Zoon bijna vier nog niet zindelijk

05-08-2013 11:47 30 berichten
Hallo meiden,



We hebben een probleem met de zindelijkheid van onze zoon. Hij wordt in november vier.



Vorig jaar zomer zijn we voor de eerste keer met zindelijkheidstraining begonnen. Dat bleek te vroeg te zijn, hij was er duidelijk nog niet klaar voor. Een half jaar geleden hebben we een nieuwe poging gedaan. Dat ging heel goed. Het plassen op de wc lukte al vrij snel en daar was hij apetrots op. Helaas lukte het poepen nog niet.

We hebben daar geen probleem van gemaakt en omdat hij zo trots was op het wc-plassen hebben we hem toen geen luier meer omgedaan. Met dus als gevolg dat we zeer regelmatig een vies onderbroekje moesten verschonen. Na een paar weken begonnen we dat vervelender te vinden en zijn we hem iets meer gaan pushen om ook op de wc te poepen. We probeerden dat zo positief mogelijk te benaderen. Ik moet er bij zeggen dat dat niet altijd lukte… op sommige momenten komt het zo ongelegen dat je per ongeluk wel eens uit je slof schiet. Tegelijk met het poepen liet hij ook zijn plas lopen (volgens mij vrij logisch).



Het plassen bleef erg goed gaan (zelfs ’s nachts al vaak droog), maar poepen lukte maar niet. Een keer is het hem gelukt, we hebben daar direct een groot feest van gemaakt. Helaas bleef het bij die ene keer. Maar het werd steeds meer een beladen iets… Wij begonnen ons het zoveelste ongelukje te irriteren, maar ook op het kinderdagverblijf waren ze niet gelukkig met alle poepbroeken. Op een gegeven moment wilde hij zelfs niet meer naar de wc om te plassen en toen hij op het kinderdagverblijf zelfs een keer de hele dag heel hard zijn best had gedaan om zijn poep op te houden, hebben we in overleg met het kinderdagverblijf besloten om hem luierbroekjes aan te doen. Dat ging weer beter. Hij ging weer zelf naar de wc en als hij in zijn luier poepte liep hij niet direct in een natte broek.

We hebben hem vanaf die tijd ook niet meer te zeer gepusht om op de wc te poepen met het idee dat als we het een tijdje los zouden laten het dan wel vanzelf zou komen.



Maar helaas… nog altijd niet. Sterker nog, waar ik al bang voor was is gebeurd… hij plast sinds een paar dagen weer in zijn luier. Waarschijnlijk uit pure gemakzucht.

Gisteren zijn luierboekje weer uit gedaan en toen heeft hij twee keer in zij onderbroekje geplast.



Daarbij speelt nog dat er problemen lijken te zijn met zijn informatieverwerking. We hebben het idee dat informatie vaak niet goed in zijn hoofd binnen komt of dat hij informatie niet goed met elkaar schakelt. De problemen rondom de zindelijkheid zouden hier mee te maken kunnen hebben. We starten binnenkort met een traject om dit te onderzoeken. Maar het gaat nog wel een tijdje duren voor we hier meer zekerheid in hebben.

De basisschool waar hij in november naar toe gaat heeft al aangegeven het een probleem te vinden als hij niet zindelijk is. Hij komt in een grote klas en de lerares kan de klas niet even alleen laten om hem te verschonen.



Ik weet echt niet meer wat ik doen moet... ik ben bang dat als ik nu niet juist handel ik het probleem alleen maar groter maak en we binnenkort weer helemaal terug bij af zijn. Moet ik hem nu wel of geen luierbroekje aan doen, moeten we hem beloningen (cadeautjes, stickers) beloven als het lukt of er juist helemaal geen aandacht aan schenken? En wat te doen met het kinderdagverblijf? Ik heb daar al besproken dat hij weer in zijn luier plast en dat ik overweeg om hem weer alleen een onderbroekje te laten dragen. Maar daar gaven ze aan dat het dan weer heel vervelend voor hem wordt als hij weer ongelukjes krijgt (voor hun ook natuurlijk!).



Hebben jullie tips of adviezen?
Mijn dochter heeft ook een tijd gehad dat ze wel plas-zindelijk was, maar nog niet poep-zindelijk. Ze was nog jong. Ze kon niet goed aangeven waarom het niet lukte, maar het leek alsof ze het eng vond om op de wc te poepen. We hebben haar daarom overdag geen luier omgedaan, maar als ze moest poepen lieten we haar kiezen: in een luier poepen, op het potje of op de wc. De eerste tijd koos ze voor de luier. Later legden we een luier in het potje, zo poepte ze èn in de luier, èn op het potje. Steeds vaker konden we de luier weglaten en inmiddels poept ze gewoon op de wc.



Het hielp om mijn dochter de controle terug te geven. Zíj bepaalde waar ze poepte. Het heeft even geduurd, maar langzaam kreeg ze het vertrouwen om op de wc te poepen, en inmiddels is ze helemaal zindelijk.



Veel sterkte en geduld gewenst. Ik hoop dat het vlot lukt!
Ongelukjes horen trouwens bij zindelijk worden. Het kdv kan het wel vervelend vinden dat je zoon wel eens een ongelukje heeft, maar dat is dan jammer voor ze. Daar krijgen ze voor betaald.
quote:Pantax schreef op 05 augustus 2013 @ 11:56:

Ongelukjes horen trouwens bij zindelijk worden. Het kdv kan het wel vervelend vinden dat je zoon wel eens een ongelukje heeft, maar dat is dan jammer voor ze. Daar krijgen ze voor betaald.



Helemaal mee eens!



Goed idee van die luier. Ik hoop alleen dat hij ook daadwerkelijk gaat vragen om een luier. Tot nu toe doet hij dat niet. Ik zou het sowieso een stuk handiger vinden als hij om een luier vraagt als hij moet poepen...
Mijn dochter deed dat in het begin ook niet. Ik kon aan haar bewegingen zien dat ze moest poepen, bovendien begon ze dan meestal windjes te laten. Dan vroeg ik haar om in haar buikje te voelen of er misschien poep zat. Ze zei altijd eerst 'nee' en zei dan na een minuut of vijf dat ze toch moest poepen. Zólang duurde het in het begin om te voelen dat er wat aankwam. Die tijd werd steeds korter, tot ze het zelf ging voelen.



Toevoeging: op het kinderdagverblijf heb ik gevraagd of ze hetzelfde wilden doen. Naar dochter kijken om in te schatten of ze misschien moest poepen. Werkte prima zo
Alle reacties Link kopieren
quote:mievi schreef op 05 augustus 2013 @ 11:47:

Maar het werd steeds meer een beladen iets.



Hebben jullie tips of adviezen?



Dat beladen iets heb je er zelf van gemaakt. Elk kind wordt zindelijk, vanzelf, daar hoef je niet zoveel voor te doen behalve gelegenheid bieden en voorleven.

Nu het zo'n gedoe is geworden, zou ik niet goed weten wat je zou moeten doen. Mijn gevoel zegt: loslaten. Je kind zelf laten beslissen wat hij wil en hoe, wel of geen luier aan, luierbroekje, potje of wc. November is echt nog ver weg en een kind is in een paar dagen zindelijk. Mits ze het zelf doen dus.
Alle reacties Link kopieren
Wat Pantax zegt, geef je zoon de keus. In een luier poepen is niet verkeerd. Probeer hem te laten vragen om een luier. Mijn dochter durfde eerst ook niet op de wc te poepen. Ik heb haar toen op gezette tijden het even laten proberen. Eerst in de luier, later potje en toen wc.
Alle reacties Link kopieren
Blauwmetstippen; dat kan wel zo zijn, maar veel kinderen hebben ook echt wel wat aansporing nodig hoor. En ik snap heel goed dat TO 'm begint te knijpen nu haar zoon bijna vier wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:bibaatje schreef op 05 augustus 2013 @ 12:38:

Blauwmetstippen; dat kan wel zo zijn, maar veel kinderen hebben ook echt wel wat aansporing nodig hoor. En ik snap heel goed dat TO 'm begint te knijpen nu haar zoon bijna vier wordt.



Dat snap ik ook wel, ik zou het ook rot vinden als mijn kind niet zindelijk zou zijn voor schooltijd.

Maar ik geloof dat aansporen dus echt niet. Nu ben ik geen wetenschapper, dus ik spreek alleen uit ervaring. Een kind wil toch gewoon graag zelf zindelijk worden? Net zoals ze op een gegeven moment gaan lopen, praten, willen leren lezen etc.? Het is wachten op het moment dat je kind interesse krijgt in de wc en dan ga je daarin mee.

Ik hoor zo vaak: we zijn met zindelijkheidstraining begonnen hoor. Dat betekent dan zoveel als dat de ouders het kind op gezette tijden op het potje zetten, de wave doen als er dan per ongeluk een plasje in komt, een sticker plakken voor datzelfde plasje, het kind elk half uur vragen of het niet misschien moet plassen en wederom op de wc zetten, en een cadeau op de kast zetten voor als de luiers helemaal uit blijven. (En dat cadeau weer van het kind afpakken als er ongelukjes gebeuren, ja echt.) De ouders trainen inderdaad, net als bij een puppie. Maar je kind is niet zindelijk. Als je kind zelfstandig naar de wc gaat om daar zijn behoefte te doen, dan is het zindelijk. En dat worden ze echt allemaal. En mijn mening daarbij: Vanzelf.
Ik denk dat er wat nuances zitten tussen de puur behavioristische benadering en de natuur op zijn beloop zaten. Zindelijk worden is een samenspel tussen leren voelen - dat er iets aankomt - en leren doen - op de wc. Beide zijn te stimuleren, zonder dat je daarvoor hoeft te straffen en te belonen. Om te leren voelen kun je de aandacht van je kind richten op zijn lichaam, zijn buik en daar de verschillende signalen leren onderscheiden: hoe voelt plassen, hoe voelt poepen? Hoe voelt aandrang? Om te leren doen kun je je kind voorleven, je kunt hem alle mogelijkheden laten voelen en op initiatief van het kind voor de gezelligheid naar de wc gaan. En om het samenspel te leren kun je je kind controle geven om in zijn eigen tempo de relatie tussen voelen en doen te bepalen.



Ik hoop in ieder geval dat je zoon beide spoedig onder de knie krijgt. Met veel geduld en het tempo aan je zoon laten, gaat het vast vlotter dan je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde probleem. Zoon wordt ook in november 4, en doet nog helemaal niks op de wc. Hij zegt zelf, als ik vier ben ga ik op de wc, dan ben ik groot en nu ben ik nog klein. Hij wil heel graag klein blijven, doet ook vaak of ie een baby is enzo. Hij heeft wel een keer op de wc geplast, gelijk 4 keer achter elkaar dan ook, dus stickervel gemaakt, en aangegeven, als je die vol hebt mag je wat uitzoeken in de stad. Hij weet zelfs al wat ie wil, maar zelfs dat is niet genoeg motivatie. Hij vertikt het. Als ik soms zeg dat we gewoon geen luier aandoen is het een groot drama. Gillen schreeuwen, loopt gewoon naar boven en haalt een luier en doet het zelf aan. En ik weet niet of ik het nu moet laten gaan en er geen groot probleem van maken, of dat ik wat meer moet pushen...
Alle reacties Link kopieren
Hier begonnen met trainen toen dochter 27 maanden was, in Belgie gaan ze vanaf 2,5-3 jaar naar school. De kinderopvang hielp goed mee en heeft nooit geklaagd.



Met poepen ben ik begonnen met haar een boekje voor te lezen als ze op het potje zat om te poepen, dat hielp blijkbaar. Daarna wilde ze altijd voorgelezen worden met poepen. Sinds 2 maanden hoeft het niet meer.



Mischien werkt voorlezen ook voor jouw kind?
Alle reacties Link kopieren
quote:mievi schreef op 05 augustus 2013 @ 11:47:

Daarbij speelt nog dat er problemen lijken te zijn met zijn informatieverwerking. We hebben het idee dat informatie vaak niet goed in zijn hoofd binnen komt of dat hij informatie niet goed met elkaar schakelt. De problemen rondom de zindelijkheid zouden hier mee te maken kunnen hebben. We starten binnenkort met een traject om dit te onderzoeken. Maar het gaat nog wel een tijdje duren voor we hier meer zekerheid in hebben.



Zoals ik het verhaal lees, lijkt me dat voldoende verklaring voor de problemen. Het lijkt me niet dat je bovenstaande er ook nog in moet betrekken. En ik zou je vooral aanraden om je niet te laten meeslepen in de hele mode van etikettering en psychiatrisering van kinderen. Vroeger was er van al die stoornissen en diagnoses geen sprake; waren er evengoed problemen maar evengoed werden de meeste kinderen op een min of meer normale manier volwassen (en zindelijk). Kinderen zijn lang niet altijd met allerlei onderzoeken en toestanden gediend. En vaak is er met een diagnose nog helemaal geen oplossing.



Wat betreft de zindelijkheid ben ik het eens met blauwe stippen. Helemaal loslaten lijkt mij het beste, gewoon maar even instellen op een onzindelijk kind dat voorlopig nog niet zindelijk is. Moeilijk, maar ik denk wel het beste voor nu. Anders advies inwinnen van het CB of een opvoedpoli?
Alle reacties Link kopieren
Hier op de valreep voor 4e verjaardag binnen een week zindelijk met behulp van pedagogisch verantwoorde chantage: namelijk sticker vel en als beloning een cadeau laten uitknippen uit de gids van de speelgoedwinkel. Werkt als een tierelier. Dochter wilde na behalen van cadeau wel de luier weer aan maar daar gingen we natuurlijk niet in mee sterkte! Komt echt goed!
I adore you even more than the people of North Korea are forced to adore Kim Jong Un.
Mijn dochter is nu bezig met zindelijk worden. Plassen gaat goed, gaat gewoon zelf naar de wc. Poepen is een drama, huilen huilen huilen. Net of ze het eng vindt om dat op de wc te doen. Een potje wil ze sowieso niet. Als we merken dat ze moet, doen we haar even een luier om, dan poept ze, en kan ie weer uit. Zo min mogelijk drama van maken, maar ook geen knalfeest als het wel eens lukt op de wc. Nu is die van mij een jaar jonger dan jouw zoon, TO, dat scheelt wel in de tijd die je nog hebt, maar het kan wel snel gaan hoor! Straks is ie ineens helemaal zindelijk. Ik zou er alleen niet teveel gedoe omheen maken. Wat kun je nu eenmaal aan doen als het niet luktvoor november, niks toch. Je best, zijn best, en dan houdt het toch op.
Alle reacties Link kopieren
Hier een dochter van 3,5 die met plassen volledig zindelijk is, maar absoluut niet op de wc/potje wil poepen. Ze heeft dat nog nooit gedaan en wil het ook echt niet! Gelukkig vraagt ze wel om een luier als ze moet poepen, maar ik krijg haar niet op de wc. Zelfs stickers en een cadeau in het vooruitzicht helpen niet, dan zegt ze gewoon 'ik hoef geen cadeautje' (ze is niet echt omkoopbaar ) Ik heb nog een half jaar te gaan, maar aangezien er sinds ze plaszindelijk is, totaal geen vooruitgang in het poepen zit, ben ik heel bang dat het nog steeds zo gaat als ze naar school moet
Alle reacties Link kopieren
Ons zoontje is afgelopen maand 3 jaar geworden.

Paar maanden terug vond ik het tijd om het toch maar eens te gaan proberen om de luier uit te laten. Zijn grote zus was met 2,5 jaar al zindelijk !

In het begin natuurlijk plasjes in de onderbroek in plaats van in het potje. Niks aan de hand, ga je niet ergeren.. het kan gebeuren en het hoort er nu eenmaal bij. Ga niet pushen, gewoon volhouden !

Een kind voelt dat ook aan...



Na verloop van tijd gaat het plassen super goed op het potje, alleen poepen niet, is toch een raar vies ding voor kids. Dus die belanden regelmatig in de onderbroek.

Ik heb nu een potje naast de wc staan, als hij moet plassen gaat hij gewoon staan als een echte grote vent en met poepen pakt hij zelf het potje, want hij kan dat, hij is al zo groot ... !



Op het KDV willen ze liever niet poep onderbroeken, is voor hun meer werk logisch ! Maar het hoort er nu eenmaal bij. Een goed KDV snapt dit en doet er niet moeilijk over !



Gewoon volhouden en prijs je kind met complimentjes. Niet met cadeautjes !
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 05 augustus 2013 @ 11:56:

Ongelukjes horen trouwens bij zindelijk worden. Het kdv kan het wel vervelend vinden dat je zoon wel eens een ongelukje heeft, maar dat is dan jammer voor ze. Daar krijgen ze voor betaald.



Om luiers te verschonen, niet om de poep uit onderbroeken te schrapen bij een kind wat niet zindelijk is.

Een paar keer is tot daar aan toe, maar iedere dag 1 of 2 poepbroeken van een 3,5 jarige is echt geen grapje en zeker niet normaal, lekker hygiënisch ook voor de andere kinderen.

Wat je zou kunnen doen is onderbroeken meegeven die weggegooid kunnen worden?



Misschien begrijp ik het niet, maar waarom vraagt je zoon niet om een luier als hij moet poepen?



Ik zou dus de luier weer af laten en zeggen dat hij moet vragen om een luier als hij moet poepen.

En als hij toch in zijn broek poept dan mag hij dat ook zelf schoonmaken( met jouw hulp natuurlijk, maar niet dat jij hem aan en uitkleedt en dat hij dus niks hoeft te doen)
Mijn dochter wilde ook nooit poepen op de wc. Vlak voor haar vierde verjaardag had ze het nog nooit gedaan. Ze hield wel steeds vol dat ze op de basisschool wel op de wc zou gaan poepen. Nog geen week voor haar vierde verjaardag zei ze ineens: nu wil ik op de wc poepen. Dus ik met haar naar de wc, vond ze toch wel eng. Maar ik ben bij haar blijven zitten, heb met haar gepraat en ondertussen een boekje met haar gelezen. Toen lukte het ineens.



Dat was de drempel die ze over moest. Ze gaat over twee weken beginnen op de basisschool (ze mocht niet meer voor de vakantie) en het is dus gelukt.



Eventueel zou je nog met de huisarts kunnen overleggen hoe je de neerwaartse spiraal doorbreekt? De mijne had hele goeie inzichten en was altijd heel relaxt. Heeft mij wel een beetje geholpen.
quote:Zusenzoo schreef op 05 augustus 2013 @ 13:59:

[...]





Om luiers te verschonen, niet om de poep uit onderbroeken te schrapen bij een kind wat niet zindelijk is.

Een paar keer is tot daar aan toe, maar iedere dag 1 of 2 poepbroeken van een 3,5 jarige is echt geen grapje en zeker niet normaal, lekker hygiënisch ook voor de andere kinderen.

Wat je zou kunnen doen is onderbroeken meegeven die weggegooid kunnen worden?



Poep uit onderbroeken schrapen van een zindelijk wordend kind is wèl de taak van het kinderdagverblijf. Er is geen kind dat zindelijk wordt zonder ongelukjes en het is nogal treurig om een kind maar luiers te laten dragen voor het gemak van de betaalde opvang.



De extreme situatie die je daarna schetst is helemaal niet aan de orde, kind van TO draagt een luier. Het gesputter van het kdv gold alleen nog maar TO's suggestie om een hernieuwde poging tot zindelijk worden te wagen. Hoe vies en onhygiënisch ze een ongelukje ook zouden vinden, jammer dan, part of the job.
Alle reacties Link kopieren
Pantax, als een kind al een ongeveer een half jaar dagelijkse ongelukjes heeft, dan is er geen sprake van een ongelukje en is het gewoon niet zindelijk.



Logischerwijs dat ze dan gewoon luiers dragen.

Gaat het om een enkele poepbroek dan is het inderdaad part of the job.
Alle reacties Link kopieren
Meeste kinderen hebben namelijk maar enkele ongelukjes, niet dagelijks en niet langer dan een paar weken eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoi mievi,



Wat klinkt dit allemaal herkenbaar! Wij hadden anderhalf jaar geleden ongeveer hetzelfde met onze zoon. Bij ons is het allemaal goed gekomen trouwens. En ik weet van twee andere jongetjes die nog niet volledig poep-zindelijk waren toen ze naar school gingen en ook dat is goed gekomen. Dus er is nog hoop!



Wat ik heb gedaan om hem te helpen op de wc te poepen is hem op de wc te zetten als ik zag dat ik hij moest (veel winden laten, knijpen) en dan ernaast gaan zitten en een boekje voorlezen. Dn had hij meer rust om te blijven zitten en kwam er vaak wel wat.



We hebben hem altijd in onderbroek laten lopen, ook al was het vies. Hij ging anders ook weer in zijn luier plassen. Op het Kdv heb ik gezegd dat ze zijn onderbroeken ook weg mochten gooien als het te erg was. Gelukkig deden ze goed mee al vonden ze het niet altijd leuk.



Uiteindelijk ging hij ruim twee maanden voor hij naar school moest ineens uit zichzelf poepen op de wc. Daarna was hij wel weer wat laks ermee en toen zijn we hem gaan belonen voor volledig droge en schone dagen. Dat ging toen heel snel goed.



Nu gaat het poepen altijd goed. Alleen als hij hard moet lachen plast hij nog wel eens in zijn broek, maar ondertussen kan hij zelf schone kleren aantrekken en ik neem aan dat het ooit helemaal over gaat.



Heel veel succes ermee, het komt vast goed!
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is ook al drie geweest en wil niet plassen en poepen op het potje, wc lukt al helemaal niet. Hij gaat wel heel lief op het potje zitten en zegt dan pssssssss, maar er komt niets uit.

Ik kan ook helemaal niet aan hem zien of/wanneer hij poept, hij laat geen winden en staat niet ergens met een rood hoofd te drukken. Hij zegt er ook niets over als ik het vraag.

Vraag me wel af hoe ik dit moet oplossen. Zonder luier heb ik al geprobeerd, hij vindt het vies als hij plast, maar gaat dus niet op het potje.

Gelukkig heb ik nog een maand of 10. Dochter was zo zindelijk, daar heb ik niets voor hoeven doen, dit is dus wel even wennen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het toch even volhouden zomer luier. Het moet ook even kunnen doordringen.

Wat ik ook wel deed in het begin in 10 minuten na het drinken op de wc zetten en dan rustig even wachten. Vaak komt er dan wel iets en dan begint hij het te snappen.
Het is zoals het is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven