Wordt borstvoeding niet teveel opgedrongen?

16-11-2014 12:49 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 maanden volledige bv gegeven en door omstandigheden ben ik (helaas gestopt). Dat ging niet zonder slag of stoot; ik voelde me enorm schuldig. Wat is nu precies de reden waarom ik me schuldig voel dacht ik. Tuurlijk om het feit dat ik mijn kind de beste voeding niet meer kan bieden, maar ook om het feit dat het zo opgedrongen wordt om bv te geven. Door zh, door verloskundige, door cb,.... Ze laten het bijna zo lijken dat als je geen bv geeft, je geen goede moeder bent. Zelfs als je aangeeft dat de bv niet werkt, dan nog moet je maar koste wat het kost doorzetten.



Ik had alle voor en tegens tegenover elkaar gezet en na lang wikken en wegen naar de de drogist gelopen voor een pak kunstvoeding. Ben je eindelijk die drempel over, staat er op dat pak bovenaan het lijstje dat bv de beste voeding voor je kind is. Ja HALLO dat weet ik! Als de bv niet lukt om welke reden dan ook, is die info pijnlijk om te lezen. Weer wordt je met je neus op de feiten gedrukt.



Dit meegemaakt en gezegd hebbende zeg ik ja, bv wordt veel te veel opgedrongen. Bijna tot aan het ziekelijke toe.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet in die sprookjes dat BV gezonder zal zijn, ik heb van dichtbij meegemaakt dat je kind net zo goed allergieen kan ontwikkelen als het borstvoeding heeft gehad. En borstvoeding kan ook waterig zijn waardoor je kind veel huilt. Heftig reageert op wat jij eet en drinkt.

Borstvoeding is zooo 1950
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis2.0 schreef op 16 november 2014 @ 22:24:

Vind ik eigenlijk helemaal niet zo raar hoor. Als je onder inbeeld van hormonen kiest en gewoon geen puf meer hebt is het niet zo raar dat ze je even de nadelen laten lezen zodat je bewust kunt kiezen.Sorry, maar dat lijstje van nadelen is ongelooflijke BS. De statische verschillen tussen FV en BV zijn amper significant. In een recent longitudinaal onderzoek bleken de verschillen helemaal niet te bestaan zelfs. En Allah heeft er al helemaal niks mee van doen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:Superhuisvrouw schreef op 16 november 2014 @ 23:45:

Ik geloof niet in die sprookjes dat BV gezonder zal zijn, ik heb van dichtbij meegemaakt dat je kind net zo goed allergieen kan ontwikkelen als het borstvoeding heeft gehad. En borstvoeding kan ook waterig zijn waardoor je kind veel huilt. Heftig reageert op wat jij eet en drinkt.

Borstvoeding is zooo 1950In 1950 gaf vrijwel iedereen de fles. Mijn oma wel in ieder geval. En nee, BV is niet waterig waardoor je kind huilt, dat is pertinente onzin.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik mij zeer aan ergerde: dat 'natrappen'. Eerste bezoek cb: waarom geen BV?, kind koud twee weken oud en verpleegkundige van cb op kennismakingsbezoek: goh, jammer, geen BV. Alsof je even spontaan gaat relacteren na drie weken. Ik heb serieus overwogen om quasi verontrust te vragen op het CB of BV dan beter was en dat ik daar nog nooooit iets over heb gehoord.



Overigens, ik lees iemand die schrijft dat problemen op BV worden geschoven, dat is omgekeerd net zo ("Oh, het is een huilbaby omdat hij huidhonger heeft, geef jij dan geen BV?" Nee muts, ik loop voor mijn lol in mijn BH met kind in draagdoek 24/7).

En dat zal denk ik wel zo blijven totdat ze het huis uit gaan. Problemen? Verkeerde aanpak. Standaard.



Uiteindelijk draait het erom dat jij jezelf in de spiegel kunt aankijken en naar eer en geweten de voor jullie best mogelijke wegen hebt bewandeld. Maar ik snap ook wel dat het nog een beetje hard binnenkomt vanwege die horrorhormonen. Over twee jaar denk je gewoon 'links erin, rechts eruit' en trek je een neutraal gezicht terwijl je murmelt "Oh heus?". Komt goed.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Noah_ schreef op 16 november 2014 @ 23:19:

Zelf hoop ik over een paar weken borstvoeding te gaan geven. Maar lukt het niet dan lukt het niet. Zowel kind als ik zijn er niet bij gebaat om koste wat het kost door te gaan. Hoop wel dat ik in ieder geval de eerste meest waardevolle melk (colostrum) kan geven.Ik dacht er ook zo ontspannen over. Maar uiteindelijk ben ik veel verder gegaan om het te laten slagen dan ik verwacht had. Ik was veel fanatieker. Vond ik apart om te merken. Nu blij mee en groot voorstander van borstvoeding. En van vrije keuze.
quote:glitter@spice66 schreef op 16 november 2014 @ 17:31:

Ik ben zwanger.



Gefeliciteerd, wie is de vader?

Die is niet in beeld.

-Waarom vrij je met een man waar je geen relatie mee hebt?

-Jezuss, nou, dan maak je toch een afspraak met de abortuskliniek? Asociaal om alleen een kind te krijgen hoor.

-Geen abortus hoor! Als je zwanger bent geraakt dan moet je maar de consequenties aanvaarden.

-Wat heb je een dikke buik! Oppassen hoor je bent al dik het gaat wel om je kind die moet je niet nu al vetmesten.

-Je buik is wel klein eet je wel genoeg? Het gaat om je kind hoor! Zeker bang om dik te worden..

-Gefeliciteerd met de kleine, je gaat toch wel borstvoeding geven?? Het gaat wel om je kind hoor, dat is het beste wat er is. Dat gun je je kind toch? Gewoon ff doorzetten die borstontsteking is zo voorbij. Je moet wat over hebben voor je kind hoor hij heeft al geen vader en nu wil jij ook nog stoppen na tien maanden BV???

-Na drie maanden: Moe? Hou toch op met borstvoeding geven, ik heb ook FV gekregen en ik mankeer niets.

-Slaapt hij bij jou in bed? Niet doen hoor, gewoon laten janken s nachts. Je verwent hem gewoon.

-Zielig om een kind in zn bed te laten, heb je nooit over rooming in gelezen? Je KAN een kind niet verwennen.

-Ga je werken? En je kind dan? Leuk voor dat kind, moeder de hele dag werken, en hij dan? In zon crèche zeker waar die volkomen verwaarloosd wordt Jezus wat zielig.

-Niet werken? En hoe kom je dan aan je geld? Je hand ophouden? Ja, van mijn belasting centen zeker, doei! Jezus wat asociaal. Lekker voorbeeld voor je kind, beetje thuis zitten de hele dag op je reet.

Mijn kind heeft adhd.

-Dat bestaat niet. Het is een jongen en die zijn nou eenmaal druk. Jij moet gewoon strenger zijn en meer structuur bieden.

-Je gaat toch geen medicijnen geven, dat is vergif hoor, hallo het gaat om je kind die ga je toch geen drugs geven!! heb je al Homeopathie/Pelserdieet/Sjamanisme/Craniosacraal therapie/Kineseologie/Acupunctuur/Chinese kruiden/handoplegging/ wichelroede lopen/hypnotherapie/kleurstof eliminatie/ Lto3 geprobeerd?



-Ga nou naar een echte Psychiater i.p.v. al die kwakzalvers het gaat wel om je kind hoor!

Waarom geef je geen Ritalin? Je doet je kind tekort als je hem dit onthoudt. Het gaat wel om je kind hoor...



Dit is slechts een kleine greep uit alle adviezen die ik heb mogen ontvangen over mijn kind. Het is werkelijk ongehoord grof wat mensen durven te zeggen over een situatie die ze niet kennen. Voor de duidelijkheid, ik gaf tien maanden BV en heb altijd gewerkt wel parttime. Wel na twee weken een ontsteking die mij deed twijfelen en een kleine inzinking toen kind vier was en ik vier weken thuis heb gezeten.



Je doet het toch nooit goed, dus kies voor jezelf. Ik oordeel ook stiekum over anderen, en dat ga jij ook doen. Maar breng de beleefdheid op om mensen hun eigen keuzes te laten maken en spui je ongenoegen op het VIVA forum..Zó eens!
Glitter en spice:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij onze eerste wel druk ervaren om borstvoeding te geven. Het ging totaal niet, maar in het ziekenhuis (heb nog een week in het ziekenhuis gelegen na de geboorte ivm wat complicaties) werd ik per direct aan de kolf gehangen. Onze zoon viel enorm af, was huilerig van de honger en uiteindelijk bijna niet meer wakker te krijgen, omdat hij gewoon geen energie meer had. Uiteindelijk zijn we dus toch gaan bijvoeden met flesvoeding en meteen hadden we een ander kind. Tevreden, nooit meer huilen. Maar ik voelde me zo enorm schuldig, dat ik nog drie maanden 8 tot 12 keer per dag gekolfd heb. De opbrengst was ronduit sneu te noemen, maar ik kon het niet loslaten. Het kolven vond ik een verschrikking, ik werd er enorm neerslachtig van. Uiteindelijk heeft mijn man het heft in eigen handen genomen en gezegd dat het afgelopen moest zijn omdat ik eraan onderdoor ging. Hij had groot gelijk.



Onze tweede heb ik ruim drie maanden borstvoeding gegeven, dat liep veel beter. Waarom weet ik niet. Na drie maanden bleek ze erg ziek te zijn, wilde ze niet meer drinken en stopte met groeien. Maar goed, dat stond los van de borstvoeding. We hebben toen lang met haar in het ziekenhuis gezeten en daar zijn we overgestapt op koemelkvrije flesvoeding. Ik heb me daar toen totaal niet schuldig over gevoeld. Heb tijdens de tweede zwangerschap ook meteen gezegd: het is leuk als het nu wel zou lukken, maar zo niet, dan niet. Die mindset gaf wel veel rust.



Ik vind wel dat er veel druk op vrouwen gelegd wordt om toch vooral maar borstvoeding te geven. Zelf heb ik dat als vervelend ervaren. Als nieuwe moeder ben je al zo kwetsbaar, dan kun je het er niet bij gebruiken dat de buitenwereld je keuzes in twijfels trekt en je een schuldgevoel probeert aan te praten. Overigens interesseert het mij zelf geen zak wat je geeft, bv of kv, het is allebei prima. Het ligt er maar net aan wat voor je baby en voor jou als moeder, het beste werkt.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
De discussie wordt de laatste jaren wel feller gevoerd valt mij op, waar het 10 jaar geleden nog gewoon een vraag/mededeling was lijkt borstvoeding geven nu uit te maken van een "way of life". Daardoor heb ik ook het idee dat 'stoppers' vaak meer over zich heen krijgen dan mensen die niet eens begonnen zijn met het geven van borstvoeding. Ongeacht of het met drie, zes of vierentwintig maanden is. Alsof je een afvallige bent.



Het argument dat borsten mooi moeten blijven of dat ze voor seks bedoeld zijn heb ik werkelijk nog nooit iemand horen zeggen als reden om voor flesvoeding te geven. Wel: willen kunnen doorslapen 's nachts en partner de nachtvoedingen laten geven zonder zelf wakker te worden, desnoods door in de woonkamer/logeerkamer te gaan slapen. Of: geen gedoe met kolven op het werk. Dan hoor je mensen zeggen dat je een X procent tijd van je werktijd mag besteden aan kolven, maar echt niet ieder soort werk is daar geschikt voor. Of zomaar een dagje weg kunnen gaan zonder baby en ook dan niet hoeven denken aan kolven. Dat zijn veel meer de argumenten die ik hoor als het gaat om kiezen voor flesvoeding.



Maar voeding in het algemeen is nogal aan felle discussie onderhevig valt me op. Niet alleen de keuze borst of fles.
Stiekem denk ik ook dat langdurige bv meer geschikt is voor de niet-werkende moeder. Inderdaad mag je een bepaald percentage van je werktijd besteden aan kolven, maar ik kan mij eerlijk gezegd goed voorstellen dat menig werkgever hier niet op zit te wachten.

Je bent al maanden afwezig geweest en dan ook nog eens negen maanden met grote regelmaat afwezig vanwege kolven.

Je bent een inflexibele werknemer, theoretisch is het leuk bedacht, maar de praktijk blijkt toch vaak weerbarstiger.
Plus dat het in veel gevallen ook echt niet gaat. Geef je dat als argument aan een fanatieke voorstander van borstvoeding, dan krijg je te horen: "Dan zórgen ze maar dat het gaat." Terwijl het toch onvoorstelbaar is dat een hoofd chirurgie tijdens eens paar uur durende operatie zegt: "Sorry mensen, even kolven." Of midden in een belangrijke vergadering. Of midden op de steigers. Maar ook gewoon in zorgbanen waar de werkdruk voor de collega's dan nóg hoger wordt. Of in een winkel waar je maar met 2 man personeel staat. Het is in veel gevallen niet handig. Op kantoor waar je met 200 mensen zit en geen klanten of patiënten hebt kun je misschien beter je eigen werk- (en kolf-)tijden bepalen, maar bij veel banen niet. En aangezien veel vrouwen na een week of 8-10 weer aan de slag gaan snap ik dat er veel zijn die er niet aan beginnen.



Daarin verschillen CB en 'de omgeving' wel van mening. CB vindt dat je alle beetjes mee moet nemen maar de maatschappij vindt meer dat je vooraf een alles of niets keuze moet maken, ofwel direct de fles, of minimaal 2,5 jaar borst.
Alle reacties Link kopieren
quote:bibi72 schreef op 17 november 2014 @ 00:06:

[...]





In 1950 gaf vrijwel iedereen de fles. Mijn oma wel in ieder geval. En nee, BV is niet waterig waardoor je kind huilt, dat is pertinente onzin.



In de jaren 50 werd vooral veel borstvoeding gegevendan dan was je oma al een uitzondering.

En BV kan echt waterig zijn waardoor je kindje toch te weinig binnen krijgt, zo kan BV ook te vet zijn . Dat is echt zo en geen onzin.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb beide kinderen 1,5 jr bv gegeven, en dat was ook niet goed. Want ik hield ze klein en afhankelijk, en was mijn behoefte en niet die van hen, het kwam door de bv dat de jongste met 15 mnd nog steeds 2 nachtvoedingen kreeg (dat de oudste op diezelfde borstvoeding met 6 wk doorsliep werd voor het gemak maar even vergeten), en oja, ik deed mezelf ook nog eens enorm tekort want dit was natuurlijk echt niet vol te houden icm een baan. (Ik klaagde niet hoor, gaf gewoon netjes antwoord op de vragen). Uiteraard was het ook vies en onaangepast om een lopend en pratend kind aan de borst te hebben (wat ik overigens alleen 's ochtends in bed deed, dus wie er nou precies last van had is me nog steeds niet echt duidelijk).

Het eerste half jaar kreeg ik wel heel veel complimenten. Hoe goed het wel niet was dat ik bv gaf. Begreep ik ook niets van: ik gaf gewoon mijn kind eten op een manier die voor ons prettig werkte. Ik vond het wel zwaar af en toe hoor, heb best de nodige perikelen gehad, maar ik zie om me heen dat fv ook best praktische nadelen heeft. Ik heb me altijd heel vrij gevoeld om te stoppen met bv, totaal niet het idee gehad dat het opgedrongen werd.



Maargoed, ik weet natuurlijk niet wat de reacties waren geweest als ik fv gegeven had. Ik denk dat je - ongeacht je keuzes - zowel positieve als negatieve reacties uit je omgeving krijgt. Tja.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Iedereen moet het lekker voor zichzelf weten wat ze doen, een ander weet het toch altijd beter.
Ik heb trouwens niet eens zozeer het idee dat de keuze voor borstvoeding je wordt opgedrongen maar wanneer je met mensen in gesprek bent, dat het voor sommigen een manier is om hun zelfvertrouwen uit te halen/ego op te vijzelen of wat dan ook.



Serieus ooit het gesprek gehoord tussen 3 vrouwen, de vrouw die na 6 maanden stopte werd 'aangevallen' omdat ze "dan al" ging stoppen en of ze niet wist dat de richtlijn 2,5 jaar was. Beide andere dames hadden al oudere kinderen. Eerst eensgezind dus dat het absurd was om met 6 maanden te stoppen maar toen de een van de ander hoorde dat die met 2 jaar en nog wat maanden óók was gestopt, toen zei persoon nr 3 dus op een beetje een zelfingenomen manier: "Oooh maar eigenlijk he, is die richtlijn van 2,5 jaar nog heel kort. Het is echt het minimale. Beter is om tot 7 jaar door te gaan, want dan wisselen kinderen hun gebit en zijn ze pas officieel zuigeling-af."

Alsof ze tegenover elkaar aan het opbieden waren... :(
quote:NYC schreef op 17 november 2014 @ 09:44:

Plus dat het in veel gevallen ook echt niet gaat. Geef je dat als argument aan een fanatieke voorstander van borstvoeding, dan krijg je te horen: "Dan zórgen ze maar dat het gaat." Terwijl het toch onvoorstelbaar is dat een hoofd chirurgie tijdens eens paar uur durende operatie zegt: "Sorry mensen, even kolven." Of midden in een belangrijke vergadering. Of midden op de steigers. Maar ook gewoon in zorgbanen waar de werkdruk voor de collega's dan nóg hoger wordt. Of in een winkel waar je maar met 2 man personeel staat. Het is in veel gevallen niet handig. Op kantoor waar je met 200 mensen zit en geen klanten of patiënten hebt kun je misschien beter je eigen werk- (en kolf-)tijden bepalen, maar bij veel banen niet. En aangezien veel vrouwen na een week of 8-10 weer aan de slag gaan snap ik dat er veel zijn die er niet aan beginnen.



Daarin verschillen CB en 'de omgeving' wel van mening. CB vindt dat je alle beetjes mee moet nemen maar de maatschappij vindt meer dat je vooraf een alles of niets keuze moet maken, ofwel direct de fles, of minimaal 2,5 jaar borst.



Inderdaad, helemaal mee eens.

Ooit eens gehoord dat een werkgever verplicht is om een kamertje te timmeren, want jij moet de gelegenheid krijgen om te kolven.

Of dan maar een gordijntje als het echt niet anders kan.

Waarom? Je vergiftigt een kind niet met fv. Concessies doen moet je je hele leven ook en juist daar waar het de voeding van je kind betreft.

En met die concessies valt het ook nog alles mee, want we wonen in Nederland, waar altijd prima babyvoeding verkrijgbaar is.
Van de zeer manipulatieve vraag: 'je wilt toch het beste voor je kind?' krijg ik jeuk. Nee, ik wil niet het allerbeste voor mijn kind, ik wil de beste keus voor zowel moeder als kind.
En zelfs al krijg je wel de gelegenheid om in een prachtige kamer te kolven (of te voeden) dan begrijp ik nog steeds dat je daar niet altijd voor wil kiezen. Ik begrijp overigens ook dat iemand er wél voor wil kiezen. Je hebt geloof ik 25% recht van je werktijd om te kolven of te voeden tot een kind 9 maanden is. Ook ooit het argument van iemand gelezen dat ze die volle 25% daar ook aan wilde besteden omdat ze dan minder tijd op een dag hoefde te werken.



Op een forum ooit het argument voor borstvoeding gelezen zodat haar kind zich dan vooral aan haar zou hechten en minder aan haar vriend of haar ouders/schoonouders, die bij de eerste soms vroegen of ze het flesje mochten geven en ze er bij de 2e voor koos alleen (real life) borstvoeding te geven zodat ze het hen onmogelijk maakte haar kindje een fles te kunnen laten geven. Tja. Het mag qua voeding dan "het beste" zijn maar wat redenering betreft vind ik het net zo debiel als de flesvoedster die dat doet omdat ze haar borsten meer iets "voor de seks" vindt.
Als er een prachtige kolfkamer is op je werk en de bv gaat goed, dan zou ik het ook doen, niks mis mee.
quote:lisaviva schreef op 17 november 2014 @ 11:19:

Als er een prachtige kolfkamer is op je werk en de bv gaat goed, dan zou ik het ook doen, niks mis mee.Én als je werk het toelaat. Nogmaals, ik zou niet een chirurgenteam in de steek laten om te gaan kolven tijdens een hevige operatie van een patiënt. Of een collega op een groep van 12 verstandelijk gehandicapten met grote afhankelijkheid iedere 1-2 uur een tijd in haar eentje laten werken omdat ik wil kolven etc. Ik zou het bijv. wel willen als ik een administratieve baan zou hebben en zelf zou kunnen bepalen op welke tijden ik pauzeer en/of wil kolven. Maar goed, ik heb niks te kiezen natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
quote:Superhuisvrouw schreef op 17 november 2014 @ 09:59:

[...]





In de jaren 50 werd vooral veel borstvoeding gegevendan dan was je oma al een uitzondering.

En BV kan echt waterig zijn waardoor je kindje toch te weinig binnen krijgt, zo kan BV ook te vet zijn . Dat is echt zo en geen onzin.



Borstvoeding kan inderdaad te weinig voedingsstoffen bevatten, te vet kan ik me niet snel voorstellen omdat vet juist zo nodig is voor een babybrein in ontwikkeling. Mijn nicht had ongediagnosticeerde coeliakie en haar baby bleef erg achter in de groei en huilde veel, die had echt gewoon honger en mijn nicht vind dat nog steeds vreselijk. Bij koeien wordt de samenstelling van de melk wel getest, eigenlijk zou dat bij borstvoeding ook moeten.



Mijn nicht heeft er nog steeds moeite mee dat ze zo gepusht is om borstvoeding te geven, want de druk om borstvoeding te geven heeft zij echt als dwingend ervaren en haar schoonzussen ook. Tot tepels die er half aflagen toe, bloed bij kolven en toch geadviseerd worden om vooral door te gaan want dat was het beste voor het kind.



Ik vind BV prachtig hoor, als het de moeder goed doet en het kind tevreden is. Wij hebben een mooie kolfruimte en bieden alle gelegenheid om te voeden bij flesweigeraars. Maar BV moet wel de beste keus voor beiden zijn.



Ik heb vanwege medicatie geen BV gegeven en de gyn zei dat ik daarover vooral niet in moest zitten, FV is even goed.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan trouwens heel goed begrijpen dat je kolven op je werk niet ziet zitten. Ik heb het nooit hoeven doen, maar een ex-collega van mij wel en die vond het echt niet leuk. Wij hadden geen kolfruimte op kantoor (we waren maar met 6 man, dus klein kantoor, geen ruimtes over ofzo), dus die collega moest steeds in de kamer van onze baas kolven. Die moest dan een paar keer per dag z'n kamer uit en zij voelde zich daar enorm ongemakkelijk over. Het lijkt mij echt niks, steeds maar je werk moeten onderbreken om aan de apparaten te gaan hangen. Als je een kantoorbaan hebt, kan het nog wel, maar inderdaad: hoe moet dat als je chirurg bent, of een ander beroep hebt waarbij je niet gemakkelijk zomaar even weg kan lopen bij waar je mee bezig bent?
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
En dat van die bloedende tepels enzo, dat had ik dus ook bij onze eerste. Ik ging echt door de grond van de pijn tijdens het voeden, telkens weer. Compleet kapotte tepels en de lactatiedeskundige maar zeggen: gewoon vaseline smeren en doorgaan, het gaat vanzelf wel over. Nou, echt niet dus. Ik heb echt huilend zitten voeden. Achteraf denk ik: waarom in hemelsnaam?
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
quote:lisaviva schreef op 17 november 2014 @ 09:28:

Stiekem denk ik ook dat langdurige bv meer geschikt is voor de niet-werkende moeder. Inderdaad mag je een bepaald percentage van je werktijd besteden aan kolven, maar ik kan mij eerlijk gezegd goed voorstellen dat menig werkgever hier niet op zit te wachten.

Je bent al maanden afwezig geweest en dan ook nog eens negen maanden met grote regelmaat afwezig vanwege kolven.

Je bent een inflexibele werknemer, theoretisch is het leuk bedacht, maar de praktijk blijkt toch vaak weerbarstiger.

Nou ja, ik werk en kolf nu dus ook drie keer per dag. Nu gaat het bij mij wel soepel, ik ben al met al drie keer een half uur weg. Ik mag een kwart van mijn werktijd (dus 2 uur per dag) besteden aan kolven of live voeden. Daar wordt hier absoluut niet moeilijk over gedaan. Misschien omdat ik dat zelf ook niet doe, ik heb gewoon het aangevraagd en toen zeiden ze "Da's goed, dit is de kolfruimte".

Mijn werkgever krijgt er een blije werknemer voor terug. Lijkt me ook wel wat waard.



Iemand zei iets over chirurgen. Ja, natuurlijk wordt het dan lastiger. Maar dat lijkt me sowieso lastig te combineren met kinderen trouwens. En als je in een winkel werkt bijvoorbeeld, waar je kan kiezen tussen kolven op het toilet of in de kantine, dan lijkt het me ook niet relaxt. Maar bij een gemiddelde baan moet het allemaal prima kunnen en je hebt er ook recht op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven