Wordt borstvoeding niet teveel opgedrongen?

16-11-2014 12:49 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 maanden volledige bv gegeven en door omstandigheden ben ik (helaas gestopt). Dat ging niet zonder slag of stoot; ik voelde me enorm schuldig. Wat is nu precies de reden waarom ik me schuldig voel dacht ik. Tuurlijk om het feit dat ik mijn kind de beste voeding niet meer kan bieden, maar ook om het feit dat het zo opgedrongen wordt om bv te geven. Door zh, door verloskundige, door cb,.... Ze laten het bijna zo lijken dat als je geen bv geeft, je geen goede moeder bent. Zelfs als je aangeeft dat de bv niet werkt, dan nog moet je maar koste wat het kost doorzetten.



Ik had alle voor en tegens tegenover elkaar gezet en na lang wikken en wegen naar de de drogist gelopen voor een pak kunstvoeding. Ben je eindelijk die drempel over, staat er op dat pak bovenaan het lijstje dat bv de beste voeding voor je kind is. Ja HALLO dat weet ik! Als de bv niet lukt om welke reden dan ook, is die info pijnlijk om te lezen. Weer wordt je met je neus op de feiten gedrukt.



Dit meegemaakt en gezegd hebbende zeg ik ja, bv wordt veel te veel opgedrongen. Bijna tot aan het ziekelijke toe.
Trek je er niet teveel van aan joh. Ik geloof dat bv wel beter is, maar in je latere leven zul je nog genoeg ander spul binnenkrijgen wat 1000 maal "slechter" is dan kv. En ik geloof dat kv tegenwoordig wel zo wordt gemaakt dat de baby alles binnen krijgt wat hij of zij binnen moet krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het totaal niet boeiend en kies hetgeen bij mij past. Wat een ander daarvan vindt, interesseert me niet.
Fortis et liber
Alle reacties Link kopieren
En daar gáán we weer... BV versus KV, deel 1578.



Borstvoeding wordt niet teveel opgedrongen. Jij voelt je aangesproken, maar dat is wat mij betreft wel wat anders. Je kan dit alles ook naast je neerleggen!
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:thaisweetchili schreef op 16 november 2014 @ 12:52:

Ik vind het totaal niet boeiend en kies hetgeen bij mij past. Wat een ander daarvan vindt, interesseert me niet.Precies. Stel je werkt fulltime. Lijkt mij een hele opgave om genoeg op te sparen voor de hele week. Lijkt mij dan best logisch dat je na 2/3 mnd overgaat op kv.
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 16 november 2014 @ 12:59:

En daar gáán we weer... BV versus KV, deel 1578.



Borstvoeding wordt niet teveel opgedrongen. Jij voelt je aangesproken, maar dat is wat mij betreft wel wat anders. Je kan dit alles ook naast je neerleggen!



Nou zoals TO het beschrijft wordt er toch wel aangedrongen om door te zetten door tenminste 3 verschillende 'instanties'. Dat vind ik toch wel redelijk opdringen hoor als je zelf al aan hebt gegeven er mee te willen stoppen.



Dat het op een pak staat snap ik, daar een schuldgevoel van krijgen slaat nergens op natuurlijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
*
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
In mijn geval werd het echt wel opgedrongen. Lag doodziek in het ziekenhuis en daar kwamen ze met de kolf. Nu wilde ik in eerste instantie ook wel borstvoeding geven maar na vele uren in het kolven gestoken te hebben was het hoogste resultaat 6 ml.



Achteraf denk ik waanzin. Die energie die ik in het kolven heb gestoken had ik beter kunnen bewaren voor mijn herstel. Maar echt alles werd uit de kast getrokken tot de neusspray aan toe. Er had gewoon een verpleegkundige moeten zijn die had gezegd stop maar dit is de moeite niet waard flesvoeding is ook goed.
Alle reacties Link kopieren
Misschien wordt in de eerste weken bv opgedrongen, maar zodra je langer dan een paar weken bv geeft, wordt juist aan alle kanten fv opgedrongen:



Ben je zelf een keer niet lekker? Geef toch FV!

Huilt je baby een keer? Geef toch FV!

Kolven op je werk? Nee joh, geef gewoon FV!

Slaapt je kind met 3 mnd niet door? Geef toch FV!



Je moet behoorlijk sterk in je schoenen staan om dat te kunnen weerstaan!
Alle reacties Link kopieren
quote:snowy2 schreef op 16 november 2014 @ 13:26:

Misschien wordt in de eerste weken bv opgedrongen, maar zodra je langer dan een paar weken bv geeft, wordt juist aan alle kanten fv opgedrongen:



Ben je zelf een keer niet lekker? Geef toch FV!

Huilt je baby een keer? Geef toch FV!

Kolven op je werk? Nee joh, geef gewoon FV!

Slaapt je kind met 3 mnd niet door? Geef toch FV!



Je moet behoorlijk sterk in je schoenen staan om dat te kunnen weerstaan!Door wie wordt dat gezegd?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:snowy2 schreef op 16 november 2014 @ 13:26:

Misschien wordt in de eerste weken bv opgedrongen, maar zodra je langer dan een paar weken bv geeft, wordt juist aan alle kanten fv opgedrongen:



Ben je zelf een keer niet lekker? Geef toch FV!

Huilt je baby een keer? Geef toch FV!

Kolven op je werk? Nee joh, geef gewoon FV!

Slaapt je kind met 3 mnd niet door? Geef toch FV!



Je moet behoorlijk sterk in je schoenen staan om dat te kunnen weerstaan!Ja dat herken ik ook. Na drie maanden wordt flesvoeding opgedrongen inderdaad
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 16 november 2014 @ 12:59:

En daar gáán we weer... BV versus KV, deel 1578.



Borstvoeding wordt niet teveel opgedrongen. Jij voelt je aangesproken, maar dat is wat mij betreft wel wat anders. Je kan dit alles ook naast je neerleggen!Mooi gezegd.
quote:Nouschi schreef op 16 november 2014 @ 13:27:

[...]





Door wie wordt dat gezegd?Ik heb het niet getypt, maar familie, vrienden, consultatiebureau ook soms.
Alle reacties Link kopieren
Er komen steeds meer onderzoeken die bewijzen dat moedermelk gezonder is voor het kind. Mits je het lichamelijk kunt brengen, waarom je baby niet het beste geven? Voor de moeders die om gezondheidsredenen niet kunnen voeden is er babypoedermelk. Iets met poeder, water en magnetron. Yum!
Ik denk ook altijd maar, het is ervoor gemaakt. Maar ik word gillend gek van iedereen die zich ermee bemoeit. Houd toch op, mijn kind, mijn regels, mijn (op)voeding.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 16 november 2014 @ 13:27:

[...]





Door wie wordt dat gezegd?Huisarts, CB, tandarts, werkgever...
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit borstvoeding gehad en ben er prima uitgekomen. Lijkt me dat er heel veel met mij zijn. Dus ik zou toch proberen die adviezen naast je neer te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Het is voor mij alweer 20 jaar geleden... Ik las toen helemaal geen Baby bladen en internet fora waren er ook niet. Verder kende ik ook geen andere moeders, dus die hele BV discussie is helemaal langs me heengegaan.



Ik moest een hongerige baby van 4,5 kg voeden en dat ging allemaal zo moeizaam, dat ik er na 10 dagen mee ben gestopt. Wat een opluchting, en wat voelde ik me meteen goed. Niemand heeft me er over aangesproken en ik heb het ook met niemand besproken, alleen mijn man wist ervan. (Logisch natuurlijk) Ik vond dat in die tijd helemaal geen discussie waard. Het kwam niet eens in me op om dat met anderen te bespreken.



Ik verbaas me nu over al die heftigheid omtrent BV/FV, waar bemoeit men zich mee. En oja, baby is nu een heel gezonde twintiger...
Alle reacties Link kopieren
quote:Sensy12 schreef op 16 november 2014 @ 13:31:

Er komen steeds meer onderzoeken die bewijzen dat moedermelk gezonder is voor het kind. Mits je het lichamelijk kunt brengen, waarom je baby niet het beste geven? Voor de moeders die om gezondheidsredenen niet kunnen voeden is er babypoedermelk. Iets met poeder, water en magnetron. Yum!Nou kijk, daar beginnen de denigrerende opmerkingen al. Bah.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
In antwoord op je vraag, ja, het wordt te veel opgedrongen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er problemen mee als een schoonzus zegt niet aan bv te beginnen omdat ze het 'vies' vindt. En die mening mag ik ook gewoon hebben. Ik vind ook dat je je niet schuldig moet voelen als het niet werkt en je over moet schakelen op flesvoeding: je hebt het geprobeerd en bent niemand verontschuldiging nodig.



Even voor de goede orde: ik heb schoonzus nooit om het waarom gevraagd; ze deelde dit ongevraagd op elk moment.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 16 november 2014 @ 13:27:

[...]





Door wie wordt dat gezegd?



Hier ook door huisarts, familie en partner.



Nog een week en dan kolf ik een jaar fulltime. Übertrots ben ik op mezelf. Maar mensen om me heen zeggen al maanden dat ik moet stoppen en zelfs mijn partner vindt dat er inmiddels wel een einde aan mag komen.



Ik hoor ze aan, glimlach vriendelijk, maar ga er gewoon mee door.
Alle reacties Link kopieren
Ow en voor ik zwanger raakte zei ik ook altijd dat ik niet van plan was borstvoeding te geven



Kunst was nét zo goed en ik had geen zin in pijnlijke tepels, borstontstekingen en uitgezakte lubberende borsten...
Alle reacties Link kopieren
Je moet voor de lol van tevoren eens zeggen dat je geen plannen hebt om je kind borstvoeding te geven, je wordt hier afgemaakt, alsof je je kind vermoord.



Die flesvoeding na een paar maanden geloof ik ook meteen.



Kortom, je doet het nooit goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven