Wordt borstvoeding niet teveel opgedrongen?

16-11-2014 12:49 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 maanden volledige bv gegeven en door omstandigheden ben ik (helaas gestopt). Dat ging niet zonder slag of stoot; ik voelde me enorm schuldig. Wat is nu precies de reden waarom ik me schuldig voel dacht ik. Tuurlijk om het feit dat ik mijn kind de beste voeding niet meer kan bieden, maar ook om het feit dat het zo opgedrongen wordt om bv te geven. Door zh, door verloskundige, door cb,.... Ze laten het bijna zo lijken dat als je geen bv geeft, je geen goede moeder bent. Zelfs als je aangeeft dat de bv niet werkt, dan nog moet je maar koste wat het kost doorzetten.



Ik had alle voor en tegens tegenover elkaar gezet en na lang wikken en wegen naar de de drogist gelopen voor een pak kunstvoeding. Ben je eindelijk die drempel over, staat er op dat pak bovenaan het lijstje dat bv de beste voeding voor je kind is. Ja HALLO dat weet ik! Als de bv niet lukt om welke reden dan ook, is die info pijnlijk om te lezen. Weer wordt je met je neus op de feiten gedrukt.



Dit meegemaakt en gezegd hebbende zeg ik ja, bv wordt veel te veel opgedrongen. Bijna tot aan het ziekelijke toe.
Ben ik met je eens snowy, maar ik zou dus echt niet met een lekker gevoel kunnen kolven/voeden, negen maanden lang, als ik zou weten dat het op mijn afdeling dan een gekkenhuis zou worden en ik mijn collega totaal zou overbelasten. Nog steeds heb ik er dan recht op en vind ik dat je je daar ook niet per se door zou moeten laten weerhouden, maar om nou zelf ook maar mijn schouders op te halen en te zeggen: "lekker boeien!" nee dat zou ik echt niet kunnen. En andersom zou ik er compleet gestressed van raken als ik in plaats van 1 uur "alleen" wel 3 uur alleen (1 uur pauze en 2 uur kolftijd) een groep zou moeten draaien, meer dan een half jaar lang.



Ik kan me voorstellen dat er werkgevers zijn die zeggen: de vakantie regel ik wel, maar dat met het voeden zoeken ze zich verder maar uit. Niet met dit voorbeeld maar wel iets anders met het ontbreken van collega's op 2 dagen in de week en dat ik het in mijn eentje niet trok op een zorggroep werd ook weggewuifd met: "Dat is een kwestie van een zwakke houding."
quote:snowy2 schreef op 17 november 2014 @ 13:26:

Een werkgever is verplicht dit mogelijk te maken, hoe dit geregeld moet worden is niet wettelijk vastgelegd. Maar dat is niet het probleem van de kolvende moeder. Als je vakantie hebt, moet je werkgever toch ook een oplossing vinden, of zeg je dan ook "nou laat die vakantie maar zitten, ik heb er wel recht op maar het is te lastig voor mijn collega's."?Ik heb een baan waarvoor ik veel vergader en regelmatig op reis moet. De enige manier waarop ik mijn recht op 25% kolftijd zou kunnen benutten is (i) door trein- en vliegtuigwc's urenlang bezet te houden, (ii) door achter elkaar ingeplande vergaderingen te onderbreken wegens ontploffingsgevaar en (iii) door de zorgvuldig afgekolfde melk met me mee te zeulen in een ijspak, of weg te gooien. Dat gaat gewoon niet. Mijn werkgever zou een tweede persoon moeten aannemen als ik dat zou willen.
Alle reacties Link kopieren
Even de knuppel in het hoenderhok, maar baby's die borstvoeding krijgen zijn het eerste jaar minder vaak ziek. De kolvende moeder zou daardoor ook minder vaak afwezig zijn ivm een ziek kind. (en ja, papa kan ook thuis blijven)



En ja, kolven kost tijd op het werk, maar wat is het alternatief? Geen borstvoeding kunnen geven omdat je werkgever niets regelt? Dan is zwanger zijn ook lullig voor je collega's. Je neemt immers zo maar 16 weken verlof op.
Zo is het Stanley!
Alle reacties Link kopieren
Ouderschapsverlof, ook belastend voor collega's. Hoor je ook niemand over.
Alle reacties Link kopieren
Tja, niet elk werk is geschikt om te kolven. Maatschappelijk streven is inderdaad wel een goede omschrijving.
Alle reacties Link kopieren
quote:kvdt76 schreef op 17 november 2014 @ 15:22:

Even de knuppel in het hoenderhok, maar baby's die borstvoeding krijgen zijn het eerste jaar minder vaak ziek. De kolvende moeder zou daardoor ook minder vaak afwezig zijn ivm een ziek kind. (en ja, papa kan ook thuis blijven)



En ja, kolven kost tijd op het werk, maar wat is het alternatief? Geen borstvoeding kunnen geven omdat je werkgever niets regelt? Dan is zwanger zijn ook lullig voor je collega's. Je neemt immers zo maar 16 weken verlof op.



Leuk die knuppel, maar de praktijk (in ieder geval in mijn omgeving) wijst anders uit. Je knuppel is niet echt te bewijzen. Beste vriendin (langvoeder) heeft een ziekelijk kindje en daarnaast was het ook nog een flesweigeraar, dus toedeledoki met je vaker aanwezig zijn. Andere vriendin (borstvoeder tot 6 maanden) haar kindje pikt ook elk virusje op dat rondfladdert. En zo ken ik er ook een paar van mijn werk.

Overigens hebben we op mijn kantoor gewoon kolffaciliteiten, geen enkel probleem hoor. Ook niet als de moeders even gaan kolven. Maar laten we wel even realistisch blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:kvdt76 schreef op 17 november 2014 @ 15:22:

Even de knuppel in het hoenderhok, maar baby's die borstvoeding krijgen zijn het eerste jaar minder vaak ziek. De kolvende moeder zou daardoor ook minder vaak afwezig zijn ivm een ziek kind. (en ja, papa kan p.



Mijn kind kreeg flesvoeding maar is het eerste jaar nooit zo ziek geweest dat ik thuis moest blijven.



Dan kan je beter kinderdagverblijven sluiten. Daar pikken kinderen allerlei ziektes op van de andere kindjes. Bij kleinschalige gastouderopvang zijn ze minder vaak ziek.
Dat soort onderzoeken zijn altijd zo moeilijk te 'bewijzen', want is het kind echt minder vaak ziek dóór de borstvoeding of spelen andere factoren een rol? Misschien zijn kinderen die borstvoeding krijgen ook wel vaker buiten, of hebben ze gezondere ouders. Of gaan ze minder vaak naar een creche met allemaal zieke kinderen. Kunnen allemaal factoren zijn die meespelen.



Was er laatst niet iets over kinderen en ongezonde voeding in relatie tot de taalontwikkeling? Bleek dat het niet aan de voeding lag, maar ouders die zelf al een taalachterstand hadden vaker ook kinderen met een taalachterstand kregen en daarnaast een ongezonder eetpatroon hadden.
Mijn schoonzus gaf ook bv, haar oudste dochter was net zo vaak ziek, zo niet vaker, als mijn flesgevoede. Zowel haar als mijn kind gingen naar het kdv.
Tja lieve mensen, met individuele gevallen bewijs je niet zoveel he...



"Mijn opa is ook 90 geworden terwijl hij drie pakjes per dag wegpafte"
Ik begrijp trouwens het reclameverbod voor een deel wel. Aan borstvoeding is een stuk minder te verdienen dan aan kunstvoeding. Er gaan miljoenen, zo niet miljarden om in de kunstvoedingsindustrie dus ik weet niet precies wat er zou gebeuren als het verbod zou verdwijnen, maar er zou in ieder geval een boel marketing zijn voor kunstvoeding en maar weinig voor borstvoeding.



Trouwens wel grappig. Iedereen zoekt tot in detail uit hoe het zit met kinderwagens, bedjes met aerosleep en zonder en weet ik veel wat en de voeding voor hun kind, daar hebben veel mensen nauwelijks over nagedacht.
Hier bij allebei BV geprobeerd maar uiteindelijk toch overgegaan op FV.

Bij de eerste alles bij elkaar 1.5 week BV gegeven, maar door ziekenhuisopname en de daarbij behorende stress haast geen melk. Ik kolfde 6x op een dag, allebei de borsten tegelijk, 20 minuten lang. Iedere keer kwam er met moeite 20 ml uit..

Aanleggen wilde ze al niet meer, ze zette zich af van mij met haar hoofdje.

Uiteindelijk gekozen voor rust -> dus FV.



Bij de tweede maar anderhalve dag, na geboorte ging het aanleggen perfect. De dag daarna ging ook hij zich afzetten van me en krijsen als hij aangelegd werd. Op dat moment was het genoeg, het moet natuurlijk gaan en niet met dwang.

Mijn verloskundige zei dat ze liever een blije moeder + kind heeft op FV, dan een gefrustreerde moeder+ kind met BV.



Ik heb me alleen bij de eerste even schuldig gevoeld, maar dat was snel weer over. Gelukkig begreep iedereen het.



Ik hoop voor je dat je je bij je keuze neer kunt leggen, zonder schuldgevoel. Dat schuldgevoel is denk ik meer gebaseerd op wat de rest ervan zal vinden dat je gestopt bent. Maar je bent de rest geen verklaring verschuldigd, alleen jezelf! En als jij er vrede mee hebt, so what wat men denkt?



Succes en geniet van je baby!
Individuele gevallen bewijzen niks, maar hoe waterdicht is het? Hoe kun je nu 100% zeker weten of alle borstgevoede kinderen gezonder zijn dan flesgevoede kinderen terwijl er zoveel factoren nog meer een rol spelen? De enige bewijzen zouden kunnen afkomen van eeneiige tweelingen waarbij er eentje volledig flesvoeding en eentje volledig borstvoeding krijgt maar verder echt exact dezelfde opvoeding en behandeling. En ik denk niet dat er veel van die onderzoeken verricht zijn.

Niettemin vind ik het prima dat er beweerd wordt dat borstvoeding gezond is voor een kind, maar er speelt nog zoveel meer een rol bij de algehele gezondheid.
quote:Captain_Obvious schreef op 17 november 2014 @ 16:36:

Trouwens wel grappig. Iedereen zoekt tot in detail uit hoe het zit met kinderwagens, bedjes met aerosleep en zonder en weet ik veel wat en de voeding voor hun kind, daar hebben veel mensen nauwelijks over nagedacht.Ik denk dat iedereen goed na heeft gedacht over de keuze voor borst of fles. Het is denk ik alleen zo dat degenen die vervolgens de keuze maken voor de fles (ongeacht welke reden dat is) dat eigenlijk nooit lijkt te kunnen rechtvaardigen en degene die kiest voor de borst alleen al voldoende heeft aan de zin: "Ik kies voor de beste voeding."
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 17 november 2014 @ 16:36:

Ik begrijp trouwens het reclameverbod voor een deel wel. Aan borstvoeding is een stuk minder te verdienen dan aan kunstvoeding. Er gaan miljoenen, zo niet miljarden om in de kunstvoedingsindustrie dus ik weet niet precies wat er zou gebeuren als het verbod zou verdwijnen, maar er zou in ieder geval een boel marketing zijn voor kunstvoeding en maar weinig voor borstvoeding.



Trouwens wel grappig. Iedereen zoekt tot in detail uit hoe het zit met kinderwagens, bedjes met aerosleep en zonder en weet ik veel wat en de voeding voor hun kind, daar hebben veel mensen nauwelijks over nagedacht.Wat een aanname om te denken dat mensen zich daar amper in verdiept hebben.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:kvdt76 schreef op 17 november 2014 @ 15:22:

Even de knuppel in het hoenderhok, maar baby's die borstvoeding krijgen zijn het eerste jaar minder vaak ziek. De kolvende moeder zou daardoor ook minder vaak afwezig zijn ivm een ziek kind. (en ja, papa kan ook thuis blijven)



En ja, kolven kost tijd op het werk, maar wat is het alternatief? Geen borstvoeding kunnen geven omdat je werkgever niets regelt? Dan is zwanger zijn ook lullig voor je collega's. Je neemt immers zo maar 16 weken verlof op.



Onzin, de eerste zes maandn liften de FV-baby's evengoed nog mee op de weerstand van de moeder en daarna bouwen ze hun eigen weerstand op in samenwerking met de omgeving. Ziek worden is juist goed voor de weerstand. Dat maakt allemaal geen reet uit.



En de economische kant van die weerstand voor de werkgever, tja. Had je geen werkgever moeten worden. Mensen blijven mensen en geen robots. Ik denk dat er geen een vrouw is die BV kiest voor de werkgever, dus het is ook nog eens een non-argument.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 17 november 2014 @ 15:58:

Dat soort onderzoeken zijn altijd zo moeilijk te 'bewijzen', want is het kind echt minder vaak ziek dóór de borstvoeding of spelen andere factoren een rol? Misschien zijn kinderen die borstvoeding krijgen ook wel vaker buiten, of hebben ze gezondere ouders. Of gaan ze minder vaak naar een creche met allemaal zieke kinderen. Kunnen allemaal factoren zijn die meespelen.



Was er laatst niet iets over kinderen en ongezonde voeding in relatie tot de taalontwikkeling? Bleek dat het niet aan de voeding lag, maar ouders die zelf al een taalachterstand hadden vaker ook kinderen met een taalachterstand kregen en daarnaast een ongezonder eetpatroon hadden.Ach, statistiek, onderzoeken. Als je de ballen verstand hebt van methoden en technieken van onderzoek, kan je helemaal niks met die wetenschappelijke taal. De verschillen in gemiddelden zijn miniem en net significant in methodologisch uitgedaagd onderzoek, het zegt niks over de gezondheid en intelligentie van een individu, daar kan je totaal geen uitspraken over doen. Niemands kind gaat naar het VWO dankzij borstvoeding en ook niemands kind naar het VMBO door KV. Echt niet. Als je dat denkt, dan heb je het niet begrepen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:Captain_Obvious schreef op 17 november 2014 @ 16:36:

Ik begrijp trouwens het reclameverbod voor een deel wel. Aan borstvoeding is een stuk minder te verdienen dan aan kunstvoeding. Er gaan miljoenen, zo niet miljarden om in de kunstvoedingsindustrie dus ik weet niet precies wat er zou gebeuren als het verbod zou verdwijnen, maar er zou in ieder geval een boel marketing zijn voor kunstvoeding en maar weinig voor borstvoeding.



Trouwens wel grappig. Iedereen zoekt tot in detail uit hoe het zit met kinderwagens, bedjes met aerosleep en zonder en weet ik veel wat en de voeding voor hun kind, daar hebben veel mensen nauwelijks over nagedacht.



Het laatste stukje is een aanname. Ik heb me niet verdiept in bedjes, kinderwagens en weet ik wat niet al.

Zoons ledikant kwam van marktplaats, de kinderwagen van babydump. Voldeed prima.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 17 november 2014 @ 17:24:

[...]





Ach, statistiek, onderzoeken. Als je de ballen verstand hebt van methoden en technieken van onderzoek, kan je helemaal niks met die wetenschappelijke taal. De verschillen in gemiddelden zijn miniem en net significant in methodologisch uitgedaagd onderzoek, het zegt niks over de gezondheid en intelligentie van een individu, daar kan je totaal geen uitspraken over doen. Niemands kind gaat naar het VWO dankzij borstvoeding en ook niemands kind naar het VMBO door KV. Echt niet. Als je dat denkt, dan heb je het niet begrepen.Dan zouden ik en mijn broers en zus dus de uitzondering zijn die de regel bevestigt: allemaal flesgevoed en allemaal wo/hbo niveau.
Captain, dat slaat toch nergens op wat jij zegt? Dat veel zwangeren zich nauwelijks in de voeding verdiepen? Wat een vreemde aanname.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 17 november 2014 @ 17:16:

[...]





Onzin, de eerste zes maandn liften de FV-baby's evengoed nog mee op de weerstand van de moeder en daarna bouwen ze hun eigen weerstand op in samenwerking met de omgeving. Ziek worden is juist goed voor de weerstand. Dat maakt allemaal geen reet uit.



En de economische kant van die weerstand voor de werkgever, tja. Had je geen werkgever moeten worden. Mensen blijven mensen en geen robots. Ik denk dat er geen een vrouw is die BV kiest voor de werkgever, dus het is ook nog eens een non-argument.



Wat is precies een non argument? Ik geef aan dat zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof net zo goed belastend zijn voor een bedrijf. Het ging om de discussie of kolven wel 'fair'is voor collega's. Wat mij betreft complete onzin!



En volgens mij zijn er voldoende onderzoeken die aantonen dat bv in elk geval zorgt voor minder luchtweg en maag- en darminfecties. Maar goed, ik begrijp dat de bescherming van borstvoeding averechts werkt omdat ziek worden juist goed is voor de weerstand.
Alle reacties Link kopieren
En terug on topic. Volgens mij wordt hier weer voldoende aangetoond dat er niet bepaald richting BV gepusht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg Pantax dat je in de auto op de parkeerplaats moet kolven. Afgelopen winter ontdekte ik ook een collega in de kou, motor stationair om warm te blijven bij het kolven (handdoeken tegen het raam). Samen met een paar andere collega's bij de directie naar binnen gegaan. De kolvende collega had te horen gekregen dat er echt geen lokalen vrij waren... Er staat een hele gymzaal met kleed- en doucheruimte leeg, inclusief een afsluitbaar kantoortje.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:MrsStanleyWalker schreef op 17 november 2014 @ 17:06:

[...]





Wat een aanname om te denken dat mensen zich daar amper in verdiept hebben.

Ach, mag ik ook eens een keer



Ik zie het wel in mijn omgeving bij veel mensen. Laten we het zo zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven