weer aan het werk, na zwangerschapsverlof

06-12-2014 07:55 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week is het zo ver, na een heerlijke zwangerschapsverlof weer aan het werk. En wat zie ik er tegen op..



Ik ga 20 uur werken, waarbij de kleine meid 1 dag naar mn schoonouders gaat, 1 dag naar mn eigen ouders, en mn partner en ik delen 1 dag.



Nu is het zo, dat ik echt moeite heb met mn schoonmoeder. Naast het feit dat ze rookt ( doet ze wel alleen buiten of op zolder) maakt ze keuzes, ook qua dingen mbt oppassen waar ik niet achter sta.

Ook zijn er huisdieren aanwezig, die nogal wat haar verliezen, en er wordt helaas weinig schoongemaakt.

Ik weet dat ze altijd in haar ogen het beste zal doen voor onze dochter, maar het voelt gewoon niet goed.



Misschien zijn het wel mn 'nieuwe mama' hormonen die alles erger doen lijken..



Wie heeft er tips, om de eerste werk periode na je zwangerschapsverlof door te komen?



Ze heeft wel gevraagd om een lijstjen te maken, met wat voor ons belangrijk is, en wat we allemaal niet willen. Maar als ik denk, aan wat ik allemaal op het lijstje zou zetten, wordt het een hele handleiding.
Waarom heb je dan gekozen voor opvang bij je schoonouders? Want dit gaat zo niet goed komen. Kies dan voor een kdv.
Dat je er tegenop ziet om je kleintje niet bij je te hebben wanneer je werkt is begrijpelijk.



Dat je moeite hebt met de gang van zaken bij schoonmoeder...ook dat kan. Echter ik vraag me wel serieus af waarom je er dan voor hebt gekozen dat kind daar een dag per week naartoe gaat.
Alle reacties Link kopieren
De keuze voor schoonmoeder, is eigenlijk gekomen uit de volgende overwegingen ;



*geld

*ze is die dag samen met haar nichtje ( bijna 2

*als ik schoonmoeder weiger, kan ik het niet maken om mijn ouders wel een oppas dag te geven (?)
Alle reacties Link kopieren
Dat kind zal het uiteindelijk in de gewone wereld moeten doen en niet in een steriele bubbel waarin alles gebeurt zoals jij wil.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je weet dat ze rookt en dat doet ze denk ik al jaren. En dan toch ging je akkoord om haar een dag op te laten passen. Heel vreemd vind ik dit. Nu ineens is er van alles niet goed daar. Ga dan zelf een dag minder werken of breng haar dan een dag extra naar het KDV. Waarom laat je haar dan oppassen? Is het vanwege het geld dat de ouders van beide kanten het gaan doen?? Is toch zo vreemd , het zijn altijd de schoonouders die het nooit goed doen volgens de schoondochters.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat schoonmoeder vraagt om een lijstje lijkt mij een zeer welwillend en goed teken.

En dat jij denkt dat dat lijstje eindeloos lang zou worden een iets minder goed teken.



Jullie hebben gekozen voor informele opvang. Dat heeft veel voordelen.

Het is aan je schoonouders om jullie kindje zo goed mogelijk op te vangen en daarin rekening te houden met jullie visie wb opvoeding.

En het is aan jullie om een beetje los te laten, te accepteren dat het elders net anders gaat dan thuis en dat je schoonouders op hun manier het beste willen voor jullie kindje.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Dat van dat roken en de haren kun je toch gewoon bespreekbaar maken?

Vragen hoe ze dat zelf zien?

Misschien vindt oma het een prima idee om na het roken de handen te wassen en voor de oppasdag even een keer extra te stofzuigen.

Maar zet zulke dingen niet op je lijstje, maar ga erover in wederkerig overleg.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik snap dit niet hoor, dan kies je toch niet voor hen als oppas??

Wij hebben mij ouders ook een dag gevraagd als oppas en mijn schoonouders niet, wat is het probleem? Ik zie het niet zo. Onze kinderen zijn daar waar wij vinden dat ze goed zitten op de dagen dat wij werken.
Jij ziet het als een oppasdag geven. Je krijgt ze, omdat je geen geld wilt uitgeven.

Zij zijn zo lief om jullie te helpen.

Het is niet zomaar iets dat ouders hun vrije dagen opgeven voor het oppassen op hun kleinkinderen.

Als jij geen geld wilt uitgeven aan de crèche en je kiest voor oppassen door ouders, dan moet je niet al te kritisch en zeurderig zijn.
Gadver. Daar zou ik mijn kind niet achterlaten. Klaar.
Ik wilde voorstellen om haar bij jou thuis op te laten passen maar zie dat nichtje van 2 er ook is. Heavy voor je schoonmoeder trouwens, 2 kleintjes.



Maar praat erover en laat het los of breng haar naar het KDV.
Alle reacties Link kopieren
O vreselijk, haren van huisdieren, kijk maar uit want een kind moet natuurlijk met niets in aanraking komen. en buiten roken, waarom stopt ze niet omdat ze 1 dag op je wondertje mag passen?
Maar, je schoonmoeder heeft gevraagd wat je van haar verwacht blijkbaar. Maak daar geen ellenlange waslijst van. Houd het bij de dingen die je echt belangrijk vindt (volgens mij dus handen wassen na roken en beter schoonmaken?). Als ze daar niet mee kan leven zou ik voor een kdv gaan.
Alle reacties Link kopieren
Het roken is zeker ter spraken gekomen.

Toen ik in verwachting was van onze eerste, hebben wij gezegd dat zolang ze rookt, ze niet mag oppassen. Hier is toen een aardige discussie over geweest, uiteindelijk is ze gestopt.



Helaas is onze eerste dochter vlak na der geboorte overleden. En is het dus nooit tot oppassen gekomen.

En is schoonmoeder uiteindelijk weer gaan roken.



We hebben het uiteindelijk weer aangegeven, maar ze zal zeker niet stoppen.

Ik heb dit uiteraard ook met mn partner besproken, maar die staat in het stoppen met roken soepeler, dan de eerste keer.



Ik weet dat ze niet in een bubbel kan, en dat alles gaat hoe ik het wil. Maar ik heb het er wel moeilijk mee.



Als ik minder kon gaan werken, had ik dit zeker gedaan. Maar het is helaas niet mogelijk.



Ik ga nog maar eens een gesprek aan over een kdv.



Maar het is dus niet vreemd / raar om maar een opa/oma te vragen voor oppassen. Het geeft me dan bijna een schuldgevoel.
Als opa en oma dat zelf graag willen is dat niet raar nee. Maar je moet je wel realiseren dat er een grens is aan wat je van ze kan verwachten. Ze geven immers geheel vrijwillig hun tijd aan je.



Plus: op een kdv kan ook een rokende leidster zitten.
Alle reacties Link kopieren
Daarom is betaalde opvang zo lekker! Nooit gezeik, gaat altijd door, alles is helder, alles is bespreekbaar. Je weet dat je belastinggeld terugkrijgt he? Dan nog blijft het een smak geld, maar dat heb ik dubbel en dwars over voor die onafhankelijkheid. Ook bij mijn eigen ouders hoor, hoewel ik nooit aanmerkingen heb hoe zij voor de kinderen zorgen, maar ik denk het de verhoudingen echt verandert als het structurele opvang zou zijn.



Het is verder heel simpel TO. Dus of je accepteert hoe schoonouders het doen (in mijn ogen doen ze geen bizarre dingen; mijn kinderen worden ook groot in een wolk van kattenharen) of je regelt andere opvang. Ik zou het ook niet raar vinden om ouders wel, en schoonouders niet te laten oppassen. Die keuzes maakt je niet (alleen) op basis van eerlijke verdeling, maar ook wat het beste past/voelt. Mijn moeder was bij de bevalling; had ik mijn schoonmoeder ook moeten uitnodigen?
Mijn zoontje gaat ook één dag in de week naar ene oma en één dag naar de andere. En de ene rookt (buiten) en de andere die heeft twee katten en daar is het soms best wel harig (en ruik je de geur van de kattenbak). Maar allemaal niet zo extreem, hoor. En wij hebben zelf ook twee hondjes.



Maar toen ik hem voor de eerste paar keer ging brengen, vond ik het ook allemaal wel een beetje lastig. Straks vergeten ze dit, doen ze dat... Ik zag best veel problemen ineens. De hormonen en het loslaten, denk ik. Je bent 24/7 bij je baby en ineens moet je hem/haar uit handen geven. Nu weet ik dat het allemaal meevalt en ben ik heel blij met oma's. Ze genieten zo van hem en hij krijgt de hele dag heel veel liefde en aandacht (die hij met niemand hoeft te delen).



Oma één kwam met het idee van een dagboekje. En daar heb ik in het begin veel aan gehad. Ik schrijf er in als er bijzonderheden zijn en zij schrijven wat ze die dag hebben gedaan en hoe het ging. Misschien ook voor jou een idee om het makkelijker los te laten?



Maar als je het echt niet wil, dan ben je helemaal niks verplicht. Jouw kind.
anoniem_208517 wijzigde dit bericht op 06-12-2014 09:49
Reden: Freudiaanse verspreking, ik schreef "meur" i.p.v. "geur"
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je afspreken dat je een 'proefperiode' van beide kanten bekijkt hoe het gaat. Want inderdaad, het is ook een kwestie van wennen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Aureel: Helemaal eens voor wat betreft het KDV. Ben heel blij dat we daarvoor hebben gekozen indertijd. Het kost een paar centen, maar door de zakelijke relatie liggen veel dingen heel duidelijk, en wordt een op- of aanmerking véél minder snel persoonlijk opgevat. Van de andere kant zijn 'onze' leidsters wel gewoon heel lief voor de kindjes natuurlijk!



Dat oppassen vind ik lastiger. Een bevalling is echt het 'feestje' van de as. moeder, dus mag zij beslissen hoe ze het wil hebben en wie erbij mag zijn. Na de bevalling is het kindje echter net zoveel het kleinkind van haar schoonouders als van haar eigen ouders. Wat dan ook weer niet wil zeggen dat ze automatisch allemaal evenveel moeten/mogen oppassen, maar het ligt wel ingewikkelder denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt serieus aan je schoonmoeder gevraagd of ze wil stoppen met roken omdat JIJ een kind krijgt? dat vind ik echt ronduit onbeschoft, de wereld draait toch niet om jou en je kind? dat je niet wil dat ze rookt waar de kinderen bij zijn, is niet meer dan logisch, maar dat je dit serieus durft te vragen aan iemand vind ik echt te ver gaan.
Serieus, hoezo stoppen met roken? Dat je vraagt of ze niet wil roken waar de baby bij is, vind ik logisch. Maar stoppen, heel bizar. Ik zou niets eens bedenken om m'n moeder dat te vragen.
Kennelijk heeft jouw schoonmoeder, ondanks het roken en de huisdieren, toch een geweldige zoon groot gebracht en die zo goed opgevoed dat hij nu jouw grote liefde is. (Tenminste, dat neem ik aan als je die man hebt gekozen als de vader van jouw kinderen). Misschien moet je er dus wat meer vertrouwen in hebben dat ze ook wel een goede oma zal zijn!



Ik ben opgegroeid in de haren '70, toch iedereen rookte en je bij visite niet alleen drank en hapjes maar ook sigaretten op tafel zette. De woonkamers stonden blauw en daar vond niemand wat van, en dat geldt voor bijna iedereen van mijn generatie, en velen leven nog steeds.



Als oma rookt en dat nota bene buiten doet, dan krijgt jouw kind daar echt niets van hoor.



En idem met de beestjes, dat is goed voor de weerstand en goed voor de ontwikkeling en opvoeding.



Kortom: zeur niet zo en wees blij dat jouw schoonmoeder jullie zo'n enorme dienst wil bewijzen!
Alle reacties Link kopieren
Als je je kind niet aan je schoonouders wilt geven vanwege goede redenen, dan lijkt me dat prima. Ik zit gelukkig niet in die situatie (of iets minder gelukkig, want ouders en schoonouders wonen zo meteen waarschijnlijk 2 uur bij ons vandaan, dus kunnen ze helemaal niet oppassen).



Maar het lijkt me eigenlijk wel dat dit familiebetrekkingen op spanning kan zetten, dus ik zou er in ieder geval duidelijk over zijn.
Kijk meer naar de voordelen dan waar je moeite mee hebt. Is het onoverkomelijk, dan had je nooit je schoonmoeder moeten vragen.



Is je dochter in goede handen bij je schoonmoeder? Zal ze goed voor je dochter zorgen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven