Waarom willen vrouwen dochters?

20-10-2014 14:34 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is een beladen onderwerp: een voorkeur voor een geslacht.

En toch vind ik het fascinerend! Zelf heb ik drie zonen. Pas bij zoon nummer drie heb ik er echt specifiek over na gedacht dat een dochter ook leuk zou zijn. Waarom? Dat vroeg ik me ook af. Ik houd namelijk helemaal niet van knutselen, frutselen, haren doen, make-upjes etc. Winkelen vind ik vooral in m'n eentje leuke of met vriendinnen. Maar in dat laatste geval vooral vanwege de gezelligheid. Winkel in, winkel uit is echt bijzaak. De lunch, de afsluiting in de kroeg, e.d. vind ik veel leuker.



En toch was daar bij nummer drie een kleine wens. Overigens was dat ook zo weer weg toen we hoorden dat het een jongetje werd. Wij wilden in eerste instantie gewoon graag nog een kindje.



Voor mijzelf kan ik twee dingen opnoemen waarvan ik denk dat dat de reden is:

- het is leuk om te weten hoe een dochter van ons er uit zou zien.

- je hoort toch vaak dat je jongens maar voor even hebt en meisjes voor het leven. Een zwangere dochter schijnt anders te voelen dan een zwangere schoondochter.



Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Net bevallen. Heb er nooit bewust over nagedacht ik wil een dochter. Alles was welkom.

Nou mijn zoon had wel de wens dat het brusje een zusje was, vind het heerlijk om te tutten nou en dat deed ik dus ook bij hem. Hij wou een zusje zodat ik hem 'met rust zou laten' .

Ja jonge je hebt een zwaar leven met een moeder die om je uiterlijk geeft. We hebben hier regelmatig een discussie s'ochtend hij wil zijn Adidas pak baar school aan, hij kan vergeten dat dat gebeurd. Dan wil hij dié schoenen aan, nou echt niet dat hij ie schoenen met die broek aan krijgt! Hij doet gewoon de kleding die ik voor hem uitzoek aan!



Jammer dikke vette pech voor hem, hij kreeg een broertje. Zei meneer toen ik terug kwam uit het ziekenhuis. Maar mama dan maak jij in je buik toch een nieuwe baby, die wel een zusje is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel ooit een onderzoek gelezen waaruit naar voren kwam dat gezinnen waarin minstens 1 kind een meisje was, vaker harmonieus waren en elkaar meer zagen, ook op latere leeftijd.



Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Meisjes zeggen misschien eerder: goh wat zullen we papa en mama voor hun trouwdag geven? Of: zal ik weer eens een huisje boeken voor een weekendje weg met z'n allen?



Maar dat kan een jongen net zo goed doen. Het is gegeneraliseerd natuurlijk.



Overigens heb ik hier na een zoon, helemaal geen voorkeur gehad voor een dochter. Ik krijgt er nu wel een, maar had net zo lief (misschien wel iets liever) weer een zoon gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger dus nooit gedacht aan geslacht. Mijn droom was: een grote tafel vol met mensen. Ik wist dat dit een droom kon zijn die niet zou uitkomen. Van beide kanten hebben mijn vriend en ik niet echt de juiste kaarten mee gekregen. Toen ik dus zwanger bleek van mijn eerste kind was ik alleen maar bezig met of het allemaal wel goed zou gaan. Bij de tweede zag ik vooral de extra gezelligheid en bij de derde werd ik vooral erg gelukkig dat het ons gegund was.
Dat gebeurt hier natuurlijk niet. Alle dochters hier zijn ook steevast geen meisje-meisjes maar stoer en ze klimmen dolgraag in bomen en spelen met autootjes.
Een kennis van mij, bij wie altijd alles mee zit en die ik eigenlijk niet zo aardig vind, was zwanger van haar derde. Toen ik hoorde dat dat weer een jongen zou worden heb ik wel even gegniffeld, mooi dat het eens een keertje niet mee zit (aan jongen nr 2 had ze nl best even moeten wennen).

Maar goed, ze heeft dus drie zoons en heeft in totaal minder dan 10 uur over haar bevallingen gedaan, dus het blijft een beetje misplaatst leedvermaak
Alle reacties Link kopieren
Ik had geen voorkeur, had het wel leuk gevonden als ik een jongetje en een meisje had gehad. Maar ik heb twee dochters en het is goed zo.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 20 oktober 2014 @ 14:51:

Ik heb vroeger dus nooit gedacht aan geslacht. Mijn droom was: een grote tafel vol met mensen. Wat een mooie droom! Ik geniet daar zelf heel erg van, om daar deel van te mogen zijn. Als kind dan. Maar ik moet er niet aan denken om zo'n tafel van mezelf vol te hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 20 oktober 2014 @ 14:56:

Een kennis van mij, bij wie altijd alles mee zit en die ik eigenlijk niet zo aardig vind, was zwanger van haar derde. Toen ik hoorde dat dat weer een jongen zou worden heb ik wel even gegniffeld, mooi dat het eens een keertje niet mee zit (aan jongen nr 2 had ze nl best even moeten wennen).

Maar goed, ze heeft dus drie zoons en heeft in totaal minder dan 10 uur over haar bevallingen gedaan, dus het blijft een beetje misplaatst leedvermaak



Ken het gevoel! Je mag het niet denken maar je doet het stiekem wel.

Was tegelijk zwanger als een vriendin, beide van onze eerste. Ik lag het eerste trimester s'ochtend standaard boven de wc want het kotsen hield maar niet op. Kon niets eten zonder branden maagzuur te hebben. Kwam wel geteld 1,3 kg aan, zij had met 8 weken al een dikkere buik als ik in de hele zwangerschap heb gehad. Iedereen vroeg hoelang ze nog moest, gingen voor haar staan. Nou als ik vertelde dat ik 1 week minder ver als haar was keken ze mij aan van, huh ben jij zwanger! Heb nooit complimenten over mijn buik gehad, had een hel van een bevalling, echt een hel die uren en uren geduurd heeft. Nou zij binnen 20 minuten.



Ze heeft nu 4 jaar later 5 kinderen, na haar zoon heeft ze 2 keer een tweeling gekregen. Ze is 6 weken geleden bevallen,ik was dus weer tegelijk met haar zwanger wat wederom niet te zien was. Nou het is vrij lullig dat als er tijdens het jaarlijkse etentje met de héle vriendengroep, lees 42 man. Je biefstuk word voorgeschoteld, je moet zeggen dat je zwanger bent. Oja was het antwoord. Mevrouw kwam meteen weer met een opmerking over haar buik, die echt mooi naar voren stak en rond was.



Nou tijdens de laatste bevalling is ze volledig uitgescheurd. Moest toch stiekem even lachen, hahaha karma bitch!
Alle reacties Link kopieren
En ze heeft alleen zonen, terwijl ze heel graag een dochter wou!
Alle reacties Link kopieren
quote:darivva schreef op 20 oktober 2014 @ 15:10:

[...]





Ken het gevoel! Je mag het niet denken maar je doet het stiekem wel.

Was tegelijk zwanger als een vriendin, beide van onze eerste. Ik lag het eerste trimester s'ochtend standaard boven de wc want het kotsen hield maar niet op. Kon niets eten zonder branden maagzuur te hebben. Kwam wel geteld 1,3 kg aan, zij had met 8 weken al een dikkere buik als ik in de hele zwangerschap heb gehad. Iedereen vroeg hoelang ze nog moest, gingen voor haar staan. Nou als ik vertelde dat ik 1 week minder ver als haar was keken ze mij aan van, huh ben jij zwanger! Heb nooit complimenten over mijn buik gehad, had een hel van een bevalling, echt een hel die uren en uren geduurd heeft. Nou zij binnen 20 minuten.



Ze heeft nu 4 jaar later 5 kinderen, na haar zoon heeft ze 2 keer een tweeling gekregen. Ze is 6 weken geleden bevallen,ik was dus weer tegelijk met haar zwanger wat wederom niet te zien was. Nou het is vrij lullig dat als er tijdens het jaarlijkse etentje met de héle vriendengroep, lees 42 man. Je biefstuk word voorgeschoteld, je moet zeggen dat je zwanger bent. Oja was het antwoord. Mevrouw kwam meteen weer met een opmerking over haar buik, die echt mooi naar voren stak en rond was.



Nou tijdens de laatste bevalling is ze volledig uitgescheurd. Moest toch stiekem even lachen, hahaha karma bitch! Ja, dat zal haar leren als haar doos finaal uitscheurt...voor al die keren dat anderen jouw buik hebben genegeerd. Volgens mij spoor jij niet helemaal lekker.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik heb een dochter en twee zonen. In die volgorde ook. In ons gezin zijn de mannen dus in de meerderheid, en ons gezin is ook veel meer een mannen gezin. Dochter had graag een zusje gehad, maar kreeg een broertje.



Zelf vind ik dat nu niet zo erg, maar ik realiseerde me pas dat we volgend jaar waarschijnlijk zonder dochter op vakantie gaan. En dat vind ik vreselijk. Dan houden we echt een mannen vakantie. Nu doen we regelmatig ook iets voor vrouwen, en kunnen we met zijn tweeën nog protesteren tegen weer een automuseum, of andere mannen dingen. Maar met wie ga ik straks winkelen op vakantie?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ze beide absoluut niet mag dat ook?

Meisjes zijn krengen en jongens druk en lomp. Nouja kinderen in het algemeen vind ik niks. Nu is het vakantie en kom je die vervelende mormels overal tegen.
Ja en?
quote:darivva schreef op 20 oktober 2014 @ 15:10:

[...]





Ken het gevoel! Je mag het niet denken maar je doet het stiekem wel.

Was tegelijk zwanger als een vriendin, beide van onze eerste. Ik lag het eerste trimester s'ochtend standaard boven de wc want het kotsen hield maar niet op. Kon niets eten zonder branden maagzuur te hebben. Kwam wel geteld 1,3 kg aan, zij had met 8 weken al een dikkere buik als ik in de hele zwangerschap heb gehad. Iedereen vroeg hoelang ze nog moest, gingen voor haar staan. Nou als ik vertelde dat ik 1 week minder ver als haar was keken ze mij aan van, huh ben jij zwanger! Heb nooit complimenten over mijn buik gehad, had een hel van een bevalling, echt een hel die uren en uren geduurd heeft. Nou zij binnen 20 minuten.



Ze heeft nu 4 jaar later 5 kinderen, na haar zoon heeft ze 2 keer een tweeling gekregen. Ze is 6 weken geleden bevallen,ik was dus weer tegelijk met haar zwanger wat wederom niet te zien was. Nou het is vrij lullig dat als er tijdens het jaarlijkse etentje met de héle vriendengroep, lees 42 man. Je biefstuk word voorgeschoteld, je moet zeggen dat je zwanger bent. Oja was het antwoord. Mevrouw kwam meteen weer met een opmerking over haar buik, die echt mooi naar voren stak en rond was.



Nou tijdens de laatste bevalling is ze volledig uitgescheurd. Moest toch stiekem even lachen, hahaha karma bitch! Jemig! En zij denkt nog steeds dat jij een vriendin bent? Lekker dan! Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig!
Alle reacties Link kopieren
quote:darivva schreef op maandag 20 oktober 2014 15:10 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="betjebig in "Waarom willen vrouwen dochters?"" class="messagelink">betjebig schreef op 20 oktober 2014 @ 14:56</a>:</b>

Een kennis van mij, bij wie altijd alles mee zit en die ik eigenlijk niet zo aardig vind, was zwanger van haar derde. Toen ik hoorde dat dat weer een jongen zou worden heb ik wel even gegniffeld, mooi dat het eens een keertje niet mee zit (aan jongen nr 2 had ze nl best even moeten wennen).

Maar goed, ze heeft dus drie zoons en heeft in totaal minder dan 10 uur over haar bevallingen gedaan, dus het blijft een beetje misplaatst leedvermaak </div></blockquote>



Ken het gevoel! Je mag het niet denken maar je doet het stiekem wel.

Was tegelijk zwanger als een vriendin, beide van onze eerste. Ik lag het eerste trimester s'ochtend standaard boven de wc want het kotsen hield maar niet op. Kon niets eten zonder branden maagzuur te hebben. Kwam wel geteld 1,3 kg aan, zij had met 8 weken al een dikkere buik als ik in de hele zwangerschap heb gehad. Iedereen vroeg hoelang ze nog moest, gingen voor haar staan. Nou als ik vertelde dat ik 1 week minder ver als haar was keken ze mij aan van, huh ben jij zwanger! Heb nooit complimenten over mijn buik gehad, had een hel van een bevalling, echt een hel die uren en uren geduurd heeft. Nou zij binnen 20 minuten.



Ze heeft nu 4 jaar later 5 kinderen, na haar zoon heeft ze 2 keer een tweeling gekregen. Ze is 6 weken geleden bevallen,ik was dus weer tegelijk met haar zwanger wat wederom niet te zien was. Nou het is vrij lullig dat als er tijdens het jaarlijkse etentje met de héle vriendengroep, lees 42 man. Je biefstuk word voorgeschoteld, je moet zeggen dat je zwanger bent. Oja was het antwoord. Mevrouw kwam meteen weer met een opmerking over haar buik, die echt mooi naar voren stak en rond was.



Nou tijdens de laatste bevalling is ze volledig uitgescheurd. Moest toch stiekem even lachen, hahaha karma bitch!



Karma?!? Was het dan haar schuld dat jij een zware zwangerschap had en geen grote buik?

Wat een apart type ben jij als je zo in het leven staat.
quote:darivva schreef op 20 oktober 2014 @ 15:10:

[...]





Ken het gevoel! Je mag het niet denken maar je doet het stiekem wel.

Was tegelijk zwanger als een vriendin, beide van onze eerste. Ik lag het eerste trimester s'ochtend standaard boven de wc want het kotsen hield maar niet op. Kon niets eten zonder branden maagzuur te hebben. Kwam wel geteld 1,3 kg aan, zij had met 8 weken al een dikkere buik als ik in de hele zwangerschap heb gehad. Iedereen vroeg hoelang ze nog moest, gingen voor haar staan. Nou als ik vertelde dat ik 1 week minder ver als haar was keken ze mij aan van, huh ben jij zwanger! Heb nooit complimenten over mijn buik gehad, had een hel van een bevalling, echt een hel die uren en uren geduurd heeft. Nou zij binnen 20 minuten.



Ze heeft nu 4 jaar later 5 kinderen, na haar zoon heeft ze 2 keer een tweeling gekregen. Ze is 6 weken geleden bevallen,ik was dus weer tegelijk met haar zwanger wat wederom niet te zien was. Nou het is vrij lullig dat als er tijdens het jaarlijkse etentje met de héle vriendengroep, lees 42 man. Je biefstuk word voorgeschoteld, je moet zeggen dat je zwanger bent. Oja was het antwoord. Mevrouw kwam meteen weer met een opmerking over haar buik, die echt mooi naar voren stak en rond was.



Nou tijdens de laatste bevalling is ze volledig uitgescheurd. Moest toch stiekem even lachen, hahaha karma bitch!

Serieus, omdat zij een dikkere buik had dan jij?

Hoe ziek.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu schreef op 20 oktober 2014 @ 14:40:

Omdat ze zelf een vrouw zijn natuurlijk. Ik vermoed dat veel vrouwen denken dat ze zich beter in een meisje kunnen verplaatsen. En ze kunnen er dingen mee doen die ze zelf ook leuk vinden, in plaats van voetballen. Moeders niet meegerekend die zelf graag voetballen natuurlijk.



Dit dus! Verder vind ik jongetjes altijd zo druk, ze spelen vaak toch heel anders dan meisjes.

Dat wil absoluut niet zeggen dat ik geen jongetje had willen hebben, daar was ik net zo blij mee geweest. Maar nu ik weet dat er niet meer kinderen zullen komen, ben ik toch stiekem wel blij dat ik een meisje heb. Ook al is ze niet bepaald de makkelijkste...
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde (wil) vooral graag een kind. Geen voorkeur. Maar omdat het er maar bij een blijft, ben ik soms wel 'verdrietig' dat ik het andere dus nooit zal leren kennen. Wat ik gelijk relativeer door me te beseffen dat dat ook bij twee of meer kinderen niet hoeft.



Ik voel me dus vooral gezegend dat ik over een aantal weken moeder word.
Ik heb geen voorkeur want ik kan me bij beide geslachten niet zoveel voorstellen. Ik ga er ook niet van uit dat een dochter hetzelfde zal zijn als ik vroeger was en dat een zoon weer niet op mij kan lijken, alleen omdat het een jongen is. Ik heb gek genoeg wel een soort voorgevoel dat ik alleen maar jongens zal krijgen. Waar dat vandaan komt weet ik niet. Maar we zullen het zien over een aantal jaar.
Alle reacties Link kopieren
ik heb nooit voorkeur gehad.. Ik heb 1 meisje en 2 jongens.. Had ik 3 van hetzelfde geslacht gehad was het ook prima geweest.. jongens of meisjes... En als ik nu weer een kind mag krijgen maakt het me weer niet uit..
Lichte voorkeur voor een jongen. Hoewel ik vóór de zwangerschap eigenlijk dacht dat ik totaal geen voorkeur had, moet ik toch bekennen dat er vanaf het begin van de zwangerschap toch wel een stiekeme voorkeur voor een jongetje ontstond.



Om meerdere redenen trouwens. Van heel oppervlakkig (jongenskleding en -speelgoed spreekt mij meer aan dan meisjeskleding en -speelgoed) naar het observeren van het gedrag van kinderen waarin ik moet toegeven dat ik jongens leuker met elkaar vind omgaan, naar een wat meer psychologische reden:



Ik heb de indruk dat vooral in vrouwelijke lijn familie-issues worden doorgegeven en dat moeder-dochterbanden vaker gepaard gaan met loyaliteitsconflicten, verwachtingen, plichten etc. En aangezien het mijn vrouw is die zwanger was, doel ik in het bijzonder de "vrouwelijke lijnen" aan haar kant van de familie. Een jongetje doorbreekt - zonder dat hij er iets voor hoeft te doen - dat wat ik altijd het matroesjka-patroon noem. Lastig om precies uit te leggen wat ik ermee bedoel.



Een jongen lijkt me gewoon makkelijker omdat hij opgroeit tot man i.p.v. tot vrouw.
Laten we vooral doen alsof het een levensgroot verschil maakt en alsof het karakter van een kind niet veel meer impact heeft dan het geslacht.



En dan nog piepen dat er zoveel bijstandsmoeders zijn, dat vrouwen minder betaald krijgen en dat mannen 'meehelpen' in het huishouden zeg.
Mij maakte het niet uit. Moest wennen aan een meisje, moest wennen aan twee meisjes. een nieuw kind is gewoon wennen Frutselen doet de oudste niet aan trouwens. De jongste wel maar die combineert het met heel stoer zijn.



Vriend was heel opgelucht met twee meisjes :-) maar ik twijfel er niet aan of het was met een zoon helemaal goedgekomen.



De veronderstelling uit de OP gaat hier dus niet op.
Omdat meisjes nu eenmaal leuker zijn dan die drukke jochies.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een zee aan dochters en geen zonen, en mijn beste vriendin heeft het net andersom.

Je loopt met zonen echt tegen andere dingen aan dan bij dochters. Maar het leuke is juist, dat je allebei niet goed voor kan stellen hoe dat is.

Voor iedereen die hier zegt, geen roze-frutsel-haarelastiekjes-moeder te zijn. Eeuh... je speelt wel graag met Cars?

Als je dochters krijgt, leer je haren vlechten, als je zoons krijgt, leer je automerken. Gewoon omdat het leuk is, om iets met je kind te delen.



Mijn zonen-vriendin ziet hoe veel lastiger puber-sochters het hebben dan puber-zonen, en hoe ik daar mee kan worstelen.

Zij baalt van het hoge testosterongehalte in huis. Overal voetbalschoenen, voetbalprogramma's etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het ook niet, die voorkeur voor een meisje. Ik heb een vriendin met 4 jongens die toch even moest slikken toen ik zwanger bleek van meisje nummer 3. Ze wilde zelf ook zo graag een meisje.

Tjah, maar misschien ben ik gewoon verwend met 2 meiden en eentje in de maak

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven