Geld & Recht alle pijlers

Slachtofferverklaring

14-05-2024 09:05 43 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik loop een beetje vast met het opstellen van een slachtofferverklaring.
Situatie: zoon,16, slachtoffer van beroving onder bedreiging van vuurwapen en mes.
Zoon wil niets verklaren,wil niet dat verdachten weten hoe slecht het gaat,hoe angstig hij is enz.Hij wil niet zwak overkomen wat ik goed bergrijp
Na de proforma zitting paar weken geleden kwamen er van vrienden van verdachten berichten via vriendin van zoon en op school zitten ook vrienden van de verdachten.
Advocaat wil graag dat ik als moeder een verklaring opstel.Maar ik loop dus vast.
Is er iemand die mij op weg kan helpen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat erg dat dit je zoon is aangedaan.
En wat erg dat hij nu de ruimte niet voelt om te vertellen wat het met hem doet. Wat ik overigens wel snap, maar toch verdrietig.

Als jij als moeder gebruik wil maken van de slachtofferverklaring zou ik jouw eigen invalshoek gebruiken. Blijf weg bij wat jouw zoon niet wil delen. Ik denk dat je dan uitkomt bij wat het met jou doet: Dat je ontzettend boos bent op de dader. Dat hij iets idioots heeft gedaan en dat jullie met de consequenties zitten. Dat hij zich moet schamen en dat je hoopt dat hij snel zelf tot inzicht komt wat dit met een mens doet.

Heel veel sterkte gewenst in ieder geval :rose:
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit was mijn vroegere werk. Neem contact op met Slachtofferhulp. Daar zitten juridisch medewerkers die slachtofferverklaringen schrijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Slachtofferhulp inderdaad, ook voor hulp aan je zoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinaco schreef:
14-05-2024 09:18
Wat erg dat dit je zoon is aangedaan.
En wat erg dat hij nu de ruimte niet voelt om te vertellen wat het met hem doet. Wat ik overigens wel snap, maar toch verdrietig.

Als jij als moeder gebruik wil maken van de slachtofferverklaring zou ik jouw eigen invalshoek gebruiken. Blijf weg bij wat jouw zoon niet wil delen. Ik denk dat je dan uitkomt bij wat het met jou doet: Dat je ontzettend boos bent op de dader. Dat hij iets idioots heeft gedaan en dat jullie met de consequenties zitten. Dat hij zich moet schamen en dat je hoopt dat hij snel zelf tot inzicht komt wat dit met een mens doet.

Heel veel sterkte gewenst in ieder geval :rose:
Dit is geen goed advies. Haar zoon is slachtoffer, moeder juridisch niet. Als zij het moment gaat gebruiken om te zeggen wat dit met haar heeft gedaan, dan is er een grote kans dat zij zal worden afgekapt.

Zoek contact met slachtofferhulp, of vraag de advocaat om meer hulp. En overigens kan het ook geen kwaad om de politie op de hoogte te brengen van het feit dat vrienden van verdachten toenadering zoeken. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je met je zoon trouwens gesproken over waarom hij niet wil? Zwak zijn, is iets anders dan duidelijk maken wat je is aangedaan. En het helpt het OM ook bij de formulering van de eis, als hij dat goed weet duidelijk te maken, en daarbij helpt het de rechtbank ook weer bij een eventuele strafoplegging. Het kan hem ook helpen bij de verwerking en misschien denkt hij dat het toch niet aankomt bij de verdachten, maar dat kan ook zomaar anders zijn. Misschien helpt het hem ook als hij een gesprek met de ovj heeft?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het hele dossier van het OM,deze jongens zijn geen lieverdjes en hebben nog veel meer op hun kerfstok,zoon zijn zaak is maar een klein onderdeel.De verdachten komen bij ons uit de buurt,nog geen 3km verderop.Dit maakt dat zoon bang is,er lopen nog heel veel vrienden van hun vrij rond.
Uiteraard zijn de bedreigingen via vriendin en social media gemeld bij de politie en advocaat.
Daar gaat advocaat op in bij de schadevergoedings eis.
Slachtofferhulp heeft me wel wat tips gegeven,ik ga haar nogmaals bellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat voor berichten stuurden ze ? Bedreigingen ? Ik zou ook wel letten op wat zoon wil . Moeilijke situatie
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja en vraag dan naar een juridisch medewerker. Degenen die op huisbezoek komen voor de emotionele ondersteuning weten hier weinig vanaf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen tips, maar wil wel laten weten hoe erg ik het vind dat je zoon dit heeft moeten meemaken en zich nu niet meer veilig voelt :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoon wil niet eens naar de rechtszaak!
Die blijft thuis met vader.
Het liefst wil hij dat ik ook niets ga zeggen.Ik ga dat nog even overleggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
De beste instantie die je kunt benaderen is slachtofferhulp. Naast een verklaring kun je ook namens je zoon schadevergoeding eisen als slachtoffer en het strafproces.

Wat ontzettend naar voor je zoon en jullie allemaal zeg!
Alle reacties Link kopieren Quote
Advocaat gaat een schadevergoeding eisen,in die verklaring staat wel precies hoe zoon dit ervaren heeft en wat het met hem doet,mentaal en fysiek.Wat de gevolgen zijn,niet meer naar buiten alleen,school wat niet lukt en waar ie vanaf moet omdat ie vorig jaar al is blijven zitten enz.
Ik denk dat ik het ook het liefst daarbij laat.Ik gun het die verdachten niet dat ze weten hoe slecht het gaat.
Ze lachen hem gewoon uit ( dat lees ik in dossier)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ontzettend naar, Coetje :hug: Ik snap jouw zoon goed. Mijn eerste reactie zou zijn, vluchten. Ergens gaan wonen ver van die mensen vandaan. Ik ben jarenlang gepest, niet zo ernstig bedreigd als jouw zoon. Ik ben voor de liefde verhuisd. Zo'n 100 km verderop. Daar ben ik nog altijd blij om. Het heeft me heel wat jaren gekost om het pesten een plek te kunnen geven. Maar het zou kunnen dat je aan mij niets hebt. Ik vind het zo erg voor je zoon en voor jullie als gezin.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar dan doe je het toch niet. Als het je meer kost dan het zal opleveren dan zou ik het laten zitten en het houden op wat je advocaat namens je zoon inbrengt als onderbouwing voor de materiele en immateriële schade.
Die jongens klinken zo verknipt dat het hen en jezelf niks gaat brengen om toch een verklaring op te stellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
coetje schreef:
14-05-2024 10:29
Advocaat gaat een schadevergoeding eisen,in die verklaring staat wel precies hoe zoon dit ervaren heeft en wat het met hem doet,mentaal en fysiek.Wat de gevolgen zijn,niet meer naar buiten alleen,school wat niet lukt en waar ie vanaf moet omdat ie vorig jaar al is blijven zitten enz.
Ik denk dat ik het ook het liefst daarbij laat.Ik gun het die verdachten niet dat ze weten hoe slecht het gaat.
Ze lachen hem gewoon uit ( dat lees ik in dossier)
Wat vind ik dit erg om te lezen.
Heel veel sterkte voor je zoon en jullie als gezin.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat erg dat dit je zoon aangedaan is. Heel veel sterkte voor jullie :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap dat zoon dit niet wil.
Het kan wel veel invloed hebben op de strafeis, al is dienen het jeugdrecht maar matig. Lukt het om zonder details te beschrijven wat dit met hem gedaan heeft?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het interesseert de daders zeer waarschijnlijk geen moer hoe je kind en jullie zich voelen en welk trauma je zoon heeft. Vraag jezelf wat je wil bereiken met een slachtofferverklaring. Het zal er niet voor zorg dragen dat de daders na gaan denken over hun gedrag.

Niets zeggen kan voor je zoon veiliger voelen, alles wat jij zegt kan tegen hem gebruikt worden.

Ik vind de optie verhuizen een hele zware, maar wel een goede voor je zoon om zich weer veilig te leren voelen. Maar ik snap dat dat niet realistisch is op dit moment.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
14-05-2024 11:51
Het interesseert de daders zeer waarschijnlijk geen moer hoe je kind en jullie zich voelen en welk trauma je zoon heeft. Vraag jezelf wat je wil bereiken met een slachtofferverklaring. Het zal er niet voor zorg dragen dat de daders na gaan denken over hun gedrag.

Niets zeggen kan voor je zoon veiliger voelen, alles wat jij zegt kan tegen hem gebruikt worden.

Ik vind de optie verhuizen een hele zware, maar wel een goede voor je zoon om zich weer veilig te leren voelen. Maar ik snap dat dat niet realistisch is op dit moment.
Het kan bijdragen aan een hogere straf e/o schadevergoeding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik zie wat het met zoon doet is voor mij 10 jaar nog niet genoeg.Maar ik weet ook dat dat niet realistisch is.
Buiten dit van zoon zijn er nog 6 andere zaken waar ze van verdacht worden,je wordt misselijk als je het dossier leest.
Verknipte gasten op 19 jarige leeftijd,triest!!
En die hebben dus een hele schare "fans" en die zijn overal,op school,sportschool,parken of veldjes waar zoon weleens was.
Ergens gun ik het ze ook niet dat ze weten hoe het met zoon gaat,ze lachen daar gewoon om.

@ Elfje,wat erg dat je zo gepest bent!! Maar heel fijn dat je de liefde hebt gevonden en daar een nieuw begin hebt kunnen maken.Al kun je zulke krassen in je ziel nooit helemaal wissen :hug:
Ik snap je reactie wel hoor,verhuizen hebben wij hier ook al aan gedacht maar dat wil zoon (nog) niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die schadevergoeding interesseert me helemaal niks! Dat is maar geld.
Ik neig echt naar het verder hierbij laten qua verklaring onze kant.
Ik heb net de schade-eis van de advocaat nog eens doorgelezen,daarin staat heel goed beschreven wat het met zoon doet en welke consequenties het heeft qua school en werk.
Mijn verklaring zou daar dan een herhaling van zijn.

Wat hierboven al geschreven werd,het maakt de verdachten geen reet uit hoor,die lachen daar alleen maar om.
Alle reacties Link kopieren Quote
coetje schreef:
14-05-2024 12:05
Die schadevergoeding interesseert me helemaal niks! Dat is maar geld.
Ik neig echt naar het verder hierbij laten qua verklaring onze kant.
Ik heb net de schade-eis van de advocaat nog eens doorgelezen,daarin staat heel goed beschreven wat het met zoon doet en welke consequenties het heeft qua school en werk.
Mijn verklaring zou daar dan een herhaling van zijn.

Wat hierboven al geschreven werd,het maakt de verdachten geen reet uit hoor,die lachen daar alleen maar om.
Geld doet pijn. Ik zou zoveel mogelijk er uit proberen te halen.
Wat betreft de verklaring, een paar regels over wat het jou als moeder doet om je zoon zo te zien?
Alle reacties Link kopieren Quote
Of dat je dát laat verklaren. Dat hier geen getuigenverklaring komt omdat dat alleen maar meer voeding geeft aan de bedreigingen, treiterijen en pesterijen van verdachten en hun sociale kring. Dat hij ervoor past zich te laten zien omdat hij door de acties van deze groep nog steeds onveilig is met alle gevolgen van dien. Dat de rechter in het dossier van de advocaat de gevolgen kan lezen en jullie als gezin hopen dat het recht het wint van het fandom van de mensen om hen heen.

En ik weet dat je in Nederland alleen schadevergoeding mag vragen zonder dat je er zelf beter van wordt, maar eens vragen of een complete verhuizing vergoed kan worden is misschien iets voor een jurist. Want het is toch te verdrietig dat deze heren boven de wet denken te staan en hij daar nog elke dag last van heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou oppassen met die schadevergoeding te groot/ingewikkeld maken. Het is het strafproces. Hat is een strafrechter en geen civiele rechter. Als de strafrechter je schadevergoedingseis te ingewikkeld vindt kan deze ook niks toewijzen en je naar de civiele rechter verwijzen. Dit wil je niet omdat er nu waarschijnlijk ook gevraagd wordt om een schadevergoedingsmaatregel. Het CJIB gaat het bedrag dan voor je innen bij de daders. Dat hoef je dan niet zelf te doen. Is na 8 maanden nog niet alles aan je betaald dan krijg je een voorschot.

En heel eerlijk. Stel je gaat die 5000,00 verhuiskosten dan toch civiel vorderen. Dat geld hebben ze waarschijnlijk niet en hun ouders vast ook niet. En van een kale kip.....

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven