Waarom bestaat er geen lego technic voor meisjes?

05-09-2014 20:49 85 berichten
Ik zie een gat in de markt en hoop dat de Deense speelgoedfabrikant er nog voor het einde van den volgende maand iets mee gaat doen:



Mijn dochter kijkt met jaloerse ogen naar de technisch lego van haar broertje. Niet omdat ze nou zo dol is op crossmotoren en raceauto's, maar wel op het systeem dat er achter zit. Waarom geen (draai) molen, ijscokar, fiets, of wat dan ook. Maar dan leuk voor een echte meid van bijna negen.



Kennen jullie misschien ander speelgoed dat techniek een beetje vrouwvriendelijk presenteert?
quote:modus_ schreef op 05 september 2014 @ 21:00:

Omdat meisjes gewoon met Lego techniek kunnen spelen? Nooit geweten dat alleen jongens daarmee mogen spelen. Ik vind Lego juist zo genderneutraal en vind het al jammer dat ze Lego Friends zijn begonnen.



Op zich helemaal mee eens, ik vind Lego techniek ook niet oer definitie iets voor jongens, maar ik vind wel dat de speelgoedzaken nu vaak wel erg een onderscheid maken tussen wat voor meisjes en wat voor jongens is, en iets meer variatie zou er wel op de markt mogen komen, daarom vind ik dat Goldieblox toch wel een leuk initiatief. Al is de keerzijde natuurlijk ook wel weer dat er mensen zullen zijn die vinden dat alléén dit leuk voor meisjes is en dat een meisje dat wel weer liever de gewone technische Lego en auto's en voertuigen wil maken met "jongensspeelgoed" speelt, zo houd je het natuurlijk nog steeds in stand.

Beetje dubbel sta ik erin, de commercial is overigens leuk gemaakt:

https://m.youtube.com/watch?v=IIGyVa5Xftw
Alle reacties Link kopieren
quote:bubbelwijn schreef op 05 september 2014 @ 21:02:

Ik bedacht mij in de speelgoedwinkel een paar weken geleden precies hetzelfde.

Alleen die dozen al; saai zwart en grijs. Mijn dochters willen ook technisch lego, maar dan in een paar leuke frisse kleurtjes. En ja, een draaimolen zou hier ook wel aanspreken.

Mijn zoons houden ook wel van kleurtjes, maar ja, het gaat uiteindelijk om de inhoud.

En schrijf dan aan Lego dat ze de dozen wat gezelliger moeten maken.



Overigens zijn er voor jongens ook vrijwel geen vrolijk gekleurde kleren te vinden, maar dit terzijde.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren












Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Google eens op Lego Creator (in de linkjes staan voorbeelden):

reuzenrad

winter village market

kat en muis

werkplaats van de kerstman



Lego Creator Expert is ook heel erg leuk, maar daar moet ze wel wat ouder voor zijn. Of leuk samen lego-en!
Ik vind niet dat er speciale technische lego voor meisjes zou moeten komen. Maar ik ben het er wel mee eens dat veel speelgoed wat meer genderneutraal mag worden.

Gewone Lego voor ´beginners´ is nu Lego City (auto´s, politie etc) of Lego Friends. Lego Friends heeft leuke, vrij neutrale, thema´s maar is erg roze en de poppetjes zijn vreselijk.

Zoon vindt Pinypon leuk maar het is allemaal roze en 9 van de 10 poppetjes zijn meisjes.

Waarom??
Ja, dat ben ik met je eens hoor Solomio, toen ik het schreef dacht ik al dat ik hier reacties op zou krijgen.

Maar die van mij willen het in elkaar zetten en er daarna lekker mee tutten. En uit ervaring weet ik dat ze dat niet gaan doen met auto's en ruimteschepen. Die miskopen heb ik al gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Als het 'assortiment uitbreiding' wordt genoemd i.p.v. 'meisjesvriendelijk' zou het er vast wel doorkomen ;)



En verder, wat hierboven volgens mij ook genoemd wordt, misschien gewoon nieuwe dingen bouwen met lego technic materialen van andere projecten? Er bestaan wel boeken voor met ideeën. bijv. The LEGO Technic Idea Book
Alle reacties Link kopieren
http://www.fokkido.com/Go ... e-bij-FOKKIDO/nl/page/56/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Solomio schreef op 05 september 2014 @ 21:08:

[...]



Juist dat idee dat meisjes andere dingen zouden willen maken dan jongens bevestigt het stereotype.maar ja, als ze nou inderdaad echt iets anders wil maken, moet ik dat dan tegenhouden omdat dat zo stereotiep is?
Alle reacties Link kopieren
quote:citronella schreef op 05 september 2014 @ 21:17:

[...]



maar ja, als ze nou inderdaad echt iets anders wil maken, moet ik dat dan tegenhouden omdat dat zo stereotiep is?Nee, maar het idee dat jongens niets anders zouden willen maken is wel weer stereotiep.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Op die dozen van creator staat ook 12 + vraag me af of dat wel lukt met 9 jaar. Ik vind ze wel heel erg leuk trouwens (ben dol op kersthuisjes
Lego Creator vind ik trouwens wel leuk en een stuk neutraler. Maar weet iemand of het echt zoveel moeilijker te bouwen is dan bv City? Dit aangezien er vanaf 7 of 8 jaar op staat.
quote:Solomio schreef op 05 september 2014 @ 21:20:

[...]



Nee, maar het idee dat jongens niets anders zouden willen maken is wel weer stereotiep.Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
http://www.brickpicker.com/bpms/set.cfm?set=10196-1



De prijs van lego caroussel 3263 wil je niet weten.....

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Heb niet het hele topic gelezen maar wat is er mis met gewoon technisch lego? Mijn dochters hebben daar veel mee gespeeld.
Alle reacties Link kopieren
Die caroussel
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Bol.com heeft ook Lego Creator voor jongere kinderen, heel genderneutraal, bijvoorbeeld een kat en een muis.



Maar wat ik echt supergaaf vind voor deze leeftijd is Lego WeDo (weet niet of ik het helemaal goed geschreven heb, sorry). Lego die je kunt programmeren! Je kunt het Lego-programmeer-programma erbij kopen, maar het werkt ook met het gratis programma Scratch - wat speciaal voor kinderen is gemaakt. En dat alles voor jongens én meisjes :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:Apatura schreef op 05 september 2014 @ 21:31:

Die caroussel





Als je op die link van Brickpicker durft te klikken krijg je waarschijnlijk een koude douche... Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Snoesje666 schreef op 05 september 2014 @ 21:27:

http://www.brickpicker.com/bpms/set.cfm?set=10196-1



De prijs van lego caroussel 3263 wil je niet weten.....



Haleluja

Maar er staat ook ´retail price $250´. Ik denk dat dat de originele prijs was en het nu een zeeeeer gewild item is?
Alle reacties Link kopieren
Het is geen technisch lego, maar ik was wel heel blij met de komst van deze doos:



Jammer dat íe het schap nog niet geraakt had of hij was uitverkocht, maar dan komt het vast wel weer terug
Lego 10244 fairground mixer. Uit te breiden met motor. Erg leuke set (wij hebben hem zelf) Te koop via www.lego.nl



Hier kun je het filmpje van de lego ontwerper zien http://m.youtube.com/watch?v=xOGKb0sLTPA
Alle reacties Link kopieren
Bovenstaand is overigens ook een initiatief geweest van een Nederlandse laborante uit Zweden. Ik geloof dat als je genoeg handtekeningen (online) weet te halen, jouw LEGO idee in productie wordt genomen (ik heb ook gestemd op deze). Voor het eind van de maand wordt 'm niet, maar je kan een poging wagen. Oproepje hier op het forum en je hebt geheid genoeg stemmen
Alle reacties Link kopieren
I love Lego! Sommige middelbarescholen doen mee met de Lego-league. Supertof!



Lego staat nu opgeslagen, zoon speelde er niet meer mee (bijna 15). Misschien maar eens alles even uitzoeken... Kunnen de meiden ermee spelen (lees mama)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:Lena27 schreef op 05 september 2014 @ 21:05:

Ik ken Knexx niet, maar het ziet er erg gaaf uit.



Turkije mogen meisjes et lego technic spelen. Dat is het punt ook niet zo. Maar mijn dochter houdt niet van auto's, is een echt meisje-meisje, maar houdt wel van techniek.



Het was ook haar eigen vraag toen ze de lego van haar broertje zag: Waarom bestaat er niet zoiets voor mij? In die auto's herkent ze zich niet.Een meisje-meisje dat van techniek houdt is in mijn ogen geen meisje-meisje.
Die wetenschappers vind ik ook leuk, Elein!

Maar hier zit niet zoveel bouwwerk aan of wel? Op het eerste oog vind ik het meer wat voor een Playmobilset (mijn lievelingsspeelgoed vroeger)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven