Mode & Beauty alle pijlers

Minder vaak haren wassen, zweethoofd?

27-04-2024 14:58 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, zoals de titel al zegt. Ik was gewend mijn haar elke dag te wassen.
Sinds een jaar helemaal over op curly girl en mijn kapper zegt, evenals internet: niet zo vaak wassen! Bij voorkeur maar eens in de week.

Maar zodra ik even op een terras zit, sport, of stevig wandel met de honden, raakt mijn hoofdhuid wat bezweet. In de winter ging dat nog wel, maar bij temperaturen boven een graad of 15 vind ik het echt viezig, na een dag of twee ruikt het dan ook muf/vies vind ik. En dan zou ik nog 5 dagen moeten wachten met wassen? Brrr.

Ik zweet verder nauwelijks, oksels altijd droog, maar ik heb een dikke bos krullen dus dat is gewoon de eerste plek waar het broeit. Hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe weet je dat je haar/hoofd na een dag of twee vies ruikt als je het elke dag wast? Ik bedoel daarmee: zit het niet in je hoofd?

Ik zweet ook heel erg en na een overtuigend verhaal van mijn kapper was ik het niet meer elke keer na het sporten. Was wel een stap en ook heel erg wennen. Ik laat het gewoon drogen of föhn het droog. Het stinkt niet en voelt niet vies aan.

Als tussenstap kan je je haar ook uitspoelen zonder shampoo. Spoel je wel het zweet er uit maar hou je je haar vrij van shampoo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Droogshampoo. Ik spray dat voor het sporten op mijn haar.
Nu doe ik dat alleen op momenten dat ik niet extreem sport. Zeg half uurtje buiten rustig rennen. Echt intensief zweten dan was ik het. Of alleen crèmespoeling wil ik ook wel eens doen
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariejan schreef:
27-04-2024 15:07
Hoe weet je dat je haar/hoofd na een dag of twee vies ruikt als je het elke dag wast? Ik bedoel daarmee: zit het niet in je hoofd?

Ik zweet ook heel erg en na een overtuigend verhaal van mijn kapper was ik het niet meer elke keer na het sporten. Was wel een stap en ook heel erg wennen. Ik laat het gewoon drogen of föhn het droog. Het stinkt niet en voelt niet vies aan.

Als tussenstap kan je je haar ook uitspoelen zonder shampoo. Spoel je wel het zweet er uit maar hou je je haar vrij van shampoo.
Ik kan het zelf ruiken, vooral als ik inbed lig. Bij mijn kinderen ruik ik het ook weleens als ze een paar dagen niet hebben gewassen.
Uitspoelen kan ik wel eens proberen ja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon uitspoelen. En dan alleen conditioner gebruiken (mede curly girl hier).
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
27-04-2024 15:17
Gewoon uitspoelen. En dan alleen conditioner gebruiken (mede curly girl hier).

Dat is toch ook wassen? Je gebruikt alleen geen shampoo.
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik spoel het elke dag uit, volgens mij is niet te vaak wassen- niet te vaak wassen met shampoo.
Ik heb een vette hoofdhuid en droge uiteindes en mijn kapster zegt dat ik gewoon moet doen wat mijn haar schoon doet aanvoelen.
In mijn geval is dat twee keer per week wassen, en dan echt twee of zelfs drie keer met shampoo met zolang tot mijn hoofdhuid en het haar dicht erop weer fris aanvoelt.
Die curly girl werkte bij mij voor geen meter, ik kreeg er onwijs smerig haar van. Echt 'crispy' noodles idee.
En dat luchtje vind ik ook niet fris bij mezelf wat jij beschrijft. Dat ruik je echt wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Milestone schreef:
27-04-2024 15:34
Dat is toch ook wassen? Je gebruikt alleen geen shampoo.
Nee. Want in een conditioner zitten geen reinigende ingrediënten. Als je een kledingstuk uitspoelt zonder wasmiddel noem je dat toch ook geen wassen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was om en om met alleen conditioner en dan weer met shampoo en conditioner. Werkt prima en haar is veel gezonder!
Alle reacties Link kopieren Quote
Een keer in de week vind ik weinig hoor, zeker als je gewend bent om het elke dag te wassen. Twee per week is toch prima? Is je haar extreem droog? Gebruik je veel producten in je haar?
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
27-04-2024 16:00
Nee. Want in een conditioner zitten geen reinigende ingrediënten. Als je een kledingstuk uitspoelt zonder wasmiddel noem je dat toch ook geen wassen?
Helemaal nat maken en uitspoelen zie ik als wassen, dat kun je ook alleen met water doen. Je spoelt allicht iets van vuil ermee weg. Hoe schoon het ervan wordt is weer wat anders. Maar dat is mijn interpretatie.
Ik was mijn haar maar eens per week en ga de rest van de dagen niet met mijn hoofd onder de douche, maar dat is zonder al teveel te zweten. Kan in de zomer wel weer 2x per week worden.
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Milestone schreef:
27-04-2024 16:08
Helemaal nat maken en uitspoelen zie ik als wassen, dat kun je ook alleen met water doen. Je spoelt allicht iets van vuil ermee weg. Hoe schoon het ervan wordt is weer wat anders. Maar dat is mijn interpretatie.
Ik was mijn haar maar eens per week en ga de rest van de dagen niet met mijn hoofd onder de douche, maar dat is zonder al teveel te zweten. Kan in de zomer wel weer 2x per week worden.
Binnen de curly girl methode is iets wassen als er shampoo wordt gebruikt.
Ik was mijn haar meestal 2 x in de week en spoel het uit als ik daar zin in heb of als ik denk dat het nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
27-04-2024 16:11
Binnen de curly girl methode is iets wassen als er shampoo wordt gebruikt.
Ik was mijn haar meestal 2 x in de week en spoel het uit als ik daar zin in heb of als ik denk dat het nodig is.

Binnen alle definities is spoelen alleen water. Als ik mijn handen afspoel heb ik ze niet gewassen, net zoals inderdaad jouw voorbeeld met kleding spoelen versus wassen. Er zit bijv. ook een spoelknop op de wasmachine, dat is, verrassing voor Miletstone: alleen met water.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
27-04-2024 17:12
Binnen alle definities is spoelen alleen water. Als ik mijn handen afspoel heb ik ze niet gewassen, net zoals inderdaad jouw voorbeeld met kleding spoelen versus wassen. Er zit bijv. ook een spoelknop op de wasmachine, dat is, verrassing voor Miletstone: alleen met water.
Precies.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
27-04-2024 17:12
Binnen alle definities is spoelen alleen water. Als ik mijn handen afspoel heb ik ze niet gewassen, net zoals inderdaad jouw voorbeeld met kleding spoelen versus wassen. Er zit bijv. ook een spoelknop op de wasmachine, dat is, verrassing voor Milestone: alleen met water.

Dat weet ik. Heb nou eenmaal in mijn hoofd dat wassen is: iets kletsnat maken en uitspoelen. Of dat nou met alleen water of ook met zeep is.

Maar hoe zit dat dan met die crèmespoeling? Want als spoelen alleen met water is en wassen met water en shampoo, wat doe je dan als je water en crèmespoeling gebruikt?
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Milestone schreef:
27-04-2024 17:18
Dat weet ik. Heb nou eenmaal in mijn hoofd dat wassen is: iets kletsnat maken en uitspoelen. Of dat nou met alleen water of ook met zeep is.

Maar hoe zit dat dan met die crèmespoeling? Want als spoelen alleen met water is en wassen met water en shampoo, wat doe je dan als je water en crèmespoeling gebruikt?

Dat is het dus niet, dus als je weet dat jij daar een afwijkende definitie aan hangt is het niet handig om tegen een ander te zeggen "dat is toch wassen" als het om uitspoelen gaat.

En cremespoeling is geen zeep, de een laat je erin zitten en de ander spoel je weer uit, maar zeep is het niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar ligt het niet ook gewoon aan hoeveel talg en zweet je aanmaakt?

Mijn kinderen heb ik altijd weinig met shampoo en zeep gewassen.
Ondertussen kan een van hen gewoon zonder shampoo. Uitspoelen met water is voor dit kind genoeg. Maar, dit kind maakt ook bijna geen huidvet aan, en zweet enkel bij hele heftige inspanning, en dan nog vooral oksels.
Dit kind kan ab-so-luut niet tegen enige warmte.
Ander kind, exact dezelfde behandeling, moest al vrij snel elke week haartjes wassen, omdat kind als kleintje al wat rook.
Bij het groter worden was een keer per week niet meer genoeg: het kijkt echt viezig en vet, en ruikt ranzig.
Dit kind heeft een vettige huid, zweet snel en fl ink, meurt echt een uur in de wind als het na het sporten de haren niet uitspoelt, en kan goed tegen warmte.

Onze andere kinderen zitten ertussenin.
Ik heb zelf ook echt een hele vette huid en snel vet haar. Heel lang gedacht dat dat door teveel wassen kwam.
Maar als ik nu mijn kinderen zie lijkt het ook echt gewoon aanleg.
Van weinig mijn haren wassen krijg ik overigens ook (vet)vlekken in kleren, het verspreid zich snel naar mijn gezicht waardoor ik de hele dag glans en me viezig voel, en de pukkels zijn niet te overzien.
Droogshampoo helpt wel wat, maar niet tegen de stank als ik gesport heb en mijn haren niet gewassen.
Mijn hoofd meurt dan net zo hard als mijn oksels.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
27-04-2024 17:23
Dat is het dus niet, dus als je weet dat jij daar een afwijkende definitie aan hangt is het niet handig om tegen een ander te zeggen "dat is toch wassen" als het om uitspoelen gaat.

Ik bedoelde dat ik weet dat het spoelprogramma van de wasmachine alleen water gebruikt. Niet dat ik weet dat wassen met alleen water geen wassen mag heten.

En cremespoeling is geen zeep, de een laat je erin zitten en de ander spoel je weer uit, maar zeep is het niet.

Dus spoelen is toch niet altijd alleen met water. :P
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Avocadeau schreef:
27-04-2024 17:28
Maar ligt het niet ook gewoon aan hoeveel talg en zweet je aanmaakt?


Ja dat is ook zo. Net als heel veel dingen is dit ook weer iets wat per persoon verschilt.
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het een paar keer geprobeerd maar toen ik me er meer over ging inlezen bleek dat dat haar trainen zodat je het minder vaak hoeft te wassen eigenlijk gewoon een mythe is en niet klopt. Je talg productie op je hoofdhuid is genetisch bepaald, dus of je haar snel vet wordt van nature is een genetisch dingetje. Dan kun je wel minder je haar gaan wassen maar je hoofdhuid wordt er ook niet blij van als je poriën op je hoofdhuid lang verstopt blijven natuurlijk. Het is natuurlijk wel zo dat als je je haar verft je kleur langer mooi blijft als je het minder wast.

Ook met wel of geen sulfaten, bij de een werkt dat perfect maar bij de ander kan het zijn dat je gewoon sulfaten nodig hebt voor een goede reiniging van je hoofdhuid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon vaak wassen.
Echt, dat gezever daarover.

Mijn haar is gewoon vet na twee dagen, dus dan was ik het.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie reacties zover, ik probeer op alles te reageren.

Droogshampoo vind ik vies. Doet niets met de geur en laat het ook nog vies aanvoelen.

Wassen vs spoelen; ik denk dat wat mij tegenstaat aan spoelen, is dat je dezelfde fuss hebt als bij wassen (weer opnieuw diffusen en stylen, drogen duurt bij mijn haar echt heel lang), en dan zonder schoon haar. Waarom zou je dat doen… voelt zo als verspilde moeite. Dan liever meteen ook wassen.

Aanleg; misschien. Ik was het alweer vergeten maar de no poo methode had ik ook ooit geprobeerd. Bahbah!! En iedereen maar zeggen “daar moet je even doorheen”. Nou, niet voor mij. Maar verder ben ik echt niet iemand die veel zweet ofzo, alleen die enorme bos haar wordt echt wel klammig bij warmte.

Curly girl algemeen bevalt me echt kei goed. Ik heb 40 jaar mijn haar elke dag uitgeborsteld, gestyled en veel geld uitgegeven aan antipluis producten die niet werken. Newsflash; als je je haar stopt te behandelen alsof het stijl is, dan krijg je die pluis pas weg. Wou dat ik het veel eerder had geweten.

Sowieso werkt douchen zonder haren wassen voor mij niet fijn want ook in de douchecabine wordt mijn hoofdhuid wat zweterig (ik douche goed warm en we hebben een dichte cabine)

Maar ik ben wel blij om te lezen dat er meer mensen zijn die 1x per week haren wassen te weinig vinden… mijn kapper deed alsof ik echt helemaal de boot had gemist en het voor iedereen al volstrekt normaal is om het bij eens in de week te houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik gesport heb spoel ik het na het sporten ook uit als ik erg gezweet heb en ik nog niet echt zin/tijd heb om mijn haar te wassen. Als ik wel de tijd heb dan was ik het gewoon eventueel maar met 1x shampoo i.p.v. 2. En ik probeer het soms ook een beetje te plannen. Dus net voor het douchen/ haar wassen sporten als ik weet dat ik ga zweten en anders een workout waarbij ik niet of minimaal zweet zodat mijn haar niet onder het zweet komt als ik het net gewassen heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moondag schreef:
27-04-2024 16:06
Een keer in de week vind ik weinig hoor, zeker als je gewend bent om het elke dag te wassen. Twee per week is toch prima? Is je haar extreem droog? Gebruik je veel producten in je haar?
Mijn haar is wel droog, maar niet extreem. Zoals krullen vaak zijn. En veel producten, dat valt wel mee. Beetje leave in conditioner en verder wat gel die er weer uit wordt gescruncht.
In ieder geval minder dan toen ik nog geen curly girl methode kende :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
27-04-2024 18:18
Gewoon vaak wassen.
Echt, dat gezever daarover.

Mijn haar is gewoon vet na twee dagen, dus dan was ik het.
Ja, ik denk dat ik voor deze tactiek ga hahaha

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven