Zwangerschapsverlof: hoe deed/doe jij het?

21-04-2017 15:45 75 berichten
Ondertussen ruim 13 weken zwanger en binnenkort wil ik met mijn werkgever het gesprek aan gaan over hoe we het gaan doen.



Voor mij staat al vast dat ik 32 uur wil werken na de bevalling. Maar hoe ik het met verlof wil doen is voor mij nog een grote vraag. Met 34 of 36 weken verlof? Na 10-12 weken aan het werk? Eigenlijk vind ik dat veel te vroeg. Maar wat dan? IKB inzetten? Ouderschapsverlof? Vakantie opnemen? Onbetaald verlof?



Ben benieuwd naar ervaringsverhalen.
Alle reacties Link kopieren
Tvp, zelfde schuitje
Toch veel die tot 36 weken werken niet volgehouden hebben of geen succes vonden.



Ik snap trouwens dat het puntje bij paaltje het probleem van mijn werkgever is, maar als ik het van tevoren toch al weet is dat natuurlijk prettiger voor mijn collega's dan dat het pas een week van tevoren bekend is.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil werken tot 36 weken. Maar als ik eerder uitval dan is dat zo.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn eerste zwangerschap heb ik gewerkt tot 36 weken. fulltime. Ik heb toen aan mijn verlof nog 3 maanden ouderschapsverlof en verlof geplakt dus ik hoefde pas te beginnen toen dochter 6 maanden was. Daarna ben ik 24 uur gaan werken.

Bij de 2e doorgewerkt tot 34 weken. Toen weer gaan werken na zwangerschapsverlof en 2 weken vakantie. maar ik heb toen maar 2 maanden gewerkt en heb toen besloten helemaal te stoppen.

Maar de eerste keer vond ik het heerlijk dat ik zo lang verlof kon nemen. echt een aanrader. Ik hoefde gelukkig ook geen iniemini baby naar de opvang te brengen maar pas met 6 maanden. De 2e ging natuurlijk wel jonger naar de opvang maar dat hoefde maar 2 maanden en ergens had ik het idee dat ik ging stoppen al in mijn achterhoofd toen.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik dan zou doen: eerst verlof opmaken, dan van je ikb extra verlof kopen tot het bedrag dat je daar aan wilt uitgeven.



Daarna kun je je ouderschapsverlof of onbetaald verlof inzetten als dat nodig is. Zoals hierboven ook staat: als je contract nu 40 uur is moet je dit zo lang mogelijk laten staan. Je bouwt zo namelijk meer ikb en ouderschapsverlof op. Pas als je echt weer gaat werken en dan bijv naar 32 uur gaat zet je je ouderschapsverlof eerst in en als dat op is laag je pas het contract aanpassen.

Overigens kun je er tegenwoordig ook voor kiezen om je laatste paar weken zwangerschapsverlof gespreid op te nemen maar als ik je op zo lees lijkt me dat geen optie.



Ik weet niet of het overal zo is maar bij mijn WG mag je pas een aanvraag ouderschapsverlof doen als de baby geboren is en niet pas daarvoor omdat de situatie met kindje dan nog niet helder is.
Op mijn tandvlees tot 34 weken bij de oudste, achteraf had ik eerder moeten stoppen en me ziek moeten melden, tussen de BI en zwangerschapsslapeloosheid was ik kapot. Na de bevalling voelde ik me rap weer beter en sliep ik een stuk meer en beter dan daarvoor (ja ook met bv). Het is nou eenmaal heel persoonlijk.



Wat ik zou proberen te regelen als je 32 uur wilt gaan werken is een paar weken halve dagen werken. Kunnen jullie allemaal wel wennen aan het nieuwe ritme maar als het pittige nachten zijn geweest kun je mooi het middagdutje mee slapen thuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde bij de eerste graag doorwerken tot 36 weken, heb een kantoorbaan dus dat moest best kunnen dacht ik. Totdat met 33 welen mijn bloeddruk omhoog ging en de verloskundige adviseerde om met 34 weken te stoppen, ben toen dus ook gestopt. De datum om na de bevalling te gaan werken had ik al vaststaan, ik vond het fijn om te weten waar ik aan toe zou zijn. Heb het opgevangen met ouderschapsverlof (3 weken), dochter was 3 maanden toen ik ging werken. Mijn man en ik hadden nog 2 maanden allebei een dag ouderschapsverlof opgenomen zodat dochter nog niet naar het kdv hoefde. Hoefde dus pas toen ze 5 maanden was. Vond dat erg fijn, er was dus altijd een van ons met haar thuis, dan ga je (ik) wat meer ontspannen naar je werk.

Bij jongste had ik hetzelfde plan, alleen heb best een heftige kraamtijd gehad door huilbaby, ziekenhuisopname van baby (2 weken lang), en toen baby met sonde thuis (maar toen gelukkig geen huilbaby meer). Toen kon ik eindelijk gaan genieten maar moest eigenlijk weer gaan werken, heb toen een maand volledig ouderschapsverlof opgenomen. Ben gaan werken toen ze 4 maanden was. Vanaf 5 maanden ging ze 2 dagen naar het kdv.



Toen ik tegen mijn verlof aanzat heb ik trouwens af en toe een half dagje vrij genomen als ik moe was. Je houdt toch vakantiedagen over door je zwangerschapsverlof.
Oh jee halve dagen werken of gespreid verlof opnemen kan natuurlijk ook nog



Hebben jullie dit soort dingen eerst met HRM of eerst met je eigen LG besproken?
Ik wilde met 34 weken met verlof omdat die in drukste periode op mijn werk viel. Echter met 28 weken halve dagen moeten gaan werken ivm bekken klachten, bij 32 weken volledig uitgevallen maar was eigenlijk nog te laat. Ondanks dat het piekdrukte was op mijn werk, moest ik van mijn baas naar mijn lijf luisteren.



Uiteindelijk 6 dagen overtijd gegaan waardoor verlof dus 6 dagen is verlengd en heb nog 1 week vakantie gepland dus moet over 2 weken weer beginnen. Ik kijk er naar uit na 20 weken thuis! Maar begin wel met 4 x 6 ipv 4x8 in mei.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kashri schreef op 21 april 2017 @ 16:31:

Oh jee halve dagen werken of gespreid verlof opnemen kan natuurlijk ook nog



Hebben jullie dit soort dingen eerst met HRM of eerst met je eigen LG besproken?Ik had mijn constructie eerst aan mijn LG voorgelegd, hij vond het prima als HR het ook goed vond
Alle reacties Link kopieren
Ik was beide keren al ver voor de 36 weken ziek thuis, dus verplicht met 34 weken met verlof. Na verlof nog 2 weken aan vakantiedagen eraan geplakt, daarna mijn man nog 2-3 weken aan vakantiedagen opgenomen.



Met name dat laatste vonden we een uitkomst: tijdens je verlof raak je als vrouw helemaal ingespeeld op de baby en de vader staat daarna flink op achterstand. In het algemeen zie je dat hierna de verantwoordelijkheden wat betreft het kind scheef blijven, omdat de routines nu eenmaal zo ingesleten zijn en de vrouw door haar voorsprong het altijd beter weet. Toen mijn man een paar weken alleen voor de baby zorgde konden we dit weer wat gelijktrekken. Daarnaast vond ik het heel prettig dat toen ik weer begon op mijn werk de baby rustig en vertrouwd bij papa was en nog even niet op het kdv. Zo kon ik eerst weer even aan het werkritme wennen en daarna aan het achterlaten van ons kind op het kdv. Veel fijner dan dat dat in 1x zou zijn geweest, dan had ik wellicht lekker hormonaal zitten te janken op m'n werk omdat ik mijn kind zo miste.



In ons geval zijn de kinderen met 14 à 15 weken naar het kdv gegaan en dat ging prima. Tot 10 à 12 weken moesten ze echt nog wennen aan het op de wereld zijn, plakten ze veel aan ons en waren vaak onrustig en onregelmatig, dus dat had ik wat te vroeg gevonden. Met 14/15 weken hadden we een lekker ritme en waren het vrolijke interactieve baby's. Ik hoor veel vaker dat die omslag rond de 10 à 12 weken is, dat ze dan die eerste moeilijke fase achter de rug hebben. Als je niet zoveel vakantiedagen over hebt kun je uiteraard ook allebei een paar weken ouderschapsverlof opnemen.
Dat kan je prima tegen die tijd bekijken. Ik werd automatisch 34 weken toen ik wat minder moest werken ivm bekkeninstabiliteit. Je kan dat niet voorspellen en dus moet je dat gewoon tegen die tijd bekijken.

Bij de 2e was ik na 30 weken al volledige uitgevallen en werd er dus ook 34 weken aangehouden.



Je hoeft dat dus niet nu al aan te geven hoor.
quote:Kashri schreef op 21 april 2017 @ 16:16:

Toch veel die tot 36 weken werken niet volgehouden hebben of geen succes vonden.



Ik snap trouwens dat het puntje bij paaltje het probleem van mijn werkgever is, maar als ik het van tevoren toch al weet is dat natuurlijk prettiger voor mijn collega's dan dat het pas een week van tevoren bekend is.



Maar zo werkt gewoon niet en hoef je dus echt niet al te gaan aangeven. Haal uberhaupt die 34 weken maar eerst.

Ik zou er ook nog niet zelf over gaan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Tot 38 weken gewerkt en met 38+2 bevallen.

Daarna 2.5jaar 4/5 gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste zwangerschap voelde ik me fit en ben tot 36 weken blijven werken. Na mijn verlof 2 weken vakantie opgenomen en heb 1 dag per week ouderschapsverlof opgenomen tot ze 1 jaar was.



Mijn tweede zwangerschap verliep veel minder voorspoedig. Door ziekte met 34 weken gestopt en daarna 3 weken vakantie opgenomen. Mijn ervaring is dat met 12 à 13 weken ze opeens beter zelf in slaap kunnen komen en het kolven van borstvoeding veel beter gaat. Hierna start ik met 1 dag per week ouderschapsverlof, maar nog geen idee voor hoe lang
Alle reacties Link kopieren
Hier doorgewerkt tot week 36, was opzich prima te doen, alleen moet je de laatste twee weken niet denken dat je na werk tijd ook nog de halve wereld aan kan. Maar het was goed te doen vond ik...

Ligt wel aan je werk denk ik, ik had kantoorbaan ;)



Net als eerder gezegd werd, je hebt aan die 4 weken ruim voldoende om je voor te bereiden, ik ben ook vandaag uitgerekend.



Ik heb alleen de normale 12 weken erna.

Opzich had ik nog wel vakantie gewild maar kwam niet goed uit. Ergens ben ik ook wel blij denk ik wanneer ik weer aan het werk mag. Ga ook 32 uur werken en manlief ook.

Mocht het helemaal niet gaan is mijn werkgever niet de beroerdste en vertrouw ik op een goede afhandeling.



Weet ook niet of het bevalt tegen die tijd maar dat komt vast goed. Het zal sowieso allemaal wennen en anders worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tot 36 weken doorgegaan, fulltime. Maar snapte met 34 weken opeens waarom vrouwen dan stoppen. Heb de laatste 2 weken extra vrij genomen (1 dag per week) en ook beide weken 1 dag thuis gewerkt. Na 3 weken verlof met middagdutjes was ik uitgeruster dan toen ik aan mijn verlof begon.

Zoon is met 39+3 geboren en ik had daarna bijna 15 weken verlof, had er zelf nog wat vakantiedagen aan geplakt. Ik vond het wel fijn om weer te gaan werken, maar ik zou het bij een volgend kind (gaat niet gebeuren, dus hypothetisch) nog langer maken, tot 5 of 6 maanden of zo. Toch iets meer ritme dan, meestal. Maar goed, heb ik bij zoon niet gedaan en die vond het kdv hartstikke leuk, dus dit was prima.
Beide keren 5 weken vooraf met verlof. Bij eerste was dat eigenlijk te laat. Bij tweede had ik nog prima een weekje doorgekund. Bij beide 15 weken na bevalling thuisgebleven. Dat kon prima met vakantiedagen: die bouw je gewoon op tijdens verlof en zeker als je daarna minder gaat werken heb je een heerlijke pot met dagen aan het einde van je verlof. Voor mij was 15 wk prima, precies goed. Nou gingen ze ook wel naar oma's als ik werkte en niet naar kdv, daar had ik misschien meer moeite mee gehad als ze zo klein waren nog.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een plaatje van een zwangerschap en heb doorgewerkt tot 36 weken, dat ging echt prima in mijn geval! Met jn het achterhoofd het idee dat ik dan na de bevalling wat langer thuis kon blijven. Ik werkte 32 uur, soms wat meer. Na de bevalling ben ik 24 uur gaan werken.



Helaas had ik pech tijdens de bevalling en was ik na afloop verlof nog niet hersteld. Ik ben toen wel begonnen met werken, maar slechts 2 uur per dag om op te bouwen. Als alles was gegaan zoals normaal, zou ik nog twee weken vakantie hebben genomen en daarna langzaam gaan beginnen met twee weken halve dagen werken.
Alle reacties Link kopieren
Eerste keer fulltime doorgewerkt tot 38 en met 40 bevallen. Was een fijne zwangerschap.



Daarna 12 weken verlof, de twee weken 'cadeau' van werkgever en vier weken onbetaald verlof, dus in totaal 18 weken.



Tussen eerste en tweede fulltime gewerkt.



Tweede keer na 32 weken vier dagen gaan werken en met 36 gestopt. Bevallen met 38 weken. Erna vijf maanden verlof. Werk nu 4,5 dag.



Het klinkt als best veel, maar ik nam wel gaandeweg wat gas terug. Werkte vaker thuis, weinig overwerk dus, geen zakelijke diners en ook het reizen dat ik normaal veel doe pakte ik rustiger aan. Controles enzo plande ik allemaal onder werktijd en nam er rustig de tijd voor.



Het is voor iedereen anders, maar tegelijkertijd geldt wel voor iedereen dat je zelf je grenzen aan moet geven.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag is mijn laatste werkdag voordat mijn verlof in gaat en dit weekend begint week 36 van mijn zwangerschap Ik heb een hele vlotte zwangerschap tot nu toe met weinig complicaties en tóch vond ik het soms pittig.



Tot een week of 30 heb ik zonder weinig problemen fulltime gewerkt en toen heb ik aangegeven een dag per week minder te willen werken. Ik heb een behoorlijke reistijd (2x 1,5 uur met ov, overstappen, lopen enz), heb gewoon wat extra tijd nodig voor controles en om dingen te regelen en niet hetzelfde energieniveau als voorheen. Was soms echt óp. Hield al helemaal geen energie meer over voor leuke dingen naast het werk en dat vond ik echt zonde. Bloeddruk ging wat omhoog door stress en nerveusiteit dus een stapje terug was echt wel fijn en zo heb ik het goed kunnen volhouden tot 36 weken.



Daarnaast merk ik dat ik gewoon wat langzamer ben en mijn hoofd er niet helemaal meer naar staat. Hoe je zwangerschap precies gaat lopen weet je toch niet, het is heel moeilijk in te schatten wat het fysiek en mentaal met je doet. Je kunt wel van alles willen, maar soms gaat het gewoon even niet.



Ik heb in totaal vier maanden vrij, waarvan drie betaald. Na mijn verlof ga ik wel terug van fulltime naar drie dagen per week. Ouderschapsverlof en al die prachtige regelingen hebben we waar ik woon helaas niet, ik heb al heel veel geluk met deze oplossing.



Gefeliciteerd en fijne zwangerschap gewenst!
quote:Fee-de-Goede schreef op 21 april 2017 @ 16:43:

[...]





Maar zo werkt gewoon niet en hoef je dus echt niet al te gaan aangeven. Haal uberhaupt die 34 weken maar eerst.

Ik zou er ook nog niet zelf over gaan beginnen.Precies. Bovendien heb je geen idee hoe het gaat lopen. Ik kreeg complicaties bij de tweede zwangerschap, die kwamen pas rond een week of 26 aan het licht. Daardoor zat ik tot aan mijn bevalling (die dus eerder moest worden ingeleid) zo ongeveer vaker in het ziekenhuis (voor controles en extra onderzoek, wat allemaal altijd heel onhandig gepland werd qua tijdstippen) dan erbuiten, waardoor ik er heel vaak niet was op mijn werk. Heb gewoon de 34 weken gehaald op werk maar ze konden nou niet bepaald op me rekenen zeg maar. Dus ik zou nu helemaal geen beloftes gaan doen over er zijn tot 36 weken. Dat weet je nu nog niet en als het goed is, is je werkgever zich daarvan bewust.
Beloftes sowieso niet. Maar als ik nu al weet dat ik als alles goed gaat met mij en baby met 34 weken sowieso met verlof wil waarom zou ik dat dan niet alvast aangeven?
quote:Kashri schreef op 21 april 2017 @ 17:24:

Beloftes sowieso niet. Maar als ik nu al weet dat ik als alles goed gaat met mij en baby met 34 weken sowieso met verlof wil waarom zou ik dat dan niet alvast aangeven?Dat kun je inderdaad aangeven.
Alle reacties Link kopieren
1e zwangerschap wilde ik met 36 weken stoppen, dat is uiteindelijk 35 weken geworden, de laatste week vrij genomen want ik liep op mijn tandvlees. 2e zwangerschap gestopt met 34 weken en 3 weken vakantie erachteraan geplakt.



Ik ben 32 uur gaan werken waarvan 1 dag thuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven