Zoontje 20 maanden zegt nog niets

13-07-2014 20:24 252 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van bijna twee jaar zegt nog niets ook geen papa of mama. Hij brabbelt wel maar niet super veel. We krijgen al hulp van de logopediste en hij krijgt een gehoortest (heeft hij inmiddels gehad en was goed) maar maak me toch wel zorgen. Iemand ervaring
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje wordt volgende maand twee. Hij kan aardig wat woorden zeggen maar doet het bijna niet. Mijn dochter praatte al best goed met twee jaar. Ik denk dat het wel goed komt...
Alle reacties Link kopieren
Komt vanzelf denk ik. Mijn zoontje is 18 maanden en zei eerst alleen Mama, nu alleen Papa en verder brabbelt hij wat op het woord ''Tisdat'' lijkt. en heeft hij een woordje voor ons hondje Indy: Etsie. o.i.d Ik maak me er geen zorgen om eigenlijk! komt vanzelf! Mijn zoontje is veel meer bezig met klimmen en klauteren. Hij liep al voor zijn eerste verjaardag.. Hij is motorisch gewoon wat verder en qua spraak wat later!
Alle reacties Link kopieren
Niet over in zitten!! Ik ben gastouder en mijn ervaring is dat de meeste kinderen gaan pas na hun 2de jaar hun woordenschat gaan spuien....En zolang zolang hij je begrijpt is er met zijn taalbegrip niks aan de hand..! Gewoon veel praten en niet in kindertaal en vooral veel voorlezen.
quote:mylove_1988 schreef op 13 juli 2014 @ 20:33:

Komt vanzelf denk ik. Mijn zoontje is 18 maanden en zei eerst alleen Mama, nu alleen Papa en verder brabbelt hij wat op het woord ''Tisdat'' lijkt. en heeft hij een woordje voor ons hondje Indy: Etsie. o.i.d Ik maak me er geen zorgen om eigenlijk! komt vanzelf! Mijn zoontje is veel meer bezig met klimmen en klauteren. Hij liep al voor zijn eerste verjaardag.. Hij is motorisch gewoon wat verder en qua spraak wat later!Ooooh, en ik mij al zorgen maken dat ik bij mijn zoon van 8,5 maand nog geen eerste woord heb kunnen ontdekken... Maar da's ook meer een klimmer en klauteraar. Gisteren zat ie ineens op het blad van zijn kinderstoel, was ie gewoon uit zijn stoel geklommen terwijl ik even met het eten bezig was.
Je kind is 20 maanden en je hebt al hulp ingeroepen en je laat een gehoortest doen. Je maakt je zorgen, maar wat zou je nu nog willen doen dan?



Ik weet niet of je persoonlijke verhalen wil horen, maar toch die van mijn dochter: mijn dochter praatte bij 20 maanden ook niet. Ze heeft van haar 3e tot 3,5jaar logopedie gehad. Haar taalontwikkeling is nu passend bij haar leeftijd (4jr).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring met de gehoortest bij een audiologisch centrum en mijn zoontje van (nu ruim 3) krijgt ook logopedie. Zou niet eens meer precies weten wat hij kon zeggen met 20 maanden, weinig in ieder geval. Hij verzon ook zelf woorden voor dingen en je kon hem niet de juiste woorden leren. Met 2 jaar begon het cb over autisme, laag IQ, speciaal onderwijs en een gehoortest. Alle gewenste testen hebben we gedaan en daar kwam nooit wat uit. Ondertussen (want er ging zo een jaar voorbij) zat hij 3 ochtenden in de week op een PSZ en schoot hij vooruit met zijn ontwikkeling. En dan hoor je jezelf ineens voor het eerst zeggen: 'Ja, hou nu maar even je mond.'

Met de tests bij het audiologisch centrum zijn we gestopt, ik heb me er bij neergelegd dat hij bij het cb een stempeltje heeft die ze niet meer uit willen wissen en we gaan trouw naar logopedie voor zijn uitspraak. Komt echt wel goed met hem. 😄



Mijn advies: doe je wat je kunt en waar je aan mee wilt werken. Waardeer de (kleine stapjes) vooruitgang die je ziet en heb vertrouwen dat het allemaal goed gaat komen. En vertel je zoontje vooral dat hij het heel goed doet!
Alle reacties Link kopieren
Ik praatte pas met mijn 3 of 3,5. Vantevoren wel een paar woorden maar meer ook niet. Er kwamen vanaf dat moment wel meteen volzinnen uit. Was iets met een kapot gehemelte of zo.



Nu al logopedie lijkt mij zwaar overdreven. Sommige kinderen zijn nou eenmaal laat. Is overigens allemaal goed gekomen heb een universitaire studie afgrond en kan praten als brugman.
Alle reacties Link kopieren
Haha NYC, eerste woorden met 8,5 maand? Ik weet dat het kan hoor maar dat is echt niet de 'regel' dat dat zo vroeg al 'moet'. Mijn zoontje van 9 mnd zegt ook echt nog niks en is ook niet eens een klauteraar. Rond een jaar komt er volgens mij vaak een eerste woordje: daag. Of papa/mama ofzo.

En ik zou me als TO ook nog geen zorgen maken. Lijkt me nog wat vroeg.
Alle reacties Link kopieren
NYC, mijn middelste zei wel met 8 maanden mama, zelfs al iets eerder, maar met 8 maanden konden we echt niet meer ontkennen dat het echt bewust was (was achteraf al eerder bewust, maar geloofden het niet zo jong), maar dat was heel vroeg. Ik geloofde het daarvoor dus niet, omdat ik overal las dat ze vanaf 10 maanden hun eerste woordje zouden kunnen zeggen, maar dat dat ook veel later kon zijn. Voor de 10 maanden zou mama nog niet gericht zijn. Dus met 8,5 maand niets zeggen is heel normaal, wel wat zeggen zou snel zijn, maar kan wel.



To, met 20 maanden nog niets (echt helemaal niets?) zeggen is laat en kan vast wijzen op problemen, maar dat hoeft volgens mij helemaal niet. Sommige kinderen wachten gewoon langer en sommigen wachten tot ze hele vol zinnen kunnen maken. Ieder een eigen tempo. Ik ken 2 jarigen, die nog amper praten. Komt meestal gewoon goed.
Alle reacties Link kopieren
Met 20 mnd al hulp van een logopedist? Is dat niet ietwat overdreven?



Hier 21 mnd, zegt alleen 1 niet bestaand woordje. Die van mij speelt zelfstandig heel goed en gaat daar dan voor de volle 100% voor, is dan ook niet zo makkelijk af te leiden, klautert en klimt als een aap, liep ook al met 11 mnd, mankeert motorisch dus niets. Terwijl ik weer een kindje van de week in de speeltuin zag 2 jr die moest nog aan de hand lopen bij zijn mama, die zei dan wel weer wat woordjes.



Hierdoor is hij denk met zijn spraak wat later, ik maak me er niet druk om. Komt vanzelf. Het gemiddelde is geloof ik met 24 mnd twee woordjes achter elkaar kunnen zeggen, bijvoorbeeld mama lief. Nou hier halen we het gemiddelde dus naar beneden, prima.
TO : stimuleer je zelf wel? Ik weet dat een kennis van ons heel makkelijk was. Bij ergens naar wijzen en da zeggen, gaf ze dat aan haar kind. Was dus heel makkelijk, kind hoefde maar te wijzen en het werd gepakt voor hem. Kind heeft met 3,5 logopedie gekregen en nog steeds nu met ruim 4. Ik weet niet of dit aan de orde is bij jullie hoor, maar sommige mensen hebben niet door dat ze dit doen dus vandaar



Wij hebben hier dochter veel gestimuleerd. Lichaamsdelen benoemen, speelgoed bij de naam noemen (bal, zebra, keuken, potloden, enz). Ook veel boekjes met woordjes gehad, bij budget store hebben ze hele fijne met dieren en voorwerpen, kleuren etc. En wij benoemden ook hetgeen ze wilde hebben en aanwees. Zoals bv haar beker. Ik pakte hem dan wel, maar gaf hem aan haar en zei er dan bij wat het was. Zo ook met kleuren. Elke ochtend pak ik zo'n ikea bordje en beker en mag dochter de kleuren ervan zeggen gaat al best goed met 2,5 nu. Maar ze praat hier sowieso veel en goed. Al hele zinnen van 10 woorden soms! En dat is ook wel iets wat echt in haar zit en niet specifiek te danken is aan hoe wij er mee om zijn gegaan hoor



Ik zou me er dus niet te druk om maken (tenzij je doet zoals die kennis dus ). Blijf wel dingen benoemen en stimuleer het een beetje. Maar elk kind is ook anders, dus het is nu nog niet echt iets om je druk om te maken. Dochter hier liep bv laat. Ze doen toch alles op hun eigen tempo.
Zoon maakte met 19 maanden al zinnen; dwz 3 woorden achter elkaar. Dochter daarin tegen, die is nu ruim 16 maanden en gebruikt nauwelijks of niet bestaande woorden. Brabbelt en zingt wel erg veel. Moest ik eerlijk gezegd wel aan wennen, maar zorgen maken? Dat niet. Ik ga ervan uit dat ik over een half jaar (of wellicht nog wat langer) waarschijnlijk zelf wel een keer roep dat ik moe van haar geklets wordt
@Esther, twee woordjes achter elkaar bij 24 maanden is een minimum norm die wordt gehanteerd, en dat is al onder het gemiddelde.



Als je kind die norm niet haalt wordt geadviseerd er naar te laten kijken door een professional. Dat is omdat er dan een risico is dat er iets aan de hand is, hoewel het nog steeds heel goed kan dat het allemaal vanzelf weer goed komt.



TO's kind haalt idd de minimum norm voor 18 maanden niet, dus heel verstandig om er naar te laten kijken, en nog steeds heel veel kans dat het allemaal snel bijtrekt.
quote:esther55 schreef op 13 juli 2014 @ 21:11:





Hier 21 mnd, zegt alleen 1 niet bestaand woordje. Die van mij speelt zelfstandig heel goed en gaat daar dan voor de volle 100% voor, is dan ook niet zo makkelijk af te leiden, klautert en klimt als een aap, liep ook al met 11 mnd, mankeert motorisch dus niets. .







Bij ons was het precies andersom. Dochter begon te brabbelen met drie maanden, had met 9 maanden al een hele lijst (hoewel ik de enige was die het ook echt snapte), en maakte met 17 maanden al zinnetjes. Maar lopen? Ho maar. Toen die van jou al liep, schuifelde die van mij nog op haar buik door de woonkamer. De eerste losse stapjes deed ze pas met ruim anderhalf jaar. Maar wel meteen goed.



Ik heb oppaskinderen gehad die met met een jaar al konden lopen, hoewel ze nog regelmatig struikelden. En pas met twee jaar begonnen met praten, maar de alleen-voor-mama-verstaanbare zinnen oversloegen en het meteen relatief goed konden.



Als je kind in álles achter loopt, dan zou ik me kunnen voorstellen dat je je zorgen maakt. Dus de vraag is eigenlijk; hoe is de rest van zijn ontwikkeling? Want de meeste kinderen leren eerst het één en dan het ander, en dan niet altijd in de gewenste volgorde.
Weet wel dat het met 8,5 maand nog helemaal niet hoeft hoor, maar gewoon 't was wat ik zelf dacht (of misschien hoopte omdat ik zoveel met hem lees en zing). Maar zoon ontwikkelt geheel zijn eigen kwaliteiten en vindt taal geloof ik momenteel ook niet het meest interessante. Ook geduld voor boekjes lezen heeft ie niet meer, behalve één boek met lichtjes erin.
Mijn oudste was heel snel met praten, met 2,5 jaar samengestelde volzinnen. Mijn middelste was normaal, de jongste erg langzaam. Ik heb haar tot 3,5 jaar de tijd gegeven en lang heeft ze de minimumdoelen gehaald, maar die stap van elke week nieuwe woorden kwam maar niet. Eindeloos heb ik uitgedaagd en herhaald. Nu krijgt ze logopedie en gaat het snel. Eindelijk.

Geef het nog even tijd, het kan ineens snel gaan.
Volgens het cb moeten kinderen met 18 maanden nog 5 woorden zeggen naast papa en mama, dus met 20 maanden naar de logopedist als een kind nog niets zegt is best verstandig. Mijn dochter zei met 23 maanden alleen nog maar mama en da, dus dat hebben we ook laten onderzoeken. Brabbelen deed ze ook nagenoeg niet, ze was gewoon stil. Op andere vlakken ontwikkelde ze zich normaal dus de verwachting was dat het vanzelf goed zou komen, en dat is gelukkig ook gebeurd. Als de taalontwikkeling met 2,5 jaar nog niet goed op gang zou zijn gekomen, moesten we ons weer melden bij de kinderarts/logopediste.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is 18 maanden en benoemd zichzelf, mij (mammmmmmm) en zn vader (bammmm, van het Turkse woord baba).

We hebben vorige week bij het cb een indicatie gekregen voor meer uren psz, als hij 2 is, omdat ze er dan extra aandacht aan gaan geven.



Ik vind het een beetje gelul maargoed, we benoemen alles op een normale manier, hij wordt voorgelezen enz.

Vind het een beetje overdreven dat er bij een kind van 1,5 al zulke eisen gesteld worden.



Hij is geen kind die dingen op commando doet, qua spelen dus voor het blokken stapelen bij zijn 'keuring' werd hij ook' afgekeurd.'.. Had hij geen zin in op dat moment maarja, het moest....

Ze moeten hun hele leven nog zoveel.
Ik heb me trouwens het ongans gestimuleerd qua taal. Het kind werd al voorgelezen toen ze een week oud was, en we zijn sowieso een talig gezin. Oudste sprak ook al voor haar tweede verjaardag in volzinnen, kon tot 20 tellen en kende het alfabet. Was dus nogal een verschil met jongste
quote:mylove_1988 schreef op 13 juli 2014 @ 20:33:

Komt vanzelf denk ik. Mijn zoontje is 18 maanden en zei eerst alleen Mama, nu alleen Papa en verder brabbelt hij wat op het woord ''Tisdat'' lijkt. en heeft hij een woordje voor ons hondje Indy: Etsie. o.i.d Ik maak me er geen zorgen om eigenlijk! komt vanzelf! Mijn zoontje is veel meer bezig met klimmen en klauteren. Hij liep al voor zijn eerste verjaardag.. Hij is motorisch gewoon wat verder en qua spraak wat later!Hier is het precies andersom, zoon is 21 maanden en kletst al 3-4 woorden in een zin, maar lopen werd mee gewacht tot hij 20 maanden was (en mama maar sjouwen ;P)
Alle reacties Link kopieren
TO, eens met iedereen die zegt dat dit echt niet abnormaal is. Onze oudste zei tot hij 2,5 jaar was amper iets. Alleen "mama", "papa", "buh" (tegen bus) en "die" (tegen alle andere dingen :-)) Gebrabbeld heeft hij nooit. Maar toen hij eenmaal ging praten, kwamen er meteen volzinnen uit. Hij is nu bijna 5 en heeft een ontwikkelingsvoorsprong op taalgebied, zowel wat betreft woordenschat als wat betreft zinsbouw. En hij kletst ons de oren van de kop :-)



Bij het CB hebben we nooit wat gehoord over extra testen of volgen of logopedie of wat dan ook. Integendeel, ze stelden me juist altijd gerust als ik mijn zorgen en frustraties weer eens uitte, want ook ik stimuleerde me suf En ze hadden gelijk. Dit betekent natuurlijk niet dat voor jouw zoontje hetzelfde geldt, maar zoals iemand al zei: de passieve woordenschat en kennis van de taal is vaak veel en veel groter dan je denkt. Sommige kinderen verwerven kennis door te experimenteren (in dit geval: brabbelen), andere observeren en absorberen juist heel veel voor ze er zelf actief mee aan de slag gaan.
Alle reacties Link kopieren
Het verschilt zo per kind. Mijn dochter liep en praatte vlug. Zoon liep relatief laat (16 mnd) maar praat weer prima. Hij is nu ruim 2 en praat met zinnen van 4-5 woorden.



Het is goed dat je een logopedist hebt en dat zijn gehoor getest wordt. Daarnaast veel praten en benoemen en voorlezen. Veel meer kun je niet doen, maar ik snap je zorg.
Vanaf welke leeftijd moeten ze op het CB iets laten zien? Want tot nog toe wordt hij alleen gemeten, gewogen, krijgt hij zijn vaccinaties en wordt er mij gevraagd hoe het gaat met eten en wat hij doet op motorisch gebied. Maar hij heeft nog niet hoeven bewijzen dat hij kan kruipen of staan.
Bij mij ging dat 'iets laten zien' heel natuurlijk bij het CB.



Kwam ze om blokken te bouwen enzo, dan stonden er al blokken klaar. Zet een kind in ruimte met blokken en ze gaat natuurlijk vanzelf wel bouwen. Zo ook met een bal. Bal gooien, schoppen. Vervolgens vraagt de arts of ze met de bal op 1 been kan staan. Alleen de ogentesten waren een 'moetje' bij mijn CB.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven