zou je hier boos om worden op een andere moeder?

19-03-2017 19:55 764 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben benieuwd wat jullie als ouder zijndje zouden vinden/voelen/zeggen als jullie met de volgende situatie geconfronteerd worden.



Stel, jouw kind (12 jaar) heeft dit weekend afgesproken met vriendin en heeft er erg veel zin in. Dan krijgt je kind eerst een telefoontje dat vriendin later komt en daarna volgt al snel een telefoontje dat ze helemaal niet meer mag komen van haar ouders, omdat ze straf heeft.

Even voor de volledigheid, dit is al ongeveer de derde keer in een half jaar tijd dat zoiets zich voordoet (afspraak verzetten, te laat komen, afbellen).



Dit is de situatie waar ik momenteel mee kamp en ik ben de moeder van het kind dat straf heeft en haar de afspraak heb laten afzeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 20 maart 2017 @ 18:45:

[...]



En Aquarium krijgt al hulp. Maar ik denk dat veel adviezen die wij hier geven allang uitgeprobeerd zijn.



Heel eerlijk; als het mijn kind was geweest had ik de teugels allang heel strak aangetrokken. Die was de komende twee weken niet alleen naar huis gekomen, die was als een kleuter gebracht en gehaald en over een paar weken zullen we eens kijken of je het zelf af kunt.

Maar ik geef wel altijd vooraf aan wat ik verwacht en wat de consequentie zal zijn als ze zich niet aan de afspraken houdt. En ik ben er niet bij, dus ik kan me vergissen, maar ik krijg de indruk dat dát precies is wat bij Aquarium mist.



Klopt. Heel veel adviezen die voorbij komen zijn al heel lang geleden geprobeerd. En als het niet werkte, terug in de kast gezet, om het later weer opnieuw te proberen.



Even een heel praktische vraag aan jou Ceylon. Ik probeer om de hele strakke methode te hanteren. Maar hoe doe je dat als je niet elke dag thuis bent, maar ook naar je werk moet? Ik kan mijn dochter echt niet altijd afzetten of oppikken. Want afzetten betekend automatisch ophalen (te ver om naar huis te komen als ze niet met de fiets naar school gaat). En ophalen betekend automatisch afzetten. Dat is puur praktisch gewoon niet mogelijk. Zoals het ook niet elke dag mogelijk is om kind aan het handje te nemen en aan het huiswerk te gaan. Mijn kinderen zijn na school in principe thuis, tenzij ze ergens anders hebben afgesproken. En hebben ook clubs waar ze of zelf heen gaan of dat ik ze breng (man is overdag alle dagen tot 18.00 uur weg, dus dat is wat ik met andere ouders carpool). Het is toch gewoon praktisch onmogelijk om voor een 12 jarig kind altijd beschikbaar te zijn? De dagen dat ze naar de BSO ging en dus altijd begeleiding had totdat man of ik haar kwam ophalen, zijn echt voorbij. Het komt nu regelmatig voor dat dochter het eerste uur dat ze thuiskomt, alleen (of met broer) is.
Kun je geen (Pabo) student zoeken om het eerste uurtje na schooltijd van je over te nemen? Die kan dan meteen met haar aan het huiswerk (vreemde ogen).





Hoe oud is broer trouwens?
Ik denk dat je te veel van je kind verwacht, kinderen moeten op school al erg veel en als jij dan huis ook nog is heel veel van je kind gaat vragen dan kan het best zijn dat je kind dit niet trekt. Niet ieder kind is opgewassen tegen alle verplichtingen die onze maatschappij van kinderen vragen, plus dat ik vind dat jij ook nog is veel eisen stelt.



Heb een beetje compassie en stel wat minder eisen en laat je kind wat meer kind zijn.
quote:cupcakegirl schreef op 20 maart 2017 @ 19:34:

Ik kan wel snappen dat je gefrustreerd bent. En dat je soms ontploft. Maar de straf is niet handig, en heeft in het verleden bewezen niet werkzaam te zijn.



Wat ik zou proberen?



Brengen naar school. Ze zit nog op de basisschool dus neem aan dat dat in de buurt is.

Elke dag een vast tijdstip inplannen om onder toezicht en met hulp huiswerk te maken. Dan weet je zeker dat het af is.

Als die opgeruimde kamer voor jou zo belangrijk is dan ook daar een vast moment voor inplannen en daar dan maar bij gaan helpen

Snoepzak...laat gaan tenminste als ze het van haar zakgeld gekocht heeft en niet uit je kast gejat heeft

Praten met je kind. Aangeven dat je straf niet handig was maar dat het je tot hier zat.Dit is al eerder voorgesteld maar dan vraagt TO; heb jij geen baan? Of andere kinderen?
Misschien zeg ik wel iets geks hoor maar wellicht kan je wat minder gaan werken zodat je je kind wat meer kan begeleiden?
quote:Lady_Voldemort schreef op 20 maart 2017 @ 19:24:

[...]





En dat al tien jaar lang.Arm kind.
quote:Zinerva schreef op 20 maart 2017 @ 20:14:

Misschien zeg ik wel iets geks hoor maar wellicht kan je wat minder gaan werken zodat je je kind wat meer kan begeleiden?

Ja dat is heel gek denk ik..

Maar ik heb geen kinderen dus ik mag niks zeggen vermoed ik.
Alle reacties Link kopieren
geef toe dat jegefaald hebt
don't forget that i'm fabulous, and you're not
Alle reacties Link kopieren
quote:Lamis schreef op 20 maart 2017 @ 20:07:

Kun je geen (Pabo) student zoeken om het eerste uurtje na schooltijd van je over te nemen? Die kan dan meteen met haar aan het huiswerk (vreemde ogen).





Hoe oud is broer trouwens?

Broer is 15. Maar ik wil niet dat hij de ouderlijke rol zou moeten overnemen. De relatie tussen broer en zus is goed en dat hou ik graag zo. Bvendien is dat zijn taak ook helemaal niet!

Studente hebben we vorig jaar wel gehad voor 1 x per week. We hebben dit jaar niet een nieuw iemand gezocht, omdat ze omhoog was gegaan met cijfers. Maar heel eerlijk was dat meisje ook veel te lief hoor. Dochter kon haar om de tuin leiden qua huiswerk. Dus het moet dan wel een stevig iemand zijn. Man en ik zijn wel aan het bespreken om volgend jaar huiswerkbegeleiding op te starten om deze stressfactor tussen ons uit te halen. Dat scheelt hopelijk veel strijd. En we hebben ook gekozen voor een school dat onder haar adviesnivo ligt, zodat ze meer tijd en ruimte heeft om het bij te houden. Daarnaast wordt er op deze school veel tijd besteed aan zoveel mogelijk huiswerk binnen schooltijd afhebben. Die paar verschillende dingen helpen haar hopelijk en helpen dan hopelijk bijdragen aan een positieve sfeer.
Een pabostudente voor de huiswerkbegeleiding van een kind in groep 7???
Alle reacties Link kopieren
quote:Zinerva schreef op 20 maart 2017 @ 20:14:

Misschien zeg ik wel iets geks hoor maar wellicht kan je wat minder gaan werken zodat je je kind wat meer kan begeleiden?



En dan van dat minder geld straks huiswerkbegeleiding gaan betalen?



Sorry, maar dat ga ik niet doen. Echt niet. Ik zit net in een UWV traject die voor meer uren gaat zorgen. Ik krijg het eerder drukker het komende jaar dan minder druk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 20 maart 2017 @ 20:17:

[...]





Arm kind.Wie zegt nou weer dat het hier al tien jaar zo aan toegaat? Waar haal je deze wijsheid vandaan?
quote:aquarium schreef op 20 maart 2017 @ 20:24:

[...]





En dan van dat minder geld straks huiswerkbegeleiding gaan betalen?



Sorry, maar dat ga ik niet doen. Echt niet. Ik zit net in een UWV traject die voor meer uren gaat zorgen. Ik krijg het eerder drukker het komende jaar dan minder druk.



Als jou kind naar een school gaat waarbij het huiswerk op school gedaan wordt is huiswerkbegeleiding minder hard nodig en zou je dit wellicht zelf kunnen doen aangezien je dan meer tijd hebt.



Ik zou er nog maar is over nadenken of meer werken wenselijk is gezien je nu al moeite hebt met het gedrag van je dochter. Meer werk, meer werkdruk, gevolg een nog korter lontje
quote:Lady_Voldemort schreef op 20 maart 2017 @ 20:22:

Een pabostudente voor de huiswerkbegeleiding van een kind in groep 7???

Groep 8 toch?



En lijkt me geen gek plan als moeder niet thuis is die dag. Beetje structuur aanbrengen, woordjes overhoren, spreekbeurt aanhoren etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 20 maart 2017 @ 20:24:

[...]





En dan van dat minder geld straks huiswerkbegeleiding gaan betalen?



Sorry, maar dat ga ik niet doen. Echt niet. Ik zit net in een UWV traject die voor meer uren gaat zorgen. Ik krijg het eerder drukker het komende jaar dan minder druk.

Wauw.

Of je moet echt flink geld te kort komen of je vindt je kind (en haar toekomst) wat minder belangrijk.
quote:Phaedra__ schreef op 20 maart 2017 @ 20:30:

[...]



Wauw.

Of je moet echt flink geld te kort komen of je vindt je kind (en haar toekomst) wat minder belangrijk.

Wauw.

Zeg dat wel.
quote:aquarium schreef op 20 maart 2017 @ 20:24:

[...]





En dan van dat minder geld straks huiswerkbegeleiding gaan betalen?



Sorry, maar dat ga ik niet doen. Echt niet. Ik zit net in een UWV traject die voor meer uren gaat zorgen. Ik krijg het eerder drukker het komende jaar dan minder druk.Ja, dan houdt het natuurlijk allemaal op.
Alle reacties Link kopieren
haha to stop
don't forget that i'm fabulous, and you're not
Ik vind dat je met kinderen die net naar de middelbare school gaan eigenlijk nog meer thuis moet zijn dan wanneer ze op de basisschool zitten.

Dat is zó'n enorme omslag, die moet je in mijn optiek echt wel begeleiden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra__ schreef op 20 maart 2017 @ 20:30:

[...]



Wauw.

Of je moet echt flink geld te kort komen of je vindt je kind (en haar toekomst) wat minder belangrijk.Ik neem aan dat je man alles voor je betaald als je zo'n kortzichtige reactie geeft? Ik denk dat bijna alle vrouwen hier dan hun baan kunnen opgeven, aangezien het bizar hoge percentage ADD kinderen de vrouwen op dit topic hebben. Of zelf ADD hebben. Ik begrijp dat we nu allemaal onze 12 jarige kinderen aan de hand kunnen gaan nemen en massaal onze baan kunnen gaan opgeven. Want ik lees hier bijna alleen maar over 12 jarige kinderen die praktisch niks zelf kunnen of hoeven. Nee, dan moet je inderdaad full time thuis zijn ja.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, nu gaan we ook al bepalen hoe ze haar werktijden in moet vullen
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 20 maart 2017 @ 20:38:

[...]





Ik neem aan dat je man alles voor je betaald als je zo'n kortzichtige reactie geeft? Ik denk dat bijna alle vrouwen hier dan hun baan kunnen opgeven, aangezien het bizar hoge percentage ADD kinderen de vrouwen op dit topic hebben. Of zelf ADD hebben. Ik begrijp dat we nu allemaal onze 12 jarige kinderen aan de hand kunnen gaan nemen en massaal onze baan kunnen gaan opgeven. Want ik lees hier bijna alleen maar over 12 jarige kinderen die praktisch niks zelf kunnen of hoeven. Nee, dan moet je inderdaad full time thuis zijn ja.

Ik ben alleenstaand.

Ik vraag toch of je niet rondkomt zonder die uren?

Als het voor luxe is, ik zou het opgeven en er zelfs een boterham minder voor eten als het mijn kind zou hepen.



Maar mss is hoe langer en vaker weg van huis wel beter voor je dochter.
quote:aquarium schreef op 20 maart 2017 @ 20:38:

[...]





Ik neem aan dat je man alles voor je betaald als je zo'n kortzichtige reactie geeft? Ik denk dat bijna alle vrouwen hier dan hun baan kunnen opgeven, aangezien het bizar hoge percentage ADD kinderen de vrouwen op dit topic hebben. Of zelf ADD hebben. Ik begrijp dat we nu allemaal onze 12 jarige kinderen aan de hand kunnen gaan nemen en massaal onze baan kunnen gaan opgeven. Want ik lees hier bijna alleen maar over 12 jarige kinderen die praktisch niks zelf kunnen of hoeven. Nee, dan moet je inderdaad full time thuis zijn ja.



Ik heb geen man, wel 2 kinderen en ik werk part-time, het is geen vetpot maar ik heb het er graag voor over om wat meer tijd met mijn kinderen door te kunnen brengen.



Je kan ook wat minder een tunnelvisie op na houden
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelheks schreef op 20 maart 2017 @ 20:37:

Ik vind dat je met kinderen die net naar de middelbare school gaan eigenlijk nog meer thuis moet zijn dan wanneer ze op de basisschool zitten.

Dat is zó'n enorme omslag, die moet je in mijn optiek echt wel begeleiden.dat is natuurlijkook weer grote BS. Eenvoorbeeld van mezelf: mijn moeder was alleenstaand dus heeft gewoon 40 uur in de week gewerkt. Van elke dag alleen thuis komen en moeten leren koken etc ga je ook niet dood.
don't forget that i'm fabulous, and you're not
quote:Trevina schreef op 20 maart 2017 @ 18:01:

Ik was elf toen ik op een vriendinnetje zat te wachten, laten we haar Sanne noemen.

Haar moeder belde op en snauwde: "Sanne komt niet en ze moet zelf vertellen waarom dat is."

Sanne aan de lijn: "Ik heb stiekem een kwartje uit mijn moeders portemonnee gepakt en dat mocht niet. Daarom mag ik niet met vriendinnetjes spelen."



Ik voelde me er ongemakkelijk bij. (Wat moest ik terugzeggen?)



En weet je wat cru was? Sanne was nieuw in de klas, verhuisd vanuit een andere plaats. Ze was de enige in de klas die gescheiden ouders had en die in een flat woonde. Ik probeerde om haar zich thuis te laten voelen in de klas. Maar ik vond haar moeder een eng mens.



Ik heb nooit meer aan mijn ouders gevraagd of Sanne mocht komen spelen.Wat verdrietig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven