Waarom is abortus taboe?

07-04-2013 13:52 1458 berichten
Is het echt zo dat je, ook al is de zwangerschap ongewenst, nog jarenlang trauma's overhoudt van een abortus? Waarom? Zou je er minder trauma'a aan overhouden als je er nuchter over nadenkt?



Waarom wordt er niet zo traumatisch gedaan over een morning after pil? Hier is namelijk ook kans dat een perfect bevrucht eitje het innestelen onmogelijk wordt gemaakt. Hier wordt ook een 'mens' vernietigd.



En waarom wordt een klompje cellen een wondertje genoemd? Een wonder is lopen over water. Een wonder is water veranderen in wijn of 10.000 toeschouwers te eten geven met slechts één brood en een stukje vis. Dat klompje cellen heeft wellicht een kloppend hartje, maar dat heeft de eerste de beste fruitvlieg ook. En elke seconde wordt er een kind geboren c.q. gemaakt...





Drie vragen naar aanleiding van het ongewenst zwanger topic.
Alle reacties Link kopieren
Nou Truffel, er zijn genoeg situatie waarin ik van de ouders denk, hadden jullie maar abortus laten plegen. Sommige mensen zouden geen kinderen moeten kunnen krijgen.



En je kan moeilijk alle ongewenste kinderen ter wereld laten komen, dat is voor die kinderen ook echt niet beter.
Alle reacties Link kopieren
quote:waarbij schreef op 07 april 2013 @ 14:16:

[...]





Echt niet, dan is het gewoon een tuinboon met een flikkerend lichtje wat het hartje is. Laten we het niet romantischer maken dan het is. met een week of 12 kun je vorm ontdekken maar zelfs dan nog is het een tuinboon, alleen zitten er armpjes en beentjes aan.Ik zag met mijn 11 weken en nog wat dagen wel een echte baby, dat was meer dan alleen de vorm ontdekken. Maar alles was wel een stuk groter dan levensecht (was dus uitvergroot). Gevoelsmatig zag ik het echt al wel als mijn mensje, maar verstandelijk vind ik dat echt niet...
quote:Missprincesa schreef op 07 april 2013 @ 14:18:

[...]





Ik zag met mijn 11 weken en nog wat dagen wel een echte baby, dat was meer dan alleen de vorm ontdekken. Maar alles was wel een stuk groter dan levensecht (was dus uitvergroot). Gevoelsmatig zag ik het echt al wel als mijn mensje, maar verstandelijk vind ik dat echt niet...Dat is de crux. Gevoelsmatig
Alle reacties Link kopieren
quote:laydeee schreef op 07 april 2013 @ 14:17:

Nou Truffel, er zijn genoeg situatie waarin ik van de ouders denk, hadden jullie maar abortus laten plegen. Sommige mensen zouden geen kinderen moeten kunnen krijgen.

Dat klopt.



En je kan moeilijk alle ongewenste kinderen ter wereld laten komen, dat is voor die kinderen ook echt niet beter.Heel weinig mensen denken aan adoptie. Zoveel stellen in NL willen dolgraag een kindje, maar het lukt maar niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 07 april 2013 @ 13:52:

Waarom wordt er niet zo traumatisch gedaan over een morning after pil?





Er is natuurlijk sprake van een glijdende schaal. We hebben een eicel, een vrucht, een embryo, na 8 weken een foetus, en uiteindelijk een kind. Maar na een week of tien ziet het er echt wel uit als een (heel klein) mens. Dat dat verwijderd wordt, dat is wel anders dan bijv. een kip slachten.



Verder, quote van Wikipedia: "vrouwen die een abortus ondergingen 1,4 tot 1,8 keer meer mentale problemen hadden dan vrouwen die geen abortus pleegden".
Alle reacties Link kopieren
quote:laydeee schreef op 07 april 2013 @ 14:12:

Mijn abortus heeft mij weinig gedaan, ik wilde nog geen kind, ik weet ook niet of ik het ooit wel wil. Het is inmiddels meer dan 5 jaar geleden, nog nooit spijt van gehad. Ik geloof dat ik 11 weken was tijdens de abortus.

Ik weet niet eens op welke datum de abortus was, laat staan dat ik weet wanneer ik uitgerekend zou zijn. Ik denk nooit "nu zou mijn kindje dit" of "nu zou mijn kindje dat". Er is geen kindje, en dat was er ook niet toen ik het weg liet halen.Ik ben ooit met iemand meegegaan ter ondersteuning. Zij heeft daar ook nooit geen last van gehad. Nu jaren later heeft ze een dochter, omdat haar partner dat graag wilde, maar kan toch met recht zeggen dat het beter voor het kind was geweest als ze nooit was geboren. En ik ben echt dol op dat kind, maar sommige mensen zijn gewoon geen moeder. Ik trouwens ook niet....
Alle reacties Link kopieren
Ten opzichte van vrouwen die geen abortus ondergingen maar ongewenst een kind kregen of ten opzichte van alle andere vrouwen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Missprincesa schreef op 07 april 2013 @ 14:03:

[...]

En verder hier wel mee eens, ik vind het ook echt een wonder dat er een mens kan uitgroeien uit zo'n klompje cellen.Ook een malariamug groeit uit een klompje cellen. Of een varken/kip/koe. Vind je dat ook een wonder? En sla je daarom nooit een mug dood, en eet je nooit vlees?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Maar wat is er zo erg aan een taboe? Daarmee bedoel ik niet dat andere mensen voor je beslissen dat je het niet moet doen, maar meer dat je het zelf een taboe vindt. Baas in eigen buik houdt m.i. in dat je er ook voor mag kiezen je kind te houden. Hoe belachelijk anderen het ook vinden, omdat het maar een klompje cellen is
Some flies are too awesome for the wall
quote:waarbij schreef op 07 april 2013 @ 14:16:

[...]

Echt niet, dan is het gewoon een tuinboon met een flikkerend lichtje wat het hartje is. Laten we het niet romantischer maken dan het is. met een week of 12 kun je vorm ontdekken maar zelfs dan nog is het een tuinboon, alleen zitten er armpjes en beentjes aan.Ik ben echt niet romantisch aangelegd, maar ik heb een foto van mijn acht weken echo, met daarop een hoofdje, en duidelijke armen en benen. Daar is het al geen tuinboon meer.
Nieuw leven is prachtig, maar ik vind de mogelijkheid om abortus te plegen ook belangrijk. Het leven waarin een kind terecht komt is zo belangrijk. Een kind dat niet geliefd wordt ondervind in mijn ogen meer schade dan een foetus.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik op mijn 19e 9 weken zwanger was en abortus deed , zag ik op t schermpje niets anders dan een klompje cellen. Ik stond er 4kant achter om t weg te laten halen. En voelde er ook niet meer dan dat voor..





Nu ben ik 33 en toen ik in 2010 zwanger raakte en dit kindje gewenst was en op t schermpje keek zag ik een baby in wording van 9 weken oud.

Geen haar op mijn hoofd die t in zijn hoofd haalde om t weg te laten halen..



IK heb geen trauma's e.d er aan over gehouden dat ik op mijn 19e een klompje cellen weg heb laten halen.

Ik heb die keuze heel bewust gemaakt , ik denk ook dat wanneer je niet 100% achter een abortus staat je het niet moet doen. Als ik op mijn 19e ook maar iets getwijfeld had , had ik t niet gedaan. Ik denk ook dat ik er daarom nooit *last* van heb gehad in de zin van een trauma , spijt e.d.
Dat is precies wat ik bedoelde Zespri, met gevoelsmatig kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 07 april 2013 @ 14:23:

[...]





Ook een malariamug groeit uit een klompje cellen. Of een varken/kip/loe. Vind je dat ook een wonder? En sla je daarom nooit een mug dood, en eet je nooit vlees?Ja, dat vind ik ook een wonder. Maar ik sla ze er wel om dood hoor (lees mijn andere posts ook maar )
Alle reacties Link kopieren
Jij ziet echt niet het verschil (en tijdsbestek) tussen een Morning After Pil en een abortus?
Alle reacties Link kopieren
Waarom nu meteen weer het een taboe noemen. Omdat sommige mensen het niet willen? Een taboe is als je er niet over mag praten ed en dat kan rustig hoor. Er is niemand die je boos aankijkt. Dat een vrouw naderhand toch wat problemen er mee krijgt is logisch. Zo werken de hersens nu eenmaal. Als je een kindje ziet schiet er toch even door je heen "die had van mij kunnen zijn" Hoeft niet meteen spijt te zijn maar die gedachte blijft je wel bij. Hoe iemand daar mee omgaat is natuurlijk heel verschillend. De een denkt "pfff gelukkig" de ander krijgt spijt.

Het is dus geen taboe maar wel een beslissing met gevolgen of je dat nu wil accepteren of niet.
Alle reacties Link kopieren
helemaal in het begin is er nog haast geen verschil te zien tussen een vis, een vogel, een kat of een mensje. Natuurlijk is het een wonder, maar als elk wonder door moest gaan eindigden we in een enorm overschot dat elkaar naar het leven zou gaan staan.
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
abortus is geen taboe.. een abortus is iets ingrijpends..



MAP is geen abortus maar is voorkomen dat er een ongewenste zwangerschap ontstaat..



IK ben geen voorstander van abortus behalve in die gevallen dat moeder en/of kind in gevaar is., bij verkrachting en bij hele jonge meisjes..



Dat het "nu niet uitkomt" vindt ik een non reden.. dan had je maar voldoende en goede anticonceptie moeten toepassen.. Er is geen goed moment voor een kind.. Er is altijd wel iets waarom het niet handig is.. Niets in het leven is zeker.. Er zullen situaties zijn waarin een kind niet handig is.. tuurlijk.. Maar denk daar dan aan voordat je aan het seksen gaat.. Er is tegenwoordig goede anticonceptie.. En wil je ze écht niet, dan is er sterilisatie..



Mensen die een andere mening hebben, prima.. Maar ik denk er anders over.. Ik zal overigens mijn mening alleen geven indien gevraagd en zal iemand die er wél voor gekozen heeft niet op aankijken.. Hun leven, hun beslissing.. Ieder zijn eigen keuzes laten ..



Als mijn dochter op 16 jarige leeftijd thuis komt met dit nieuws, sta ik niet te juichen, maar ik zal de beslissing wel aan haar laten (uiteraard na goede gesprekken..).. Ik zou er wel moeite mee hebben als ze het weg zou laten halen, maar de andere kans is er dan ook.. 16 jaar en een kind is ook niet ideaal.. Ik zou haar iig duidelijk maken dat ik er voor haar ben welke keuze dan ook..
poldervrouw wijzigde dit bericht op 07-04-2013 14:42
Reden: beetje nuancering ;-)
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Truffelmaffia schreef op 07 april 2013 @ 14:13:

Omdat je een levend wezen dood maakt.



Heb ik nooit gesnapt: je mag niet iemand vermoorden, daarvoor krijg je gevangenisstraf, maar een kindje (ja ook dan is het een kindje) doodmaken mag weer wel.Dat vind wel het uiterste. Wees blij dat dat kan zeg! Ga eens kijken bij jeugdzorg hoeveel kinderen beter niet geboren hadden moeten worden. Een met tegenzin gekregen kind heeft toch geen leven. Ik ben heel blij dat het kan en mag iig. Aan mij niet besteed maar dat is mijn persoonlijke beslissing over mijn lijf en zo'n kind zou dan ook alle liefde krijgen. Als jij van jezelf weet dat je niet van een kind kunt houden en er lief voor zijn moet je zeker een abortus kunnen laten plegen.
Alle reacties Link kopieren
de schepper heeft gewoon geen rekening gehouden met moraal.
it's a big club and you ain't in it
Of iemand er daadwerkelijk een trauma aan overhoudt is denk ik per persoon en per situatie verschillend.

Ik ken best een aantal mensen die een abortus hebben laten uitvoeren omdat ze op dat moment zowel geestelijk als financieel niet in staat waren om een kind op de wereld te zetten maar die hebben daar voor zover ik weet geen trauma aan overgehouden.

Op dat moment was het voor hun de beste beslissing en ze stonden er voor 100% achter.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 07 april 2013 @ 14:37:

abortus is geen taboe.. een abortus is iets ingrijpends..



MAP is geen abortus maar is voorkomen dat er een ongewenste zwangerschap ontstaat..



IK ben geen voorstander van abortus behalve in die gevallen dat moeder en/of kind in gevaar is., bij verkrachting en bij hele jonge meisjes..



Dat het "nu niet uitkomt" vindt ik een non reden.. dan had je maar voldoende en goede anticonceptie moeten toepassen.. Er is geen goed moment voor een kind.. Er is altijd wel iets waarom het niet handig is.. Niets in het leven is zeker..



Mensen die een andere mening hebben, prima.. Maar ik denk er anders over..Ik wil aan dit lijstje nog wel even de vrouwen toevoegen die beslist geen kind willen en gruwelen van het idee (die zijn er echt) Een kind wat bij zo'n iemand terecht komt heeft geen leuk leven voor de boeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 07 april 2013 @ 14:39:

[...]



Ik wil aan dit lijstje nog wel even de vrouwen toevoegen die beslist geen kind willen en gruwelen van het idee (die zijn er echt) Een kind wat bij zo'n iemand terecht komt heeft geen leuk leven voor de boeg.Voor die vrouwen is er sterilisatie uitgevonden
Alle reacties Link kopieren
Truffel, zo zwart wit zit het niet hoor. Het omschriven als moord gaat mij te ver.. Ik ben dan wel geen voorstander van .. maar ik zie ook situaties waarin ik wel eens denk,waarom krijgen deze mensen in godsnaam een kind.. Dus..



Maar je komt in een etische discussie terecht als je gaat bepalen wie er wel of geen kind mag.. Ik vind ook dat sommige groepen mensen geen kinderen mogen krijgen, maar dat is etisch niet te verantwoorden.. En weer een hele andere discussie..
Alle reacties Link kopieren
Taboe? Welk taboe??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven