Wanneer over naar junior fietszitje?

20-03-2017 18:53 26 berichten
Wanneer stapten jullie over van een gewoon achterzitje naar een juniorzitje?



Ik ga dit voorjaar een nieuwe fiets (e bike) kopen en wil graag fietstassen gaan gebruiken. Nu heb ik een Yepp maxi zitje, maar als ik daar fietstassen bij wil gebruiken dan zal ik ook een bagagedrager verlenger nodig hebben. Bij een Yepp juniorzitje kan er wel een combi gemaakt worden met fietstassen.



Smartje is tegen die tijd 3.5 jaar.

Ze is op dit moment 107 cm en weegt 17 kg. Ze leunt graag wat opzij om langs mij te kijken of om achter zich te kijken. Qua evenwicht moet ze het prima aan kunnen.



Op internet lees ik dat de juniorzitjes vanaf 5 jaar zijn, maar ik zie bij de peuterspeelzaal wat ouders die al over gestapt zijn.



Nu twijfel ik dus wat ik zal doen; maxi zitje behouden en over een jaar switchen of nu gelijk de overstap maken.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was mijn jongste ook ongeveer zo oud toen ik overstapte. Ik zou wel even rondkijken, want die Yepp stoeltjes zijn vrij duur. Ik heb nu een stoeltje van een ander merk dat ook goed is. Maar je moet vooral even kijken wat op de bagagedrager van een elektrische fiets past.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Belle73 schreef op 20 maart 2017 @ 18:58:

Volgens mij was mijn jongste ook ongeveer zo oud toen ik overstapte. Ik zou wel even rondkijken, want die Yepp stoeltjes zijn vrij duur. Ik heb nu een stoeltje van een ander merk dat ook goed is. Maar je moet vooral even kijken wat op de bagagedrager van een elektrische fiets past.Klopt, lang niet alles past maar een opzetstuk met easyfit is geen probleem om te kopen en dan zijn een groot aantal elektrische fietsen wel geschikt.
Alle reacties Link kopieren
Die bagagedrager verlengers zijn een stuk minder duur dan een nieuw zitje. ?



Hier gaan 4,5 en 6 jarige nog in een stoeltje, maar zonder gordel, die krijg ik echt niet meer dicht.



Toevallig vorige week zitten kijken ivm nieuwe fietstassen, maar behalve de bagagedragerverlenger zag ik de meerwaarde van zo'n Junior zitje nog niet echt.



Denk dat het, als je kind echt niet meer in slaap valt of wild doet op de fiets wel kan overigens.

Maar ik zou het er met 3,5 nog niet op wagen, ook omdat ik de meerwaarde dus nog niet zo zie, en een stoeltje nog echt wel meer bescherming bied.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig vroeg ik me dat vandaag ook af, mijn kinderen zijn 6 en 8 (en ja, die kunnen prima zelf fietsen, maar soms is achterop gewoon even handig).



Mijn jongste was nogal een slaapkop, die viel altijd in slaap achterop de fiets. Ik vond de zijdelingse steun van het fietsstoeltje wel handig.
Slapen op de fiets heeft ze nog nooit gedaan, ook niet toen ze nog voorop zat.



We zijn geen enorme fietsers, meer korte stukjes naar dorp om boodschappen te doen. Rond de 1.5 a 2 km of zo.



De elektrische fiets komt er omdat mijn auto de deur uit gaat en ik ook naar mijn werk op de fiets wil gaan. Maar daar heb ik geen zitje voor nodig
De jongste hier zat met 3,5 nog voorop, maar ook achterop op het Juniorstoeltje. De andere twee waren toen 6 en 8 en ik had ze regelmatig allemaal nog achterop. Om de beurt dan.
Mijn oudste heeft 1 ritje op zo'n stoeltje gezeten, wel een ander merk, en zat toen met haar voet tussen de spaken. Toen hebben we hem nooit meer gebruikt.
quote:reisa1978 schreef op 20 maart 2017 @ 21:15:

Mijn oudste heeft 1 ritje op zo'n stoeltje gezeten, wel een ander merk, en zat toen met haar voet tussen de spaken. Toen hebben we hem nooit meer gebruikt.



Hopelijk niets aan overgehouden. Zelf heb ik het als kind ook gehad, heb er nog een litteken van.



Maar met fietstassen met een harde binnenkant kunnen de voeten niet tussen de spaken komen. Buiten het gemak van boodschappen vervoeren is dat een bijkomend voordeel.
Alle reacties Link kopieren
Tegen benen tussen de spaken kun je toch gewoon van die dingen op je fiets zetten, van die beschermers?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:smart79 schreef op 20 maart 2017 @ 21:25:

[...]





Hopelijk niets aan overgehouden. Zelf heb ik het als kind ook gehad, heb er nog een litteken van.



Maar met fietstassen met een harde binnenkant kunnen de voeten niet tussen de spaken komen. Buiten het gemak van boodschappen vervoeren is dat een bijkomend voordeel.6 weken in het gips, en nachtmerries van mij, maar gelukkig niets meer van te zien.
quote:reisa1978 schreef op 20 maart 2017 @ 21:44:

[...]



6 weken in het gips, en nachtmerries van mij, maar gelukkig niets meer van te zien.Gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
Hou er rekening mee dat een elektrische fiets niet altijd evenveel gewicht achterop mee kan nemen als een gewone fiets. Hier fietste zoon met 3 zelf, dus was achterop niet meer nodig. Maar lees hier dat er verschillende ouders kinderen van 6/8 jaar nog meenemen. Vraag goed na of je fiets dit gewicht kan tillen! Mijn fietsenmaker raadde me laatst aan om het middelpunt van mijn elektrische fiets te versterken, omdat ik dochter achterop heb en een mand voorop. Daar wordt een fiets al zwakker van.
Bij mij zaten ze ouder ook nog wel achterop. Vaak genoeg en kind moeten wegbrengen dat dan anders terug kwam dus zijn eigen fiets niet mee kon nemen.



Nou had ik in die tijd geen auto. Ik deed alles op de fiets, en ook al kan een kind van drie fietsen vond ik ze niet verkeersrijp genoeg om de stad mee door te fietsen. Dan bleven we in de woonwijk.
quote:apiejapie schreef op 21 maart 2017 @ 06:53:

Hou er rekening mee dat een elektrische fiets niet altijd evenveel gewicht achterop mee kan nemen als een gewone fiets. Hier fietste zoon met 3 zelf, dus was achterop niet meer nodig. Maar lees hier dat er verschillende ouders kinderen van 6/8 jaar nog meenemen. Vraag goed na of je fiets dit gewicht kan tillen! Mijn fietsenmaker raadde me laatst aan om het middelpunt van mijn elektrische fiets te versterken, omdat ik dochter achterop heb en een mand voorop. Daar wordt een fiets al zwakker van.Ik ga mij ook zeker qua fiets goed laten voorlichten, de verschillende zitjes hebben ook verschillende gewichtklassen.
quote:sssssst schreef op 21 maart 2017 @ 07:10:

Bij mij zaten ze ouder ook nog wel achterop. Vaak genoeg en kind moeten wegbrengen dat dan anders terug kwam dus zijn eigen fiets niet mee kon nemen.



Nou had ik in die tijd geen auto. Ik deed alles op de fiets, en ook al kan een kind van drie fietsen vond ik ze niet verkeersrijp genoeg om de stad mee door te fietsen. Dan bleven we in de woonwijk.Kind krijgt sowieso een zitje, maar de vraag is dus welk zitje.
Alle reacties Link kopieren
quote:apiejapie schreef op 21 maart 2017 @ 06:53:

Hou er rekening mee dat een elektrische fiets niet altijd evenveel gewicht achterop mee kan nemen als een gewone fiets. Hier fietste zoon met 3 zelf, dus was achterop niet meer nodig. Maar lees hier dat er verschillende ouders kinderen van 6/8 jaar nog meenemen. Vraag goed na of je fiets dit gewicht kan tillen! Mijn fietsenmaker raadde me laatst aan om het middelpunt van mijn elektrische fiets te versterken, omdat ik dochter achterop heb en een mand voorop. Daar wordt een fiets al zwakker van.



Bij de meeste (gewone) fietsen kan de bagagedrager maar 25 kg dragen. Zegt de fabrikant, daarboven moet je niet klagen als hij een beetje verbuigt. Het meest gangbare junior zitje wordt aan het frame van de fiets vastgemaakt, dan is de bagagedrager niet relevant.



Mijn kinderen kunnen prima zelf fietsen vanaf de leeftijd van 3 jaar, maar tergend langzaam en geen 20 kilometer.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook zo'n zadeltje voor op je frame overwogen? Volgens mijn fietsenmaker werkt dat beter met jonge kinderen dan een juniorzitje.
quote:Tale schreef op 21 maart 2017 @ 09:46:

Heb je ook zo'n zadeltje voor op je frame overwogen? Volgens mijn fietsenmaker werkt dat beter met jonge kinderen dan een juniorzitje.Ja!!! Dat lijkt me geweldig! Maar omdat een achterzitje meer gangbaar is dacht ik er aan om beiden te nemen. Als dat bij de fiets kan natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs mijn bijna negenjarige zit nog wel eens achterop. Omdat het handiger is, omdat het zo uitkomt etc.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Belle73 schreef op 21 maart 2017 @ 14:29:

Zelfs mijn bijna negenjarige zit nog wel eens achterop. Omdat het handiger is, omdat het zo uitkomt etc.Ik heb ook wel eens een geblesseerde 11jarige naar school gebracht op de fiets. Die 800 meter pak je geen auto, maar lopen of zelf fietsen kon hij ook geen 800 meter. Zitje ging pas weg toen jongste naar de middelbare school ging. (Bo-Bike Junior)
Even uppen in de hoop nog wat reacties te krijgen
Alle reacties Link kopieren
Mijn net 3-jarige heb ik regelmatig op het juniorzitje dat ik eigenlijk.voor zijn broer had gekocht. Wel echt korte stukjes want hij moet zich inspannen om te blijven zitten. Het gaat prima. Ik heb wel de spaakbeschermers erbij. Zelf zit hij veel liever in zijn Yepp fietsstoel, zo'n echte.
Alle reacties Link kopieren
Hier zelfde overweging gemaakt. Elektrische fiets aangeschaft waar mijn bobike stoeltje niet op kon. Ik vond het zonde om voor mijn bijna 4-jarige nog een nieuw stoeltje aan te schaffen als ze ook al op zo'n junior zitje zou kunnen. Ik denk dat het prima kan (mede omdat het een braaf, rustig exemplaar is). Fiets wordt morgen geleverd (mét fietstassen en junior zitje), dan zullen we het gaan meemaken.
Alle reacties Link kopieren
Junior zitje (Yepp) bevalt prima achterop de elektrische fiets! Het zag er de eerste keer een beetje spannend uit, maar het gordeltje gaat bijna onder de oksels door, ze kan dus geen kant op. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven