Zoon 3,5 jaar onhandelbaar

20-03-2017 09:05 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dringend opvoedkundige tips nodig. Mijn zoon van bijna 3,5 is altijd al een hand vol geweest maar de laatste weken loopt het echt de spuigaten uit. Ten eerste ben ik 24 weken zwanger, dus hij zal ook vast wel de veranderingen merken. Dat zal zeker meespelen. Ik hoop dat jullie misschien wat tips hebben hoe met hem om te gaan.

- Hij slaapt al sinds 10 maanden oud bij ons in bed. Soms gaat het een aantal weken goed en slaapt hij opeens hele nachten in z’n eigen bed. De laatste weken wil hij niet in zijn bed en bij ons in bed soms ook niet. Hij schreeuwt alles bij elkaar en heeft hele verhalen waarom hij niet bed wil (bang, eng,). We laten het licht op de gang aan en blijven op de bovenverdieping, zijn streng maar hij blijft rustig uren huilen. De laatste nachten heb ik op zijn kamer geslapen om hem weer te laten wennen, maar alsnog wil hij dan niet in zijn eigen bed, maar bij mij op het matras. Je krijgt hem met geen mogelijkheid in z’n bed.

- Hij eet altijd al slecht, maar de laatste tijd wil hij ’s morgens geen brood. Fruit een paar hapjes. ’s Middags eet hij redelijk. ’s Avonds wil hij geen avondeten. Dit is een hele strijd, waarna hij altijd brood eet. Geef ik hem niks is het de hele nacht een drama omdat hij honger heeft

- Hij heeft nog een speen en drinkt uit een zuigfles. Als ik dat ook nog moet weghalen wet ik helemaal niet hoe ik hem in de hand moet houden.

- Hij is nog niet zindelijk. We zijn ermee begonnen en op zich gaat het redelijk, maar de laatste week plast hij weer in zijn broek en lacht erbij.

- Hij wil niet aankleden, schreeuwt alles bij elkaar. In het weekend loopt hij makkelijk tot 11 uur in z’n onderbroek door het huis. Hem dwingen is bijna geen doen, je bent zo een uur bezig om zijn sokken aan te doen. Hij doet het gewoon weer uit.

- Als hij wat wil schreeuwt hij dit naar je en schreeuwt heel hard nee als je hem wat vraagt. Hij krijgt pas iets als hij het aan ons vraagt, maar dit doet hij zelden. Hij slaat en schopt ons ook.

Hij staat regelmatig op de gang, dit doet hem niks. We worden boos, praten met hem. We proberen leuke dingen te doen, maar meestal is hij zo stuurs dat het lang duurt voordat we eindelijk weg kunnen. Hij moet ook nog zoveel leren de komende tijd (speen weg, zindelijk) dat we niet alles tegelijk kunnen veranderen. Mijn vriend en ik hebben ook vaker spanningen omdat het een negatieve sfeer geeft, hebben weinig tijd voor elkaar. Wie heeft tips.
Over een half jaar gaat hij naar school, dan wordt hij een mak lammetje
Alle reacties Link kopieren
Ik zou professionele hulp zoeken, via bijvoorbeeld het CJG. Dit klinkt niet alsof je hier uit gaat komen met behulp van het vivaforum.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
O wauw als ik het zo lees klinkt het als een enorme machtsstrijd tussen jullie en je zoon en 1 die hij te vaak wint.



Ik zou zo snel mogelijk bij t consultatie bureau gaan vragen om ondersteuning bij je opvoeding. Het is makkelijk om nu te zeggen dat je heel rustig en consequent moet blijven. Bedenk voor jezelf 5 dingen die je op een bepaalde manier wilt doen en blijf bij je standpunt wat hij ook doet



Maar dat invoeren als het niet in je zit is erg lastig. Dus vraag hulp en laat je ondersteunen!
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
quote:borboletas schreef op 20 maart 2017 @ 09:08:

Ik zou professionele hulp zoeken, via bijvoorbeeld het CJG. Dit klinkt niet alsof je hier uit gaat komen met behulp van het vivaforum.



Eens.

Laat even iemand meekijken. Jullie zitten in een negatieve spiraal waar je denk ik niet 1,2,3 uitkomt zeker niet met een kleintje onderweg die straks ook veel zorg en aandacht nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet overal een strijd van te maken he ? Is een stuk relaxter. Waarom mag hij niet bij jou slapen?
ehm ok maar geef je hem niet veel te veel zijn zin? als ie niet eet s'avonds dan geef je m uiteindelijk brood. Daarom wil hij niet eten, want hij weet dat de beloning brood is. Dan maar met honger naar bed toch? Doe ik ook met mijn 2 jarige draakje, werkt meestal wel hoor haha
Je hebt een peuter van 3,5 kleingehouden, hem in je bed laten slapen, overstag gaan met eten, nog flesdrinken etc. Tja wat wil je dan, als je dit monster zelf hebt gecreeerd? Dit gaat je een hele lange tijd duren om je opvoeding van koers te veranderen. En je kindje weet niet beter of dit normaal is. Dus die gaat alleen meedraaien als jij veranderd. En na bijna 4 jaar verwacht ik weinig hiervan, dat je hier zonder hulp uitkomt. Schakel hulp in bij opvoeden want je hebt inzichten en vooral, ander gedrag van jezelf nodig, en een verandering patronen die je niet eens nu ziet, want lees, je kind is een monster, maar je hebt zelf dit monster zo gemaakt. Als jij geen monster meer wil maken stopt het.
Poeh, een kind van 3,5 met speen en fles en niet zindelijk. Ik denk dat jullie het jezelf erg moeilijk hebben gemaakt, opvoeden hadden al veel eerder moeten beginnen. Ik zou ook hulp gaan zoeken, want dit gaat niet makkelijk worden. Tot die hulp op gang is zou ik met 1 ding starten en voor mij zou dat drinken uit een beker zijn.
Ik lees veel dingen die hij moet.

Ik snap dat al deze dingen op den duur moeten, maar ik geloof er echt heilig in dat daar geen tijdspaden voor zijn, en dat ieder kind alles op z'n eigen tempo doet.

Als je nu eens probeert alles los te laten, dat er even niks moet, en dan 1 ding oppakken als de rust wat weder gekeerd is? Zindelijk worden kun je volgens mij sowieso niet dwingen..... Net zoals eten en slapen eigenlijk.

Het klinkt nu of er veel stress is over deze dingen. Kinderen voelen dat heel erg aan.

En als laatste hulp vragen als je denkt dat het echt de spuigaten uit gaat lopen. Een ander kijkt anders naar de opvoedingssituatie, dan dat je zelf doet op zo'n lastig moment.

Sterkte!
Gaat hij naar de opvang en hoe is het daar? Zijn jij en je vriend een team of voelt hij dat hij jullie kan uitspelen?



Ik zou ook ondersteuning zoeken.
quote:rascalles schreef op 20 maart 2017 @ 09:10:

Je hoeft niet overal een strijd van te maken he ? Is een stuk relaxter. Waarom mag hij niet bij jou slapen?En dit ook. Nu ben ik wel van de samenslapenmaffia , maar hij is geen 14, maar 3 jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:rascalles schreef op 20 maart 2017 @ 09:10:

Je hoeft niet overal een strijd van te maken he ? Is een stuk relaxter. Waarom mag hij niet bij jou slapen?Gaat niet alleen om slapen, hij wint alles .
Alle reacties Link kopieren
Ja jeejtje je hebt de afgelopen 3,5 jaar zo te horen flink over je heen laten lopen. Een speen en fles zijn echt niet normaal en al lang niet nodig meer op deze leeftijd. Nog niet zindelijk is ook rijkelijk laat en in zijn eigen bed slapen had al lang moeten kunnen. Het komt op mij een beetje over alsof je nu ziet aankomen dat je dit moet gaan combineren met een baby en je nu dus van dit gedrag van je oudste af wil. Maar ja het is niet in een dag ontstaan (het is in 3,5 jaar zo gegroeid) en het gaat ook niet in een dag weg omdat jij het nu zat bent. Als ik jou was zou ik professionele hulp zoeken, bij CJG of de opvoed poli of iets dergelijks. Dit gaat om het geheel hoe je met je kind omgaat dat is teveel om met zomaar wat tips van een forum aan de slag te gaan. Ik zou snel hulp zoeken zodat je het hopelijk een beetje op de rit hebt als de baby er is.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn zeker een team, we pakken veel samen op en bespreken wat we gaan doen. Het is ook gaan spelen sinds hij zindelijk 'moet' worden van ons. we hebben altijd de insteek gehad, het komt vanzelf wel. maar nu is hij straks 4 en dan? Dan 'moet' hij wel dingen kunnen. Die speen heeft hij omdat hij anders niet slaapt.


Laat een professional meekijken. Wat voor de 1 werkt, werkt voor de ander niet.

Ik ben zelf redelijk autoritair en heb liever 3 rotnachten terwijl ik voet bij stuk hou dan dit.

Maar wellicht speelt er iets anders en is dat juist voor jullie allemaal niet goed, zo'n aanpak.

Maar veel sterkte. Ik zou tot je hulp krijgt 1 ding tegelijk aan proberen te pakken met een beloningssysteem.

Mijn zoontje sloeg zichzelf een tijdje op zijn hoofd en ik had nav iets op internet geprobeerd het om te draaien. Dus alleen positieve aandacht besteden aan de momenten dat hij zich in wist te houden en rest van de tijd geen enkele reactie.

Werkte als een trein. Misschien kun je zoiets proberen met 1 speerpunt, en de rest laten totdat er een professional in beeld is.

Maar niet leuk voor je dit.
Welke dingen zijn het ergste volgens jou?

Fles, speen, nog luiers, eten, slapen of het niet luisteren en schreeuwen?



Denk dat ik eerst zijn gedrag zou proberen aan te pakken. Dus aan de rest nog even toegeven en dan als het wat gezelliger is in huis de rest proberen stap voor stap. Dat eten zou de minste prioriteit hebben. Dan maar een boterham.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje TO, dit klinkt echt retezwaar.



Hebben jullie een duidelijk dagprogramma? Gaat hij ook nog naar een vorm van opvang? En hoe is hij daar.



Het klinkt alsof jullie dagindeling nu vooral bestaat uit strijd...

Je kunt niet alles in 1 keer veranderen, pick your battles. Wat vind jij belangrijker? Dat hij warm eet, of dat hij eet? Als jij het belangrijker vind dat hij warm eet, geen brood meer geven. Het is een paar dagen kut, maar hij heeft het vanzelf door.

Zelfde met aankleden, is het erg dat hij in het weekend om 11 uur nog in zijn onderbroek loopt? Je kunt alleen niets leuks doen met hem.



Het kan zijn dat hij het lastig vind dat er straks nog een kindje komt, het kan ook zijn dat jullie niet duidelijk zijn geweest met grenzen, het kan ook zijn dat er dieper liggende problematiek speelt.



Ik denk niet dat je hier zomaar weer uit komt, ik zou denk ik de hulp van een proffesional inschakelen.
If you can dream it, you can do it.
Als het alleen die speen in bed is zou ik dat ook nog ff laten zitten. En zindelijkheid kun je ook niet dwingen.
quote:MwTheelepel schreef op 20 maart 2017 @ 09:24:

Ja jeejtje je hebt de afgelopen 3,5 jaar zo te horen flink over je heen laten lopen. Een speen en fles zijn echt niet normaal en al lang niet nodig meer op deze leeftijd. Nog niet zindelijk is ook rijkelijk laat en in zijn eigen bed slapen had al lang moeten kunnen. Het komt op mij een beetje over alsof je nu ziet aankomen dat je dit moet gaan combineren met een baby en je nu dus van dit gedrag van je oudste af wil. Maar ja het is niet in een dag ontstaan (het is in 3,5 jaar zo gegroeid) en het gaat ook niet in een dag weg omdat jij het nu zat bent. Als ik jou was zou ik professionele hulp zoeken, bij CJG of de opvoed poli of iets dergelijks. Dit gaat om het geheel hoe je met je kind omgaat dat is teveel om met zomaar wat tips van een forum aan de slag te gaan. Ik zou snel hulp zoeken zodat je het hopelijk een beetje op de rit hebt als de baby er is.



Ik had tot mijn 5e een speen, en sliep bij mijn ouders tot dat ik 4 was. Ben best een redelijk gelukt persoon geworden, en heb een hele liefdevolle opvoeding gehad.

Het zit hem niet in de speen of zuigfles. Dat komt wel, heb nog nooit een 15 jarige met een speen gezien. Ik denk dat to de strijd wat meer moet loslaten. En alles stap voor stap aan moet pakken.

Relaxte ouders zijn in staat consequent te reageren. En relaxte ouders betekenen vaak relaxte kinderen. Denk dat hier eerst aan gewerkt moet worden.
quote:yastra schreef op 20 maart 2017 @ 09:20:

[...]





Gaat niet alleen om slapen, hij wint alles .ik zou het daarom nu maar bij 1 ding laten en de rest onder begeleiding aanpassen. De routine is nu 'alles wat hij wil mag eigenlijk niet maar wint hij toch' en als je alles tegelijk aanpakt wordt het alleen maar negatief.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste knuffel voor jouw. Dit noemen ze de Peuterpubertijd. Je kan hulp of advies vragen bij het consultatiebureau. Zij hebben namelijke hele mooie folders met tips. Voor het slapen in zijn eigen bed heb je een lange adem nodig, en als jij en je partner elkaar steunen gaat het goed. Consequent in eigen bed slapen. The nanny heeft ook zo'n techniek. Dat je eerst op de kamer blijft dan op de gang, als hij er uit komt terug brengen. Niet gezellig doen. Uit eindelijk werkt het. Met eten heel duidelijk zijn, niet te veel op het bord, als hij weigert prima dan krijg je niks en heb je honger. Drinken uit gewonnen beker. Desnoods ga je een speciale beker samen met hem uit zoeken. Speen nu alleen nog in bed. Je kan natuurlijk niet alles tegelijk afbouwen. En wat betreft zindelijkheid regelmatig na de wc sturen. Liefst zonder luier laten lopen evt beloningssysteem er tegen aan gooien. En vooral benadrukken dat hij een hele grote jongen is !!!
Alle reacties Link kopieren
Pittig mannetje! Voor jou ook zwaar naast je zwangerschap ( ik merk dat ik even mijn eigen ervaring op jou druk dat zwanger zijn niet makkelijk is..).

Ik kan mij alleen maar aansluiten bij het al gegeven advies; zoek professionele hulp. Via het consultatiebureau, het CJG ( centrum voor jeugd en gezin, daar is het CB een onderdeel van) of het jeugdteam. Je hebt nog een flink aantal weken voor je 2e kindje geboren wordt, wellicht is er al een hoop verbeterd als jullie de hulp nu starten.
ach.. ik doe ook maar wat..
1. Zoek hulp



2. Op deze leeftijd werkte het bij ons heel erg goed om zelf keuzes te laten maken maar ik gaf het aan. Dus dan ging het niet om wel/niet eten maar om kaas of worst op je brood. Melk of karnemelk. Appel of banaan. Zelf je broek aantrekken of ik doe het. De rode sokken of de blauwe sokken.



3. Voor de fles en speen. Dat is voor babies, jij bent groot en daarom mag jij 2 (bij de action foeilelijke) bekers uitkiezen.



4. CONSEQUENT BLIJVEN



5. Pick your battles.
Alle reacties Link kopieren
Het plan was eerst zindelijk, dan speen en fles weg. Hij gaat 2 dagen naar kinderdagverblijf rn 2 dagen naar oma. Ik denk dat zijn gedrag voortkomt uit de aanpak die we nu doen. Hij zegt ook dat hij niet groot wil zijn en en baby wil blijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven