welke verzorgingsproducten aanschaffen voor baby?

27-08-2013 15:06 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allen,



Ik ben bezig met de babyspullen (31 weken zwanger) en vraag me af wat ik nu wel en niet nodig heb?

In de diverse topics die gaan over wat nu wel en niet handig is om aan te schaffen staat regelmatig dat men achteraf niet de 'complete zwitsal verzorgingslijn' (of willekeurig welk ander merk) had moeten kopen.



Mijn vraag: wat dan wel?



Heb me tot nu toe weten inhouden met wat badlotion en zinkzalf maar ik hoor graag van de ervarwn moeders: wat gebruikte je wel?



(Van vitamine d tot billendoekjes wat mij betreft!)
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Hier worden alleen billendoekjes, badolie en babyolie (voor massage) gebruikt. Zoon heeft tot nu toe een heel gaaf huidje en nog geen haar, hoogstens wat dons.
Misschienwerd talkpoeder vroegah gebruikt bij katoenen luiers? Geen ervaring mee zelf.
Alle reacties Link kopieren
Babydoekjes van de appie bevallen hier prima. Sudocrem ook, smeer ik standaard bij schone luier. En de huidolie van natusan voor na bad/douche, zorgt dat hij geen droge huid krijgt.
En vitamine D inderdaad als je flesvoeding geeft, bij borstvoeding D en K. En een thermometer (niet zo'n oording, maar een gewone). En kartonnen nagelvijltjes voor die vlijmscherpe maar papierdunne nageltjes waarmee ze hun eigen gezichtje vanaf dag 1 kunnen openhalen. Ha, als ik even ga zitten nadenken is het dus toch nog een heel lijstje.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in elk geval niet meteen overal enorme flessen/tubes van kopen. De huid van verschillende baby's kan heel verschillend reageren op producten. Dus het kan weleens voorkomen dat je moet switchen van merk.



Wij hebben voor onze dochter vooral Zwitsal gebruikt. Badolie of zo'n wasgel en babyolie. Soms een beetje haarlotion. Billendoekjes van zwitsal werkte voor onze dochter ook prima, heb weleens afgewisseld, maar pampers en veel andere merken waren voor haar billen veel te nat en dan kreeg ze luieruitslag. Sudocrem of iets dergelijks (bepanthen bijvoorbeeld) heb je nodig, maar meestal eigenlijk maar heel weinig omdat dat toch het beste werkt als je het heel dun smeert. (En anders krijg je tegen de tijd dat hij/zij peuter is alleen maar van die taferelen met ingesudoode banken, tv's en dvd-spelers.)
Alle reacties Link kopieren
Een thermometer met een flexibele punt is

Ideaal en die meten ook snel..

En dan ook alcohol om de thermometer mee schoon te maken.
Alle reacties Link kopieren
Wij gebruiken voor onze dochter (nu 16,5 mnd) Zwitsal shampoo en zeepvrije wasgel. Verder Pampers sensitive billendoekjes, bepanthen, vaseline cematogrol en sudocreme.



Vlak na geboorte hebben we wel eens maizena gebruikt voor de plooien in haar nek en achter haar oren. Dat was volgens de kraamhulp beter dan talkpoeder. Een thermometer en alcohol om die schoon te maken is ook handig.
Alle reacties Link kopieren
Voor in het allereerste begin heb je weinig nodig aan badspulletjes. Onze verloskundige adviseerde voor na het bad Weleda olie. In het water deden we niks. Eventueel kan je een klein flesje shampoo halen.

Verder is handig om in huis te hebben:

Vitamine D en K

Sudocrem

Vaseline

Eventueel iets tegen krampjes

Kleine bus melkpoeder en fles
quote:abc schreef op 27 augustus 2013 @ 16:58:

Wij gebruiken voor onze dochter (nu 16,5 mnd) Zwitsal shampoo en zeepvrije wasgel. Verder Pampers sensitive billendoekjes, bepanthen, vaseline cematogrol en sudocreme.



Vlak na geboorte hebben we wel eens maizena gebruikt voor de plooien in haar nek en achter haar oren. Dat was volgens de kraamhulp beter dan talkpoeder. Een thermometer en alcohol om die schoon te maken is ook handig.De thermometer en flesje alcohol zitten in Nederland in het kraampakket!, dus niet kopen hoor, zonde!
Alle reacties Link kopieren
De meeste dingen zijn altijd nog aan te schaffen in de kraamweek zelf hoor. Het belangrijkste zijn sowieso;

- shampoo/zeep voor het wassen.

- een lotion/olie tegen een droge huid. Baby's krijgen snel een droge huid en al helemaal als ze elke dag in bad gaan.

- vitamine D ( en k bij bv. Zit bij flesvoeding al in verwerkt) maar ook dit word vaak nog in de kraamweek aangeschaft.

- sudocrem en vaseline. Sudocrem voor de billetjes en vaseline voor aalsde baby zich krabt. Wij smeren het wel eens op de wangetjes in dat geval.

- luiers.. koop niet teveel want voor je het weet is je baby uit de luiers gegroeid en een pak luiers is zo gehaald van de winkel.

- Talkpoeder wordt ook gebruikt als de baby snel smetplekken heeft als het bijvoorbeeld erg warm is. Of als de baby behoorlijk aan gewicht is en 'vetrollen' heeft.

Voor de rest kan ik.zo niks bedenken. Partners worden erg vaak naar de winkel gestuurd door de kraamverzorgsters haha.
Alle reacties Link kopieren
Annapallona hier geen kraampakket de laatste keer. En de eerste keer zat er geen thermometer in.
Alle reacties Link kopieren
hoi,



ook ik had alles ingekocht en ook nog eens keer 3 omdat ik niet dacht de eerste weken nog tijd te hebben voor boodschappen en als nieuwbakken moeder een goede indruk wilde maken op de kraamzorg:)



uiteindelijk gebruik ik alleen sudocreme (voor luieruitslag, smetplekken door warmte), badgel (maakt niet uit welk merk, gebruik het eens per week, doe verder alles met water, als de huid goed is is het ook zonde om natuurlijk regulerende werking te verstoren met allerlei middeltjes), vit D en thermometer.



De gemiddelde baby moet het hier toch prima mee kunnen doen. zo niet, kun je altijd nog iets aanschaffen. in de eerste week kan de kraamzorg dit zelfs nog wel doen hoor. geef je gewoon geld mee en ze gaan naar de winkel. gebeurde bij mij ook!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog geen moeder dus wat je allemaal precies nodig hebt, weet ik nog niet.

Met wat je koopt, zou ik wel erop letten dat er geen parabenen in zitten. Dus qua merken bijvoorbeeld Zarqa en Weleda.
Waar zit de any-key?
Wasgel, lotion, sudocreme, babyolie en haarlotion...



Oohh pure vaseline..



Gebruik nog steeds geen shampoo maar mijn ventje van inmiddels 5 maanden heeft alleen ng wat pluis op zn hoofd, wat ik met haarlotion af en toe enigzins in model krijg.



Heb etos, zwitsal maar ook jumbo merk en is allemaak even goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook veel te veel.

Wat ik uiteindelijk gebruik/nodig heb/fijn vind om in huis te hebben:

- Badmelk

- Shampoo

- Billendoekjes (Etos, vaak in de aanbieding, fijn in gebruik)

- Bepanthen

- Haarlotion

- Thermometer + Vaseline + alcohol

- Paracetamolzetpillen 60 mg

- Natte washandjes

- Vitamine D

- Zoutoplossing (mijn zoontje was erg vaak verkouden)

- Nagelsetje (knipper, vijltje)



Sudocreme vind ik onsmeerbaar.

Talkpoeder, in huis maar nog nooit gebruikt.

Massageolie, bijna nooit gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
quote:annapalona schreef op 27 augustus 2013 @ 17:04:

[...]





De thermometer en flesje alcohol zitten in Nederland in het kraampakket!, dus niet kopen hoor, zonde!Alcohol zat daar inderdaad in, maar geen thermometer.
Alle reacties Link kopieren
En gewone vaseline (herfst / winterkindje) voor op de wangetjes, voorhoofd, droge plekjes etc. Mijn dochter heeft een schurft aan luchtjes, vaseline was het enige dat ik zonder gevecht kon smeren, want reukloos. Ik gaf haar trouwens groot gelijk bij Weleda, dat vond ik ook stinken.
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt met tegenzin gereageerd op Zwitsal :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:lienepiennetje schreef op 27 augustus 2013 @ 20:43:

Hier wordt met tegenzin gereageerd op Zwitsal :-)Ik gebruik zwitsal nu maar gewoon zelf
Alle reacties Link kopieren
Dan moet ik op de bank slapen...
Alle reacties Link kopieren
Zwitsal... Hoe lekker het ook ruikt, ik gebruik het niet. Sowieso niks waar parabenen in zitten. Dat zijn resten uit aardolie. Troep om op je lichaam te smeren, en al helemaal op een teer babyhuidje. Het is niet voor niets zo dat veel kindjes er allergisch voor zijn!



Wij hadden weleda badolie, weleda babyolie en bepanthen. En zo'n potje sudocrem wat in zo'n doos zat. Meer dan voldoende.



Inmiddels gebruiken wij bij uitslag geensudocrem of zinkzalf meer, maar zinkolie. Smeert een stuk prettiger en werkt super. Of Punkin butt zalf.
Voor de eerste weken hadden we Neutral, omdat daar geen luchtje aan zit. Badolie, wasgel, huidolie. Niet nodig is shampoo, badschuim, talkpoeder.



Sinds zoon wat groter is hebben we Natusan badschuim (de paarse, die ruikt zoooo lekker), en van Weleda bodymilk (die ruikt ook al zo lekker), creme voor op het gezicht en voor de winter de weer-en-wind-creme. We gebruiken HEMA Sensitive billendoekjes (weinig 'chemische' ingrediënten vergeleken met andere, en ik vind ze precies goed qua natheid), en sudocrem (die ik juist heel fijn vind smeren, terwijl ik hier reacties lees van anderen die er niet mee uit de voeten kunnen. Dat had ik met Bepanthen).



De eerste tijd zijn ook vitD en vitK handig om alvast op te hebben, babyparacetamolletjes (zetpillen van 60 mg), en iets tegen krampjes. Wij hadden Infacol maar hoorde naderhand dat dat een soort placebo is en helemaal niet werkt. We hadden ook Weleda buikjes-olie, om lekker te masseren. Dat werkte best goed, maar kan vast net zo goed met gewone olie...
Oh, en als je toch de drogist of apotheek leeg aan het kopen bent, haal dan ook alvast wat pakken kraamverband. Die zitten ook in het kraampakket maar dat zijn er bij lange na niet genoeg.
quote:appeltjesgroen schreef op 28 augustus 2013 @ 14:52:

Oh, en als je toch de drogist of apotheek leeg aan het kopen bent, haal dan ook alvast wat pakken kraamverband. Die zitten ook in het kraampakket maar dat zijn er bij lange na niet genoeg.



ja mijn kraamverzorgster raadde de maandverbanden van kotex aan zónder vleugels, ivm eventueel broeien..



Heb 2 pakken in 1 week verslonden!
Alle reacties Link kopieren
Ik had echt genoeg aan 1 pak kraamverband. Na 3 dagen kon ik met gemak met maandverband af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven