Zoon prinses op de erwt?

13-03-2013 08:32 200 berichten
Goedemorgen,



Als ik 's ochtends mijn zoon aankleed, heeft ie op alles iets aan te merken. Het T-shirt is te klein, die trui zit niet lekker, de broek zit te strak of hij zakt af, gezeur over het randje van de sok bij de tenen. En hij is ook nog eens heel aanhoudend (dus niet van: hop, nu zit de sok wel goed, nee: 'dat randje zit nog steeds niet goed, mama!') Ik kan heel erg slecht tegen dit gezeur, vooral in de ochtend. Het kost al moeite een kind iedere dag met schone, passende, enigszins leuke kleren de deur uit te gaan, zonder dat je ook nog eens in moet gaan op al deze kritische noten. Vaak verlies ik halverwege mijn geduld en laat ik mijn man het verder afmaken.



Herkent iemand dit en/of is er een betere manier hiermee om te gaan? Dat ik halverwege geïrriteerd aftaai, is voor ons allebei niet leuk.
Ligt eraan hoe oud je kind is.
Alle reacties Link kopieren
Zeggen dat zoon zelf mag weten wat hij aantrekt als hij 15 is. En tot die tijd draagt hij net als iedereen sokken met randjes en tshirts die zeker niet te strak zitten (toch?).



Wel zou ik alle labels zorgvuldig uit kleding halen want die kriebel- en prikirritatie kan ik me wel weer voorstellen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hij is 4.
Hoe oud is hij? Kan hij zichzelf niet aankleden, mss is het dan wel goed?
Misschien heeft hij een gevoelig lijf. Ik herken het wel een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je zoon? Is het tijd om misschien meer zelf te laten doen, kleren kiezen (avond van te voren) en/of zelf laten aankleden? En verder geen aandacht aan het gemekker besteden, afleiden, liedje zingen, samen grapjes maken (derde voet in de broek, zoiets)
Waarom lukt het je man wel? Wat doet hij dan anders?
Ziet hij niet gewoon tegen de dag op? Naar school gaan ofzo?
Laat je man hem dan aankleden.



Of: laat je zoon zelf zijn kleren kiezen en zichzelf aankleden. Mijn dochter is drie en kan zichzelf prima aankleden. Haar combi's zijn niet altijd de mijne, maar ach, zij moet er in lopen, nietwaar
Alle reacties Link kopieren
Kinderen op. Deze leeftijd zijn volop bezig met zintuigelijke ontwikkeling. Het is dus geen verwend gedrag, maar hij is er echt heel gevoelig op! Wellicht helpt t om 's middags twee stapeltjes kleding te maken; wat wel lekker dit en wat niet. Kies 's avonds vast kleding van de stapel die wel lekker zit en leg fit klaar voor de volgende ochtend. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Tip vd dag, sokken binnenste buiten aantrekken. Wel effen patroon anders valt het op. Ken genoeg kinderen die dat doen.

Geen kriebel truien kopen en labels eruit.
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Met 4 jaar zocht mijn dochter haar eigen kleren uit in de winkel. Ik zocht kleren uit, zij mocht passen en kiezen. Geen gezeur meer.



En ook; met vier kleedde ze zichzelf aan. Mag ik vragen waarom jij dat nog doet? Op school hebben ze gymlessen en daar moeten ze zich ook zelf aan- en uitkleden. Hooguit helpt de juf met vastzittende ritsen, lastige knopen en veters, maar voor de rest doen ze het zelf.



Ik zou dus ´s avonds zeggen; welke kleren wil je morgen aan? Die klaarleggen. Hem een eigen wekker geven. Zelf aankleden.



Wel even in het weekend uittesten hoeveel tijd hij nodig heeft.....
[quote]Pantax schreef op 13 maart 2013 @ 08:49:

Laat je man hem dan aankleden.



Of: laat je zoon zelf zijn kleren kiezen en zichzelf aankleden./quote]



Dat dus. De avond vantevoren samen met zoon kleren uitzoeken. Ik kan ook supergeirriteerd worden van randjes en prikkende labeltjes etc
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een kritische 4 jarige dochter. We kiesen s avonds samen haar kleren aan en s ochtends kleed ze zichzelf aan, dat doe ik nie meer. Ik help ondertussen haar 3 jarige zusje die zichzelf grotendeels alleen aankleedt en alleen hier en daar een handje nodig heeft. Koerom, zelf laten kiezen en aankleden, dan heb je geen problemen meer!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 13 maart 2013 @ 08:49:



Of: laat je zoon zelf zijn kleren kiezen en zichzelf aankleden. Mijn dochter is drie en kan zichzelf prima aankleden. Haar combi's zijn niet altijd de mijne, maar ach, zij moet er in lopen, nietwaar



Dit dus. Mijn dochter kiest zelf (3,5), en kleed zichzelf aan. Horror-combinaties soms (nou ja, vaak). Soms trekt ze zelfs verschillende sokken aan (dat staat mooi mama). Maar ja, nooit gezeur 's morgens. Wat wij wel eens doen als het heel traag gaat, is een aankleed-wedstrijdje. Dan is iedereen zo in de kleren.



Zelf raak ik ook erg geïrriteerd van randjes in sokken, en ik ben echt niet supergevoelig. Als ik sokken koop, let ik er speciaal op zelfs. Dus daar kan ik me echt wel iets bijvoorstellen. De tip om sokken binnenstebuiten aan te trekken is een goede. Niemand die het ziet!
Alle reacties Link kopieren
Och, erg herkenbaar hoor. Ik heb hier ook zo'n exemplaar. Ze is inmiddels 8 en het ergste is er wel vanaf (hoewel ze nog steeds een auwerig en pietluttig typje is). Met 4 was het inderdaad erg. Heb ook veel irritatie gehad met haar. Staarten die werden uitgetrokken, omdat ze niet even recht waren, maillots die ze weigerde aan te trekken, want die was niet passend genoeg of juist te groot. Maar hetzelfde geklaag over leggings, sokken, schoenen, shirtjes, rokjes die te veel frummelden, broeken die te wijd waren.



Diep ademhalen, grote zucht en inderdaad maar eens afwisselen met je man en verder op tijd opstaan zodat je 's ochtends tijd hebt. Wat ook erg scheelt is om 's avonds al de kleren (samen!) uit te zoeken, waarbij hij binnen het redelijke aardig wat zeggenschap heeft. Dat scheelt ook een hoop gezeur in de ochtend.



Succes.
Misschien is het ook wel echt pijnlijk of gevoelig! Ik draag sokken ook vaak binnenstebuiten vanwege een pijnlijk randje. Wol op mijn huid verdraag ik niet. Dus toch maar zoveel mogelijk zachte, niet kriebelende kleding kopen, en merkjes en labels overal uit halen (met een tornmesje, dus niet eruit knippen, want dan blijft er altijd wat achter!).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zo'n dochter. Het begon al toen ze 2,5 was. Toen wilde ze absoluut geen rode kleren meer aan. Op haar vierde weigerde ze opeens broeken aan te trekken en heeft ze maanden lang alleen maar op regenlaarzen gelopen.



Ze is nu 6 en het is minder geworden maar ze is nog steeds best moeilijk wat betreft kleding en schoenen. Ze vind het al snel niet lekker zitten. Ik laat haar dus (tot op zekere hoogte) zelf haar kleren uitkiezen.
Alle reacties Link kopieren
http://www.softsensory.nl/

Er zijn veel kinderen en volwassenen die niet tegen naden e.d. Kunnen.
Mijn zoon van 7,5 heeft dit ook. Hij heeft Asperger en die overgevoeligheid is iets wat daar een beetje bij hoort (daarmee wil ik niet suggereren dat jouw zoon Asperger heeft, helemaal niet, maar meer, dat hij misschien gewoon erg gevoelig is voor zulke dingen in zijn kleding. Dat kan).

Ik knip dus overal alle labeltjes uit. Dat scheelt al veel. En sokken zijn drama. Ik koop nu altijd de standaard effen sokken van de Hema. Die vind hij ok. Die trekt hij dan, net als Gsis ook al zei, binnenstebuiten aan. Dan heeft hij geen last van het randje.

Nou ja, ik wil je eigenlijk alleen maar meegeven, dat het ook kan zijn, dat hij gewoon echt kriebelig wordt van bepaalde kleding. Ik heb me er nu bij neergelegd en door met een paar dingen rekening te houden is iedereen blij.
Wat Sassie67 en SeptemberGirl zeggen dus. Er zijn gewoon mensen echt overgevoelig voor naadjes ed
Ooit 's gelezen dat een moeder dit ook zó zat was dat ze de kleren van haar kind in de auto gooide, kind in hemd en onderbroek in de auto, en de opmerking: "Je zorgt maar dat je aangekleed bent vóór we bij school zijn." Daarna nooit meer problemen gehad met aankleden 's morgens,



Ligt er natuurlijk wel aan in hoeverre je kind zichzelf al enigszins kan aankleden, maar dat zal op veters strikken en knopen dichtmaken vaak wel lukken bij een vierjarige.
Herkenbaar. Mijn zoon is ook 4 en heeft ook altijd wel wat aan te merken. Als het aan hem ligt doet hij trouwens altijd die ene rode fleecetrui met capuchon aan. Als die in de was zit, dan een andere trui met capuchon. Maar blousjes, longsleeves etc, ho maar. Hij moet ook altijd die ene onderbroek aan, want 'die zit zo lekker mama' en altijd dat ene paar sokken met autootjes. Hij kan zichzelf trouwens prima alleen aankleden, maar hij vind het in de ochtend gewoon gezellig als we dat samen doen.

Hij wil trouwens nooit sokken met 'draadjes aan de binnenkant'. Dat kriebelt en jeukt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 6 is ook zo. Ik koop ook effen sokken of eventueel met een streepje. Anders is het:'Er zitten draadjes in mijn sokken!' Ze wil ook geen Maillot aan, geen te strakke broeken, geen pyama. Binnen het redelijke houden we er rekening mee.



Ze is een gevoelig typetje dat moeite heeft met verandering vaak uit haar doen is bij verjaardagen en vakanties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven