Wanneer is je gezin compleet?

18-09-2013 20:56 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben behoorlijk aan het opruimen geweest thuis. Te kleine kleding uit de kasten, babyspullen uitzoeken.



Maar ik kan me er op een of andere manier slecht toe zetten sommige dingen te verkopen. Het doet pijn.



Ik heb twee kinderen nu, een meisje van 4 en een jongen van 15 mnd. Met de jongste geen leuke babytijd gehad, hij kon alleen maar huilen. Nu gaat het beter maar is hij geen baby meer natuurlijk. Dat jaar heb ik als zombie beleefd. Overleven was het meer.



Ik voel een steen op mijn maag als ik eraan denk dat het hierbij blijft, maar wil ik echt nog een kind erbij, ooit? Ik ben pas 31, dus het kan prima. We hebben het op zich heel goed zo samen. Financieel prima te doen, ons huis is vol (dus moet er eerst verhuisd worden), kinderen kunnen het vinden samen, ze zijn gezond.



Hoe weet je of het klaar is?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wel dat gevoel en verstand twee dingen zijn.

En mensen zijn ondanks hun rede toch uiteindelijk maar dieren die handelen naar gevoel en instinct.

En dat laatste geeft je iets in waar veel mensen gehoor aan geven. Ondanks de rede.



Stel dat je een derde kind krijgt en nóg niet tevreden bent?
quote:iones schreef op 18 september 2013 @ 21:00:





Stel dat je een derde kind krijgt en nóg niet tevreden bent?Dan ga je door voor een vierde. Doe niet zo moeilijk, zeg...
Alle reacties Link kopieren
Wendy dit had mijn verhaal kunnen zijn.

Ik luister nu echt naar mijn verstand. Gevoelsmatig is er heeel soms toch nog zo iets ik wil het graag nog een keer overdoen en dan wel genieten, maar uit twee eerdere ervaringen weet ik dat ik gewoon niet kan genieten van de babytijd en dus blijft het bij ons nu zo zoals het is.
Alle reacties Link kopieren
Ik wist gewoon dat het met 2 kinderen genoeg was. Ik ben gek op kinderen en zeker op die van mij, maar ik had geen zin meer in die babytijd en niet om zwanger te zijn en ik vond (en vind) het wel druk genoeg met 2 kinderen. Nog een erbij die de hele dag mama roept en die je overal mee naartoe moet slepen omdat de oudere kinderen altijd wel ergens naartoe moeten, ik moest er niet aan denken. Ik wist gewoon meteen dat het klaar was en mijn vriend gelukkig ook; hij heeft zich daarna laten steriliseren.
Baarverslaving?



Verkoop die dingen maar. Als je na een tijdje weer een kind krijgt dan koop je toch nieuw spul? Dat kan er ook wel bij als je toch een nieuw huis moet kopen.



Nu loopt je gevoel in de knoop met die spulletjes...
Alle reacties Link kopieren
Geen baarverslaving en zwanger zijn vind ik ook niet leuk. Dat is het dus niet.



Knorretje, met mijn oudste had ik wel een fijne babytijd, het lag echt aan het vele huilen van mijn jongste.



Kadanz, je hebt een punt. En mijn man zegt dat ook. Het is zo weer nieuw (of tweedehands) teruggekocht en nu staat er dus een hele zolder vol spullen.



Ik kom er dus niet uit, steriliseren doe ik al helemaal niet, lijkt me een bijzonder slecht plan nu.
Met pijn in mijn hart laatst mijn zwangerschapskleding weggedaan. Ik knapte enorm op toen daarna mijn pre- zwangerschapskleding weer tevoorschijn kwam. Geniet van wat je hebt en dat dit zware jaar voorbij is. Inderdaad geen kleine baby meer maar ze zijn ook nog geen 18 dus nog genoeg uitdagingen voor de boeg
Na de tweede wilde ik echt graag nog een kind erbij. Nog een om alle fases mee mee te maken, nog een lid van het gezin.

Nu hebben we drie kinderen, en ik vind het van sommige dingen jammer dat het echt de allerlaatste keer is, maar nog een kind in ons gezin hoeft niet meer. Babyspullen wegdoen blijft een sentimentele aangelegenheid, maar dat is niet omdat ik nog een kind wil.

Heel veel tijd om van mening te veranderen heb ik ook niet meer



Hoe denkt je partner erover?
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner kan ik slecht peilen eigenlijk. Hij laat mij de keuze, daar komt het op neer.
Alle reacties Link kopieren
ik heb er 1 en voor ons is dat genoeg. Nooit het verlangen gehad voor een 2-de of meer.



waarom doe je je belangrijkste spulletjes niet in een doos(je) om te bewaren en de rest doe je weg.

Alles is inderdaad zo weer opnieuw aangeschaft.



maar zou je nog een kindje willen als aanvulling op je gezin of wil je nog een keer baby-tijd beleven omdat je deze bij nr 2 gemist hebt? Want, wat als nr 3 ook veel huilt?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het ook iets biologisch dat je rond deze periode (jongste net baby-af) de sterkste behoefte hebt aan "nog een keer/nog een kind". Bij mij was het in ieder geval wel het moment dat ik het het zwaarst vond dat anderen wel een kind erbij kregen, en wij daar niet voor konden kiezen. Mijn zoontje is nu 3,5 en een vriendin met een even oud zoontje krijgt binnnenkort een tweede. En eerlijk gezegd ben ik nu heel blij dat ik niet in haar schoenen sta: we zijn eindelijk in balans zo en het wordt steeds leuker. Ik weet zeker dat als ik ooit spontaan zwanger zal worden (heb een mirena dus dit is meer hypothetisch), ik het als eerste reactie toch heel bijzonder zal vinden. Ik heb ervaren dat een kind een geweldige rijkdom is, en nog eentje is net zo bijzonder. Maar qua wat we dan door moeten maken voor we weer in balans zijn... Moet er dus echt niet aan denken (nu hebben wij ook gezondheidsproblemen die de situatie zouden compliceren; als die er niet waren, zouden we misschien een tweede hebben).
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft het nu toch nog niet te weten? Doe die spullen gewoon weg en hou je er een jaartje niet mee bezig. Kijk dan wst jullie willen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mapressa schreef op 18 september 2013 @ 21:03:

[...]





Dan ga je door voor een vierde. Doe niet zo moeilijk, zeg...

Ongeacht het feit dat je dan mogelijk financieel (te) krap komt te zitten en je kinderen (ook qua tijd) minder kunt bieden?

Ongeacht het feit dat er al fikse sprake is van overbevolking?
Na nummer 2 wist ik het niet zeker. Ik heb besloten de spullen niet weg te doen en op zolder te leggen. Verkopen of weggeven kon later ook nog wel.

Toch zwanger geworden van nummer 3 en daarna was voor ons het gezin echt compleet en kon ik zonder moeite alles opruimen. Ik was erg blij dat de spullen er nog waren en het nog niet afgesloten was.
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 18 september 2013 @ 21:19:

Na nummer 2 wist ik het niet zeker. Ik heb besloten de spullen niet weg te doen en op zolder te leggen. Verkopen of weggeven kon later ook nog wel.

Toch zwanger geworden van nummer 3 en daarna was voor ons het gezin echt compleet en kon ik zonder moeite alles opruimen. Ik was erg blij dat de spullen er nog waren en het nog niet afgesloten was.



Poeh. Dit is dus ook een beetje mijn angst, dat dit over vier jaar toch gebeurt.



En tegen die tijd zitten beide kinderen op school, dus in theorie zou ik dan tijd zat hebben voor een baby.



Het is een beetje een gevecht in mijn hoofd. Inderdaad misschien compensatie voor die gemiste babytijd. Dat zou goed kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Zoon wordt volgende maand 3, en ik heb ook nog alles op zolder. Van de mooiste/leukste kleertjes heb ik een kingsize patchworksprei gemaakt (ja kingsize, kon moeilijk kiezen ). Maar nog dozen vol.



Ik heb 1 kind, maar ben pas weer op planeet aarde teruggekomen toen zoon al 1,5 was. Die hel nooit meer. (En heel stiekem zou ik mij enorm schuldig voelen naar zoon toe als ik van een tweede wel zou kunnen 'genieten', stom hè).



Ben deze week wel wat spulletjes gaan weggeven. Ik merk dat mij dit minder zwaar valt als je een ander er echt een plezier mee doet en jij weet dat het ook met liefde nog eens gebruikt gaat worden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:iones schreef op 18 september 2013 @ 21:17:

[...]



Ongeacht het feit dat je dan mogelijk financieel (te) krap komt te zitten en je kinderen (ook qua tijd) minder kunt bieden?

Ongeacht het feit dat er al fikse sprake is van overbevolking?



Waar drie eten kunnen ook vier eten, daar is altijd een mouw aan te passen. Ik kom uit een groot gezin (7) en heb nooit ook maar een minuut tekort gekregen, dus dat is onzin. En nee, we hadden het misschien niet breed maar ik zou mijn jeugd nimmer willen ruilen voor eentje met vakanties. Money is overrated.



Overbevolking vind ik altijd zo'n kansloos non-argument. Alsof TO in haar eentje dat 'probleem' kan oplossen.



Als iemand er drie heeft en een vierde wil, wat de fuk dan nog?
Stel dat je door een nieuw kind te nemen weer een kutjaar hebt. Dan ontneem je je huidige kinderen dus een onbezorgde kindertijd. In plaats van aan zelfbevrediging te denken, denk aan de kinderen die er al zijn en geef hen de aandacht en mogelijkheden die ze verdienen. Een extra mond om te voeden zorgt er ook voor dat de spoeling dunner wordt voor allemaal (of jullie moeten een topinkomen hebben en ook nog 'ns in een niet crisisgevoelige branche werken?)
Ik denk dat zo'n beslissing net name gevoelsmatig is. Ik vind ons gezin met twee kinderen compleet.



Ook al ben je niet rijk, als je graag een derde wilt is dat gevoel denk ik nauwelijks te negeren.
Alle reacties Link kopieren
'waar 3 eten kunnen er ook 4 eten' is natuurlijk een argument van niets. Kunnen er ook 4 studeren? zijn er ook genoeg slaapkamers? verhuizen is ook niet gratis he...
Lemoos, ik geef ook alles weg en vind het leuk als ik nog eens foto's zie van babies in bekende kleertjes
Een vierde zou financieel best kunnen bij ons, trouwens, maar ik vind het met drie wel druk genoeg, zeker op de momenten dat ze alledrie een beroep op me doen.
quote:thula schreef op 18 september 2013 @ 21:27:

'waar 3 eten kunnen er ook 4 eten' is natuurlijk een argument van niets. Kunnen er ook 4 studeren? zijn er ook genoeg slaapkamers? verhuizen is ook niet gratis he...



Van een kamer delen is nog nooit iemand doodgegaan hoor. Van zelf je studie betalen ook niet. Ik doe het er in ieder geval meer dan prima op.



Maar goed, helaas vindt de meerderheid van de samenleving materialistische belangen belangrijker dan gevoel, en worden kinderen vaak gezien als leuk voor erbij, mits het allemaal goed uitkomt en vooral die dure vliegvakantie niet in gevaar komt.



Stel je voor zeg, dat je kinderen kleding moeten dragen van een discountzaak in plaats van een merkje. Om maar eens wat te noemen. Nee, daar zou ik ook mijn moedergevoel en verlangens voor verloochenen. Pffffft.
quote:elninjoo schreef op 18 september 2013 @ 21:25:

In plaats van aan zelfbevrediging te denken, denk aan de kinderen die er al zijn en geef hen de aandacht en mogelijkheden die ze verdienen.Áltijd lachen met jou Elninjoo; ik zou toch denken dat jij wel weet dat je dáár nu juist géén kinderen van krijgt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven