Waarom willen vrouwen dochters?

20-10-2014 14:34 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is een beladen onderwerp: een voorkeur voor een geslacht.

En toch vind ik het fascinerend! Zelf heb ik drie zonen. Pas bij zoon nummer drie heb ik er echt specifiek over na gedacht dat een dochter ook leuk zou zijn. Waarom? Dat vroeg ik me ook af. Ik houd namelijk helemaal niet van knutselen, frutselen, haren doen, make-upjes etc. Winkelen vind ik vooral in m'n eentje leuke of met vriendinnen. Maar in dat laatste geval vooral vanwege de gezelligheid. Winkel in, winkel uit is echt bijzaak. De lunch, de afsluiting in de kroeg, e.d. vind ik veel leuker.



En toch was daar bij nummer drie een kleine wens. Overigens was dat ook zo weer weg toen we hoorden dat het een jongetje werd. Wij wilden in eerste instantie gewoon graag nog een kindje.



Voor mijzelf kan ik twee dingen opnoemen waarvan ik denk dat dat de reden is:

- het is leuk om te weten hoe een dochter van ons er uit zou zien.

- je hoort toch vaak dat je jongens maar voor even hebt en meisjes voor het leven. Een zwangere dochter schijnt anders te voelen dan een zwangere schoondochter.



Wat denken jullie?
"Ik ben Miss shopping niet, maar als ik hier antwoord op moest geven dan zou ik moeten toegeven dat ik bij twee dochters een zoon absoluut minder zou missen."



Stom dat quoten niet lukt.



Ojeeminee, denk je echt? Is het misschien niet zo dat je denkt dat je een jongen minder zou missen omdat je er nu drie hebt en nu precies weet hoe het is een zoon te hebben. Bij een meisje mis je iets waarvan je gewoon niet weet hoe het is. En je zult het nooit ervaren. Dat is waarschijnlijk dat wat je mist. Als je drie meiden had gehad zou je niet weten hoe het voelt een zoon te hebben en dat weet je nu immers wel waardoor je (denkt dat je) het minder mist.
Alle reacties Link kopieren
Ojeeminee, ik ken dus iemand in mijn omgeving die ook aan een derde is begonnen in de stiekeme hoop dat het een meisje zal worden. En vind eerlijk gezegd een meisje ook wel bij haar passen, ze is zelf een echte vrouwen vrouw die ook graag zal tutten met een meisje.



Tuurlijk is niet gezegd wat voor meisje je krijgt, je hebt ook stoere meiden die niet van roze en poppen houden, maar toch blijven ze anders dan jongens.



Het is taboe, en in Nederland is geslachtsbepaling verboden. Snap dat ook wel, maar aan de andere kant... Als iemand nou dolgelukkig zou zijn met een meisje, waarom niet? Blijft een lastige ethische kwestie. Tegenstanders denken dat het evenwicht van mannen/vrouwen dan uit balans zou gaan maar volgens onderstaand stukje is dat niet waar omdat de voorkeur voor een geslacht vaak pas groeit na de geboorte van het eerste kind.



"De maatschappij als geheel speelt geen rol van betekenis bij de gevolgen van het toestaan van geslachtsbepaling: zij ondervindt immers op geen enkele wijze voor- of nadeel van de geboorte van één van beide geslachten. Tegenstanders van geslachtskeuze zullen wijzen op een toekomst waarin (veel) meer meisjes dan jongetjes worden geboren of andersom. Dit is geen realistisch beeld, want uit het eerder genoemde onderzoek naar de wenselijkheid van geslachtsbepaling is gebleken dat maar heel weinig ouders in de eerste instantie een voorkeur hebben voor een jongen of een meisje. Pas als er een kind is geboren, dan heeft gemiddeld 36 procent een voorkeur. De voorkeur gaat in dat geval steevast uit naar het andere geslacht, zodat er een evenwichtig gezin ontstaat. Er is dus geen enkele reden om te verwachten dat de bevolkingsopbouw door geslachtskeuze uit balans zal geraken en de maatschappij als geheel daaronder zal lijden. Bovendien betalen de ouders de behandeling en komen dus ook de financiële gevolgen niet ten kosten van de maatschappij".



Cyprus is het een enige land binnen Europa (eu-land) waar je aan geslachtsbepaling mag doen.
Alle reacties Link kopieren
Nou mijn (lichte) voorkeur ging na dochter 1 toch echt uit naar nog een dochter hoor. Dus bovenstaande gaat evt niet altijd op. Twee zusjes leek mij gewoon erg leuk en gezellig (voor elkaar ook), meer dan een broertje-zusje. Natuurlijk zijn die verwachtingen niet altijd reëel maar zo voelde ik het.
Moonlight, dat klopt dat er een kliniek op Cyprus zit. Ik grap ook tegen man dat als hij echt een derde wilt, we dan naar Cyprus gaan. Ik weet nml van mezelf dat ik alleen een derde zou willen als dat dan zeker een meisje zou zijn. En anders ben ik gewoon tevreden met 2 ventjes. Jouw bekende wilt hopelijk ook ergens toch wel nog een derde kind ipv enkel meisje? Als je enkel een meisje wilt kun je er beter gewoon niet aan beginnen en zo een teleurstelling voorkomen. Want de kans dat een derde weer hetzelfde geslacht is is zelfs groter dan 50% heb ik me laten vertellen.



In Amerika is geslachtsbepaling ook toegestaan en redelijk normaal. Wel is het zo dat het pas kan/mag bij de derde nadat je twee kinderen van hetzelfde geslacht hebt. Termen als family balancing en gender dissapointment zijn daar echt geen taboe. Vind het raar dat in zo'n vrij land als NL dit dan weer niet zo is.
Florita, ben nu nieuwsgierig dat als jouw eerste een ventje was geweest, had je dan bij de tweede ook liever een ventje gehad?

En heb jij een tweede dochter trouwens gekregen?



Ik denk ook dat heus niet iedereen (maar wel het grootste deel) de voorkeur voor een jongen en meisje heeft. Voor twee van hetzelfde geslacht is ook echt veel te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Misshopping, die bekende is iemand uit mijn familie. Weet alleen wel dat ze bij de derde ineens het geslacht wilde weten (wilde ze bij de andere 2 kindjes niet) en dar ze toch wel stiekem hoopte op een meisje. Maar ze is wel heel leuk met haar drie jongens hoor. Valt me wel op dat ze zich iets anders gedraagt als iemand een meisje heeft gekregen. Misschien zit daar dus toch nog een klein beetje frustratie? Zoiets ga je niet op de man af vragen natuurlijk. Ze had ooit wel gezegd: leuk als de oudste een vriendin heeft, want al die mannen in huis...
Miss shopping, ik weet niet of het persé ligt aan dat ik nu jongens heb. Misschien wel, ik weet het niet. Ik vind het moeilijk om te voelen. Misschien toch een coach.



Toen wij besloten om voor de derde te gaan wilde ik een kind. Ik heb dus ook geen geslacht-bevorderende trucjes uitgehaald. Soms kan ik daar nu heel erg van balen. Dan voelt het als een gemiste kans.



Bah, wat baal ik van mezelf...
Alle reacties Link kopieren
quote:[message=17161556,noline]

In Amerika is geslachtsbepaling ook toegestaan en redelijk normaal. Wel is het zo dat het pas kan/mag bij de derde nadat je twee kinderen van hetzelfde geslacht hebt. Termen als family balancing en gender dissapointment zijn daar echt geen taboe. Vind het raar dat in zo'n vrij land als NL dit dan weer niet zo is.In de VS kiest de meerderheid voor een meisje, denk 90%. China net weer andersom. Tja.
Ojeeminee, misschien stelt het je gerust. Maar wij hebben bij de tweede wel geprobeerd te timen voor een meisje tot 3 dagen voor eisprong. En toen we hoorden dat het een jongen werd, toen baalden we heel even dat we niet 4 of 5 dagen voor de eisprong zijn gaan zitten. Dus wees blij dat je geen trucjes hebt geprobeerd, dan kun je jezelf ook niks kwalijk nemen. Een vriendin van me had met 6 dagen voor eisprong ook nog een jongen. Die trucjes geven misschien een paar % meer kans maar ook zeker geen garantie.



Ps: je hebt een berichtje van me
Miss, ergens ben ik wel blij om te lezen dat timing ook niet altijd werkt. Hopelijk kan ik het wat loslaten.



Je hebt een berichtje terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 13 november 2014 @ 11:18:

@hebjehaarookweer: Ik weet niet of dat is wat "voornu" bedoelde. Eerder dit topic schreef ik ook iets over die verwachtingen die moeders hebben van dochters/meisjes: Bedoel hier bijvoorbeeld mee: op een feestje met meerdere generaties wordt al tegen jonge meisjes gezegd: "Hop, ga even helpen met de glazen naar de keuken brengen/stokbrood snijden". Heel vaak is het ook een vrouw die dit aan hen vraagt en niet een man. Aan jongens wordt het minder gevraagd.



En wat zie je op oudere leeftijd? Het zijn negen van de tien keer de vrouwen die opstaan om de afwas te gaan doen, de eend in de oven te schuiven of de tafel te gaan dekken. Ongevraagd en uit zichzelf. En die zich schuldig gaan voelen als ze eens met kerst een huisje willen boeken met hun eigen gezin ipv bij oma aan de dis terwijl je dat al dertig jaar zo deed. Nooit een man over gehoord dat die zich dan schuldig voelde t.o.v. zijn moeder, zus, oma en tante omdat die dan meer werk hebben of jou zouden missen.

Hier is het andersom; we gaan weg met Kerst en vriend voelt zich schuldig naar moeder en vader (die zijn nog samen). Mijn moeder is alleenstaand, en ik ga toch echt niet haar handje vasthouden met Kerst, en dat verwacht ze ook niet van mij. Ook niet het geval dat ze zegt: prima, maar onderhuids laat merken dat het haar niet bevalt. No problem, maar de kant van mijn vriend. Echt pffffffff.

Je schetst uberhaupt hier steeds een beeld van vrouwen en vrouwenrelaties in families die ik niet herken, en niet mee ben opgevoed.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 10 november 2014 @ 21:23:

En als het klopt van die voorkeuren van vrouwen voor meisjes - en het niet geloofd worden door andere vrouwen die een of meerdere dochters hebben dat jij zelf echt 100% gelukkig bent met enkel zoon(s) - dan klopt mijn theorie dus dat moeders kennelijk een bepaalde verwachting hebben bij wat een dochter hoort te zijn, of waar ze van moet houden, wat ze leuk moet vinden etc. En dat legt een druk op dochters waar zonen waarschijnlijk veel minder last van hebben. Zonen komen dan neutraler ter wereld en groeien op met minder druk over hoe/wie ze moeten worden.Als ik al kan spreken van een voorkeur, dan had ik graag een jongen gewild. En wat voor verwachtingen projecteer ik dan precies op zoon, maar ook op een dochter, met deze voorkeur? Ben ik wel benieuwd naar. Want die jongen zou bij mij dan niet neutraal opgegroeid zijn, volgens jouw beredenering. Ik zou met de voorkeur ook een verwachting van hem hebben.
quote:natasha_poet schreef op 16 november 2014 @ 23:03:

[...]



Als ik al kan spreken van een voorkeur, dan had ik graag een jongen gewild. En wat voor verwachtingen projecteer ik dan precies op zoon, maar ook op een dochter, met deze voorkeur? Ben ik wel benieuwd naar. Want die jongen zou bij mij dan niet neutraal opgegroeid zijn, volgens jouw beredenering. Ik zou met de voorkeur ook een verwachting van hem hebben.Geen idee. Ik had zelf bij mijn oudste ook een lichte voorkeur voor een jongetje. Ik had het specifiek over vrouwen met een voorkeur voor een meisje die daarbij als redenering aanvoeren dat hun band met hun eigen moeder zo speciaal is en omdat ze altijd zoveel met/voor hun eigen moeder of oma doen. Ik had het over mensen die hopen dat ze aan hun dochters familietradities doorgeven die ze denken niet aan zoons te kunnen doorgeven (eeuwenoude pastasaus-recepten en dergelijke). Ik had het niet over vrouwen die de voorkeur hebben voor een meisje omdat ze - zoals ik hier boven bijvoorbeeld las - zelf vroeger van paardrijden hielden of van ballet, en dan een kind krijgen met misschien ook die interesses. Ik had het specifiek over familietradities die anderen hier "een zoon heb je voor even, je dochter heel je leven" noemen.
Alle reacties Link kopieren
MisShopping, ik weet niet of ik bij een zoon ook een lichte voorkeur had gehad voor nog een zoon. Heb nu inderdaad twee meiden, en vindt ze fantastisch (net zoals ik mijn zoons vast fantastisch had gevonden). Heb idee of ik dan stiekem ook een drang had gehad naar een dochter. Wel moet ik zeggen dat ik zelf de band tussen zussen onderling of broers onderling wel leuk vind. Twee broertjes vind ik er dus vaak heel leuk uitzien, net als twee zusjes. Maar goed, dit stukje staat natuurlijk bol van de generalisaties (net als de rest van dit topic ).
Of specifieker gezegd: dat ik moeite heb met het idee van vrouwen die een dochter willen zodat zij later zelf exact hun moeder worden en hun dochter exact hen worden.
Alle reacties Link kopieren
Wij willen geen tweede kind, maar ik denk als we dat wel zouden willen, dat ik dan weer graag een dochter zou willen. Gewoon omdat dat me leuker lijkt voor mijn dochter. Ik zou dus niet de wens hebben om van beide geslachten 1 kind te hebben. Maar misschien zou ik daar wel anders over denken, als ik zwanger zou zijn

Mijn dochter zei laatst dat ze wel wilde dat ik een baby zou krijgen. Toen dacht ze even na en zei ze nee doe ook maar niet, want straks wordt het nog een jongetje
Alle reacties Link kopieren
quote:Mundy schreef op 17 november 2014 @ 10:08:

Wij willen geen tweede kind, maar ik denk als we dat wel zouden willen, dat ik dan weer graag een dochter zou willen. Gewoon omdat dat me leuker lijkt voor mijn dochter. Ik zou dus niet de wens hebben om van beide geslachten 1 kind te hebben. Maar misschien zou ik daar wel anders over denken, als ik zwanger zou zijn

Mijn dochter zei laatst dat ze wel wilde dat ik een baby zou krijgen. Toen dacht ze even na en zei ze nee doe ook maar niet, want straks wordt het nog een jongetje



Hierbij het bewijs dat alle vrouwen dochters willen



Ik denk echt dat de drang naar de gelijke sekse groter is bij een vrouw dan bij een man.
quote:jules schreef op 17 november 2014 @ 13:23:

[...]





Hierbij het bewijs dat alle vrouwen dochters willen



Ik denk echt dat de drang naar de gelijke sekse groter is bij een vrouw dan bij een man.Dat denk ik ook. Al denk ik ook dat het in vroeger tijden voor mannen wel veel belangrijker om een zoon te krijgen. Als stamhouder, of om bijvoorbeeld de traditie van een bepaald beroep of familiebedrijf voort te zetten. Eigenlijk om dezelfde reden waarom ik al eerder aangaf moeite met het idee te hebben, namelijk om het willen creëren van een soort evenbeeld van jezelf en het voortzetten van de familielijn in 1 bepaald geslacht (van vader op zoon, en van moeder op dochter).
Florita, dat is waar ik bij mezelf eigenlijk ook wel benieuwd naar ben of ik bij een meisje daarna ook echt zo graag een jongen had gehad als nu een meisje. Ik vind nu twee van hetzelfde geslacht ineens ook veel leuker dan een jongen en meisje. En ik vind dan twee jongens leuker dan twee meisjes. Waarschijnlijk 'praat' iedereen z'n eigen situatie ook goed zodat je alleen dat wilt wat je hebt



Ojeeminee, dank voor je bericht. Had je de mijne terug ook nog gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:wegvandemassa schreef op 15 november 2014 @ 15:35:

[...]





In de VS kiest de meerderheid voor een meisje, denk 90%. China net weer andersom. Tja.Wat voor meerderheid? Meerderheid vrouwen of meerderheid ouders? En waar staat dat eigenlijk? De meeste mannen willen toch zonen?
iones, maar ik denk dat in een westerse maatschappij het de vrouw is die dat bepaalt. Verklaart volgens mij ook de voorkeur weer. Als je als vrouw een meisje krijgt (in de westerse samenleving) krijg je dus een meisje die later vrouw is en dus 'bepaalt'. Zoals ik hier vaak genoeg heb gelezen dat vrouwen zeggen: "Ik laat mijn moeder oppassen, maar mijn schoonmoeder niet." "Ik neem later de collectie beeldjes/antieke kast van mijn moeder over, maar mijn schoonmoeder heeft toch een lelijke smaak, daarvan komt dus niks mijn huis in." etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 17 november 2014 @ 16:33:

iones, maar ik denk dat in een westerse maatschappij het de vrouw is die dat bepaalt. Verklaart volgens mij ook de voorkeur weer. Als je als vrouw een meisje krijgt (in de westerse samenleving) krijg je dus een meisje die later vrouw is en dus 'bepaalt'. Zoals ik hier vaak genoeg heb gelezen dat vrouwen zeggen: "Ik laat mijn moeder oppassen, maar mijn schoonmoeder niet." "Ik neem later de collectie beeldjes/antieke kast van mijn moeder over, maar mijn schoonmoeder heeft toch een lelijke smaak, daarvan komt dus niks mijn huis in." etc.

Dat is een akelige eigenschap vind ik.

Ik heb nu geen schoonmoeder meer, maar vroeger had ik er een waar mee ik samen ging wandelen en waarmee ik in bepaalde opzichten meer gemeen had, dan met mijn eigen moeder. Mijn eigen moeder kan ik leuk mee winkelen, maar mijn schoonmoeder was iemand die net als ik van de natuur hield en van wandelen.



Als je een schoonmoeder hebt die jou correct en netjes behandelt dan ga je die toch ook met respect behandelen en dan zou ik me daar niet tegen afzetten.



Het lijkt mij ook ver gezocht om een dochter te willen om aan te vererven en dat soort dingen. Dat is ook lange termijn denken. En willen vrouwen een dochter op basis van lange termijn denken? Of gaat het niet om korte termijn denken, dus om dingen mee te doen zolang ze nog bij jou in huis woont?
Met dat 'kortetermijndenken' heb ik geen enkel probleem met een (lichte) voorkeur. Als je jezelf eerder aan de keukentafel ziet knutselen met een dochter en haar vriendinnetjes dan dat je een tuin vol met voetballende jongetjes met modderschoenen voor je ziet. Ook dat is een projectie natuurlijk, maar daar heb ik niet zoveel problemen mee.



Met die 'voorkeur op lange termijn' heb ik wel moeite. Als vrouwen aangeven dochters te willen omdat ze later bij haar bevalling zullen mogen zijn, oppasoma mogen worden en hopen dat hun dochter later hun spullen en tradities overneemt. En je ziet dit -tussen de regels door maar soms ook heel direct zo verwoord- vaker terug dan je denkt. Dan vind ik zo'n voorkeur voor een dochter dus al verstikkend naar de (hypothetische) dochter toe nog voordat ze geboren is.
quote:NYC schreef op 17 november 2014 @ 09:31:

[...]





Geen idee. Ik had zelf bij mijn oudste ook een lichte voorkeur voor een jongetje. Ik had het specifiek over vrouwen met een voorkeur voor een meisje die daarbij als redenering aanvoeren dat hun band met hun eigen moeder zo speciaal is en omdat ze altijd zoveel met/voor hun eigen moeder of oma doen. Ik had het over mensen die hopen dat ze aan hun dochters familietradities doorgeven die ze denken niet aan zoons te kunnen doorgeven (eeuwenoude pastasaus-recepten en dergelijke). Ik had het niet over vrouwen die de voorkeur hebben voor een meisje omdat ze - zoals ik hier boven bijvoorbeeld las - zelf vroeger van paardrijden hielden of van ballet, en dan een kind krijgen met misschien ook die interesses. Ik had het specifiek over familietradities die anderen hier "een zoon heb je voor even, je dochter heel je leven" noemen.Heb ik iets gemist? Is je vrouw weer zwanger?
Uhm, nee... maar ik verraad door de woordkeuze van die zin misschien wel dat wij, heeeeeeel misschien, in de toekomst misschien toch open staan voor een tweede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven