Leestips gezocht Magisch Realisme

09-02-2013 09:09 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de trant van bijvoorbeeld De komst van Joachim Stiller v Hubert Lampo.



Surrealistisch, absurdistisch, zulk soort boeken lees ik graag

(bijv. verhalen van Manon Uphoff)



Wie biedt?



Alvast bedankt voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
Alles van Haruki Murakami (hardboiled wonderland, sputnik sweetheart en nog zo een paar).

Alles van China Mieville.



Ik zal nog even verder denken.
Alle reacties Link kopieren
Gabriel Garcia Marquez, Franz Kafka, Audrey Niffenegger (The Timetraveller's Wife), Beloved (Toni Morrison), Isabel Allende, House of Leaves (Mark Z. Danielewski). Cloud Atlas (David Mitchell), Italo Calvino, Angela Carter. Volgens mij allemaal vertaald in het Nederlands. Wel heel verschillende boeken overigens, dus sommige zullen je meer aanstaan dan andere.



Als je het graag wat griezeliger hebt weet ik nog wel wat titels, dus roep maar.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de vele tips!



Griezelig, ja, in de stijl van Edgar Allen Poe bijvoorbeeld, en van Exquisite Corpse van Poppy Z. Brite heb ik ook genoten.

Maar over het algemeen lees ik niet veel griezeligs.



Wat zou trouwens een Kafka "instapmodel" zijn? (Zijn meest toegankelijke boek)
Alle reacties Link kopieren
Exquisite Corpse niet griezelig? Oké... .



Kafka is nooit heel erg toegankelijk, maar je zou kunnen beginnen met Metamorfose. Bundels met zijn verhalen zijn ook vaak interessant (al kan je die het beste stukje bij beetje lezen in plaats van in één keer). Ik vond Het Proces ook goed, maar daar zou ik niet mee beginnen omdat het best ingewikkeld is.



Overigens, als je van Poe houdt is H.P. Lovecraft misschien ook wel wat.
Alle reacties Link kopieren
Ja wèl griezelig, gruwelijk, maar dat was een aanrader van iemand, verder lees ik zelden "enge" verhalen



Okay Metamorfose dus, ben benieuwd!



Wat ik ingewikkeld vind is met name een hoop personages, en als ze dan ook nog allemaal dezelfde achternaam hebben (was dat GG Marquez 100 jaar eenzaamheid waar je de stamboom van de Aurelia Bomdia's ofzoietsdergelijks er om de zoveel pagina's weer even moest bijpakken....? Lang geleden en mn concentratie en geheugen nu nog slechter dan toen haha)



Albert Camus De vreemdeling vond ik ook bijzonder mooi, geen idee welk genre dat is. Echt zo'n boek waarvan ik vind dat iedereen het op zn minst een keer gelezen zou moeten hebben.



Verder ben ik al zoveel jaren van plan om nu eindelijk eens de Toverberg van Thomas Mann te gaan lezen dat ik inmiddels niet eens meer weet waarom ik nou persé DAT boek een keer gelezen wilde hebben....
Alle reacties Link kopieren
Marquez is inderdaad van de vele personages. Ik vond Honderd Jaar Eenzaamheid overigens wel goed, al hou ik er normaal nooit zo van als ik steeds moet opzoeken wie wie is.



House of Leaves is trouwens een boek dat niet doodeng is (als in: er komen monsters, seriemoordenaars of rondspetterend bloed in voor) maar wel een mysterieuze sfeer heeft. Het is een beetje experimenteel maar wel heel spannend.



Ik kan je deze site trouwens van harte aanraden: goodreads. Als je een titel intikt van een boek wat je goed vond krijg je een heleboel lijstjes met soortgelijke boeken. Ik heb er veel leestips vandaan gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Supertip, dankjewel!



Ivoren wachters van Vestdijk vond ik ook erg mooi.

Hopelijk doet die site ook aan Nederlandse literatuur



Gedichten van Ida Gerhardt, dierenverhalen van Toon Tellegen, die Double Dutch boekjes van John O'Mill, dat ligt ook in mn straatje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven