piramide is wel heel talig. Puk ken ik niet.
Vve is ook niet zinvol voor kinderen met een taalachterstand. Het doet niets.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees een aantal generaliserende uitspraken, jammer. Het nut van vve voorverschillende groepen kinderen zal vast genuanceerder liggen neem ik aan?



Hier dus iid Puk en thema's. Wel elke week iets thema-gerelateerds. Ze hebben ook een themahoek, dit keer een kledingwinkel, waar kinderen ook lekker kunnen spelen. Leidsters plannen echter gewoon ook leuke dingen in buiten het thema, die de kinderen bezighouden. Zo zijn ze rond pasen kuikentjes gaan kijken bij een kindje thuis, hebben ze kikkervisjes laten groeien tot dikkipjes en vorige week naar de sloot gebracht, en gaan ze af en toe opbezoek bij het lokale verzorgingstehuis, waar ze samen met de ouderen een activiteit doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven