Wel of niet een brief sturen na 10 jaar

09-05-2024 21:14 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De laatste 2 jaar komt zo nu en dan de vraag bij mij op of ik wel of niet voor eens en altijd een brief naar mijn vader moet sturen. Zo ook weer dit weekend.

Ik heb mijn vader in 10 jaar niet meer gezien. De druppel was een smsje die hij in zijn kwaadheid heeft gestuurd dat hij mij nooit meer wilde zien. Na een jaar kwam hij erop terug want hij had in het ziekenhuis gelegen en je wist nooit wat er kon gebeuren, het leven is kort verhaal. Ik was zo op mijn hart getrapt en voelde mij zo onbegrepen, aan de kant gezet als kind, dat ik er eigenlijk niet echt op heb gereageerd als in goed maken.

Jaren gingen er voorbij zonder contact, toen ik mijn moeder weer zag op de begrafenis van mijn schoonmoeder. We hebben een tijdje gepraat (over luchtige dingen), ze bleef maar kuchen vertelde ze. Mijn moeder kennende ging ze niet naar de dokter. Ze hoopte na al die jaren toch weer een relatie met mij op te bouwen. Ik stond daar open voor op dat moment. Alleen heb ik heb haar daarna nooit meer gezien of gesproken. 11 maanden later is zij overleden aan longkanker. Mijn vader heeft mij kwaad opgebeld toen mijn moeder dus in coma lag in de hospice. Ik had geen flauw idee dat ze ziek was. Dat nam hij mij kwalijk. Ik heb hem geprobeerd uit te leggen dat ik het echt niet wist.

Vrij kort na het overlijden is mijn vader getrouwd met een andere vrouw. Door zijn gedrag is er behoorlijke tumult ontstaan in de familie. Hij spreekt geen familie leden meer behalve mijn broertje. Tot onlangs er ook daar ruzie ontstond. Inmiddels wil mijn broertje ook niks meer met mijn vader te maken hebben.

Doordat ik nu vaker aangesproken word de laatste 2 jaren over mijn vader, komt bij mij ook het onbegrepen zijn er weer uit. De frustratie waarom hij nou nooit eens echt moeite heeft gedaan om een relatie te krijgen. Het gelieg over dat hij dat smsje nooit heeft verstuurd. Ik twijfel vaak moet ik nou voor eens en altijd het eens op papier zetten hoe ik mij voel? Niet zo zeer dat ik een antwoord krijg, want die ga ik niet krijgen maar meer dat het voor eens en altijd eens gezegd is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat heeft het voor jou voor meerwaarde om de brief ook echt te sturen? Wat nou als hij wel een antwoord geeft. Hoe zou je daarop reageren denk je; positief of negatief?

Je kunt het op papier zetten. Dingen opschrijven is altijd goed om dingen op een rijtje te zetten of om te verwerken. Maar misschien is het wel genoeg voor je om het alleen op te schrijven en niet te sturen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het puur is om je gevoelens te uiten, doen! Maar dan niet versturen.
Als je iets verwacht van hem, excuses, erkenning: niet doen, de kans is groot dat je die niet krijgt. Ook gezien zijn staat van dienst met ruzies en gedoe.
En dan voel je je misschien nog verrotter.
andnowwedance wijzigde dit bericht op 09-05-2024 21:33
11.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet doen.
Laat gaan.

Was je uitgenodigd op zijn bruiloft?
Daar is dan je antwoord.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Nimnim schreef:
09-05-2024 21:23
Wat heeft het voor jou voor meerwaarde om de brief ook echt te sturen? Wat nou als hij wel een antwoord geeft. Hoe zou je daarop reageren denk je; positief of negatief?

Je kunt het op papier zetten. Dingen opschrijven is altijd goed om dingen op een rijtje te zetten of om te verwerken. Maar misschien is het wel genoeg voor je om het alleen op te schrijven en niet te sturen.
Goede vragen. Hij heeft mijn adres niet, ik ben inmiddels verhuisd een aantal jaar geleden. Ik zie het misschien als eens en voor altijd mijn kant van het verhaal doen. Assertief voor mijzelf opkomen, terwijl ik dat toen niet goed kon.

Ik vind jouw idee met opschrijven voor mijzelf ook nog geen rare gedachte. Ik heb daar nooit aandacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
09-05-2024 21:28
Niet doen.
Laat gaan.

Was je uitgenodigd op zijn bruiloft?
Daar is dan je antwoord.
Nee, maar het was ook corona tijd. Ik heb wel een kaart gehad. Maar misschien zegt dat idd ook genoeg. Goed punt.
Alle reacties Link kopieren Quote
davo1979 schreef:
09-05-2024 21:34
Goede vragen. Hij heeft mijn adres niet, ik ben inmiddels verhuisd een aantal jaar geleden. Ik zie het misschien als eens en voor altijd mijn kant van het verhaal doen. Assertief voor mijzelf opkomen, terwijl ik dat toen niet goed kon.

Ik vind jouw idee met opschrijven voor mijzelf ook nog geen rare gedachte. Ik heb daar nooit aandacht.
Het scheelt dat hij je adres niet heeft. Zegt natuurlijk niet dat hij is nooit aan zou kunnen komen via via, maar dan moet ie wel erg zijn best doen zoals ik het lees. En ik snap heel goed dat je voor jezelf wilt opkomen. Ik begrijp welke kracht je dat misschien kan geven. Om het eindelijk los te kunnen laten. Kijk eerst of het voor jezelf schrijven wat voor je doet, laat het een tijdje liggen. Kijk of je er over een tijdje nog steeds behoeft aan hebt. Dan kun je het altijd nog doen :)
Alle reacties Link kopieren Quote
davo1979 schreef:
09-05-2024 21:35
Nee, maar het was ook corona tijd. Ik heb wel een kaart gehad. Maar misschien zegt dat idd ook genoeg. Goed punt.
Je kreeg een uitnodiging, maar je bent niet gegaan?
Heb je wel een trouw cadeau gestuurd, of ook niet?

Ik vind jullie allebei erg dubbel richting elkaar. Wel/niet/wel/niet/wel/niet.
Wat wil je van je vader?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou die brief schrijven, maar hem nadien in de open haard werpen.

Zijn de woorden uit je lijf maar hoef je hem niet te versturen.


Ik neem aan dat iemand in de familie je adres wel heeft.
Als er ooit iets is vinden ze je vanzelf wel.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
09-05-2024 23:29
Je kreeg een uitnodiging, maar je bent niet gegaan?
Heb je wel een trouw cadeau gestuurd, of ook niet?

Ik vind jullie allebei erg dubbel richting elkaar. Wel/niet/wel/niet/wel/niet.
Wat wil je van je vader?
Hij wil volgens mij helemaal niks van zijn vader. Hij stond destijds wel open om weer contact met zijn moeder op te bouwen, maar van haar heeft hij niks meer gehoord na de begrafenis van zijn schoonmoeder. Vervolgens is zijn vader boos op hem geworden omdat hij er niet was geweest voor zijn moeder toen ze ziek was, terwijl hij überhaupt niet wist dat ze ziek was.

Zijn vader heeft geprobeerd het contact met TO te herstellen, TO heeft dat afgehouden.
Ik lees nergens dat TO weer contact met zijn vader wil, hij wil zijn vader voor 1x duidelijk zeggen wat hem dwars zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het niet doen, een brief/kaart schrijven en versturen. Je gaat niet krijgen wat je nodig hebt, geen bevestiging dat hij het überhaupt heeft gelezen of wat dan ook. Er zal ook echt wel een soort spanning in je gaan zitten, het is niet voorbij met versturen. En het levert hem alleen maar ammunitie op om mee te smijten in het ergste geval (direct of via via).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat heb je nodig om het te kunnen loslaten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Voordat je de brief schrijft, is het belangrijk om jezelf af te vragen wat je precies wilt bereiken. Wil je opnieuw contact opbouwen met je vader, of wil je hem simpelweg laten weten hoe je je voelde?

Je gaf aan dat je je moeder tegenkwam op begrafenis schoonmoeder en dat jullie opnieuw contact zouden opbouwen, je hebt haar niet meer gezien/gehoord maar waarom heb je zelf toen geen initiatief genomen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou die brief schrijven. Goed om het van je af te schrijven. Of je de brief wil opsturen word je vanzelf duidelijk als je de brief schrijft of als hij klaar is. Ik kan me heel goed voorstellen dat het heerlijk gaat zijn om jouw kant eens duidelijk neer te zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is in ieder geval iets wat je nog bezig houdt. En dat is jammer, want het heeft dan nog invloed op je huidige leven en toekomst.

Het lijkt me belangrijk dat je er wel iets mee gaat doen. Alleen, wat? Contact zoeken kan heel helend zijn. Niet dat hij je een verklaring kan geven die jij zal begrijpen. Waarschijnlijk snapt hij het zelf ook niet. Maar het kan helpen in het beter afronden. Of misschien moet je het op een andere manier afsluiten. Achteraf weet je pas waar je goed aan doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
09-05-2024 23:29
Je kreeg een uitnodiging, maar je bent niet gegaan?
Heb je wel een trouw cadeau gestuurd, of ook niet?

Ik vind jullie allebei erg dubbel richting elkaar. Wel/niet/wel/niet/wel/niet.
Wat wil je van je vader?
Het was niet echt een uitnodiging van daar en daar word je verwacht. Het was een brief met een kaartje. Dat hij eindelijk weer eens de liefde had gevonden en dat zou bezegelen op x datum voor een geregistreerd partnerschap. Later is dat omgezet naar een huwelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
09-05-2024 23:35
Ik zou die brief schrijven, maar hem nadien in de open haard werpen.

Zijn de woorden uit je lijf maar hoef je hem niet te versturen.


Ik neem aan dat iemand in de familie je adres wel heeft.
Als er ooit iets is vinden ze je vanzelf wel.
Mijn tante (de zus van mijn moeder) heeft mijn adres. Die zal het niet 123 geven omdat zij ook geen contact meer hebben met mijn vader. Dat was eerst wel na het overlijden van mijn moeder. Totdat hij al snel een ander had (na 3 weken) en dat viel tegen het zere been.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
10-05-2024 06:32
Wat heb je nodig om het te kunnen loslaten?
Goede vraag. Dit vraag ik mij ook af zo nu en dan al jaren. Ik wou dat ik het los kon laten maar het kruipt toch altijd weer terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inderdaad gewoon voor jezelf alleen de brief schrijven.
Geen confrontatie zoeken is assertief zat hoor. Je hoeft niet alles over je heen te laten komen.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een verdrietige situatie TO.
Ik herken wel wat van wat je schrijft. Je wil graag die last die op jouw schouders rust kwijt. Probleem lijkt dat jouw vader die last niet van jou gaat overnemen.

Ik heb 3 sessies gedaan bij een Reiki therapeut. Dat was voor mij vergelijkbaar met het voor mezelf op papier zetten. Ik kon mijn verhaal kwijt, we hebben een soort van ceremonieel de touwtjes die tussen mij en mijn ouders lopen doorgeknipt en ze heeft me een paar wijze woorden meegegeven waar ik heel veel aan heb gehad. Sindsdien kan ik de last beter 'daar laten waar het hoort', namelijk bij hen.

Ik ben niet spiritueel actief, maar heb hier wel veel aan gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Summersun2023 schreef:
10-05-2024 06:45
Voordat je de brief schrijft, is het belangrijk om jezelf af te vragen wat je precies wilt bereiken. Wil je opnieuw contact opbouwen met je vader, of wil je hem simpelweg laten weten hoe je je voelde?

Je gaf aan dat je je moeder tegenkwam op begrafenis schoonmoeder en dat jullie opnieuw contact zouden opbouwen, je hebt haar niet meer gezien/gehoord maar waarom heb je zelf toen geen initiatief genomen?
Ik wil geen contact opbouwen. Ik denk niet dat mijn vader ooit de vader kan zijn die ik nodig heb. Waarom ik geen initiatief zelf heb ondernomen is verschillende redenen. Mijn ouders stuurde al die jaren het geeikte verjaardag kaartje en een kerstkaartje. Ze zijn nooit een gesprek met mij aangegaan. Het zijn mensen die "we praten nergens meer over en gaan door op hetzelfde stuk". Ik kon dat niet meer, het heeft bijna mijn leven gekost. Ik had in die jaren zo gehoopt dat ik belangrijk zou zijn voor hun. Maar blijkbaar was ik nooit belangrijk genoeg. En dat heeft een grote rol gespeeld in waarom het initiatief niet van mijn kant kwam. Wel hoorde ik wilde verhalen van een andere oom over dat hij gevraagd werd om mij te volgen en vooral foto's te nemen. Met de jaren stond ik wel open voor een gesprek met professionals erbij maar daar hebben ze nooit voor open gestaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
davo1979 schreef:
10-05-2024 08:30
Goede vraag. Dit vraag ik mij ook af zo nu en dan al jaren. Ik wou dat ik het los kon laten maar het kruipt toch altijd weer terug.
En misschien is dat wat het is
Misschien kun je het gewoon nooit loslaten
Niet alle verhalen hebben een happy end
Alle reacties Link kopieren Quote
Als een brief je ook niet helpt loslaten en het alleen een snelle fix is voor je emoties dan zou ik het niet doen. Gevoelens komen en gaan en wat anderen er van vinden zou ik niet belangrijk maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
In tegenstelling tot anderen zou ik wel een brief schrijven en die opsturen.

Ik weet niet wat er allemaal gebeurd is maar soms is het goed om een ander te laten weten hoe dingen bij je zijn overgekomen en waarom je bepaalde keuzes gemaakt hebt.

Meestal hebben mensen spijt van dingen die ze niet gedaan hebben dan van de dingen die ze wel deden en ongeacht of ze gelukt zijn.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven