Wat te doen met chaotische dochter

31-05-2016 22:32 125 berichten
Ik heb de liefste slimste mooiste meest geweldige dochter van de wereld. Helaas ook de meest chaotische.

Dochter is 11 en zit in de brugklas gymnasium. Ze heeft add en krijgt medicijnen voor.

Echter waar de toetsen vaak goed gaan lopen we steeds vast op logistieke problemen. We krijgen het gewoon niet onder controle. Vandaag bijvoorbeeld. Vrijdag worden de schriften gecontroleerd van een bepaald vak. Ik vraag dus vandaag laat me eens zien hoe het eruit ziet. Als ik het schrift doorblader blijken de meest recente aantekeningen uit begin april te zijn. Oh ja. Ik was mijn schrift een paar weken kwijt. Waar zijn de aantekeningen dan, Mhhhmm even zoeken. Een half uur later nog steeds geen idee. Ze heeft vrijdag dus niks. Helaas voor een vak waar ze al eerder een 1 voor een vergeten huiswerk opdracht had. We gaan het nu proberen op te lossen met behulp van een vriendin maar ik wordt hier echt gek van. Ze vind het zelf ook oprecht rot, ze huilt bijna maar het lukt haar gewoon niet. Als ik de schriften doorblader dan is het een chaos. Projecten vergeet ze, ze heeft dus al meerdere enen gehaald vanwege vergeten deadlines. Ik hou het zoveel mogelijk met haar in de gaten maar ik zie niet alles.

ik vind het zo zonde, tegenover ieder goed punt van een toets staat een dikke onvoldoende voor vergeten opdrachten.

Daarbij wordt ik er echt gillend gek van, ik heb continu het gevoel te moeten opletten wat ze moet doen of ze alles af heeft, niks vergeten is. Het sloopt ons allebei zo. Maar ik ben eigenlijk uit gefantaseerd wat ik nog kan doen.

School is trouwens super, een aantal onvoldoendes zijn weggepoetst of heeft ze mogen herkansen. Alleen hun geduld houdt ook ooit op ben ik bang
Heeft ze al iets van coaching of training gehad voor haar ADD?
Heeft ze geen agenda? Hoe kan ze deadlines zomaar vergeten?
Nee, toen ze de diagnose add kreeg is ze meteen met medicijnen begonnen. Ze heeft wel kindertherapie gehad maar dat had meer te maken met depressiviteits klachten. Ze staat nu erg afwijzend tegenover wat voor hulp dan ook.
Jij hebt je diploma al, toch?



Als zij dit niet zelf kan, is dit dan wel de juiste weg? Hier ook een slimme chaoot, maar die zit op de havo, want ik pas er voor om elke dag samen huiswerk te maken.
quote:lindelunelente schreef op 31 mei 2016 @ 22:36:

Heeft ze geen agenda? Hoe kan ze deadlines zomaar vergeten?Ze heeft ADD. Dan is agenda gebruiken hogere wiskunde, en deadlines makkelijk te vergeten. Sowieso is het kind nog maar 11, dan is het een uitdaging om dat goed te doen zónder add.
quote:Rhaegal schreef op 31 mei 2016 @ 22:33:

Heeft ze al iets van coaching of training gehad voor haar ADD?



Dit..informeer bij de huisarts naar de mogelijkheden

Ik heb zelf op de middelbare school in een werkgroep gezeten en dat heeft me heel veel tools aangereikt om de boel op orde te houden. Misschien zijn dat soort faciliteiten bij jullie in de buurt ook wel.
Agenda, ja dat is nog zoiets. Die wordt nauwelijks gebruikt. Lange termijn opdrachten vergeet ze erin te schrijven en de meeste korte termijn staan in magister. Wij houden thuis een aparte huiswerkplanning bij. Die werk ik iedere avond met haar bij.
Therapie lijkt me ook niet nodig. Maar een ADHD of add coach kan echt wel uitkomst bieden. Add los je niet op met alleen medicatie. Je kunt zoveel bereiken met training, oefenen, trucjes leren. Dan leer je een agenda gebruiken, waar je zwakke plekken liggen, dingen zo organiseren dat je structuur krijgt.



Daar heeft ze haar hele leven wat aan.
quote:fietsie schreef op 31 mei 2016 @ 22:37:

Als zij dit niet zelf kan, is dit dan wel de juiste weg? Hier ook een slimme chaoot, maar die zit op de havo, want ik pas er voor om elke dag samen huiswerk te maken.Op de havo moet je dan toch nog steeds dealen met agenda's, projecten, deadlines en schriften met aantekeningen?
School is ervan overtuigd dat ze op haar plek is op het gym. Het leren kost haar ook niet veel moeite. Als ze niet zou vergeten wat ze moet doen.

Plannen is een drama voor haar, en het moeilijke is dat het geen onwil is. Boos worden van mijn kant heeft dan ook weinig zin, al is het heel moeilijk om niet boos te worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor een hulp krijgt ze hiervoor op school? Een mentor die haar kan helpen plannen? Leerlingbegeleiding die met haar de deadlines etc in de gaten houdt? Bij ons op school hebben we daar het zorgteam voor die dit soort leerlingen begeleidt. Laat docenten controleren of ze haar deadlines in haar agenda schrijft.
Als ik wist dat een niveau lager zou helpen dan zou ik dat meteen doen maar haar planproblemen zijn daar niet opeens opgelost. Het is niet zo dat ze daar geen schriften zou kwijtraken
Bij mij op school zijn er coaches voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. ADD kan daarvoor een indicatie zijn. Vraag eens aan de afdelingsleider of mentor of er een balletje opgegooid kan worden bij de zorgcoordinator.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 31 mei 2016 @ 22:37:

Jij hebt je diploma al, toch?



Als zij dit niet zelf kan, is dit dan wel de juiste weg? Hier ook een slimme chaoot, maar die zit op de havo, want ik pas er voor om elke dag samen huiswerk te maken.Kan ook met iemand anders hè.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn zoon heeft ook moeite met projecten. De mentor zorgt ervoor dat dit bij hem in magister komt te staan, en ook dat hij elke week een bepaald deel ervan af moet hebben.

En dan nog moeten we hem sturen.

Afgezien van de tips hierboven zou ik ook zeker in gesprek met school gaan.
Maar dit is toch geen hogere wiskunde? Daar kun je toch gewoon hulp bij zoeken? Rn als ze dat niet wil, tja, ze heeft niet zoveel te willen. Een kind van 11 weet niet wat gezond is voor haarzelf, dus moeten ze soms dingen. Dit lost zich niet vanzelf op, wordt niet vanzelf beter en als ouders kun je het maar beperkt opvangen.



Hoe wil je dat een kind leert omgaan met haar beperking als ze dat niet leert?
Ze heeft een mentor/tutor. De tutor is ingesteld vanuit het hoogbegaafdheidsprotocol waar ze onder valt. Daarnaast is het docententeam ingelicht dat er problemen zijn en of ze daar rekening mee willen houden. Ook omdat dochter zware slaapproblemen heeft. Er ligt een verzoek bij het zorgteam voor extra 1 op 1 begeleiding maar dat zal dit jaar niet meer gebeuren. Ook kon ze in een soort maatwerkklas komen. Klein groepje met kinderen die het nodig hebben om even apart te zitten. Oudste wilde dit echter niet want dan is ze anders
Wat ontzettend jammer! Mijn zoon zit in zo'n klas en heeft hij erveel baat bij! Hij heeft ook een heel leuk groepje.
quote:Rhaegal schreef op 31 mei 2016 @ 22:47:

Maar dit is toch geen hogere wiskunde? Daar kun je toch gewoon hulp bij zoeken? Rn als ze dat niet wil, tja, ze heeft niet zoveel te willen. Een kind van 11 weet niet wat gezond is voor haarzelf, dus moeten ze soms dingen. Dit lost zich niet vanzelf op, wordt niet vanzelf beter en als ouders kun je het maar beperkt opvangen.



Hoe wil je dat een kind leert omgaan met haar beperking als ze dat niet leert?Klopt maar ik heb altijd de insteek gehad dat het weggegooid geld is om een puber te dwingen tot iets wat ze niet wil. En geloof me ze is aan het puberen inclusief boze moodswings en deuren gooien
oh dit is zo herkenbaar....

ik ben gestopt met school omdat ik het niet kon. opletten in de les, agenda bijhouden en plannen. ADD en ADHD sucks
Hoe gaat dat dan op school? De docent zegt tijdens de les dat er op 31 mei een deadline is, schrijft dat ook op het bord, iedereen schrijft dat ijverig op in zijn agenda. Maar zij heeft blijkbaar niet door dat zij dat op zo'n moment ook moet doen? Hoe gaat dat dan? Wat zit ze dan op zo'n moment te doen? Waar gaat het precies mis?
Alle reacties Link kopieren
Kan ze haar afspraken misschien in haar mobieltje zetten?

Dus dat er een herinnering komt.

(De meeste kinderen zitten 24/7 met een mobieltje in hun handen)



Of een memo bord in haar kamer, waar ze alles kan opschrijven.

Wat en wanneer....

Jij hebt dan ook nog toezicht.



Ik ben niet bekend met add dus misschien kan je er niets mee ?!
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 31 mei 2016 @ 22:42:

School is ervan overtuigd dat ze op haar plek is op het gym. Het leren kost haar ook niet veel moeite. Als ze niet zou vergeten wat ze moet doen.

Plannen is een drama voor haar, en het moeilijke is dat het geen onwil is. Boos worden van mijn kant heeft dan ook weinig zin, al is het heel moeilijk om niet boos te worden.



Ik vind eigenlijk dat je haar behoorlijk pusht.



Voor hoger onderwijs is meer nodig dan alleen intelligentie. Hoe ga je dat later doen als ze een baan heeft dan? Mee naar kantoor?

Wellicht is een ander soort/niveau onderwijs beter passend bij haar capaciteiten?
Alle reacties Link kopieren
Misschien een suffe oplossing hoor - maar heeft ze in haar klas niet zo'n supergeordend type zitten? Die haar misschien ook kan helpen bij het inrichten van haar agenda? En die af en toe eens wil aanschuiven om samen huiswerk te maken?
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven