wanneer stopt pesten?

29-07-2015 00:32 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de krant las ik gisteren weer eens over een meisje dat gepest wordt. Op elke basisschool zit in elke klas wel een kind dat altijd de underdog is.



Is er iets dat echt helpt tegen pesten? Elke school heeft een pestprotocol. Werkt dat? Kennen jullie kinderen die eerst gepest werden en die op dezelfde school na een kanjer-, rots en water- of andere training niet meer gepest werden?
Mijn ervaring: het moest aan mij liggen dus ik moest naar een psycholoog. ) Uiteindelijk kreeg m'n moeder te horen dat ze duurdere kleding voor me moest kopen, want dan zou ik er wel bijhoren. Naar een andere school gaan was het beste wat me is overkomen. Echt niet dat ik op een school bleef met zulke hypocriete ideeën.
quote:nachtvlinder1977 schreef op 29 juli 2015 @ 00:45:

Mijn ervaring: het moest aan mij liggen dus ik moest naar een psycholoog. ) Uiteindelijk kreeg m'n moeder te horen dat ze duurdere kleding voor me moest kopen, want dan zou ik er wel bijhoren. Naar een andere school gaan was het beste wat me is overkomen. Echt niet dat ik op een school bleef met zulke hypocriete ideeën.Herkenbaar. Dat vertelde de vertrouwenspersoon(!) van mijn school mij.
Alle reacties Link kopieren
mijn ervaring, daar kan ik gelukkig nu alleen nog maar over spreken is dat niet stopt, ik ben op mijn basis school gepest en op de middelbaar, alleen me laatste jaar heb ik van me afgebeten en het erg bont gemaakt,
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
quote:CanYouNot schreef op 29 juli 2015 @ 00:51:

[...]





Herkenbaar. Dat vertelde de vertrouwenspersoon(!) van mijn school mijn ouders mij.
Alle reacties Link kopieren
Mij is altijd verteld dat mensen gaan pesten als ze ontevreden zijn over (iets van) zichzelf. Als dat klopt stopt pesten nooit, denk ik. Zeker niet in een tijd waarin mensen altijd maar mooier, rijker, slimmer, sneller, aantrekkelijker, weetikveel moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Pestproblematiek is erg lastig.

Het kan een kind ernstig beschadigen, maar goed ingrijpen blijft moeilijk. Elke school heeft een pestprotocol, maar dit werk lang niet altijd. Bovendien word het protocol niet altijd gevolgd. Verder moet de leerkracht het tijdig in de smiezen hebben om kordaat in te kunnen grijpen.



Pesten is soms een bijna ongrijpbaar probleem. Je hebt te maken met de groepsdynamiek, meelopers, de gepeste die vaak minder sterk in de schoenen staat, schaamte, stoerdoenerij.

Een goede leerkracht en een goed pestprotocol zijn van groot belang, maar helaas stopt pesten nooit helemaal, ben ik bang.



Edit: als leerkracht voel je je vaak erg machteloos. Vooral nu veel pesten via de digitale media en Whatsapp gebeurt, is het moeilijk te stoppen. Maar het is wel mogelijk, kost alleen erg veel tijd.
Mijn ervaring met de school van mijn zoon is dat er heel veel gezegd wordt, maar er gebeurt niks. Er zijn geen consequenties verbonden aan etter-gedrag zoals strafwerk of nablijven. Er wordt alleen gezegd:"foei Jantje, dat moet je maar niet meer doen."
Alle reacties Link kopieren
Oh overigens is het echt belachelijk dat pestproblemen aan de gepeste liggen. Een pester zoekt een makkelijk slachtoffer. Dat kan een gevoelig kind zijn, een buitenbeentje, een slim kind, een sociaal onhandig kind etc. Etc.

Het enige waar wel wat voor valt te zeggen is dat kinderen die gepest worden soms baat kunnen hebben bij een weerbaarheidstraining, zodat zij sterker in hun schoenen staan en meer van zich af bijten. Maar ook die geldt lang niet van elk kind dat gepest wordt.

Om de schuld bij de gepeste neer te leggen en die daarmee nog verder de grond in te trappen, lijkt mij behoorlijk onverstandig.



Overigens kan je als leerkracht in het begin van het schooljaar altijd wel een aantal risico- kinderen eruit pikken. Dit geldt voor zowel de pesters als de gepeste.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer meegemaakt dat een leerkracht zo'n veilige en hechte sfeer wist te creëren in een klas, dat er tijdens de lessen sociaal emotionele ontwikkeling gewoon open gepraat werd over pesten. En dat ging dan om pesten wat er het jaar daarvoor nog in dezelfde klas had afgespeeld. Maar de gepeste kon er gewoon rustig over praten en er werd geluisterd, zelfs door de pesters. Het pesten was echt gestopt. Maar hoe ze die sfeer precies heeft weten te creëren weet ik niet. Wel dat het een sociaal heel sterke klas was geworden met respect voor elkaar en dat de zwakkeren juist werden geholpen. Maar ik denk dat dat helaas een uitzondering was.
Alle reacties Link kopieren
Ja die ken ik wel. Maar wat je doet met zo'n groep en hoe iemand individueel ook geholpen wordt is iedere keer weer anders dus er is geen kant-en-klaar recept.

Ik heb nu een leerlinge die verschrikkelijk gepest is op de basisschool door een groepje meisjes en jongens. Uit dat groepje zitten er nu ook twee bij haar op de middelbare school. Dat is in de brugklas vanaf dag 1 aangepakt. Ze werd niet meer gepest door de pestkoppen, ze negeren elkaar vooral. Maar die angst neem je niet zomaar weg bij dat meisje. Zelfvertrouwen begint weer een beetje te komen maar dan ben je wel al twee jaar verder. Dit meisje heeft ook het 'geluk' gehad dat zij in een hele fijne klas is gekomen, die leerlingen hebben dat ook heel goed opgepakt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Die "pestprotocollen" die scholen hebben maken dingen vaak alleen maar erger (op middelbare scholen dan, geen idee hoe dat zit op basisscholen). Als een gepeste naar een docent toestapt om te melden dat 'ie gepest wordt is dat voor de pesters een bevestiging dat de gepeste een "kinderachtige kleuter" is die zelf z'n zaken niet kan oplossen. Onterecht, maar zo werkt het vaak wel.
*prik*
Alle reacties Link kopieren
Hoe ik van mijn pesters af ben gekomen:

ik heb degene met de grootste mond uitgedaagd mee naar buiten te gaan, daar pakte ik een stuk hout en dat heb ik voor zijn hoofd geslagen. Waarop ik, iedereen die kwam kijken hoe ik in elkaar geslagen zou worden, vroeg om een stap dichterbij te zetten. Dit deden ze niet.



Ik ben in principe tegen geweld, maar door te laten voelen dat ze met mij niet moesten sollen was het voorbij.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Ik was toen 12/13 jaar oud en ben intussen 29, tegenwoordig red ik het zonder te vechten
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Presten heeft veel met groepsdynamica te maken. In de meeste gevallen wordt alleen de pester aangepakt terwijl juist de meelopers de grond voor het pesten geven. Die worden haast nooit betrokken door scholen terwijl dit wel zou moeten.



Dit jaar helaas weer op school een dusdanig ernstig geval meegemaakt. Pas toen de rest van de klas zich tegen de pesters ging keren hield het op.
Alle reacties Link kopieren
quote:mel.nl schreef op 29 juli 2015 @ 04:00:

Hoe ik van mijn pesters af ben gekomen:

ik heb degene met de grootste mond uitgedaagd mee naar buiten te gaan, daar pakte ik een stuk hout en dat heb ik voor zijn hoofd geslagen. Waarop ik, iedereen die kwam kijken hoe ik in elkaar geslagen zou worden, vroeg om een stap dichterbij te zetten. Dit deden ze niet.



Ik ben in principe tegen geweld, maar door te laten voelen dat ze met mij niet moesten sollen was het voorbij.





En natuurlijk ben ik tegen geweld maar dit lost t wel op!!

En dat je naar de psych gestuurd bent 'want het ligt aan jou' snap ik ergens wel..

De reactie Vd gepeste maakt nl hoe de pester zich gedraagt.. En daarom wordt er gezegd; weerbaarheidstraining, zelfverdediging etc. T pesten verander je niet nl, kinderen zullen altijd kortzichtig blijven, hoe je ermee omgaat echter... Dat heeft de gepeste zelf id hand😎
Zolang het pesten op de werkvloer een groot probleem is/blijft zal het pesten op scholen niet stoppen denk ik
mijn oudste is van het pesten af gekomen door de grootste pester te slaan. Daarna is er wel nog eens 'verbaal' gepest maar nooit meer fysiek. Het verbale kon ze daarna ook aan.

School moet ik zeggen heeft wel echt geprobeert er iets aan te doen, het pesten gebeurde echter vaak stiekem en buiten het zicht. er was extra toezicht buiten, oudste werd door alle leerkrachten extra in de gaten gehouden maar het is gewoon moeilijk
quote:Vikhui schreef op 29 juli 2015 @ 01:06:

Mij is altijd verteld dat mensen gaan pesten als ze ontevreden zijn over (iets van) zichzelf. Als dat klopt stopt pesten nooit, denk ik. Zeker niet in een tijd waarin mensen altijd maar mooier, rijker, slimmer, sneller, aantrekkelijker, weetikveel moeten zijn.Dus? En dan?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zit dat in de mens. Het heel jonge kind pest onbekommerd, het is een manier om je af te reageren, pas later als de geest zich wat meer ontwikkelt komt de schaamte, schuld, het geweten, empathie of hoe je het noemen wil.



Helaas de mens is imperfect van ontwerp.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook weleens het pispaaltje geweest. Ik vond het geloof ik niet erg.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ouders kunnen ook veel doen om te voorkomen dat hun kind niet wordt gepest
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 29 juli 2015 @ 09:17:

Ouders kunnen ook veel doen om te voorkomen dat hun kind niet wordt gepestDie mag je uitleggen Calvijn!
Alle reacties Link kopieren
Pesten stopt nooit.

Het zit in de mens.



Net als dat er altijd geweld, oorlog, oneerlijkheid etc. zal blijven bestaan.



Heb wel het idee dat pesten tegenwoordig groter wordt gemaakt dan het is.

Ik ken niemand die nooit is gepest. Voor de meeste mensen wordt het geen levenslang trauma.

Als gepest zijn het ergste is wat je is overkomen ben je een gezegend mens.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn dochter zit een meisje in de klas, dat gepest wordt.

Ze draagt kleding die eerst van haar oudste nichtje is geweest, en daarna van het andere nichtje.

Het is verwassen, uitgelubberd en vaak met gaatjes erin.

Ik ken de ouders erg goed, en weet dat ze het kunnen betalen om een paar leukere outfits bij de H&M te kopen.

Waarom maak je het je dochtertje zo lastig met die afgedragen troep, denk ik dan.

Het is belachelijk dat het zo werkt, maar het is wel zo.
het is hier binnen beter dan buiten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven