Waarom willen vrouwen dochters?

20-10-2014 14:34 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is een beladen onderwerp: een voorkeur voor een geslacht.

En toch vind ik het fascinerend! Zelf heb ik drie zonen. Pas bij zoon nummer drie heb ik er echt specifiek over na gedacht dat een dochter ook leuk zou zijn. Waarom? Dat vroeg ik me ook af. Ik houd namelijk helemaal niet van knutselen, frutselen, haren doen, make-upjes etc. Winkelen vind ik vooral in m'n eentje leuke of met vriendinnen. Maar in dat laatste geval vooral vanwege de gezelligheid. Winkel in, winkel uit is echt bijzaak. De lunch, de afsluiting in de kroeg, e.d. vind ik veel leuker.



En toch was daar bij nummer drie een kleine wens. Overigens was dat ook zo weer weg toen we hoorden dat het een jongetje werd. Wij wilden in eerste instantie gewoon graag nog een kindje.



Voor mijzelf kan ik twee dingen opnoemen waarvan ik denk dat dat de reden is:

- het is leuk om te weten hoe een dochter van ons er uit zou zien.

- je hoort toch vaak dat je jongens maar voor even hebt en meisjes voor het leven. Een zwangere dochter schijnt anders te voelen dan een zwangere schoondochter.



Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf opgegroeid in een gezin met alleen meisjes en denk dat mn vader het toch leuk had gevonden moest er ook een jongen bijgeweest zijn om te gaan vissen, te voetballen,etc...En ik kan toch niet zeggen zoals ik hier wel meer gelezen heb dat er tussen meiden meer ruzie is of iets dergelijks. Wij kwamen echt heel goed overeen met mekaar en van heftige ruzies of achterbaksheid e.d. was geen sprake hoor.
Ook op latere leeftijd niet, jules1980? Want echt 9 van de 10 (of eerlijk gezegd 10 van de 10 keer)dat er gemopperd/gezeikt/geroddeld wordt over familieleden (wie komt nooit bij oma, wie voedt zijn kinderen slecht op, wie heeft het gevoel dat ze alles alleen moet regelen) dan komen die gesprekken van een vrouw en is degene die wordt afgezeken vrijwel altijd ook een vrouw. Oké, ik spreek misschien ook vaker met vrouwen (of vrouwen tegen mij) maar de keren dat ik bij een mannengroepje zat begon er nou nooit iemand over hoe een ander persoon in de familie zijn kinderen opvoedt of hoe vaak die opa en oma heeft bezocht.
Alle reacties Link kopieren
Maar is er nooit aan de meisjes gevraagd mee te gaan voetballen/vissen enz, Jules?



Wij waren dus ook met 2 meiden. Mijn vader voetbalde niet meer, maar mijn zus voetbalde buiten gewoon met jongens. (niet op een club, trouwens, dat was toen nog niet zo heel erg in) Mijn vader viste ook niet, maar andere "jongensdingen" deed hij wel met ons. Maar goed, zoals gezegd: Hij kookte thuis en maakte ook schoon, is een tijd werkloos geweest terwijl mijn moeder werkte...
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 11 november 2014 @ 14:48:

Ook op latere leeftijd niet, jules1980? Want echt 9 van de 10 (of eerlijk gezegd 10 van de 10 keer)dat er gemopperd/gezeikt/geroddeld wordt over familieleden (wie komt nooit bij oma, wie voedt zijn kinderen slecht op, wie heeft het gevoel dat ze alles alleen moet regelen) dan komen die gesprekken van een vrouw en is degene die wordt afgezeken vrijwel altijd ook een vrouw. Oké, ik spreek misschien ook vaker met vrouwen (of vrouwen tegen mij) maar de keren dat ik bij een mannengroepje zat begon er nou nooit iemand over hoe een ander persoon in de familie zijn kinderen opvoedt of hoe vaak die opa en oma heeft bezocht.



Volgens mij is dat ook echt iets dat vrouwen aangerekend wordt.

Nog steeds wordt ervan uitgegaan dat de vrouw wel voor haar moeder zal zorgen, wanneer die wat gaat mankeren. De vrouw helpt met de was, huishouden, plantjes en dergelijke. Zoons helpen nog net met de boodschappen. En dat is maatschappelijk zo bedacht. Een zoon zal ook eerder complimenten krijgen, als hij z'n oude moeder ergens mee geholpen heeft, ben ik bang.
Later is nu
quote:NYC schreef op 11 november 2014 @ 14:48:

Ook op latere leeftijd niet, jules1980? Want echt 9 van de 10 (of eerlijk gezegd 10 van de 10 keer)dat er gemopperd/gezeikt/geroddeld wordt over familieleden (wie komt nooit bij oma, wie voedt zijn kinderen slecht op, wie heeft het gevoel dat ze alles alleen moet regelen) dan komen die gesprekken van een vrouw en is degene die wordt afgezeken vrijwel altijd ook een vrouw. Oké, ik spreek misschien ook vaker met vrouwen (of vrouwen tegen mij) maar de keren dat ik bij een mannengroepje zat begon er nou nooit iemand over hoe een ander persoon in de familie zijn kinderen opvoedt of hoe vaak die opa en oma heeft bezocht.Ja, heel vaak klopt dat wel (hoewel mijn vader ook wat verongelijkt kan doen als hij z'n kleinzoon niet vaak genoeg naar z'n zin kan bezoeken). We doen het onszelf aan door zulke strenge normen te hanteren voor onszelf en onze seksegenoten.
Exact, en daar erger ik mij zó aan. Vrouwen binnen een familie worden als lijm gezien, die alles en iedereen bij elkaar moeten houden. Het zal niet in alle families zo zijn hoor en ook niet iedere vrouw zal er onder "lijden" als het wel zo is, maar ik denk wel dat in families waar een zekere "familie-/zorgdruk" hoog is dat meisjes een groter risico lopen om in een soort loyaliteitsconflict te belanden ten opzichte van andere familieleden en dat ze die druk sterker ervaren in de omgang met moeders, oma's, zussen, tantes en nichten dan met hun vader, opa, broers, ooms en neven.



Zeker wanneer families steeds kleiner worden. Heeft een meisje zes zussen, twintig tantes en vijfendertig nichten zal de ene die geen zin heeft om oma's boodschappen te halen of billen te wassen niet opvallen. In een kleinere familie met een enkele zus, nicht en tante wordt er (naar mijn idee) echt gelet op wie wat (niet) doet.
Ik heb zelfs het idee dat in grote familie's die ene nicht dan nog vaak genoeg over de tong zal gaan. Sommige mensen houden nou eenmaal graag de score bij...
Ook dat kan, maar dan vaak wel 'over de tong' van andere vrouwelijke familieleden (heb ik het idee!) terwijl die vijf neven die ook nog nooit een kont hebben schoongeveegd of met Kerstmis in Australië zitten niet over de tong gaan. En Ome Karel zul je dat niet horen zeggen, niet over neef Willem en niet over nicht Jasmijn. Maar Tante Nelly, Tante Joke en Tante Ans weten precies wie van de drie toch wel het meest doet voor oma en hebben ook nog wel een mening over de (slechte) opvoeding die hun nichtjes er bij de kinderen op nahouden.
quote:NYC schreef op 11 november 2014 @ 15:24:

Ook dat kan, maar dan vaak wel 'over de tong' van andere vrouwelijke familieleden (heb ik het idee!) terwijl die vijf neven die ook nog nooit een kont hebben schoongeveegd of met Kerstmis in Australië zitten niet over de tong gaan. En Ome Karel zul je dat niet horen zeggen, niet over neef Willem en niet over nicht Jasmijn. Maar Tante Nelly, Tante Joke en Tante Ans weten precies wie van de drie toch wel het meest doet voor oma en hebben ook nog wel een mening over de (slechte) opvoeding die hun nichtjes er bij de kinderen op nahouden.Yep. Eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 11 november 2014 @ 15:24:

Ook dat kan, maar dan vaak wel 'over de tong' van andere vrouwelijke familieleden (heb ik het idee!) terwijl die vijf neven die ook nog nooit een kont hebben schoongeveegd of met Kerstmis in Australië zitten niet over de tong gaan. En Ome Karel zul je dat niet horen zeggen, niet over neef Willem en niet over nicht Jasmijn. Maar Tante Nelly, Tante Joke en Tante Ans weten precies wie van de drie toch wel het meest doet voor oma en hebben ook nog wel een mening over de (slechte) opvoeding die hun nichtjes er bij de kinderen op nahouden.Ha ha! Ik zie het helemaal voor me.
Alle reacties Link kopieren
Vrouwen worden genadeloos op hun plichten gewezen, daar waar mannen nog wel eens vergoelijkt worden wanneer ze verzaken. Dat is het nog immer aanwezige dubbele in de maatschappij.



Ook in familierelaties.
Vrouwen kunnen onderling krengen zijn....
Alle reacties Link kopieren
Ja, ze dragen er zelf heel erg aan bij. Ik snap daar niets van.
Het is zoveel makkelijker om een jongen/man te zijn, dat ik er erg blij mee ben dat mijn kind geen meisje is. Blijven dat soort verwachtingen en gezeur hem bespaard.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 11 november 2014 @ 19:20:

Vrouwen worden genadeloos op hun plichten gewezen, daar waar mannen nog wel eens vergoelijkt worden wanneer ze verzaken. Dat is het nog immer aanwezige dubbele in de maatschappij.



Ook in familierelaties.



Maar is dit dan niet ook de reden dat vrouwen een dochter willen? Zodat ze niet alleen staan? In de traditionele gezinnen is het de vrouw die de huishoudelijke zaken regelt, die zorgt dat er kleding is, etc. Als je dan alleen maar zoons krijgt, dan sta je er alleen voor.



Nu heb ik absoluut geen traditionele man, dus ik ben niet zo bang dat onze jongens deze rolverdeling mee krijgen. Als ik ziek ben, dan zorgt mijn man voor de kinderen en het huishouden. Hij moet mij dan vaak wijzen op het feit dat ik niet alles moet willen controleren, dat zij het met z'n allen ook best kunnen. En voor dat hij 's ochtends naar z'n werk gaat, smeert hij een boterham voor mij met een kopje thee. (als ik ziek ben).
Alle reacties Link kopieren
quote:voornu schreef op 11 november 2014 @ 20:51:

Het is zoveel makkelijker om een jongen/man te zijn, dat ik er erg blij mee ben dat mijn kind geen meisje is. Blijven dat soort verwachtingen en gezeur hem bespaard.Ik zou een dochter veel leuker vinden maar je hebt daar wel een punt.
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 13 november 2014 @ 09:44:

[...]





Maar is dit dan niet ook de reden dat vrouwen een dochter willen? Zodat ze niet alleen staan? In de traditionele gezinnen is het de vrouw die de huishoudelijke zaken regelt, die zorgt dat er kleding is, etc. Als je dan alleen maar zoons krijgt, dan sta je er alleen voor.



Nu heb ik absoluut geen traditionele man, dus ik ben niet zo bang dat onze jongens deze rolverdeling mee krijgen. Als ik ziek ben, dan zorgt mijn man voor de kinderen en het huishouden. Hij moet mij dan vaak wijzen op het feit dat ik niet alles moet willen controleren, dat zij het met z'n allen ook best kunnen. En voor dat hij 's ochtends naar z'n werk gaat, smeert hij een boterham voor mij met een kopje thee. (als ik ziek ben).Ik denk het niet. Vrouwen willen simpelweg een dochter omdat ze die kunnen kleden in schattige kleurtjes zoals roze, mooie jurkjes aan doen, vlechtjes in de haartjes of twee staartjes. Ik vind meisjes er om die reden schattiger uit zien dan jongetjes. En meisjes doen vaak dingen die moeder zelf als kind ook gedaan heeft. Ik dacht dat vrouwen daarom een dochter willen.
Ja, dat is wat ik ook denk, jules. Maar dat vind ik altijd wel een beetje egocentrisch gedacht. Vanuit de gedachte dat je kind (later) van alles met of voor je gaat doen, en voor je het weet heb je al de gewoonte gecreëerd waarin iedereen dat vanzelfsprekend vindt.



Maar als ouder ben je er natuurlijk ook nog zelf wel een beetje bij natuurlijk. Neem aan dat ik als oud besje niet tegen mijn eigen zin iedere week mee over de markt word gesleurd en dat mijn billen door mijn eigen kinderen gewassen worden terwijl ik dat niet zo wil.
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt wat mij betreft wel Iones, niet eens zozeer de leuke kleren en vlechtjes, maar wel dat ik samen met haar dingen kan doen die ik zelf ook heel leuk vind. Ze is nu al net zo gek op paarden als ik, ik zou het heerlijk vinden om straks als ze ouder is samen met haar te gaan paardrijden! Dat zie ik met een jongen nog niet zo snel gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mundy schreef op 13 november 2014 @ 10:10:

Dat klopt wat mij betreft wel Iones, niet eens zozeer de leuke kleren en vlechtjes, maar wel dat ik samen met haar dingen kan doen die ik zelf ook heel leuk vind. Ze is nu al net zo gek op paarden als ik, ik zou het heerlijk vinden om straks als ze ouder is samen met haar te gaan paardrijden! Dat zie ik met een jongen nog niet zo snel gebeuren.

En dat is dus precies wat ik bedoel! Als ik een kind had, zou ik liever met haar naar de ponyrijles gaan, en later een pony voor haar kopen. Want zelf rij ik paard en heb ik paarden.



Maar man, wat zou ik zuur zijn als ik langs de lijn moest staan bij het voetbal om te kijken naar zoonlief. Ik háát namelijk voetbal. En de kans is groter bij een zoon dat hij van voetbal houdt dan van paardrijden.

De broeders Schroder zijn grote uitzondering. Daar gingen alle drie de jongens rijden i.p.v. de meiden.
Maar ook dat met die dingen "samen doen" is dat toch egocentrisch gedacht? Omdat je dan redeneert vanuit de dingen die je zelf leuk vindt?
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 13 november 2014 @ 10:01:

[...]



Ik zou een dochter veel leuker vinden maar je hebt daar wel een punt.





Om die redenen denk ik dat een vader een jongen leuker vindt denk ik, om de mannendingen te kunnen doen.

Dus in principe is het best logisch om voorkeur te hebben voor het eigen geslacht, alhoewel ik persoonlijk jongens stiekem toch iets leuker vindt omdat ik zelf niets met getut heb.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 13 november 2014 @ 10:13:

[...]



En dat is dus precies wat ik bedoel! Als ik een kind had, zou ik liever met haar naar de ponyrijles gaan, en later een pony voor haar kopen. Want zelf rij ik paard en heb ik paarden.



Maar man, wat zou ik zuur zijn als ik langs de lijn moest staan bij het voetbal om te kijken naar zoonlief. Ik háát namelijk voetbal. En de kans is groter bij een zoon dat hij van voetbal houdt dan van paardrijden.

De broeders Schroder zijn grote uitzondering. Daar gingen alle drie de jongens rijden i.p.v. de meiden.





Onze zoon is geboren met een gitaar in zijn hand bij wijze van spreken, is helemaal weg van muziek maken.

Van kleins af aan, wij als ouders hebben er echt niets mee maar gaan daar natuurlijk in mee.

Van wie hij het heeft geen idee, niet van ons iig. Maar ook dat hoort erbij, dingen samen doen die je als ouders zelf helemaal niet zo interessant vindt.

Dus interesses kunnen ook van het kind zelf komen en hoeven niet perse door de ouders meegegeven te worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 13 november 2014 @ 10:14:

Maar ook dat met die dingen "samen doen" is dat toch egocentrisch gedacht? Omdat je dan redeneert vanuit de dingen die je zelf leuk vindt?quote:nietvergeten schreef op 13 november 2014 @ 10:17:

[...]





Om die redenen denk ik dat een vader een jongen leuker vindt denk ik, om de mannendingen te kunnen doen.

Dus in principe is het best logisch om voorkeur te hebben voor het eigen geslacht, alhoewel ik persoonlijk jongens stiekem toch iets leuker vindt omdat ik zelf niets met getut heb.



Het gaat inderdaad om het dingen SAMEN doen. En dat doe je als je dezelfde interesse hebt. Ik noem het dus niet persé egoistisch om te verlangen naar een kind waarmee je die dingen kunt doen die je zelf leuk vindt.



Maar kinderen zijn geen kopieën van jezelf. Er komen soms verlangen in het kind naar boven of talenten die bij de ouders niet te vinden zijn. Ik hield van paarden en van het platteland. Mijn ouders niet, en zijn echte cityslickers. Ik heb heel weinig gemeen met mijn ouders en met mijn zus.

En kan niet ontkennen dat ik het veel leuker had gehad in mijn jeugd als ik opgegroeid was op het platteland waar ruimte is, natuur en dieren, uit ouders die zo waren zoals ik zelf ben.

Je kunt het dus ook omdraaien. Voor de kinderen is het ook leuker als hun ouders ze meer steunen omdat ze hun kind helemaal begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nietvergeten schreef op 13 november 2014 @ 10:22:

[...]





Onze zoon is geboren met een gitaar in zijn hand bij wijze van spreken, is helemaal weg van muziek maken.

Van kleins af aan, wij als ouders hebben er echt niets mee maar gaan daar natuurlijk in mee.

Van wie hij het heeft geen idee, niet van ons iig. Maar ook dat hoort erbij, dingen samen doen die je als ouders zelf helemaal niet zo interessant vindt.

Dus interesses kunnen ook van het kind zelf komen en hoeven niet perse door de ouders meegegeven te worden.

Wat dat betreft zijn het net toverballen he, het kan een totale verrassing zijn wat er uit komt.



Mooi dat jullie je kind zo stimuleren in de muziek. Het is heel bijzonder dat hij zo gek is op muziek, en dat is een hele mooie eigenschap. De mensheid maakt meer kapot dan dat ze de wereld mooier maken. Maar door muziek te maken wordt de wereld mooier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven