Zakgeld...contant of op pinpas

25-04-2017 22:58 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van 7 gaat binnenkort zakgeld krijgen.

Nu hoorde ze een reclame over een pinpas voor kinderen en dit zou ze graag willen alleen man en ik twijfelen. Is dit wijs? Leert een kind op deze manier de waarde van geld en hiermee omgaan?
Alle reacties Link kopieren
Misschien aan je kind vragen wat die liever wil?

Ik zou zelf zeggen pinpas, contant geld komt steeds minder voor en je kan overal pinnen.
Internagelaktisch
Tot de brugklas contant ivm het fysiek inzichtelijk hebben hoeveel geld er is, uitgegeven wordt en gespaard wordt.

Sinds de brugklas stort ik op de bankrekening, maar krijg nog wel een melding wanneer er gepind wordt.
quote:Maaique schreef op 25 april 2017 @ 23:00:

Misschien aan je kind vragen wat die liever wil?

Ik zou zelf zeggen pinpas, contant geld komt steeds minder voor en je kan overal pinnen.Het nadeel is dat dit virtueel is en voor een kind heel lastig te bevatten.
Volgens mij maakt dat weinig verschil. Mijn jongste heeft al een jaar of wat een pinpas, ik denk sinds haar 8e, maar ze kan ook prima met contant geld uit de voeten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders deden vroeger de helft gaan ze me contant en de andere helft gingen we samen op de bank zetten. Zo deed ik en leren met geld om te gaan en ik leerde sparen.
Il dacht nav de titel dat het om een puber ging! Ik ga voor in de spaarpot, zo gaat het bij mijn kinderen ook. Oudste gaat komend jaar naar voortgezet en krijgt dan ook gewoon in haar hand.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind van die leeftijd krijgt fysiek geld, nooit nagedacht over een pinpas. Het lijkt me voor een kind op die leeftijd overzichtelijker om echt geld in handen te hebben.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Geldrekenen op school wordt ook met munten en papiergeld geleerd.
Alle reacties Link kopieren
Dit hebben wij ook bij de Rabobank. Dochter krijgt elke vrijdag zakgeld. Soms koopt ze wat bij de action ofzo, maar meestal stop ze dit zelf in haar spaarpot. Soms gaan we met haar spaarpot naar de bank om het geld te storten. Alleen met de bankpas zelf kan je niet zoveel.
Ik maak overigens ook al sinds ze een pinpas heeft haar zakgeld over. Daarvoor kreeg ze het contant maar dan had ik steeds geen kleingeld, of we vergaten het, en dan bleek na een paar maanden dat ik haar nog een vermogen schuldig was. Nu ben ik altijd op tijd. Ze is geen grote uitgever, dus er staat altijd wel een aardig saldo op haar rekening. Ik denk dat ze eerder uitgeeft wat ze in haar portemonnee heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor zo'n jong kind zeggen contant geven, en dan zelf eens in de zoveel tijd naar de bank laten brengen.
Een 7-jarige met een pinpas??? Really???

In no time is ze de code vergeten en kan ze niet meer aan haar geld.

Of speelt ze die kaart kwijt.



Tot 10 à 12 zouden ze die dingen hier toch echt wel cash krijgen.

Kan het nog altijd af en toe naar hun spaarrekening op de bank gebracht worden.



Ik ga er daarnaast vanuit dat een 7-jarige maximaal iets van een 8 euro per maand krijgt (2 euro per week).

Is dat echt de kosten en moeite van een bankrekening al waard?
quote:TinyBel schreef op 25 april 2017 @ 23:08:

Een 7-jarige met een pinpas??? Really???

In no time is ze de code vergeten en kan ze niet meer aan haar geld.

Of speelt ze die kaart kwijt.



Tot 10 à 12 zouden ze die dingen hier toch echt wel cash krijgen.

Kan het nog altijd af en toe naar hun spaarrekening op de bank gebracht worden.



Ik ga er daarnaast vanuit dat een 7-jarige maximaal iets van een 8 euro per maand krijgt (2 euro per week).

Is dat echt de kosten en moeite van een bankrekening al waard?Ik heb de pinpas van mijn jongste in mijn portemonnee, en haar pincode verstopt in mijn telefoon.
Alle reacties Link kopieren
Hier een 7 jarige die zijn zakgeld contant krijgt. Rabobank heeft wel een rekening met een pasje, maar dat pasje is voor de sier. Bij de rabo kun je een echte pinpas krijgen met 12. En als ik het zakgeld overmaak ziet hij er niets van, wil hij iets kopen moet ik eerst geld van zijn rekening overmaken naar de mijne en dan zelf pinnen in de winkel.
Alle reacties Link kopieren
Hier tot begin groep 8 contant gedaan, toen kreeg ze een rekening met pinpas. Vanaf dat moment kreeg ze een klein deel contant en rest maakte ik over naar haar rekening. Vond ze zelf fijner.

Vanaf brugklas alles via de bank.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 25 april 2017 @ 23:05:

Ik maak overigens ook al sinds ze een pinpas heeft haar zakgeld over. Daarvoor kreeg ze het contant maar dan had ik steeds geen kleingeld, of we vergaten het, en dan bleek na een paar maanden dat ik haar nog een vermogen schuldig was. Nu ben ik altijd op tijd. Ze is geen grote uitgever, dus er staat altijd wel een aardig saldo op haar rekening. Ik denk dat ze eerder uitgeeft wat ze in haar portemonnee heeft.Ik wist niet eens dat het kon, een pinpas voor kinderen, maar precies om deze reden lijkt het me wel wat.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben met de kinderen afgesproken dat ze van vijf tot en met negen jaar hun zakgeld contant krijgen. Op hun tiende krijgen ze een bankrekening en maken we het over. Kunnen ze even wennen aan pinnen, voor ze naar het voortgezet gaan (dan veranderd er al zoveel).
Alle reacties Link kopieren
quote:TinyBel schreef op 25 april 2017 @ 23:08:

Een 7-jarige met een pinpas??? Really???

In no time is ze de code vergeten en kan ze niet meer aan haar geld.

Of speelt ze die kaart kwijt.



Tot 10 à 12 zouden ze die dingen hier toch echt wel cash krijgen.

Kan het nog altijd af en toe naar hun spaarrekening op de bank gebracht worden.



Ik ga er daarnaast vanuit dat een 7-jarige maximaal iets van een 8 euro per maand krijgt (2 euro per week).

Is dat echt de kosten en moeite van een bankrekening al waard?Bij de rabo is de rekening gratis voor kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:TinyBel schreef op 25 april 2017 @ 23:08:

Een 7-jarige met een pinpas??? Really???

In no time is ze de code vergeten en kan ze niet meer aan haar geld.

Of speelt ze die kaart kwijt.



Tot 10 à 12 zouden ze die dingen hier toch echt wel cash krijgen.

Kan het nog altijd af en toe naar hun spaarrekening op de bank gebracht worden.



Ik ga er daarnaast vanuit dat een 7-jarige maximaal iets van een 8 euro per maand krijgt (2 euro per week).

Is dat echt de kosten en moeite van een bankrekening al waard?Mijn kinderen hebben echt al vanaf hun babytijd een eigen bankrekening, dat is volgens mij ook heel gewoon. En kosten zijn daar niet aan verbonden. Een pas om mee te pinnen hebben ze pas later gekregen en die was in eerste instantie onder mijn beheer. Op de basisschool moest elke uitgave nog via mij verlopen, dus als ze iets wilden kopen, betaalde ik met mijn pin en boekte het bedrag van hun rekening over naar de mijne, met daarbij de vermelding waarover het ging. Zakgeld wordt automatisch overgemaakt, want zelf heb ik ook zelden of nooit contant geld in huis. Reuze inzichtelijk, zo konden ze precies zien wat er binnen kwam en waar het geld dat ze gespaard hadden naar toe ging, beter inzicht dan met contant geld. Eenmaal op de middelbare gingen ze ook zelf pinnen en vanaf 16 ook zelf digitaal bankieren. Nu oudste 18 en het huis uit is zijn rekening niet meer gekoppeld aan die van ons, dus hebben we geen inzicht meer in zijn uitgavenpatroon, maar ik weet inmiddels dat hij erg zuinig is. Sterker nog, hij kon zo even een bedrag van bijna 2000 euro voorschieten, 'ik krijg toch 0% op mijn spaarrekening'.
Hoe houden ze overigens met een pas bij hoeveel geld ze nog hebben?

Als je ze bijvoorbeeld 5 euro per maand in de hand geeft, zien ze tenminste wanneer die op is.

Of ofdat ze nog geld hebben voor die leuke strip of dat zakje snoep.



Sta je als 8-jarige in de winkel aan de kassa ... blijkt je kaart het niet te doen omdat je rekening leeg is.
quote:TinyBel schreef op 25 april 2017 @ 23:21:

Hoe houden ze overigens met een pas bij hoeveel geld ze nog hebben?

Als je ze bijvoorbeeld 5 euro per maand in de hand geeft, zien ze tenminste wanneer die op is.

Of ofdat ze nog geld hebben voor die leuke strip of dat zakje snoep.



Sta je in de winkel aan de kassa ... blijkt je kaart het niet te doen omdat je rekening leeg is.Appje. Duh.
quote:MoirenPhae schreef op 25 april 2017 @ 23:21:

[...]



Appje. Duh.



Mijn 7- of 8-jarige krijgt geen smartphone.



Nog tijd genoeg om "volwassen" of puber te worden .
quote:TinyBel schreef op 25 april 2017 @ 23:23:

[...]





Mijn 7- of 8-jarige krijgt geen smartphone.



Nog tijd genoeg om "volwassen" of puber te worden .En geen pinpas. Probleem opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het belangrijk is om je in te lezen wat zo'n pinpas voor kinderen eigenlijk inhoudt. Maak op basis daarvan de keus of het handig is om op dit moment een pinpas voor jouw kind een aan te vragen.



Het lijkt me daarnaast ook wel belangrijk om je kind te leren hoe hij/zij met geld kan omgaan, of het nou met een pinpas is of met fysiek geld. Met een pinpas is het gelijk al wat verleidelijker om dingen aan te schaffen, dus het is op dat punt juist belangrijker om aan jouw kind te leren dat geld op een pasje niet ongelimiteerd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven