Wordt borstvoeding niet teveel opgedrongen?

16-11-2014 12:49 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 maanden volledige bv gegeven en door omstandigheden ben ik (helaas gestopt). Dat ging niet zonder slag of stoot; ik voelde me enorm schuldig. Wat is nu precies de reden waarom ik me schuldig voel dacht ik. Tuurlijk om het feit dat ik mijn kind de beste voeding niet meer kan bieden, maar ook om het feit dat het zo opgedrongen wordt om bv te geven. Door zh, door verloskundige, door cb,.... Ze laten het bijna zo lijken dat als je geen bv geeft, je geen goede moeder bent. Zelfs als je aangeeft dat de bv niet werkt, dan nog moet je maar koste wat het kost doorzetten.



Ik had alle voor en tegens tegenover elkaar gezet en na lang wikken en wegen naar de de drogist gelopen voor een pak kunstvoeding. Ben je eindelijk die drempel over, staat er op dat pak bovenaan het lijstje dat bv de beste voeding voor je kind is. Ja HALLO dat weet ik! Als de bv niet lukt om welke reden dan ook, is die info pijnlijk om te lezen. Weer wordt je met je neus op de feiten gedrukt.



Dit meegemaakt en gezegd hebbende zeg ik ja, bv wordt veel te veel opgedrongen. Bijna tot aan het ziekelijke toe.
Ik heb dit ook zo gevoeld, door de verloskundige en het CB die met drie weken op huisbezoek komen met twee folder, de één waar groot op staat BORSTVOEDING en de andere FLESVOEDING en allebei als ondertitel "borstvoeding is het beste voor je baby". Nou, na drie weken dat je baby is geboren heb je natuurlijk al een keus gemaakt.



En nu vind ik ook dat je bijna overal leest dat als het jou niet lukt,/je het niet fijn vindt, dat het altijd te overkomen is met hulp van een lactatiedeskundige.



Of bijv. op het forum van dragen-en-voeden of bepaalde boeken over baby's waar het nergens gaat over flesvoeding.



Ik trok me dit in het begin ook aan, en kolfde maar fulltime door en probeerde van alles tot mijn huisarts mij liet inzien dat ik me daar helemaal niet meer goed bij voelde eigenlijk. Toen ben ik gestopt en het duurde even voor ik me niet meer schuldig voelde.
Alle reacties Link kopieren
Sensy12, ik heb borstvoeding gegeven en geef nu flesvoeding (waar overigens geen magnetron aan te pas komt hier). Beide zelf gaan proeven en het een is niet viezer dan de ander hoor :P ik vind het allebei plakkerige vieze bende.



Edit: ik heb me ook schuldig gevoeld toen ik stopte met borstvoeding, want ik moest medicijnen gaan slikken waar ik geen borstvoeding mee mocht geven en dat voelde als mezelf boven m'n kind stellen. Daar hielp de tekst op de pakken voeding en de reclames idd niet aan mee (aan me minder schuldig voelen). Je hoort het naast je neer te leggen, maar hormonen he? ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:snowy2 schreef op 16 november 2014 @ 13:26:

Misschien wordt in de eerste weken bv opgedrongen, maar zodra je langer dan een paar weken bv geeft, wordt juist aan alle kanten fv opgedrongen:



Ben je zelf een keer niet lekker? Geef toch FV!

Huilt je baby een keer? Geef toch FV!

Kolven op je werk? Nee joh, geef gewoon FV!

Slaapt je kind met 3 mnd niet door? Geef toch FV!



Je moet behoorlijk sterk in je schoenen staan om dat te kunnen weerstaan!Eens! Ik durf bijna niet eens meer te zeggen dat ik na bijna een jaar nog steeds (nog steeds?! echt, straks gaat íe er zelf om vragen, waarom?!!) bv geef. Ik vind het prima als andere mensen fv geven, maar het lijkt bijna alsof je door zelf bv te geven, anderen mensen het idee geeft dat je het afkeurt als ze fv geven. En dan krijg je dus rare reacties.
BV is nu eenmaal het beste voor je kind, en het is wettelijk verboden om flesvoeding voor het eerste half jaar te promoten. Als je desondanks al eerder kiest voor flesvoeding is dat heus ook geen grote ramp of heel slecht voor je baby, en in sommige gevallen juist heel erg logisch (in mijn ogen). Maar BV blijft het beste en de WHO adviseert zelfs om een of twee jaar BV te geven.

Zelf heb ik alleen tijdens mijn verlof BV gegeven. Ik wilde niet gaan kolven, een keer geprobeerd maar ik voelde me daar erg ongelukkig bij (en net een koe). Bij de eerste heb ik me dus wel schuldig gevoeld, ook omdat het CB het 'zo jammer' vond dat ik ermee stopte terwijl het juist zo goed ging. Dat is hun beleid, dus ik snap wel dat ze het niet toejuichen als moeders er al na 10 weken mee stoppen.

Als je zelf maar achter je eigen keuzes kunt staan is het prima. Jij bent de moeder, dus jij bepaalt wat je kind te drinken krijgt. En op flesvoeding wordt je baby ook gewoon gezond groot.
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 16 november 2014 @ 12:59:

En daar gáán we weer... BV versus KV, deel 1578.



Borstvoeding wordt niet teveel opgedrongen. Jij voelt je aangesproken, maar dat is wat mij betreft wel wat anders. Je kan dit alles ook naast je neerleggen!



En slotje maar. Wat een gezeik telkens.



Ik kreeg alleen maar FV meuk in mijn blije doos. Dus.
quote:yastra schreef op 16 november 2014 @ 14:16:

Ow en voor ik zwanger raakte zei ik ook altijd dat ik niet van plan was borstvoeding te geven



Kunst was nét zo goed en ik had geen zin in pijnlijke tepels, borstontstekingen en uitgezakte lubberende borsten...Had je niet zwanger moeten worden. Daar komt het namelijk door, niet door BV
quote:Star schreef op 16 november 2014 @ 14:48:

[...]





En slotje maar. Wat een gezeik telkens.



Ik kreeg alleen maar FV meuk in mijn blije doos. Dus.Dat vind ik ook irritant ja.
quote:betjebig schreef op 16 november 2014 @ 14:39:

BV is nu eenmaal het beste voor je kind, en het is wettelijk verboden om flesvoeding voor het eerste half jaar te promoten. Als je desondanks al eerder kiest voor flesvoeding is dat heus ook geen grote ramp of heel slecht voor je baby, en in sommige gevallen juist heel erg logisch (in mijn ogen). Maar BV blijft het beste en de WHO adviseert zelfs om een of twee jaar BV te geven.

Zelf heb ik alleen tijdens mijn verlof BV gegeven. Ik wilde niet gaan kolven, een keer geprobeerd maar ik voelde me daar erg ongelukkig bij (en net een koe). Bij de eerste heb ik me dus wel schuldig gevoeld, ook omdat het CB het 'zo jammer' vond dat ik ermee stopte terwijl het juist zo goed ging. Dat is hun beleid, dus ik snap wel dat ze het niet toejuichen als moeders er al na 10 weken mee stoppen.

Als je zelf maar achter je eigen keuzes kunt staan is het prima. Jij bent de moeder, dus jij bepaalt wat je kind te drinken krijgt. En op flesvoeding wordt je baby ook gewoon gezond groot.Ja. Afrika enzo, geen schoon drinkwater. Niet te vergelijken.
Ik herken de OP totaal niet. Ik heb 1x volledige BV gegeven en 1x volledige FV en beide keren was dit voor iedereen helemaal prima.
quote:Sjors007 schreef op 16 november 2014 @ 14:55:

Ik herken de OP totaal niet. Ik heb 1x volledige BV gegeven en 1x volledige FV en beide keren was dit voor iedereen helemaal prima.Ik heb twee keer borstvoeding gegeven. Verloskundige vroeg 'ga je borst- of flesvoeding geven?' en dat was het. Geen gepush niks.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij de eerste slechts een paar dagen borstvoeding gegeven en bij de tweede niet eens aan begonnen en dat ook direct aangegeven bij gynaecoloog, kraamzorg, verloskundige, consultatiebureau en niemand heeft het ooit in zijn hoofd gehaald me hierop negatief aan te spreken. Hadden ze ook niet moeten proberen en waarschijnlijk zagen ze ook dat ik niet open stond voor dat soort 'adviezen'.
Volgens mij is het CB het verplicht omdat die de richtlijnen van WHO hanteren en dus zullen stimuleren zolang mogelijk door te gaan met borstvoeding, iig tot 2,5 jaar, maar in de praktijk kiezen vrouwen er denk ik vaker voor om al eerder te stoppen.

Misschien is dit ook de reden dat ziekenhuis, verloskundigen en kraamverpleegkundigen het meestal adviseren.



Ja, het wordt wel 'opgedrongen' vind ik. maar zolang jouw eigen keuze ook gerespecteerd wordt zou ik me er niet al te druk om maken. Volgens mij geeft ongeveer de helft van alle vrouwen zelfs vanaf het begin meteen kunstvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Ik was zo blij met de FV in de blijde doos. Hongerige reus van een baby, en maar huilen en huilen, want baby had honger en BV lukte niet. Nachten niet geslapen na heel erg zware en lange bevalling, dus man dacht ik geef baby wat FV, want mijn vrouw gaat eraan onderdoor.



Baby a la minuut stil en tevreden. Schuldig voelen? Het kwam niet eens in me op. Een schuldgevoel word je dus aangepraat. Ben bij dat het vroeger allemaal niet zo hysterisch was (of dat ik niet zo hysterisch ben... )
quote:PearlGirl schreef op 16 november 2014 @ 15:11:

Ik was zo blij met de FV in de blijde doos. Hongerige reus van een baby, en maar huilen en huilen, want baby had honger en BV lukte niet. Nachten niet geslapen na heel erg zware en lange bevalling, dus man dacht ik geef baby wat FV, want mijn vrouw gaat eraan onderdoor.



Baby a la minuut stil en tevreden. Schuldig voelen? Het kwam niet eens in me op. Een schuldgevoel word je dus aangepraat. Ben bij dat het vroeger allemaal niet zo hysterisch was (of dat ik niet zo hysterisch ben... )Precies, je laat het je aanpraten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de voorlichting vreselijk eenzijdig. Toen ik moest stoppen met de borstvoeding (van kraamhulp, verloskundige en lactatiekundige), was er nergens goede informatie over flesvoeding te vinden. Wettelijk verboden. Daar baalde ik ontzettend van, want nu moest ik op de gok maar iets kiezen, terwijl ik bewust had willen kiezen voor welke flesvoeding ik dan zou gaan. Bovendien was het moeilijk om me geen schuldgevoel te laten aanpraten door al die propaganda. En ik was al zo labiel na de bevalling ;) Waarom niet gewoon informatie over borst- en flesvoeding zodat iedereen weloverwogen zelf kan kiezen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind achteraf gezien de voorlichting tijdens de lactatie-infomiddag vreselijk eenzijdig. BV werd echt ontzettend de hemel ingeprezen en geen enkel negatief puntje waar je tegen aan kan lopen kwam aan bod. Het was allemaal rozengeur en maneschijn. Dit is mijn eerste kindje dus ik wist niets van bv en slikte het allemaal voor zoete koek. Maar achteraf gezien had er best wel wat aan bod mogen komen wat niet zo leuk is. Dan kan jer er rekening mee houden eventueel je al vooraf kunnen inlezen voor als iets gebeurt.
Er vraagt nooit iemand wat ik in mijn baby stop, laat staan dat er iemand oordeelt. Maar misschien zie ik er wat beangstigend uit
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zwanger.



Gefeliciteerd, wie is de vader?

Die is niet in beeld.

-Waarom vrij je met een man waar je geen relatie mee hebt?

-Jezuss, nou, dan maak je toch een afspraak met de abortuskliniek? Asociaal om alleen een kind te krijgen hoor.

-Geen abortus hoor! Als je zwanger bent geraakt dan moet je maar de consequenties aanvaarden.

-Wat heb je een dikke buik! Oppassen hoor je bent al dik het gaat wel om je kind die moet je niet nu al vetmesten.

-Je buik is wel klein eet je wel genoeg? Het gaat om je kind hoor! Zeker bang om dik te worden..

-Gefeliciteerd met de kleine, je gaat toch wel borstvoeding geven?? Het gaat wel om je kind hoor, dat is het beste wat er is. Dat gun je je kind toch? Gewoon ff doorzetten die borstontsteking is zo voorbij. Je moet wat over hebben voor je kind hoor hij heeft al geen vader en nu wil jij ook nog stoppen na tien maanden BV???

-Na drie maanden: Moe? Hou toch op met borstvoeding geven, ik heb ook FV gekregen en ik mankeer niets.

-Slaapt hij bij jou in bed? Niet doen hoor, gewoon laten janken s nachts. Je verwent hem gewoon.

-Zielig om een kind in zn bed te laten, heb je nooit over rooming in gelezen? Je KAN een kind niet verwennen.

-Ga je werken? En je kind dan? Leuk voor dat kind, moeder de hele dag werken, en hij dan? In zon crèche zeker waar die volkomen verwaarloosd wordt Jezus wat zielig.

-Niet werken? En hoe kom je dan aan je geld? Je hand ophouden? Ja, van mijn belasting centen zeker, doei! Jezus wat asociaal. Lekker voorbeeld voor je kind, beetje thuis zitten de hele dag op je reet.

Mijn kind heeft adhd.

-Dat bestaat niet. Het is een jongen en die zijn nou eenmaal druk. Jij moet gewoon strenger zijn en meer structuur bieden.

-Je gaat toch geen medicijnen geven, dat is vergif hoor, hallo het gaat om je kind die ga je toch geen drugs geven!! heb je al Homeopathie/Pelserdieet/Sjamanisme/Craniosacraal therapie/Kineseologie/Acupunctuur/Chinese kruiden/handoplegging/ wichelroede lopen/hypnotherapie/kleurstof eliminatie/ Lto3 geprobeerd?



-Ga nou naar een echte Psychiater i.p.v. al die kwakzalvers het gaat wel om je kind hoor!

Waarom geef je geen Ritalin? Je doet je kind tekort als je hem dit onthoudt. Het gaat wel om je kind hoor...



Dit is slechts een kleine greep uit alle adviezen die ik heb mogen ontvangen over mijn kind. Het is werkelijk ongehoord grof wat mensen durven te zeggen over een situatie die ze niet kennen. Voor de duidelijkheid, ik gaf tien maanden BV en heb altijd gewerkt wel parttime. Wel na twee weken een ontsteking die mij deed twijfelen en een kleine inzinking toen kind vier was en ik vier weken thuis heb gezeten.



Je doet het toch nooit goed, dus kies voor jezelf. Ik oordeel ook stiekum over anderen, en dat ga jij ook doen. Maar breng de beleefdheid op om mensen hun eigen keuzes te laten maken en spui je ongenoegen op het VIVA forum..
Alle reacties Link kopieren
Misschien moeten vrouwen eens afstappen van het idee dat borstvoeding vanzelfsprekend makkelijk zal gaan. Het is iets wat je moet leren. Het kostte mij tijd, pijn en wat tranen, maar na een maand was het pijnloos borstvoeding geven tot 10 maanden.
Alle reacties Link kopieren
quote:ontbijtkoekje schreef op 16 november 2014 @ 15:34:

Dit is mijn eerste kindje dus ik wist niets van bv en slikte het allemaal voor zoete koek.In de tijd van tegenwoordig hoef je niet alleen maar je info te halen van een enkele info avond. Er zijn legio boeken, forums, artikelen, video's te vinden. Ik vind dat een raar excuus, omdat het je eerste kind was wist je er dus niks van. Het was ook mijn eerste kind, maar ik heb me enorm verdiept in de zwangerschap, bevalling, borstvoeding, ontwikkeling, bijvoeding, etc. Waarom kon jij dat niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:meaki schreef op 16 november 2014 @ 17:57:

Misschien moeten vrouwen eens afstappen van het idee dat borstvoeding vanzelfsprekend makkelijk zal gaan. Het is iets wat je moet leren. Het kostte mij tijd, pijn en wat tranen, maar na een maand was het pijnloos borstvoeding geven tot 10 maanden.Een maand lang onnodig pijn lijden is anders knap lang. Dus als iemand daar geen zin in heeft dan snap ik dat volkomen.
Oh fijn, dat is lang geleden!

Flesvoeding, sorry, kúnstvoeding, is voor kalfjes. Borstvoeding is gezonder. En als je maar wilt lukt het heus. En zo niet, dan ben je vast een laagopgeleide moeder die rookt en drinkt tijdens de zwangerschap. En kunstvoeding zou ook best alleen bij de apotheek op recept verkrijgbaar moeten zijn.





Zoiets?
Je gaat door voor de koelkast.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef nu 7 maanden borstvoeding en echt iedereeen zegt dat ik moet stoppen. Ik kan niet even ziek of zeuren over gebroken nachten want dan komt het natuurlijk door de borstvoeding.
quote:Fleuriefleur schreef op 16 november 2014 @ 18:37:

Ik geef nu 7 maanden borstvoeding en echt iedereeen zegt dat ik moet stoppen. Ik kan niet even ziek of zeuren over gebroken nachten want dan komt het natuurlijk door de borstvoeding.

Ja daar ligt het aan. Eigen schuld dikke bult



Echt, sommige mensen... Heb je ze wel eens achter het behang geplakt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven