Waarom willen vrouwen dochters?

20-10-2014 14:34 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is een beladen onderwerp: een voorkeur voor een geslacht.

En toch vind ik het fascinerend! Zelf heb ik drie zonen. Pas bij zoon nummer drie heb ik er echt specifiek over na gedacht dat een dochter ook leuk zou zijn. Waarom? Dat vroeg ik me ook af. Ik houd namelijk helemaal niet van knutselen, frutselen, haren doen, make-upjes etc. Winkelen vind ik vooral in m'n eentje leuke of met vriendinnen. Maar in dat laatste geval vooral vanwege de gezelligheid. Winkel in, winkel uit is echt bijzaak. De lunch, de afsluiting in de kroeg, e.d. vind ik veel leuker.



En toch was daar bij nummer drie een kleine wens. Overigens was dat ook zo weer weg toen we hoorden dat het een jongetje werd. Wij wilden in eerste instantie gewoon graag nog een kindje.



Voor mijzelf kan ik twee dingen opnoemen waarvan ik denk dat dat de reden is:

- het is leuk om te weten hoe een dochter van ons er uit zou zien.

- je hoort toch vaak dat je jongens maar voor even hebt en meisjes voor het leven. Een zwangere dochter schijnt anders te voelen dan een zwangere schoondochter.



Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hobby's waarbij de kans heel erg klein is dat ik ze over kan dragen op een zoon. Overigens heb ik niet echt een voorkeur, maar ik zou een meisje om die reden wel heel erg leuk vinden.
Geen voorkeur, nooit gehad.



Mijn dochter is overigens net een jongen, houdt van auto's, ravotten en niet van winkelen en tutten.
Hobby's overdragen? Doen mensen dat echt?
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 20 oktober 2014 @ 14:37:

Hobby's overdragen? Doen mensen dat echt?Je draagt toch altijd voorkeuren over? Een hobby is ook een voorkeur. Mijn moeder en oma hebben hun liefde voor deze hobby ook overgedragen op mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat ook altijd verwonderlijk.



Ik heb nog geen kinderen maar als ik nu nadenk over "later" dan zie ik mezelf veel eerder met jongetjes. Ik zou niet weten wat ik met meisjes zou moeten, ik vind ze vaak maar gemeen :P



Ik kom wel uit een vrouwenfamilie, heb geen broers en ook mijn vader heeft alleen zussen. Maar ik denk dat het bij mij komt omdat alle kinderen waar ik op gepast heb vroeger jongetjes waren, net als dat ik nu vaak met mn neefje speel maar geen jonge nichtjes heb.
Alle reacties Link kopieren
Sommige vrouwen willen dochters, andere vrouwen willen zonen en nog weer andere vrouwen willen een kind en dan heb je ook nog een categorie die een kind helemaal niet ziet zitten.



Dat van jongens voor even en meisjes voor het leven heb ik nog nooit gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ze zelf een vrouw zijn natuurlijk. Ik vermoed dat veel vrouwen denken dat ze zich beter in een meisje kunnen verplaatsen. En ze kunnen er dingen mee doen die ze zelf ook leuk vinden, in plaats van voetballen. Moeders niet meegerekend die zelf graag voetballen natuurlijk.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Bootje, maar waarom zou jij jouw hobby's willen overdragen op jouw kinderen? Mijn moeder speelt bridge. Lijkt mij een vreselijke hobby.



Rianne, heb jij ook nog zonen?



En wat vinden jullie van de uitspraak:

Een zoon heb je voor heel even en een dochter voor het leven.



Zelf ben ik overigens echt super gelukkig met mijn gezin. Samenstelling maakt mij echt niet uit. Drie meiden was leuk geweest, een gemengd gezin was leuk geweest, maar niets haalt het bij de kinderen die ik mocht krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens, als ik later een meisje krijg zal ik daar denk ik ook heel blij mee zijn maar ik heb er gewoon nul ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 20 oktober 2014 @ 14:37:

Hobby's overdragen? Doen mensen dat echt?De hele familie op hockey of de fanfare? Ja ik denk wel dat je dan hobby's overdraagt.
Je doet nogal een aanname. Wie zijn 'vrouwen'? En willen 'ze' dan geen zoons? En wie zegt dat het onderwerp beladen is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu schreef op 20 oktober 2014 @ 14:40:

Omdat ze zelf een vrouw zijn natuurlijk. Ik vermoed dat veel vrouwen denken dat ze zich beter in een meisje kunnen verplaatsen. En ze kunnen er dingen mee doen die ze zelf ook leuk vinden, in plaats van voetballen. Moeders niet meegerekend die zelf graag voetballen natuurlijk.Dat denk ik ook vaak, dat dat de reden is. Maar je kind is toch niet jouw vermaak?
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 20 oktober 2014 @ 14:40:





En wat vinden jullie van de uitspraak:

Een zoon heb je voor heel even en een dochter voor het leven.



.



Ik snap die niet helemaal. Ik merk dat mijn vriend bijvoorbeeld nog veel meer bij zijn ouders langs gaat dan ik. Verder waren mijn ooms (bij moeders kant dus, bij vaders kant heb ik die dus niet) net zo betrokken bij opa en oma als mijn moeder/tantes.

Mijn vader was zelfs veel meer betrokken bij zijn ouders dan al zijn zussen.
Ik had een nergens op gebaseerde voorkeur en kon me ook niet voorstellen dat er een jongetje in mijn vrouwenlijf zou zitten. Verder vind ik meisjes vaker leuk dan jongetjes, maar ik geloof wel dat ik van een stoere zoon net zoveel zou houden als van mijn stoere en minder stoere dochters.
Ik heb een dochter en een zoon.



Dat hobby's overdragen ken ik echt niet. Wij werden altijd vrijgelaten wat dat betreft.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 20 oktober 2014 @ 14:41:

Overigens, als ik later een meisje krijg zal ik daar denk ik ook heel blij mee zijn maar ik heb er gewoon nul ervaring mee.



Ja hoor, vast. Ik kom uit een jongensgezin, ben een echte jongensjuf en vriend heeft echte jongenshobby's, dus wij konden ons eigenlijk alleen maar met een jongen voorstellen, gewoon geen idee hoe het met een meisje zou zijn. Toen we horen dat het een meisje werd was het meteen patsboem klip-en-klaar helemaal prima en paste het ons perfect.



Nu als babietje voelt ze gewoon als baby, genderloos eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een voorkeur voor een meisje. Waarom weet ik niet, ben ook niet van het make-uppen, haren doen enzo. Denk dat het komt omdat ik vroeger niet veel jongens om me heen had een zus, bijna alleen nichten en bijna alleen vriendinnen). De jongens die ik kende vond ik maar druk en ruw. Zag mezelf daarom nooit als jongensmoeder.



Nu heb ik een dochter. Ben heel blij met haar, maar weet zeker dat ik met een zoon ook blij was geweest. En hoop nu dat er een tweede komt en dat het een jongen is. Ik ben benieuwd hoe een zoon van ons eruit ziet, vind het leuk als mijn vader na allemaal kleindochters ook een kleinzoon krijgt (geen idee waarom, gewoon gevoel) en zie dat jongens om me heen inderdaad vaak wat drukker zijn, maar meiden vaak weer kattiger. En dat het daarnaast enorm per kind kan verschillen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 20 oktober 2014 @ 14:42:

Je doet nogal een aanname. Wie zijn 'vrouwen'? En willen 'ze' dan geen zoons? En wie zegt dat het onderwerp beladen is?Het is inderdaad nogal generaliserend, daar heb je gelijk in. Maar ik heb sinds mijn derde zwangerschap echt heel vaak een meelijwekkende opmerking gehad. Hierdoor ben ik op onderzoek uit gegaan en tot de conclusie gekomen dat wat ik in mijn OP schrijf, mij echt is opgevallen. Daarnaast leest je veel commentaar bij mensen op dit onderwerp. Vooral door mensen die geen gezond kindje hebben gekregen en/of sowieso geen kinderen hebben gekregen. Vandaar het woord beladen: de voorkeur is beladen.
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 20 oktober 2014 @ 14:44:

Ik heb een dochter en een zoon.



Dat hobby's overdragen ken ik echt niet. Wij werden altijd vrijgelaten wat dat betreft.Dat gebeurt ook niet (altijd) bewust denk ik. Je neemt je kind eens een keer mee naar de hockey of voetbal en kind gaat een beetje pielen daar en wil ook. Hup, volgende generatie zit op hockey.
Ik heb dochters en vind het erg leuk. Als ik zonen had gehad en geen dochters had ik dat waarschijnlijk ook gewoon erg leuk gevonden. Ik ben zelf helemaal geen typisch vrouwelijke vrouw, de oncharmantste van mijn zussen zal ik maar zeggen, toch vind ik het heel leuk meiden te hebben. Jongste is ook geen echt meisje-meisje, meer een stoere meid die graag buiten aan het spelen en klauteren is en altijd veel blauwe plekken en schrammen op haar benen.
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 20 oktober 2014 @ 14:44:

Ik heb een dochter en een zoon.



Dat hobby's overdragen ken ik echt niet. Wij werden altijd vrijgelaten wat dat betreft.Als je vrij wordt gelaten kun je nog steeds de voorkeur van je ouders over nemen. Mijn vader stond altijd in de keuken en is gek op koken, daardoor heb ik hier veel van meegekregen en ben ik gewend aan nieuwe dingen eten. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik zijn hobby ben gaan "overnemen".
Alle reacties Link kopieren
Ik was/ben zelf niet zo'n "meisje meisje" en ergens dacht ik meer aan een zoon dan aan een dochter in het begin van de zwangerschap - bij de echo kreeg ik dus een korte shock (zag alle roze pagina's van de bart smit catalogus voorbij flitsen) maar vervolgens gewoon blij met een gezond kindje



en nu is mijn dochter dus al negen jaar bij me ... ook geen "meisje meisje" maar een stoere diva, met heel gevarieerde interesses en dito speelgoed (was maar een hele korte roze fase)



ze is wel een beetje een papa's kindje en ik hoor juist vriendinnen dat de jongens meer naar mama trekken ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 20 oktober 2014 @ 14:44:

Ik heb een dochter en een zoon.



Dat hobby's overdragen ken ik echt niet. Wij werden altijd vrijgelaten wat dat betreft.

Wie zegt dan dat elkaar uitsluit? Alsof het een verplichting is?

Mijn moeder heeft een hobby, als klein meisje heb ik daar uren naar gekeken, mocht ik helpen en zelf proberen. Zo begon ik het ook leuk te vinden. Had ik het niet leuk gevonden was het ook prima geweest. Maar ik vind het wel leuk en dus deel ik dat met mijn moeder. Erg gezellig en goed voor onze band.
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 20 oktober 2014 @ 14:45:

[...]





Het is inderdaad nogal generaliserend, daar heb je gelijk in. Maar ik heb sinds mijn derde zwangerschap echt heel vaak een meelijwekkende opmerking gehad. Hierdoor ben ik op onderzoek uit gegaan en tot de conclusie gekomen dat wat ik in mijn OP schrijf, mij echt is opgevallen. Daarnaast leest je veel commentaar bij mensen op dit onderwerp. Vooral door mensen die geen gezond kindje hebben gekregen en/of sowieso geen kinderen hebben gekregen. Vandaar het woord beladen: de voorkeur is beladen.Die opmerking heb ik inderdaad ook vaker gehoord aan moeders met alleen zonen. Dus ik snap jouw topic wel. Heb het zelf nog nooit gedacht trouwens. Denk altijd: wat leuk een kindje erbij en niet: oh wat zielig je krijgt weer een meisje/jongen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven