Wat regelt jouw kind zelf?

01-12-2014 10:39 50 berichten
Een afspraak bij de beugeltantarts, dokter, het op tijd bestellen van een herhaalrecept? Het afzeggen van de wedstrijd omdat kind ziek/geblesseerd is? Ik ben op zoek naar gemiddelden. Want binnen de grenzen van mijn referentie kader, doen velen het net als ik. Toch is de wat meer algemene opinie hierover kennelijk nogal verdeeld.



Ik had gisteren een discussie met een vader, ik had zijn dochter voor iets benaderd, meisje zei dat het goed was, en nu is pa boos. (sportvereniging) Want zulke dingen kun je nog niet met kinderen regelen, het 'kind' wordt dit jaar nog achttien. Ik ga bij dit soort dingen altijd een beetje van mijn eigen situatie uit, met marges aan beide kanten, maar misschien zijn mijn marges nog niet groot genoeg. Weken geleden ook al een discussie met de moeder van een dertienjarige die zich middels een vriendje afmeldt voor de wedstrijd, vriendje meldt dit pas bij aanvang, en niet volgens de juiste kanalen. Moeder vond dit op deze leeftijd wel de verantwoordelijkheid van zoon, en controleerde dit verder niet. Maakte het gewoon mijn probleem.
Alle reacties Link kopieren
Sterk afhankelijk van het kind. Afmelden van een wedstrijd of afspraken controleer ik wel even. oudste is 14.

En dat ben ik wel aan het loslaten, maar houd er wel nog de controle over. Wanneer ik die loslaat weet ik nog niet. Zal ik fases gaan.
Alle reacties Link kopieren
Hangt van het kind en de zaken waarover het gaat af. En dan gewoon proberen, wat zusenzoo al zegt, zelf dingen blijven controleren of bijsturen, is vanzelf minder nodig.



Spreek je een kind bij sport aan over iets dat ouders aangaat (bijvoorbeeld vervoer) vind ik het logischer dat je zoiets met de ouders zelf, en niet met het kind van bijna 18 regelt.
Dus het kind is binnen anderhalve maand 18. Als het een normaal ontwikkeld kind is dan moet ze binnen anderhalve maand in staat zijn om dagelijkse zaken normaal te kunnen regelen lijkt me. Tenzij je kind met moeilijke financiële zaken lastig viel en het een praktische vraag was omtrent het chaufferen van het team moet zo'n meisje van bijna 18 dat toch zelf kunnen regelen en communiceren naar haar ouders.
Ik had het meisje gevraagd reserve te zijn bij een ander team. Thuiswedstrijd, dus ging niet over vervoer. Ik had niet gezegd, dat ze het met haar ouders moest overleggen, iets wat ik wel doe bij kinderen in de brugklas of jonger. En dan krijg ik vaak ook wel even een bevestiging van een ouder. Nu had dit meisje thuis de hele planning in de war gebracht en de ouder wil die verantwoordelijkheid bij mij leggen. Zeker omdat het meisje uiteindelijk niet hoefde worden ingezet.
Alle reacties Link kopieren
De vraag is hier meer hoe flexibel zijn betreffende ouders 'hele planning in de war gebracht' als het over een bijna 18 jarige gaat, vind ik nogal vreemd.

Maar goed, misschien moesten ze naar de verjaardag van een familielid en had betreffende kind daar even niet meer aan gedacht.

Lijkt mij in elk geval iets wat niet jouw pakkie aan is.



Als ik onze oppas een appje stuur met de vraag of ze op kan passen; ga ik dat ook niet (extra) vragen aan haar ouders. Ik ga er vanuit dat ze dat gewoon zelf regelt.

Overigens is zij 15.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen en pubers zijn met zoveel andere dingen bezig dat je meestal geen goede afspraken kunt maken. Hoe vaak gebeurt het niet dat een kind een brief van school meekrijgt die je pas vindt op het moment dat je de was in de wasmachine gooit? Vraag een puber van 16 een afspraak te maken of af te zeggen bij de tandarts, grote kans dat je wordt herinnerd aan een niet nagekomen afspraak. Zodra de frontaalkwab volgroeid is gaat het iets beter, zo rond hun 21e.
verba volant, scripta manent.
Eh nee, in deze situatie vind ik het normaal dat je het met de bijna 18 jarige hebt geregeld. Onterecht dat vader kwaad op jou wordt. Vraag mij af hoe kort dat meisje wordt gehouden. Ze zal toch vaker afspraken maken zonder haar vader daar in te kennen, lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
[quote]sandt2.0 schreef op 01 december 2014 @ 11:20:

Ik had het meisje gevraagd reserve te zijn bij een ander team. Thuiswedstrijd, dus ging niet over vervoer. Ik had niet gezegd, dat ze het met haar ouders moest overleggen, iets wat ik wel doe bij kinderen in de brugklas of jonger. En dan krijg ik vaak ook wel even een bevestiging van een ouder. Nu had dit meisje thuis de hele planning in de war gebracht en de ouder wil die verantwoordelijkheid bij mij leggen. Zeker omdat het meisje uiteindelijk niet hoefde worden ingezet.[/quote]



Maar dat is dan toch ook erg sneu? Dan maak je daar tijd voor vrij omdat het andere team waarschijnlijk niet genoeg speelsters heeft.... en dan wordt je niet ingezet....



Bij Hockey mag je toch doorlopend wisselen? Waarom dan niet het meisje ook wat speeltijd gegund? Je kunt haar dan toch daarna altijd weer wisselen?
Alle reacties Link kopieren
Bijna 18?

Lijkt mij idd een leeftijd dat je dingen met diegene zelf bespreekt of regelt.

Als dit thuis niet uit blijkt te komen is het ook kind haar verantwoordelijkheid, niet die van jou.



Wat betuttelend van die ouders.
Alle reacties Link kopieren
Medische afspraken en regeldingen zal ik me vrij lang tegenaan bemoeien. Ook het afzeggen van wedstrijden e.d. zal ik checken of zelf doen. Maar goed vaak zijn ouders daar zelf ook vrij makkelijk in.



In het geval van de bijna 18-jarige, vind ik het typisch iets wat ze zelf kunnen regelen. Ik verwacht eigenlijk dat zij nu een familie-verplichting gemist heeft, terwijl ze niet eens meegespeeld heeft. Daar zou ik als ouder ook van balen, maar wel de verantwoordelijkheid (voor de familieverplichting) bij mijn eigen kind leggen. Heel misschien zou ik je er wel op aanspreken dat je iemand vraagt, terwijl het dus niet ècht nodig is.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
quote:godfried schreef op 01 december 2014 @ 11:38:

[quote]sandt2.0 schreef op 01 december 2014 @ 11:20:

Ik had het meisje gevraagd reserve te zijn bij een ander team. Thuiswedstrijd, dus ging niet over vervoer. Ik had niet gezegd, dat ze het met haar ouders moest overleggen, iets wat ik wel doe bij kinderen in de brugklas of jonger. En dan krijg ik vaak ook wel even een bevestiging van een ouder. Nu had dit meisje thuis de hele planning in de war gebracht en de ouder wil die verantwoordelijkheid bij mij leggen. Zeker omdat het meisje uiteindelijk niet hoefde worden ingezet.[/quote]





Maar dat is dan toch ook erg sneu? Dan maak je daar tijd voor vrij omdat het andere team waarschijnlijk niet genoeg speelsters heeft.... en dan wordt je niet ingezet....



Bij Hockey mag je toch doorlopend wisselen? Waarom dan niet het meisje ook wat speeltijd gegund? Je kunt haar dan toch daarna altijd weer wisselen?Het ging niet om hockey, en de vereniging heeft best een goed beleid over reserves en invallers. Beleid wordt breed gedragen, dus in haar eigen wedstrijd wordt ze ook niet gewisseld om de reserves een paar minuten te laten spelen. Bij de F-jes is dat misschien nog onverkoopbaar, maar bij de bijna volwassenen is dit de norm. Je bent reserve voor het geval er een blessure is. Anders speelt het eigen team. Het teambelang en het wedstrijdbelang gaan vóór individuele belangen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 01 december 2014 @ 11:53:

[...]





Het ging niet om hockey, en de vereniging heeft best een goed beleid over reserves en invallers. Beleid wordt breed gedragen, dus in haar eigen wedstrijd wordt ze ook niet gewisseld om de reserves een paar minuten te laten spelen. Bij de F-jes is dat misschien nog onverkoopbaar, maar bij de bijna volwassenen is dit de norm. Je bent reserve voor het geval er een blessure is. Anders speelt het eigen team. Het teambelang en het wedstrijdbelang gaan vóór individuele belangen.



Dan zou ik als ouder het toch echt met mijn (bijna 18-jarige) kind bespreken dat ze (waarschijnlijk) een gezinsafspraak heeft laten schieten, voor een uurtje op de reservebank zitten. Ze mocht waarschijnlijk reserve zijn bij een hoger ingedeeld team? Vaak is dat lastig te weigeren als je een beetje ambitieus bent in je sport. Misschien baalt ze er achteraf wel van, maar daar kan jij niks aan doen.

Ik vind dit inderdaad iets wat jij prima met een bijna volwassen speelster kan regelen, zonder daar haar ouders over te benaderen.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
De dingen die jij noemt, vanaf een jaar of 12 à 13.
Met 15 jaar regelde ik dat allemaal zeker zelf, het meeste op mijn 14e al.
En dan de volgende vraag? Als zich zoiets voordoet, laten jullie dit dan door je kind aankaarten, of klim je als ouder boos in de telefoon? Want dat vond ik dan nog vervelender, dat ik met de ouder in gesprek moest in plaat van met het meisje zelf. De ouder of het meisjes hadden de toezegging ook nog ongedaan kunnen maken natuurlijk. Het is niet zo dat die reserves ad hoc geregeld worden.



Verder weten mijn kinderen altijd wat er privé speelt, zoiets als de verjaardag van oma moeten ze in hun agenda zetten, zodat ze inderdaad geen andere beloftes doen. Doen ze dat toch dan worden de belangen afgewogen en is er een grote kans dat ze iets moeten afzeggen. Moeten ze dan ook zelf doen.



Mijn zestienjarige dochter gaat ook zelf naar de leidinggevende over aangevraagde en niet toegekende vrije dag, bij de supermarkt.
quote:godfried schreef op 01 december 2014 @ 11:38:

[quote]sandt2.0 schreef op 01 december 2014 @ 11:20:

Ik had het meisje gevraagd reserve te zijn bij een ander team. Thuiswedstrijd, dus ging niet over vervoer. Ik had niet gezegd, dat ze het met haar ouders moest overleggen, iets wat ik wel doe bij kinderen in de brugklas of jonger. En dan krijg ik vaak ook wel even een bevestiging van een ouder. Nu had dit meisje thuis de hele planning in de war gebracht en de ouder wil die verantwoordelijkheid bij mij leggen. Zeker omdat het meisje uiteindelijk niet hoefde worden ingezet.[/quote]



Maar dat is dan toch ook erg sneu? Dan maak je daar tijd voor vrij omdat het andere team waarschijnlijk niet genoeg speelsters heeft.... en dan wordt je niet ingezet....



Bij Hockey mag je toch doorlopend wisselen? Waarom dan niet het meisje ook wat speeltijd gegund? Je kunt haar dan toch daarna altijd weer wisselen?



Dat is toch het risico van reserve zijn?

Ben het wel met je eens als er doorlopend gewisseld mag word het leuk is als ze ook had kunnen spelen.



Hier regelt kind voor alsnog alleen wanneer ze geboren wordt.

Zelf lieten mijn ouders mij van jongs af aan veel regelen. Misschien soms teveel, vakken kiezen in het tweede jaar van middelbare school zonder achterliggende gedachte is misschien teveel verantwoordelijkheid. Maar doordat ik zo jong alles zelf regelde ben ik wel gekomen waar ik nu ben.
Sandt, een niet gegunde vrije dag zou ik haar zeker zelf laten oplossen. Net als ziek melden bij griep oid. Zij gaat die verplichting aan en heeft dan ook de verantwoordelijkheid.



Zijn het zaken die zij wellicht niet kan overzien of oplossen kan je haar daarbij helpen.



Ik vind het ook altijd bijzonder als ouders zich gaan bemoeien met relaties op die leeftijd (zowel vriendschappelijk als liefde).
Alle reacties Link kopieren
Moeilijke vraag omdat het voor ieder kind en iedere situatie anders is.

Mijn eerdere oppas was al zelfstandig genoeg om zelf overnachtingen te regelen en was toen 14, topsport. Een ander is daar minder snel verantwoordelijk in.

Mijn zoon is 13 en autist plus nah maar vraagt wel al of ik x heb afgebeld als hij ziek is. Hij kan het zelf niet maar denkt er wel aan. Heb dus zo het idee dat als hij niet ooit op zijn hoofd was gevallen hij rustig zelf had gebeld.

Maar het kan dus heel erg verschillen.
Deze op een paar weken na 18 jarige, wordt wel heel erg aan het handje gehouden.

Komt zo behoorlijk onzelfstandig en onvolwassen op mij over.

Ze had het best zelf met je kunnen regelen.
Het ligt inderdaad sterk aan het kind. Hier is oudste een warhoofd; die moest door schade en schande leren dat een tandartsafspraak vergeten af te zeggen, betekent dat je een rekening krijgt. Jongste regelde al heel lang alles zelf. Alleen medische afspraken, dat vond ze om de één of andere reden "eng", dus dat heb ik nog een tijdje voor haar gedaan. Is vanzelf goed gekomen. Op een gegeven moment moet je het laten gaan en ze zelf de consequenties laten dragen. Die grens kan voor verschillende situaties anders liggen. Maar een achttienjarige die sport, lijkt me daarvoor zelf verantwoordelijk.
quote:reisa1978 schreef op 01 december 2014 @ 12:47:

Met 15 jaar regelde ik dat allemaal zeker zelf, het meeste op mijn 14e al.



Tja, mijn idee. Ik probeer mijn kinderen zo te begeleiden dat ze het op hun 18e zelf kunnen, dat lukt volgens mij dus niet als je met 17 1/2 nog nooit iets hebt geregeld. Ergens tussen hun 14e en 18e mogen ze ook nog fouten maken daarin. Wij zijn er om te coachen, en te steunen.



MarianneDavids beschrijft mooi hoe een puber in elkaar steekt. Klopt ook echt volgens mij. Door mijn kind het wel zelf te laten regelen leert hij het al wel. En als het fout gaat vangen wij het op. De tandarts etc staat hier ook op de gezinsplanner zodat ik het kind kan herinneren, anders wordt het erg duur! Maar hun persoonlijke dingen die mij niet (financieel) raken, regelen ze lekker zelf!
Alle reacties Link kopieren
Sandt, ik zou er ook van balen dat dit niet rechtstreeks door de bijna 18-jarige met mij besproken zou worden. Vooral als ze inderdaad nog tijdig had kunnen afzeggen, een dubbele planning overkomt wel meer mensen. Zij heeft (zoals ik het lees) een inschattingsfout gemaakt en wil daarvan de schuld bij jou leggen. En paps 'regelt' het dan wel voor haar, weinig eigen verantwoording voor die leeftijd.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
quote:bummer schreef op 01 december 2014 @ 12:57:

Sandt, een niet gegunde vrije dag zou ik haar zeker zelf laten oplossen. Net als ziek melden bij griep oid. Zij gaat die verplichtng aan en heeft dan ook de verantwoordelijkheid.



Zijn het zaken die zij wellicht niet kan overzien of oplossen kan je haar daarbij helpen.



Ik vind het ook altijd bijzonder als ouders zich gaan bemoeien met relaties op die leeftijd (zowel vriendschappelijk als liefde).



Die niet gegunde vrije dag, heb ik haar eerst zelf laten oplossen en dat lukte. Men was het vergeten, als dat niet gelukt was had ik me er in dit geval mee bemoeit. Als je in sept vrij vraagt voor een etentje ter ere van oma's verjardag begin december, dan is het wel heel naar als dat niet wordt toegekend.



Ziekmelden mogen ze van de supermarkt dan weer niet zelf ivm mogelijke fraude. Dan moet je ouder dus bellen, tot je 18e daarna moet je zelf bellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 01 december 2014 @ 11:53:

[...]





Het ging niet om hockey, en de vereniging heeft best een goed beleid over reserves en invallers. Beleid wordt breed gedragen, dus in haar eigen wedstrijd wordt ze ook niet gewisseld om de reserves een paar minuten te laten spelen. Bij de F-jes is dat misschien nog onverkoopbaar, maar bij de bijna volwassenen is dit de norm. Je bent reserve voor het geval er een blessure is. Anders speelt het eigen team. Het teambelang en het wedstrijdbelang gaan vóór individuele belangen.



Maar dat betekent dat er dus meiden zijn die, bij hun eigen team, altijd reserve zijn en er pas inkomen als er een blessure is? Hoe is dat in bevorderlijk voor het teambelang?



Sorry btw, ik dacht dat het om Hockey ging;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven