Wel of niet naar feestje?

20-02-2017 19:52 139 berichten
Ik heb even jullie visie nodig.. meningen, tips en miss ook wel de harde viva-spiegel ^^.



Kind (5jaar) is uitgenodigd op het feestje van een 'vriendje' waar soms leuk mee wordt gespeeld. Maar vaak ook niet. Dit vriendje heeft weinig andere vriendjes, namelijk mijn kind en R. Vriendje claimt met name R, en als die er niet is dan mijn kind. Vriendje maakt verder vaak ruzie met andere kinderen, scheld, vecht, is agressief. Ook tegen mijn kind en R. Die zijn allebei echter nogal vergevingsgezind ("hij is gewoon mijn stomme vriendje mam"). Zowel mijn kind als R hebben ook nog andere vriendjes naast dit jongetje, dus ze hoeven hem niet persé op te zoeken.Blijkbaar heeft vriendje toch ook z'n leuke kanten ;) Tot vandaag.



Vandaag was de vergevingsgezindheid ineens over. Kind kwam wéér boos thuis, vriendje had hem nu geschopt en gebeten. En daarna zo'n driftaanval gehad in het samenspelen met andere kinderen dat juf hem heeft laten ophalen. Juf heeft ons verteld dat ons kind bij dit vriendje nogal eens het onderspit delft, en hem bewust soms bij mijn kind uit de buurt houdt. Toch zoeken vriendje en mijn kind elkaar af en toe weer op, dat komt zeker ook bij mijn kind vandaan. En zolang het goed gaat, vind ik dat prima. Helaas komt dat steeds minder vaak voor.



Nu is kind dus uitgenodigd op het feestje. Met nog een paar kinderen, die vaak nogal explosief zijn met vriendje. Mijn kind wil het ene moment wel gaan, want leuk een feestje, maar het andere moment weer niet omdat hij bang is voor vechtpartijen. Kort door de bocht: zouden jullie je kind laten gaan?
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk zou hij gaan, arm vriendje dat er kinderen niet naar z'n feestje mogen komen.



Ze zijn 5!!! Hoe aangepast wil je ze hebben? Er zijn ouders bij die de boel gezellig willen houden en als ze slim zijn, de jongens lekker uit laten razen.



Zo'n hekel aan ouders die alles maar bij andere kinderen leggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lilla schreef op 20 februari 2017 @ 20:28:

Ik zou m gewoon laten gaan, mits ie zelf wil. Hoort bij kleuters dat ze de ene keer goed samen spelen en de andere keer niet, zo zitten die vriendschappen in elkaar. Als je zoontje op t laatste moment toch niet wil, breng je samen alleen even t kadootje langs en zeg je sorry. Zullen die ouders ook snappen, ze hebben zelf tenslotte ook een kleuter.Dit! En als er wel een vechtpartij ontstaat, zullen de ouders er vast meteen bovenop zitten en is het wellicht ook de laatste keer dat je zoontje met dat jongetje wil spelen (of niet...je weet het toch nooit bij kinderen)
quote:hannasofie schreef op 20 februari 2017 @ 20:05:

Als ik het zo lees, denk ik niet dat ik kind zou laten gaan. Ik denk dat ik, met een heel vriendelijke formulering, ook gewoon eerlijk de reden erbij zou zeggen.Hoe zou ik het vriendelijk kunnen formuleren zonder de moeder in haar moederhartje te raken? Het doet ongetwijfeld zeer als je om deze reden een afzegging krijgt (en ik ben niet altijd even tactvol helaas )
quote:Lilla schreef op 20 februari 2017 @ 20:28:

Ik zou m gewoon laten gaan, mits ie zelf wil. Hoort bij kleuters dat ze de ene keer goed samen spelen en de andere keer niet, zo zitten die vriendschappen in elkaar. Als je zoontje op t laatste moment toch niet wil, breng je samen alleen even t kadootje langs en zeg je sorry. Zullen die ouders ook snappen, ze hebben zelf tenslotte ook een kleuter.



Dat zou ik dan niet doen.

Maar ik zou wel kijken of hij zelf wil.



Maar wil hij niet zou ik wat anders gaan doen en het gooien op andere plannen, helaas.
Tuurlijk laten gaan als zoonlief dat wil. Omdat zoon en vriendje toch niet afgestraft /buitengesloten hoeven te worden op 5(!!) jarige leeftijd. En als hij wil zeker niet de ruimte geven om op het laatste moment af te haken afspreak is afspraak toch? Sinds wanneer mogen kinderen geen fouten maken / over grenzen heengaan. Zijn we met z'n allen zo intolerant geworden dat kinderen niet meer kunnen leren?
quote:Poekeloris schreef op 20 februari 2017 @ 20:36:

Heb je wel eens contact met de ouders van vriendje? Is dit wel eens besproken?Ja, ik heb koffie met haar gedronken na het vorige voorval. Ze legde eigenlijk alle schuld bij de andere kinderen én juf, bij wie ze haast elke dag klaagt maar 'weigert iets te doen' aan de andere kinderen. Vorig jaar speelde vriendje alleen met R, of anders alleen. Dus ze is heel blij met mijn kind als vriendje erbij voor haar zoontje
quote:peecee schreef op 20 februari 2017 @ 20:11:

Ja jouw prinsje doet nooit iets he....en andere kinderen maar veroordelen......

Oh zeker wel. Maar dan krijgt mijn prinsje op zijn falie van Moeder de koningin, Juf Minister President of de gehele kleuterhofhouding. En dan laat hij het de volgende keer wel uit zijn kroontje om rottigheid uit te halen..



Ik ben er om eerlijk te zijn best trots op dat mijn 'prinsje' ook bevriend probeert te zijn met een minder populair kind. Dit hoeft natuurlijk niet ten koste van hemzelf te gaan. En ik weet niet of dit feestje gaat leiden tot een betere vriendschap of tot een hele vervelende ervaring met vechtpartijen op een feestje. Daar behoed ik mijn prins dan graag voor ja, als moeder..
quote:Catelootje schreef op 20 februari 2017 @ 20:52:

Tuurlijk laten gaan als zoonlief dat wil. Omdat zoon en vriendje toch niet afgestraft /buitengesloten hoeven te worden op 5(!!) jarige leeftijd. En als hij wil zeker niet de ruimte geven om op het laatste moment af te haken afspreak is afspraak toch? Sinds wanneer mogen kinderen geen fouten maken / over grenzen heengaan. Zijn we met z'n allen zo intolerant geworden dat kinderen niet meer kunnen leren?



''Vriendje maakt verder vaak ruzie met andere kinderen, scheld, vecht, is agressief. Ook tegen mijn kind



[...]



Vandaag kwam kind wéér boos thuis, vriendje had hem nu geschopt en gebeten. En daarna zo'n driftaanval gehad in het samenspelen met andere kinderen dat juf hem heeft laten ophalen. Juf heeft ons verteld dat ons kind bij dit vriendje nogal eens het onderspit delft ''



Intolerant m'n h*l, als ouder heb je je kind ook gewoon te beschermen tegen agressieve flippende kinderen, óók als die nog 'maar 5' zijn.
quote:Catelootje schreef op 20 februari 2017 @ 20:52:

Tuurlijk laten gaan als zoonlief dat wil. Omdat zoon en vriendje toch niet afgestraft /buitengesloten hoeven te worden op 5(!!) jarige leeftijd. En als hij wil zeker niet de ruimte geven om op het laatste moment af te haken afspreak is afspraak toch? Sinds wanneer mogen kinderen geen fouten maken / over grenzen heengaan. Zijn we met z'n allen zo intolerant geworden dat kinderen niet meer kunnen leren?

Nou dit zijn fouten/grenzen van het kaliber klasgenoot een gebroken neus slaan met een schep en vervolgens met het hoofd op de stenen slaan (niet bij mijn kind maar afgelopen week wel gebeurd). Ophalen was door juf gevraagd omdat hij blijkbaar ontembaar van woede over de ruzie met die andere kinderen, háár tot bloedens toe beet en en zelfs de directeur hem niet kon stoppen.

Ik moet zeggen dat ik dat toch best ver over grenzen heen vindt zelfs voor een kleuter.
quote:Labalade schreef op 20 februari 2017 @ 21:19:

[...]



Nou dit zijn fouten/grenzen van het kaliber klasgenoot een gebroken neus slaan met een schep en vervolgens met het hoofd op de stenen slaan (niet bij mijn kind maar afgelopen week wel gebeurd). Ophalen was door juf gevraagd omdat hij blijkbaar ontembaar van woede over de ruzie met die andere kinderen, háár tot bloedens toe beet en en zelfs de directeur hem niet kon stoppen.

Ik moet zeggen dat ik dat toch best ver over grenzen heen vindt zelfs voor een kleuter.quote:Labalade schreef op 20 februari 2017 @ 21:02:

[...]



Ja, ik heb koffie met haar [de moeder] gedronken na het vorige voorval. Ze legde eigenlijk alle schuld bij de andere kinderen én juf, bij wie ze haast elke dag klaagt maar 'weigert iets te doen' aan de andere kinderen. Gezellige boel daar
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 20 februari 2017 @ 20:44:

[...]





Dat zou ik dan niet doen.

Maar ik zou wel kijken of hij zelf wil.



Maar wil hij niet zou ik wat anders gaan doen en het gooien op andere plannen, helaas.



Ja? Waarom? Op het allerlaatste moment is het best een beetje lullig om ineens andere plannen te hebben, en ook onnodig: iedere kleuter-ouder snapt dat een 5jarige soms op het allerlaatste moment ineens écht niet meer naar een feestje wil/durft...

Beste vriendinnetje van dochter belde om die reden af op haar 8e verjaardag (ze kent veel van de andere vriendinnen van mijn dochter niet). Ik vond het heel logisch, en daarbij prettig dat de ouders eerlijk waren, en ook mijn dochter had ondanks haar teleurstelling begrip voor het vriendinnetje. Ik zie niet in waarom er dan iets verzonnen zou moeten worden...
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 20 februari 2017 @ 20:43:

[...]



Hoe zou ik het vriendelijk kunnen formuleren zonder de moeder in haar moederhartje te raken? Het doet ongetwijfeld zeer als je om deze reden een afzegging krijgt (en ik ben niet altijd even tactvol helaas )



Zelf heb ik gezegd: "Hoi Truusje, bedankt voor de uitnodiging. Ik ben bang dat *naam zoon* niet kan komen naar het feestje. Hij is nog steeds boos en dat gaat geheid botsen"*



* eventueel boos vervangen door bang
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 20 februari 2017 @ 21:19:

[...]



Nou dit zijn fouten/grenzen van het kaliber klasgenoot een gebroken neus slaan met een schep en vervolgens met het hoofd op de stenen slaan (niet bij mijn kind maar afgelopen week wel gebeurd). Ophalen was door juf gevraagd omdat hij blijkbaar ontembaar van woede over de ruzie met die andere kinderen, háár tot bloedens toe beet en en zelfs de directeur hem niet kon stoppen.

Ik moet zeggen dat ik dat toch best ver over grenzen heen vindt zelfs voor een kleuter.Tja, dit in combinatie met een moeder die alles bij andere kinderen / juf legt... dat zou mij ook wel mijn wenkbrauwen doen fronsen. Ik zou nog steeds kind leidend laten zijn: als ie wil dan gaat ie lekker naar t feestje. Maar ik geloof niet dat ik het dan heeeel erg zou vinden als ie liever thuis bleef...
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 20 februari 2017 @ 21:26:

[...]





Zelf heb ik gezegd: "Hoi Truusje, bedankt voor de uitnodiging. Ik ben bang dat *naam zoon* niet kan komen naar het feestje. Hij is nog steeds boos en dat gaat geheid botsen"*



* eventueel boos vervangen door bangja zoiets, perfect lijkt me. Wel eerlijk, geen big deal.
quote:Lilla schreef op 20 februari 2017 @ 21:25:

[...]





Ja? Waarom? Op het allerlaatste moment is het best een beetje lullig om ineens andere plannen te hebben, en ook onnodig: iedere kleuter-ouder snapt dat een 5jarige soms op het allerlaatste moment ineens écht niet meer naar een feestje wil/durft...

Beste vriendinnetje van dochter belde om die reden af op haar 8e verjaardag (ze kent veel van de andere vriendinnen van mijn dochter niet). Ik vond het heel logisch, en daarbij prettig dat de ouders eerlijk waren, en ook mijn dochter had ondanks haar teleurstelling begrip voor het vriendinnetje. Ik zie niet in waarom er dan iets verzonnen zou moeten worden...



Ik heb het nergens over op het laatste moment?



Gewoon nu vragen en dan afzeggen met een smoes. Ik zou niet 'eerlijk' zijn omdat kinderen inderdaad best vergeven mogen worden en soms draaien hartstikke bij en niet elke ouder word blij van zulke eerlijkheid. En ik lees net waarom dat kindje van school opgehaald moet worden en dat die moeder de schuld bij anderen en de school legt.



Ik gok zomaar dat tact en een wit leugentje dan best wel eens de slimme manier is.
quote:Lilla schreef op 20 februari 2017 @ 21:29:

[...]





ja zoiets, perfect lijkt me. Wel eerlijk, geen big deal.Voor jou en mij niet. Maar niet iedere ouder vind dat geen big deal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 20 februari 2017 @ 21:32:

[...]





Voor jou en mij niet. Maar niet iedere ouder vind dat geen big deal.Daar zit toch geen 'beschuldiging' of 'afwijzing' in? Een vrij logisch gevolg van kleuteracties met kleuterreacties.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:lemoos2 schreef op 20 februari 2017 @ 21:34:

[...]





Daar zit toch geen 'beschuldiging' of 'afwijzing' in? Een vrij logisch gevolg van kleuteracties met kleuterreacties.Ik snap heus wel wat je zegt maar helaas werkt dat heel vaak niet zo in de hersens van bepaalde ouders. Echt niet.
Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties. Ik heb voor mezelf nu eigenlijk wel besloten wat ik wil/ga doen, nu alles zo onder elkaar staat geschreven vind ik het toch best heel heftig. Feestje gaat hem niet worden. Ik vind het risico te groot (en iemand zei dat het miss spanning is voor zn verjaardag waarom hij er nu zo uitknalt? Dat lijkt me eigenlijk best een hele logische verklaring!).

En ik ga laf zijn. Ik ga niet eerlijk zeggen waarom, want dat doet de moeder vast veel verdriet en ze kan er verder ook niets mee. Dat wil ik haar niet aandoen. Ik verzin een leuke smoes en we nodigen vriendje uit om volgende week bij ons pannenkoeken te komen eten, mét een kadootje. Kleine afterparty ;)



En hopelijk is na die verjaardag dan snel de boel weer een stuk rustiger
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst goed met mijn kind praten/overleggen waarom die wel en waarom die eventueel niet zou willen gaan. Wilt die gaan, dan mag dat het zijn tenslotte kleuters van 5, het zal vast niet de eerste en laatste keer zijn dat zoiets gebeurt. Wilt die niet gaan, dan hoeft dat niet en zal ik dat ook haarfijn aan die ouders uitleggen waarom niet. Dan zou ik op die dag zelf iets leuks doen of lekkers gaan eten met hem.
•°: Don't be the same, be better!
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 20 februari 2017 @ 21:36:

Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties. Ik heb voor mezelf nu eigenlijk wel besloten wat ik wil/ga doen, nu alles zo onder elkaar staat geschreven vind ik het toch best heel heftig. Feestje gaat hem niet worden. Ik vind het risico te groot (en iemand zei dat het miss spanning is voor zn verjaardag waarom hij er nu zo uitknalt? Dat lijkt me eigenlijk best een hele logische verklaring!).

En ik ga laf zijn. Ik ga niet eerlijk zeggen waarom, want dat doet de moeder vast veel verdriet en ze kan er verder ook niets mee. Dat wil ik haar niet aandoen. Ik verzin een leuke smoes en we nodigen vriendje uit om volgende week bij ons pannenkoeken te komen eten, mét een kadootje. Kleine afterparty ;)



En hopelijk is na die verjaardag dan snel de boel weer een stuk rustiger Zo kan het ook en ik vind dat eigenlijk best wel een goed idee/oplossing van je.
•°: Don't be the same, be better!
Oja, verder is het een superleuke school met echt hele fijne juffen hoor ^^. Overal zijn wel kinderen die soms niet helemaal binnen de lijntjes kleuren (offeh, flink naast het papier dan in dit ene geval ) Verder heeft mijn kind het heel fijn op school!
Gelijk heb je. En leuk dat je toch nog iets leuks gaat doen maar dan alleen met die 2.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch niet laf TO? Jij bent de enige hier die de betrokken mensen kent
Nee heb je, ja kun je krijgen
dank jullie wel



Ja het ging hiervoor maandenlang eigenlijk best goed. Vriendje neemt/nam het ook op voor mijn kind als er ruzietjes waren, wel écht een soort vriendje dus. Hopelijk is het door de spanning van die verjaardag en keert het straks weer om.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven